Το Kefalonia press παρουσιάζει σήμερα στο αναγνωστικό του κοινό αλλά και ευρύτερα , τον κ. Γρηγόρη Γρηγορακάκη , Αρχαιολόγο, Προϊστάμενο της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κεφαλληνίας.

Ο κ. Γρηγόρης Γρηγοράκης συμπλήρωσε ήδη ένα χρόνο  παρουσίας στην Κεφαλονιά , και δέκα μήνες που προΐσταται στην Ε.Α.Κ. Σαφώς μικρό χρονικό διάστημα για να μπορέσει να δώσει δείγμα εργασίας και κυρίως το δικό του στίγμα και όραμα.

Γρηγόρης ΓΡΗΓΟΡΑΚΑΚΗΣ

Η αλήθεια είναι ότι «πνίξαμε» τον κ. Γρηγορακάκη με καταιγισμό ερωτήσεων και τούτο γιατί το ζήτημα «αρχαιολογία» έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις στο νησί μας όχι μόνο εξ αιτίας των προβλημάτων αλλά κυρίως λόγω της μεγάλης έκτασης , ποιότητας και ποσότητας των Αρχαιολογικών Ευρημάτων στην Κεφαλονιά.

Πρέπει να σημειωθεί ότι τέθηκαν και άλλες οκτώ πολύ σημαντικές – κατά τη γνώμη μας – ερωτήσεις,  που ωστόσο δεν απαντήθηκαν αυτή την χρονική περίοδο από τον κύριο Γρηγορακάκη . Το  K.P δέχεται την άποψη ότι δεν είναι ανθρωπίνως δυνατόν να έχει ενημερωθεί  σε βάθος σε τόσα πολλά θέματα που εκκρεμούν χρόνια. Συμφωνήσαμε ότι θα επανέλθουμε και πάλι εν ευθέτω χρόνω.  Tον ευχαριστούμε θερμά  για την υπομονή του στις “πιέσεις” μας, και τον χρόνο που διέθεσε για τους Αναγνώστες μας.  Θερμά ευχαριστούμε και τον φωτογράφο Βασίλη Λουκάτο για τη πολύτιμη συνεργασία του.

Σημαντικό είναι το μήνυμα που δίνει ο κ. Γρηγοράκης μέσα απο τις απαντήσεις του :

Πρέπει να γίνει κατανοητό η σημασία των αρχαιοτήτων στην καθημερινότητά μας και ο σημαντικός τους ρόλος στην ανάπτυξη και αναβάθμιση του τουρισμού στην Κεφαλονιά. Προστατεύοντας τις αρχαιότητες , τους θησαυρούς που κληρονομήσαμε, προστατεύουμε το μέλλον του νησιού και των επερχόμενων γενεών. Και όσο αφορά την προστασία του αρχαιολογικού μας πλούτου, ο κ. Γρηγορακάκης είναι σαφής «Θα προστατευτεί από την Υπηρεσία μας με κάθε τρόπο»!

Αρχαιολογικό Μουσείο Τεγέας

1. Είχατε την σπάνια τύχη αλλά και ευθύνη της επανέκθεσης του Αρχαιολογικού Μουσείου της Τεγέας, το οποίο έχει διακριθεί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Μπορείτε να μας πείτε κάποια πράγματα γι’ αυτό το έργο;

