Ορίστηκαν τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου για τον Φορέα διαχείρισης του Μητροπολιτικού πόλου Ελληνικού-Αγ. Κοσμά.
Το εννιαμελές συμβούλιο προέκυψε ύστερα από προτάσεις του Δήμου Ελληνικού, του Δήμου Γλυφάδας, του Δήμου Αλίμου, των Υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομικών και της “ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ Α.Ε.”
Ο Δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης πρότεινε τρία μέλη με τους αναπληρωματικούς τους, καθώς το 90% της επένδυσης θα πραγματοποιηθεί στα χωροταξικά και διοικητικά του όρια και από ένα μέλος με τον αναπληρωματικό του, οι άλλοι συμμετέχοντες.
Πρόεδρος ορίστηκε ο Δήμαρχος Ελληνικού – Αργυρούπολης Γιάννης Κωνσταντάτος ως μοναδική πρόταση από τους τρεις δήμους (για την θέση του προέδρου προτείνουν οι δήμοι και αποφασίζουν οι υπουργοί Οικονομικών και Εσωτερικών), και ως άτομο που συγκεντρώνει όλα τα απαραίτητα προσόντα για την θέση ευθύνης που απαιτούνται για την διαχείριση μίας επένδυσης 8 δις ευρώ που θα αλλάξει τα οικονομικά δεδομένα της Ελλάδας
Μέλη του συμβουλίου είναι:
1. Δήμαρχος Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης του Βελισσαρίου, με αναπληρώτριά του την Αναστασία Σιμητροπούλου, Αντιδήμαρχο Διεύθυνσης Κοινωνικών Υπηρεσιών και Νομικής Υπηρεσίας του Δήμου Αλίμου.
2. Γεώργιος Πετράς, πρώην Αντιδήμαρχος του Δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης ως μέλος αυτού, με αναπληρωτή του τον Ιορδάνη Εφραιμίδη πρώην Δήμαρχο Ελληνικού – Αργυρούπολης.
3. Δημήτριος Παπαγεωργίου, Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Ελληνικού -Αργυρούπολης, ως μέλος αυτού, με αναπληρωτή του τον Δημήτριο Αβαρκιώτη, Νομικό Σύμβουλο του Δημάρχου Ελληνικού-Αργυρούπολης.
4. Θεόδωρος Χαύτης, Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης ως μέλος αυτού, με αναπληρωτή του τον Δημήτριο Ραμαντζά, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών.
5. Γεώργιος Αγγελόπουλος, Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Γλυφάδας, ως μέλος αυτού, με αναπληρωτή του τον Δημήτριο Νιτσιόπουλο, Δημοτικό Σύμβουλο Δήμου Γλυφάδας.
6. Ελένη Πατσαρίνου, Πολιτικός Μηχανικός ΑΠΘ, με αναπληρώτρια την Ελένη Οικονόμου, συνεργάτη του Υπουργού Εσωτερικών.
7. Κωνσταντίνος Κλώνης, υπάλληλο του κλάδου ΠΕ Δημοσιονομικών με Α΄ βαθμό, Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Εποπτευομένων Φορέων του Υπουργείου Οικονομικών, με αναπληρώτρια την Ασπασία Κωστοπούλου υπάλληλο του κλάδου ΠΕ Εφοριακών με Α΄ βαθμό, Προϊσταμένη του Τμήματος Α΄ Τακτικού Προϋπολογισμού και Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών του Υπουργείου Οικονομικών
8. Δημήτριος Τσιλιμίγκας, εντεταλμένο μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της “ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.” Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ, ως μέλος με αναπληρώτρια του την Σουλτάνα Σπυροπούλου, Πρόεδρο και Διευθύνουσα Σύμβουλο της “ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ” και Πολιτικό Μηχανικό ΕΜΠ.
Η μάχη του Δημάρχου Ελληνικού – Αργυρούπολης
Στον δήμο Ελληνικού – Αργυρούπολης θα πραγματοποιηθεί η μεγαλύτερη επένδυση αστικής ανάπλασης στην Ν/Α Ευρώπη. Μια επένδυση που θα αλλάξει τα οικονομικά δεδομένα όχι μόνο στον δήμο Ελληνικού – Αργυρούπολης αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Ο Δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης έχει κεντρικό ρόλο στην διαδικασία της νέας ανάπτυξης. Σχεδόν το 90% της έκτασης της επένδυσης βρίσκεται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου. Επιπλέον η συγκρότηση ενός νέου πόλου με μικτές χρήσεις (εμπόριο, κατοικία, αναψυχή), η δημιουργία του μεγαλύτερου μέχρι σήμερα πάρκου στην Αττική και ενός από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, καθώς και η ανάδειξη με νέες χρήσεις του παράκτιου μετώπου θα οδηγήσουν σε δομικές αλλαγές που θα επηρεάσουν ριζικά τον Δήμο.
