Ο γνωστός Κεφαλονίτης δύτης Μάκης Σωτηρόπουλος ανακοίνωσε στον προσωπικό του λογαριασμό στο facebook ότι βρέθηκε και εξερεύνησε μαζί με άλλους δύτες το διάσημο ναυάγιο του Châteaurenault.
Δείτε φωτογραφίες:
Διαβάστε την ιστορία του πλοίου από το https://patraikosgulf.wordpress.com/2014/01/31/chateaurenault-uc-38/
Πρώτος Παγκόσμιος πόλεμος, εκστρατεία στην Ανατολή (Campagne d’ Orient)…
Οι σύμαχοι της ΑΝΤΑΝΤ μεταφέρουν στρατεύματα στη Θεσσαλονίκη και το Μούδρο.
Στα τέλη του 1915, αρχές του 1916 άρχισε η μεταφορά Αγγλικών και Γαλλικών στρατευμάτων στη Θεσσαλονίκη αρχικά με περίπλου της Πελοποννήσου.
Στις 23 Φεβρουαρίου 1916 ένα μεγάλο Γαλλικό επιβατικό, το Province II θα αποπλεύσει από την Τουλόν με προορισμό τη Θεσσαλονίκη μεταφέροντας περίπου 2000 άνδρες και 200 άλογα και μουλάρια.Το πλήρωμά του αποτελείτο από 400 περίπου ναύτες και αξιωματικούς. Στον κάβο Μαλλιά θα το περιμένει το UC 35 και θα το βυθίσει στις 3 η ώρα το μεσημέρι της 26ης . Το πλοίο θα βυθιστεί μετά από 17 λεπτά σε στίγμα 38°58 Β 18°59 Α
——————————————————————————————————————————————
H ιστορία του Chateaurenault και του UC 38
To 1917 ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος βρίσκεται στο αποκορύφωμά του.
Οι Άγγλοι και οι Γάλλοι σύμμαχοι της Αντάντ μετά την εκστρατεία της Καλλίπολης διεξάγουν σκληρές μάχες στη Μακεδονία εναντίον των Βουλγαρικών και ΑυστριακοΟυγγρικών δυνάμεων.
Οι Γάλλοι προωθούν στρατεύματα στη Θεσσαλονίκη από την ναυτική τους βάση στο Τάραντο της Ιταλίας με κονβόι πλοίων που αποτελούνται από μεταγωγικά , δεξαμενόπλοια και άλλα συνοδευτικά πλοία αλλά και τορπιλοβόλα (για την προστασία τους από τα Γερμανικά υποβρύχια). Τα συνοδευτικά πλοία ανίχνευαν επίσης την πιθανότητα πόντισης ναρκών από τα Γερμανικά υποβρύχια που θα απειλούσαν το κονβόι.
Τα κονβόι αυτά των Γαλλικών πλοίων έπρεπε να φτάσουν μέχρι την είσοδο του Πατραικού κόλπου στο ύψος της νησίδας Οξιά που είχε τοποθετηθεί ανθυποβρυχιακό δίχτυ που επιθεωρούνταν από διασκευασμένα Γαλλικά αλιευτικά που έφεραν οπλισμό και συγκεκριμένα τα Salamandre, Condor, Sagittaire, Scorpion, Lezarde .To δίχτυ που έφτανε μέχρι το ακρωτήριο Πάππας ήταν διπλό και έφτανε μέχρι την επιφάνεια όπου συγκρατούνταν από κόκκινες σημαδούρες. Άλλα παρόμοια αλιευτικά πλοιάρια περιπολούσαν την περιοχή και ήταν εξοπλισμένα με πυροβόλα και βόμβες βυθού στοχεύοντας να πλήξουν τα υποβρύχια αν έβγαιναν στην επιφάνεια. Αυτά είχαν ονόματα λουλουδιών και ήταν τα Geranium,Glaieul, Liseron, Tubereuse, Balsamine και Verveine.Τα Γερμανικά υποβρύχια δεν κατόρθωσαν να περάσουν στον Πατραϊκό κόλπο από το δίχτυ κατά την διάρκεια του Α Παγκοσμίου πολέμου…
Προορισμός των πλοίων που μετέφεραν στρατεύματα ήταν το λιμάνι της Ιτέας. Από εκεί τα στρατεύματα προωθούνταν στη Θεσσαλονίκη με τραίνο από το σταθμό του Μπράλλου. Στον Μπράλλο έφταναν με καμιόνια. Με την είσοδό τους στον Πατραικό κόλπο τα Γαλλικά πλοία θα πρέπει να θεωρούνταν ασφαλή, πρίν την είσοδό τους όμως;
Αποβίβαση Γαλλικών στρατευμάτων στην Ιτέα
Η μεταφορά των Γαλλικών στρατευμάτων της «στρατιάς της Ανατολής» (Armée d’Orient) από το Τάραντο άρχισε στις 22 Ιουλίου του 1917. Τα πλοία που μετέφεραν τα στρατεύματα ήταν συνήθως παλιά διασκευασμένα πολεμικά.
Για να αποφύγουν τον εντοπισμό τους από τα Γερμανικά υποβρύχια τα κομβόι που ξεκινούσαν από το Τάραντο έφευγαν τη νύχτα για να αποφύγουν τη συνάντηση με τα Γερμανικά υποβρύχια που τα περίμεναν ανοιχτά του Τάραντο αλλά και στην ανοιχτή θάλασσα που ήταν δύσκολο να τα ανιχνεύσουν. Στόχος τους ήταν το ξημέρωμα να βρεί τα κομβόι στα Ιόνια νησιά που υπήρχαν καλύτερες δυνατότητες προστασίας.
Chateaurenault
Η καθέλκυση του Chateurenault στην Τουλόν
Tο Chateaurenault καθελκύστηκε στην Τουλόν το 1898. Κόστισε 13.302.000 Γαλλικά φράγκα. Είχε μήκος 140 μέτρα, πλάτος 18 μέτρα. Κινούνταν από 3 τριπλής εκτόνωσης ατμομηχανές συνολικής δυναμικότητας 24.000 ch. Μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 23 ναυτικά μίλια την ώρα.
Με το ξέσπασμα του Α Παγκοσμίου πολέμου εντάχθηκε στη 2η μοίρα ελαφρών καταδρομικών και έδρασε κατ εξοχήν στη Μεσόγειο εκτός από ένα διάστημα το Φεβρουάριο του 1916 όπου βγήκε στο Βόρειο Ατλαντικό προς αναζήτηση του Γερμανικού Mowe, ενός διασκευασμένου εμπορικού πλοίου που κατάφερε να βυθίσει 14 πλοία μέσα σε 2 μήνες πρίν αναγκαστεί να επιστρέψει στη Βρέμη.
Η δράση του Chateaurenault συνδέεται και με τη διάσωση επιζώντων του Γαλλικού μεταγωγικού Gallia νότια της Σαρδηνίας.
Στο τέλος της καριέρας του διασκευάστηκε και χρησιμοποιήθηκε σαν μεταγωγικόμεταφοράς στρατιωτών στο μέτωπο της Ανατολής.
Οπλισμός:
Ο οπλισμός του Chateaurenault αποτελούνταν από 2 πυροβόλα των 164 μμ τοποθετημένα στις δύο άκρες της γέφυρας 6 πυροβόλα των 138 χιλ. που τοποθετούνται μέσα σε πλευρικές οχυρώσεις και 12 πυροβόλα των 47 χιλ. (6 στα οχυρώματα, από 2 δίπλα από τον ιστό και από 2 στις πασαρέλες της πρύμνης και της πλώρης.