Η επανέκθεση ενός μουσείου αποτελεί μία από τις σημαντικότερες και πλέον δημιουργικές περιόδους για κάθε αρχαιολόγο. Το στήσιμο ενός Μουσείου αποτελεί μεγάλη πρόκληση και συγχρόνως μεγάλη ευθύνη. Ο τρόπος παρουσίασης των ευρημάτων, υποβάλλει και μία συγκεκριμένη οπτική, μία ερμηνεία. Παράλληλα, στο επίκεντρο πέρα από το έκθεμα βρίσκεται και ο επισκέπτης, ο οποίος δεν αντιμετωπίζεται πλέον ως παθητικός δέκτης. Επιπλέον, στην Τεγέα, υπήρχε και μία σπουδαία κληρονομιά, δεδομένου ότι ιδρυτής του Μουσείου υπήρξε ένας κορυφαίος Έλληνας αρχαιολόγος, ο Κωνσταντίνος Ρωμαίος. Ως έργο η επανέκθεση είχε πολλές προκλήσεις: Τρία  υποέργα, αυτεπιστασία σε συνδυασμό με εργολαβίες, διαχείριση ανθρωπίνου δυναμικού. Πέραν το τελικού αποτελέσματος, και το διαχειριστικό σκέλος είχε επιτυχία καθόσον το έργο ολοκληρώθηκε στους χρόνους του, σύμφωνα με τις μελέτες και με σημαντική εξοικονόμηση πόρων. Η μεγάλη πρόκληση υπήρξε αυτή της δημιουργίας πρωτότυπων και πραγματικά διαδραστικών ψηφιακών εφαρμογών, για τις οποίες και βραβεύτηκε τελικά. Δεν είναι τυχαίο ότι στο σκεπτικό της Επιτροπής αναφέρεται η δημιουργία “τράπεζας γνώσεων”, η αρμονική ένταξη της υψηλής τεχνολογίας σε ένα μουσειακό χώρο, η εξαιρετική προσαρμογή στην εν γένει εκθεσιακή αφήγηση.

2. Πόσο σημαντική είναι για την τοπική κοινωνία η δημιουργία Μουσείων, δημοσίων ή και ιδιωτικών;

Ένα μουσείο αποτελεί ένα ζωντανό κύτταρο. Δεν είναι απλώς ένας εκθεσιακός χώρος. Αποτελεί πόλο παιδείας και πολιτισμού. Οι οικονομικές προεκτάσεις που μπορεί να έχει είναι επίσης δεδομένες και συνίστανται στις εξωτερικές οικονομίες που μπορεί να δημιουργηθούν. Ωστόσο, η μεγάλη συμβολή έγκειται σε επίπεδο παιδείας. Η διασύνδεση με το εκπαιδευτικό σύστημα, με τη νέα γενιά, είναι η μεγάλη πρόκληση για μας. Αυτή είναι η φιλοδοξία μας για τα μουσεία σε Κεφαλλονιά και Ιθάκη, ξεκινώντας από την Αρχαιολογική Συλλογή Σάμης, έργο το οποίο είναι εν εξελίξει, έργο για το οποίο εργάζεται ένα επιτελείο εξαιρετικών συναδέλφων διαφόρων ειδικοτήτων (αρχαιολόγοι, αρχιτέκτων, συντηρητές), χωρίς να φείδονται κόπου και χρόνου.

Αρχαιολογικό Μουσείο Αργοστολίου, πριν τους σεισμούς του 2014

3. Το Αρχαιολογικό Μουσείο Αργοστολίου είναι κλειστό μετά τις βλάβες που υπέστη από τους σεισμούς του 2014. Μπορείτε να μας πείτε εάν προκρίνετε την λύση της επισκευής του υφισταμένου κτηρίου ή της ανέγερσης νέου μουσείου;

Το ζήτημα είναι σύνθετο και σας βεβαιώ ότι απασχολεί το Υπουργείο. Προσωπικά θεωρώ ότι οι υποδομές που διαθέτουμε πρέπει να αξιοποιούνται στο έπακρο. Η επαναλειτουργία ενός δημοσίου κτιρίου και δη Μουσείου πρέπει να γίνει με μεγάλη προσοχή, δεδομένων και των ιδιαίτερων συνθηκών. Προχωρούμε συστηματικά και σε συνεργασία με την Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου. Το βέβαιο είναι ότι η Κεφαλλονιά πρέπει να έχει το Μουσείο της, δεδομένου του αρχαιολογικού της πλούτου. Προηγουμένως έγινε λόγος για την “παιδευτική λειτουργία” των Μουσείων και την αναγκαιότητα διασύνδεσης με το εκπαιδευτικό σύστημα. Το κενό σήμερα αναμφίβολα υφίσταται.