Για το λόγο αυτό, εδώ και σχεδόν 16 μήνες, ο Δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης επεξεργάστηκε και κατέθεσε συγκεκριμένες και λεπτομερείς θέσεις και προτάσεις για κάθε θέμα που σχετίζεται με τη διαχείριση των περιοχών της επένδυσης, που εντάσσονται στο Δήμο, τα πολεοδομικά ζητήματα, τα θέματα της μετεγκατάστασης δραστηριοτήτων, το ζήτημα των κοινόχρηστων χώρων και το κρίσιμο ζήτημα του “Φορέα Διαχείρισης Κοινοχρήστων εντός του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά.
Ο Δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης, και προσωπικά ο Δήμαρχος Γιάννης Κωνσταντάτος, έκανε σαφές σε όλους τους αρμόδιους φορείς ότι δεν υπάρχει ένα “ξεχωριστό ακίνητο” και όμοροι της επένδυσης δήμοι, όπου θα πραγματοποιηθεί μία επένδυση. Υπάρχουν τρεις “Δήμοι” (Ελληνικό – Αργυρούπολη, Άλιμος, Γλυφάδα) που μέσα στα διοικητικά τους όρια θα υλοποιηθεί η “Επένδυση” του Ελληνικού.
Εκτός από τις ζώνες ανάπτυξης που προβλέπονται (μαρίνα, ξενοδοχεία, καζίνο, mall, κ.τ.λ) προβλέπονται και κατοικίες που θα φιλοξενήσουν 27.000 χιλιάδες περίπου νέους κατοίκους. Καθώς χωροταξικά και διοικητικά το 90% ανήκει στον δήμο Ελληνικού – Αργυρούπολης, το 4% στον Άλιμο και το 6% στην Γλυφάδα, οι νέοι αυτοί κάτοικοι θα καταστούν στη συντριπτική τους πλειοψηφία δημότες του δήμου Ελληνικού-Αργυρούπολης, με όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των δημοτών της πόλης.
Αξιοσημείωτο ήταν ότι ο πρώην δήμαρχος Χρήστος Κορτζίδης (η νυν αντιπολίτευση του Δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης) ήθελε να απεμπολήσει το 90% της έκτασης που ανήκει στον δήμο, και να μοιραστεί ισομερώς στους τρεις όμορους δήμους!!!
Στο νόμο 4422/16 που κύρωσε τη σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Επενδυτή για την υλοποίηση της Επένδυσης, προβλεπόταν η ίδρυση ενός Φορέα που θα διαχειρίζεται την συγκεκριμένη επένδυση, ο οποίος όμως ήταν γεμάτος ασάφειες που
άνοιγαν διάπλατα το δρόμο για τη δημιουργία ενός οργανισμού που στην ουσία θα λειτουργούσε ως «ιδιωτικός δήμος».
Ο Δήμαρχος Ελληνικού – Αργυρούπολης Γιάννης Κωνσταντάτος διέβλεψε έγκαιρα το μεγάλο κίνδυνο η Τοπική Αυτοδιοίκηση να απωλέσει τον κυρίαρχο ρόλο της στη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων και να απογυμνωθεί από τις αρμοδιότητες που της δίνει το Σύνταγμα. Αντιλήφθηκε γρήγορα ότι μέσα από την εξυπηρέτηση των αναγκών μιας συγκεκριμένης περίπτωσης, άνοιγε ο δρόμος για τη δημιουργία «Μορφωμάτων» στην Ελληνική Επικράτεια που θα αποψίλωναν κι εντέλει θα διέλυαν την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Έτσι, κατέθεσε σε όλους τους αρμόδιους φορείς, πλήρως στοιχειοθετημένη πρόταση για την δημιουργία, τις αρμοδιότητες και τα έσοδα του “Φορέα”, προστατεύοντας πρωτίστως τα συμφέροντα του Δήμου του και ταυτόχρονα διασφαλίζοντας τις αρχές που διέπουν τη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Με αυτά τα δεδομένα και τους κινδύνους, ο Δήμαρχος Ελληνικού – Αργυρούπολης, μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις, κατάφερε και πέτυχε όλοι οι δημοτικοί φόροι που θα προκύπτουν από τις δραστηριότητες στον χώρο της επένδυσης (τέλη παρεπιδημούντων, φόρος καταστημάτων, φόρος καζίνο κτλ) να καταλήγουν στα ταμεία του δήμου Ελληνικού – Αργυρούπολης και ο “Φορέας Διαχείρισης να εισπράτει μόνο τα ανταποδοτικά τέλη”.
