Παρέμβαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, στις καταγγελίες για καθυστέρηση της απόδοσης των χρημάτων από λογαριασμούς ρεύματος καταναλωτών από τα ΕΛΤΑ προς τη ΔΕΗ αλλά και σε άλλους παρόχους ηλεκτρικού ρεύματος. Η ΡΑΕ απέστειλε την Δευτέρα στη ΔΕΗ και σε όλους τους ενεργούς προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας επιστολή, μέσω της οποίας ζητεί να υπάρξει πληροφόρηση για το θέμα.
Στην επιστολή η ΡΑΕ τονίζει ότι έχει γίνει το τελευταίο διάστημα αποδέκτης παραπόνων καταναλωτών, οι οποίοι παρότι εξόφλησαν εμπρόθεσμα ως όφειλαν τους λογαριασμούς για την κατανάλωση ενέργειας μέσω εταιρειών / φορέων που έχουν εισπρακτικό ρόλο (όπως τα ΕΛΤΑ), διαμαρτύρονται για την απώλεια του δικαιώματος «εκπτώσεων συνέπειας» η οποία οφείλεται στην καθυστέρηση απόδοσης των εισπραχθέντων από τις εταιρείες αυτές ποσών στους προμηθευτές.
Η επιστολή αναφέρει μάλιστα ότι σε ορισμένες περιπτώσεις, η καθυστέρηση αυτή δύναται να επιφέρει ακόμη και τη διακοπή ρεύματος από τους προμηθευτές με την αιτιολογία ύπαρξης ανεξόφλητων οφειλών.
Η επιστολή αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «δεδομένου ότι το εν λόγω ζήτημα είναι εξαιρετικά σοβαρό, έχει δε αποτελέσει αντικείμενο δημοσιευμάτων, καλείστε να ενημερώσετε την Αρχή για τα ακόλουθα»:
α) Εάν έχουν λάβει χώρα καθυστερήσεις στην απόδοση των ποσών που καταβάλλονται εμπορθέσμως από τους καταναλωτές από εταιρείες που έχουν εισπρακτικό ρόλο (όπως τα ΕΛΤΑ ή και άλλες). Στο πλαίσιο αυτό να αναφερθεί ι) ο αριθμός των διαπιστωμένων σχετικών περιστατικών ιι) ο μέσος όρος υπερημερίας, πέραν των προβλεπόμενων στη σχετική σύμβαση ιιι) το ύψος των ποσών σωρευτικά αντιστοίχως
β) εάν η ως άνω καθυστέρηση οδήγησε σε απώλεια εκπτώσεων συνέπειας ή/ και σε διακοπή παροχής ενέργειας και σε πόσες περιπτώσεις
γ) πως πραγματοποιείται η παρακολούθηση της εμπρόθεσμης καταβολής, αλλά και απόδοσης των ποσών λογαριασμών ενέργειας πελατών σας από τρίτους φορείς που εισπράττουν για λογαριασμό σας οφειλές καταναλωτών, βάσει και των συμβάσεων που τυχόν έχουν συναφθεί με αυτές, προκειμένου να διασφαλίζεται το δικαίωμα των καταναλωτών για την παροχή ειδικών προνομίων, όπως είναι οι εκπτώσεις συνέπειας, αλλά και η αποφυγή διακοπής ρεύματος που δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα των καταναλωτών.
Η ΡΑΕ ζητεί από τους παρόχους να απαντήσουν μέσα σε 10 ημέρες στο ερωτηματολόγιο.
Την Δευτέρα, έγινε παρέμβαση για το θέμα, από τον Συνήγορο του Καταναλωτή, και το ΙΝΚΑ. Ειδικά η ανεξάρτητη αρχή, ζήτησε από τα ΕΛΤΑ να ενημερώσουν για τους λόγους της παρακράτησης των χρημάτων από τους καταναλωτές, να επιλύσουν το θέμα με τη ΔΕΗ δίχως να χρειάζεται η μαζική προσέλευση των καταναλωτών στα κατά τόπους καταστήματα, καθώς και να εγκαταλείψουν οριστικά την πρακτική αυτή.
Το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) ανακοίνωσε ότι προτίθεται να ασκήσει συλλογική αγωγή «υπέρ των καταναλωτών ρεύματος από την ΔΕΗ που πλήρωσαν τους λογαριασμούς τους έγκαιρα και με την συμφωνία της σχετικής έκπτωσης που συμφωνήθηκε, τα ποσά παρέμειναν στα ΕΛΤΑ μέσω των οποίων έκαναν τις πληρωμές τους». Στο σκεπτικό της αγωγής θα αναφέρεται ότι τα ΕΛΤΑ οφείλουν να αποζημιώσουν άμεσα τους πελάτες, και η ΔΕΗ οφείλει αμέσως και όχι αργότερα να ρυθμίσει το υπόλοιπο και να αποδώσει την έκπτωση που συμφωνήθηκε, με βάση το γεγονός ότι έχει λάβει γνώση σχετικά με την πληρωμή από τα ΕΛΤΑ.