4.Επίσης, μπορείτε να μας πληροφορήσετε σε ποιο σημείο βρίσκεται το έργο της Αρχαιολογικής Συλλογής Σάμης και πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί;

Το έργο έχει επανεκκινήσει από το Μάιο. Αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη οι διαγωνισμοί των προθηκών, των ηλεκτρολογικών – φωτιστικών ενώ έχει ανατεθεί και η δημιουργία των ψηφιακών εφαρμογών. Καλώς εχόντων των πραγμάτων και εφόσον οι διαδικασίες ολοκληρωθούν εγκαίρως (χωρίς ενστάσεις), το έργο μπορεί να παραδοθεί στο τέλος του 2019. Η λειτουργία της Αρχαιολογικής Συλλογής θα δημιουργήσει ένα σημαντικό πόλο πολιτισμού για την πόλη της Σάμης. Σε αυτήν θα εκτεθούν τα ευρήματα των ανασκαφών που διενεργήθηκαν στην περιοχή, θα παρουσιάζεται η ιστορική διαδρομή της πόλεως με τη χρήση εποπτικών μέσων και νέων τεχνολογιών. Στη Σάμη θα δημιουργηθεί ένας πόλος παιδείας και πολιτισμού.

το Αρχαιολογικο Μουσειο στο Γιαλό της Σάμης. Πηγή φωτο : IONIAN CENTER

5. Εξ όσων γνωρίζουμε, έχετε το μεγάλο όραμα της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων στο Γιαλό της Σάμης. Ποιο ακριβώς είναι το σχέδιό σας;

Δεν πρόκειται μόνο για το παραλιακό μέτωπο της Σάμης. Όπως είναι γνωστό, στο πλαίσιο εκτεταμένων ανασκαφών που πραγματοποιήθηκαν στη Σάμη κατά τα προηγούμενα χρόνια ήρθαν στο φως  νέα τμήματα του οικιστικού ιστού της πόλης. Επιπλέον, υπάρχουν και τα ήδη ορατά μνημεία. Ως εκ τούτων, είναι προφανές ότι μελέτες που έχουν ήδη εκπονηθεί για την ανάδειξη αυτών των πόλων ιστορικής μνήμης και πολιτισμού της πόλης πρέπει να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο ενός ευρύτερου προγράμματος ανάδειξης. Σημειωτέον ότι η Σάμη αποτελεί κομβικό σημείο για το νησί. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η περαιτέρω φροντίδα αναφορικά με τις ακροπόλεις της αρχαίας Σάμης, εξαιρετικά δείγματα οχυρωματικής αρχιτεκτονικής.

Η Παναγία στο Βουνο – ΔΑΜΟΥΛΙΑΝΑΤΑ

6. Τι γίνεται με τα λαβωμένα μνημεία από τους σεισμούς του 2014, όπως οι ναοί στην Παλική; Έχουν προχωρήσει τα έργα αποκατάστασης των μνημείων; Ποια είναι η συμβολή σε αυτά της Πολιτείας και της Εκκλησίας;

Σε συνεργασία με την Κεντρική  Υπηρεσία και τα Αρχαιολογικά Συμβούλια, εγκρίνονται μελέτες είτε στερέωσης είτε αποκατάστασης. Η μόνη μόνιμη συντηρήτρια που διαθέτουμε, έχει αναλάβει το τιτάνιο έργο της συντήρησης εικόνων. Όλοι οι αρχαιολόγοι, ανεξαρτήτως ειδικότητας, ασχολούμαστε και με τα μεταβυζαντινά μνημεία. Ο αριθμός των πληγέντων μνημείων είναι μεγάλος και, δεδομένων των στην διάθεσή μας μέσων, καταβάλλουμε προσπάθειες για το καλύτερο. Στο σημείο αυτό οφείλω να επισημάνω ότι η συνεργασία με το Σεβασμιότατο, κκ. Δημήτριο, είναι πολλή σημαντική.