Σκοποί του Φορέα
Ανάμεσα στους ιδρυτικούς σκοπούς του “Φορεά” είναι οι εξής:
1α. Η διαχείριση και διαρκής λειτουργία ή ετοιμότητα σε λειτουργία όλων των κοινοχρήστων χώρων, υποδομών, έργων και εξοπλισμού εντός του Ακινήτου, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικά της διοίκησης λειτουργιών, της συνήθους τακτικής και έκτακτης συντήρησης αυτών και κάθε άλλης σχετικής υπηρεσίας, εξαιρουμένης της έκτασης του Μητροπολιτικού Πάρκου Πρασίνου και Αναψυχής (ΜΠΠΑ) και β) η αποκλειστική είσπραξη και διαχείριση οποιωνδήποτε ανταποδοτικών τελών και αναλόγων χρεώσεων.
2. Αποστολή του φορέα αποτελεί η επίτευξη της διατήρησης συγκεκριμένου επιπέδου υπηρεσιών, καθώς και η βάσει ποιοτικών προδιαγραφών συντήρηση των κοινοχρήστων χώρων, υποδομών, έργων και εξοπλισμού, όπως αυτές πρόκειται να αποτυπωθούν στην προβλεπόμενη συμφωνία, που θα καταρτιστεί μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΕΛΛΗΝΙΚΟ Α.Ε.
3. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του και προς εκπλήρωση του σκοπού του, ο φορέας δύναται να προβαίνει κατ’ εφαρμογή της ισχύουσας εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας και βάσει της τήρησης των αρχών της διαφάνειας, της δημοσιότητας, της ίσης μεταχείρισης και της μη διάκρισης:
α) στην υλοποίηση όλων των σχετικών δράσεων, έργων και εργασιών που αναφέρονται στον ανωτέρω σκοπό του.
β) στη σύναψη συμβάσεων προμηθειών του πάσης φύσεως εξοπλισμού που είναι απαραίτητος για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων του και παροχή των παρεχομένων υπ’ αυτού υπηρεσιών.
γ) στη σύναψη συμβάσεων εκτέλεσης έργων και λήψης υπηρεσιών.
δ) στην ανάθεση εκπόνησης μελετών.
ε) στη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων και μνημονίων συνεργασίας.
στ) στη συνεργασία με τους ΟΤΑ, με σκοπό την εναρμόνιση προδιαγραφών έργων και προμηθειών, για τη σύγκλιση του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος του Ακινήτου και των ΟΤΑ.
4. Την ανταλλαγή πληροφοριών και τεχνογνωσίας με τους ΟΤΑ του Ακινήτου για την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών και ενεργειακών θεμάτων, καθώς και την ανταλλαγή πληροφοριών σχετικά με τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και την αστική αναβάθμιση.
Σ.Σ.
* Πόροι και έσοδα του Φορέα θα συνιστούν:
α) Η επαρκής χρηματοδότηση από το Υπουργείο Οικονομικών για την υλοποίηση του σκοπού του,
β) Κάθε άλλο έσοδο από την πραγματική παροχή υπηρεσιών ή δραστηριοτήτων για την εξυπηρέτηση του σκοπού του,
γ) Χρηματοδοτήσεις, δωρεές, εισφορές, χορηγίες, επιχορηγήσεις, κληρονομιές, κληροδοσίες, καταπιστεύματα και κάθε άλλο έσοδο από κρατική ή ιδιωτική πηγή, ενισχύσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή άλλους εθνικούς ή διεθνείς οργανισμούς,
δ) Υπαγωγή και χρηματοδότηση του Φορέα σε προγράμματα ενισχύσεων που προβλέπονται για επενδύσεις σε σχετικές υποδομές και συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας ή/και φυσικών πόρων
ε) Ποσά προερχόμενα από τα ανταποδοτικά τέλη που εισπράττουν οι ΟΤΑ α΄ βαθμού, στην περιφέρεια των οποίων κείται το ακίνητο, τα οποία αντιστοιχούν σε ανταπόδοση υπηρεσιών του Φορέα προς τον δημότη.