7-      Μπορείτε να μας πείτε σε ποια φάση βρίσκεται η διαδικασία ένταξης στο ΕΣΠΑ των παρακάτω έργων, για τα οποία υπάρχουν εγκεκριμένες από το ΚΑΣ μελέτες;

  • α) Νέο στέγαστρο θολωτού τάφου Τζανάτων.
  • Θολωτός τάφος Τζαννάτων
  • β) Αποκατάσταση καθολικού και ναού Αγίου Νικολάου στη Μονή Αγίων Φανέντων στη Σάμη.

  • Ο ερειπωμένος ναός του Αγίου Νικολάου με τοιχογραφίες του 17ου αιώνα. Πηγή φωτο : ΙΟΝΙΑΝ CENTER
  • γ) Καθολικό παλιάς Μονής Σισσίων.
Το ερειπωμένο καθολικό της Μονής Σισσίων – Πηγή φωτο IONIAN CENTER
Το ερειπωμένο καθολικό της Μονής Σισσίων. Πηγή φωτο : ΙΟΝΙΑΝ CENTER

Έχουμε εγκεκριμένες μελέτες και θα προσπαθήσουμε να εντάξουμε νέα έργα. Όσον αφορά στα Τζαννάτα, δεν είναι μόνο το στέγαστρο, αλλά η συντήρηση και – όπου χρειαστεί – αναστήλωση του μνημείου αυτού καθ’ αυτού, που προέχουν. Ακολουθούν η ανάδειξη του περιβάλλοντος χώρου, αλλά και η προστασία του εξαιρετικού αυτού μνημείου.

Αρχαίος Ναός ΣΚΑΛΑ

Γενικά, τα προβλήματα δεν λείπουν. Η επίλυση και διευθέτηση χρόνιων ζητημάτων απαιτεί χρόνο, προκειμένου όλα να τεθούν στη σωστή βάση. Πάντοτε πρέπει να έχουμε κατά νου και μία ακόμη παράμετρο: Το αυστηρό πλαίσιο των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων. Πρόκειται γενικά για έργα πολυπαραμετρικά, στα οποία δεν εμπλέκεται μόνο η Εφορεία Αρχαιοτήτων ή άλλες Δ/νσεις της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου μας, αλλά και άλλες υπηρεσίες. Βήμα προς βήμα τα ζητήματα επιλύονται. Απαιτείται ιεράρχηση προτεραιοτήτων. Ο χρόνος είναι ο μεγαλύτερος αντίπαλος. Αλλά το αποτέλεσμα, όσον αφορά στα έργα πολιτισμού, πάντοτε αποζημιώνει και τον πιο απαιτητικό.

Η Κεφαλλονιά είναι τόπος που κατοικείται διαχρονικά. Δεδομένης της ιδιαιτερότητας της περιοχής, όσον αφορά στα γεωλογικά-τεκτονικά δεδομένα, τα προβλήματα, επίσης, είναι πολλά. Δεν μπορούν, λοιπόν, να αντιμετωπισθούν όλα μονομιάς. Λήψη άμεσων σωστικών μέτρων, εκπόνηση μελετών και ένταξη σε κάποιο χρηματοδοτικό πλαίσιο συνιστούν τα τρία βασικά στάδια δράσης. Πεποίθησή μας είναι ότι οι αναδείξεις μνημείων πρέπει να γίνονται με λιγόστομα και διακριτικά μέσα. Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, απαιτείται χρόνος και πόροι. Σε πολλά μνημεία κατά τα προηγούμενα χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί εργασίες στερέωσης. Είναι μία διαρκής διαδικασία, αγώνας με το χρόνο που κάνει αυτή η Υπηρεσία.

8.  Υπάρχουν ανασκαφικές έρευνες σε εξέλιξη αυτό το διάστημα; Σχεδιάζονται κάποιες για το προσεχές μέλλον; Σκοπεύετε να αναπτύξετε συνέργειες με ερευνητικά ιδρύματα και πανεπιστημιακές σχολές της Ελλάδας ή του εξωτερικού;

Ανασκαφές αυτή τη στιγμή δεν γίνονται. Κατ᾽ αρχάς, οφείλω να επισημάνω ότι η ανασκαφή δεν αποτελεί αυτοσκοπό. Η διενέργειά της συνιστά μείζον επιστημονικό ζήτημα και συνδέεται με τη διατύπωση του ερευνητικού ερωτήματος, το σχεδιασμό ενός προγράμματος, την μέθοδο που θα εφαρμοσθεί, τη διασύνδεση με άλλα επιστημονικά πεδία.

Σχεδιάζουμε έρευνες στην περιοχή των Πρόννων και την Παλική. Ευελπιστούμε ότι θα ξεκινήσουμε κατά το 2019. Με τους συναδέλφους αρχαιολόγους καταρτίζουμε σύγχρονα ερευνητικά προγράμματα με συγκεκριμένους ερευνητικούς στόχους. Στο παρόν στάδιο, θα ήταν πρόωρο να ανακοινωθεί κάτι περισσότερο. Οφείλω, ωστόσο, να επισημάνω ότι σε κάθε περίπτωση έρευνα χωρίς συνεργασίες και διεπιστημονική προσέγγιση δεν νοείται και στην κατεύθυνση αυτή κινούμαστε.

Το ερειπωμένο καθολικό της Μονής Αγίων Φανέντων. Πηγη φωτο: IONIAN CENTER
Πρόταση αποκατάστασης του καθολικού της Μονής των Αγίων Φανέντων, Νότια όψη. Σχέδιο: Γεώργιος Νίνος, αρχιτέκτων. Πηγή φωτο: IONIAN CENTER
Αποτύπωση του δαπέδου του καθολικού της Μονής των Αγίων Φανέντων. Σχέδιο: Γεώργιος Νίνος, αρχιτέκτων.Πηγή φωτο: IONIAN CENTER

9. Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κεφαλληνίας έχει συνεργασία με πολιτιστικούς φορείς του νησιού ή με  φιλίστορες και αρχαιόφιλους συμπατριώτες μας;

Δεν είμαστε αντίθετοι σε συνεργασίες με φορείς και ανθρώπους που έχουν τη γνώση και επιθυμούν να συνεργαστούν και να συνεισφέρουν. Η δημιουργία διαύλων συνεργασίας είναι το ζητούμενο. Για όλα αυτά, βέβαια, το πλαίσιο είναι σαφώς προσδιορισμένο από τους κανόνες της Επιστήμης, αλλά και το Νόμο. Είναι κοινός τόπος, νομίζω, ότι χωρίς συνεργασία δεν μπορεί να γίνουν πολλά πράγματα, όπως και χωρίς κινητοποίηση των Τοπικών Κοινωνιών, οι οποίες πρέπει να βοηθούν την Υπηρεσία στο πολυσχιδές έργο της.

10.    Στη θέση Άγιος Αθανάσιος-Σχολή Ομήρου, στην Εξωγή της  Βορείου Ιθάκης, είχε ανακοινωθεί στις αρχές του τρέχοντος έτους ότι υπεγράφη σύμβαση από τον Δήμο Ιθάκης, το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων και το Υπουργείο Πολιτισμού για έργα καθαρισμού, βελτίωσης της πρόσβασης και περίφραξης του αρχαιολογικού χώρου, κατασκευής φυλακείου, τοποθέτησης  πληροφοριακών πινακίδων, καθώς και καταγραφής και μελέτης των ευρημάτων από την θέση που φυλάσσονται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ιθάκης. Μπορείτε να μας πείτε σε ποιο στάδιο βρίσκεται  το έργο ;

Η Προγραμματική Σύμβαση έχει ενεργοποιηθεί. Μένει να διευκρινισθούν/επιλυθούν και κάποια διαδικαστικά ζητήματα, τα οποία, όμως, έχουν ιδιαίτερη σημασία. Σε κάθε περίπτωση πράττουμε το ανθρωπίνως δυνατόν, προκειμένου να προχωρήσει η ανάδειξη του χώρου. Ήδη έχει ξεκινήσει η διαλογή του αρχαιολογικού υλικού από το Παν/μιο, ενώ προχωρά και η τοπογράφηση του χώρου. Η συνεργασία με τη Δημοτική Αρχή είναι άψογη.

ΙΘΑΚΗ

Επιπλέον, στην Ιθάκη πραγματοποιείται και έργο ΕΣΠΑ, αναβάθμισης των αρχαιολογικών μουσείων Σταυρού και Βαθέος και συντήρησης τοιχογραφιών στα τέμπλα τριών ναϋδρίων, όχι χωρίς προβλήματα . Αναζητούμε λύσεις και εξορθολογισμό του τρόπου διαχείρισης αυτών.

Γρηγόρης ΓΡΗΓΟΡΑΚΑΚΗΣ

11.  Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας ως νέου προϊσταμένου της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κεφαλληνίας;

Και προηγουμένως μίλησα για ιεράρχηση. Δεν μπορεί να γίνουν όλα μονομιάς. Ας αναλογισθούμε ότι κάθε μνημείο έχει τις ιδιαιτερότητές του, τη μοναδικότητά του. Δεν μπορεί η πολιτιστική κληρονομιά να αντιμετωπίζεται με όρους ανάθεσης ενός δημοσίου έργου. Οι κανόνες της επιστήμης προέχουν. Με δεδομένο μάλιστα ότι η δραστηριότητα της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας αποσκοπεί στην προστασία, μελέτη και ανάδειξη της αρχαιολογικής κληρονομιάς αυτού του τόπου, η ιεράρχηση των προτεραιοτήτων μας μπορεί να συνοψισθεί στα ακόλουθα:

  • Την προώθηση των έργων ΕΣΠΑ σε Κεφαλλονιά και Ιθάκη
  • Την ένταξη νέων έργων
  • Την επαναλειτουργία του Αρχαιολογικού Μουσείου και την αναβάθμιση των λειτουργούντων Μουσείων
  • Τη διενέργεια διεπιστημονικών ερευνητικών προγραμμάτων

Η ανάδειξη του αρχαιολογικού πλούτου, αλλά και η παραγωγή νέας γνώσης αναφορικά με την ιστορία αυτού του τόπου μέσα από επιστημονικά προγράμματα υψηλών προδιαγραφών αποτελεί τη μεγάλη φιλοδοξία μας. Η Αρχαιολογική Υπηρεσία είναι μια Υπηρεσία του Κράτους που πρωτίστως βασίζεται στα πορίσματα της Επιστήμης και παράγει με τη δράση της επιστημονική γνώση. Για μένα αυτή είναι η ουσία και η μεγάλη τύχη.

Για να γίνει αυτό πρέπει να συμμετέχουν όλοι σε επίπεδο Υπηρεσίας. Ο συγκεντρωτισμός στον τρόπο διαχείρισης πραγμάτων δεν έχει θετικά αποτελέσματα. Επιπλέον, η έρευνα και η παραγωγή επιστημονικής γνώσης δεν μπορεί να γίνεται με όρους άλλων δομών που βασίζονται σε ιεραρχίες. Η έρευνα είναι ζήτημα πρωτοτυπίας, έμπνευσης, μελέτης, συνεχούς και καινοτόμου δράσης, συνεργασιών και πρωτοτυπίας. Εκεί κρίνονται τελικά όλα.   

12.    Ποιες είναι οι δυσκολίες που καλείται να διαχειριστεί η Υπηρεσία σας, προκειμένου να επιτευχθεί η προστασία και η ανάδειξη της αρχαιολογικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς ενός τόπου ο οποίος διαρκώς πλήττεται από ισχυρούς σεισμούς.

Αναφορές έχω κάνει και προηγουμένως. Τα γεω-τεκτονικά χαρακτηριστικά της περιοχής σε συνδυασμό με τη ραγδαία τουριστική ανάπτυξη διαμορφώνουν ένα περιβάλλον όχι ιδανικό για μας. Οι δυσκολίες είναι πολλές. Συστημικά αν το δούμε, η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, ως συνταγματική επιταγή, αλλά και ως υποχρέωση απέναντι στις μέλλουσες γενιές και ως διεθνή συμβατική υποχρέωση της χώρας μας βρίσκεται στο επίκεντρο. Σε κάθε περίπτωση, η σεισμικότητα της περιοχής είναι κάτι που προκαλούσε και θα προκαλεί προβλήματα. Είναι ένα φυσικό φαινόμενο με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Η επίκληση, ωστόσο, του ιδιωτικού συμφέροντος ή της χρονικής στενότητας ή της οπτικής του καθενός, προκειμένου η Υπηρεσία να καμφθεί ή να παρακαμφθεί δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή.

Το Κάστρο της Ασσου

Εδώ έγκειται και η μεγάλη παρεξήγηση. Η προστασία των Αρχαιοτήτων δεν αποτελεί τροχοπέδη. Σε τελική ανάλυση, η Αρχαιολογική Υπηρεσία ουδέποτε εμπόδισε την ανάπτυξη. Αντίθετα, συμβάλλει σε αυτήν. Τα αποτελέσματα είναι ορατά σε όλη την Ελλάδα, τόσο σε επίπεδο Μουσείων, Αρχαιολογικών Χώρων, όσο και σε επίπεδο ενεργών οικισμών, που έχουν αναδειχθεί σε παγκόσμιας φήμης τουριστικούς προορισμούς. Έτσι και στη Κεφαλλονιά και την Ιθάκη – όπου η χωρική μας αρμοδιότητα, η προστασία των μνημείων, μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχει.

13. Ποιο βιβλίο διαβάζετε αυτήν την περίοδο και ποιο θα συνιστούσατε στους αναγνώστες μας;

Αυτήν τη περίοδο κάποιο συγκεκριμένο βιβλίο όχι, αλλά μελέτη άρθρων δημοσιευμένων σε ειδικά επιστημονικά περιοδικά οπωσδήποτε.  Η εφαρμογή των μεθόδων των θετικών επιστημών στην Αρχαιολογία βρίσκεται στο επίκεντρο των ενδιαφερόντων μου. Αναφέρομαι ειδικότερα στη Χωρική Στατιστική και την εφαρμογή των δυνατοτήτων των Συστημάτων Γεωγραφικών Πληροφοριών, όχι απλά ως εργαλείων, αλλά ως του επικέντρου της μεθόδου. Η αφαιρετική γλώσσα των μαθηματικών και της γεωμετρίας, όσο και αν ακούγεται παράξενο, μπορεί να βοηθήσει στην διάγνωση υποκείμενων φαινομένων, τα οποία εξηγούν ή, σε κάθε περίπτωση, αποτελούν μια τεκμηριωμένη, δηλαδή βασισμένη σε δεδομένα, ερμηνεία. Η δράση του ανθρώπου στο χώρο αφήνει το χωρικό της αποτύπωμα, το οποίο μπορεί να ανιχνευθεί στατιστικά μέσα από παράγωγα δευτερογενή δεδομένα. Η εξέλιξη της τεχνολογίας επιτρέπει πλέον στον εξειδικευμένο αρχαιολόγο να χρησιμοποιήσει τα πολυδύναμα αυτά εργαλεία χωρικής και χωρικής στατιστικής ανάλυσης και να οπτικοποιήσει το τελικό αποτέλεσμα.

Ένα πολύ καλό βιβλίο, που καταπιάνεται και με επιστημολογικά ζητήματα, είναι των Conolly και Lake “Geographical Information Systems in Archaeology”.

14. Τι σας αρέσει να κάνετε στον ελεύθερο χρόνο σας; 

Ο ελεύθερος χρόνος είναι γενικά περιορισμένος. Εκτός γραφείου απαιτείται παρακολούθηση των επιστημονικών εξελίξεων και συγγραφή επιστημονικών άρθρων. Στην Κεφαλλονιά ήρθα το Νοέμβριο του 2017 και ορίστηκα προϊστάμενος της Υπηρεσίας τον Φεβρουάριο του 2018.  Είναι, λοιπόν, προφανές ότι η εμβάθυνση στην αρχαιολογία του τόπου, όπως και η γνωριμία με τον ίδιο τον τόπο, το απαράμιλλο φυσικό περιβάλλον, τα ίδια τα μνημεία σε Κεφαλλονιά και Ιθάκη, την οποία θα ήθελα να επισκέπτομαι πιο συχνά, καταλαμβάνουν  πολύ μεγάλο μέρος του ελεύθερου χρόνου μου.

Κλείνοντας, θέλω να επανέλθω στο ζήτημα της προστασίας της Αρχαιολογικής Κληρονομιάς σε Κεφαλλονιά και Ιθάκη και να υπογραμμίσω ότι θα προστατευθεί πάση θυσία. Έχουμε μπει για τα καλά στον 21ο αι. Η τήρηση του Νόμου και ο σεβασμός της αρχαιολογικής κληρονομιάς, αυτονόητα δηλαδή πράγματα, δεν μπορεί να αποτελούν ζητούμενα σε έναν τόπο με τόσο πλούσιο πολιτιστικό περιβάλλον που αναδεικνύεται μάλιστα σε ποιοτικό – υψηλού επιπέδου τουριστικό προορισμό.

Επίσης, θα ήταν ασυγχώρητη παράλειψη να μην αναφερθώ στο ευάριθμο, αλλά ικανό προσωπικό αυτής της Υπηρεσίας και συγκεκριμένα:

Α) Στους συναδέλφους που στελεχώνουν επί έτη αυτήν την Υπηρεσία, ως μόνιμοι υπάλληλοι, στους οποίους οφείλεται η ύπαρξη και λειτουργία της, η προστασία, ανάδειξη, μελέτη των αρχαίων και η φύλαξή τους:

  1. Ελένη Παπαφλωράτου, Αρχαιολόγο (MA), Προϊσταμένη του Τμήματος Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιολογικών Χώρων και Μουσείων
  2. Βασίλη Λέτσιο, Αρχαιολόγο (MA)
  3. Άννα Ζαφείρα, Συντηρήτρια Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης
  4. Μαρία Μελισσαράτου, Αρχιφύλακα
  5. Στάθη Βασιλάτο, Αρχαιοφύλακα
  6. Ιωάννα Μουρελάτου, Αρχαιοφύλακα
  7. Ελένη Μενέγου, Αρχαιοφύλακα
  8. Γιώργο Ψυχογιό, Αρχαιοφύλακα
  9. Παρασκευή Σπυράτου, Αρχαιοφύλακα
  10. Ρούλα Σιμωτά, Αρχαιοφύλακα
  11. Σοφία Ρωμάνου
  12. Παγώνα Βλησμά
  13. Ιωάννα Ραφτοπούλου, Αρχαιοφύλακα

Β) Καθώς και στους συναδέλφους, στους οποίους η Υπηρεσία χρωστά πολλά, καθόσον στελεχώνουν τις ομάδες εργασίας των έργων που εκτελούνται σε Σάμη και Ιθάκη:

  1. Μέλπω Ανδρεάτου, Αρχαιολόγο (ΜΑ) στο έργο της Σάμης
  2. Χρυσάνθη Αποστολάτου, ΠΕ Οικονομικού στο έργο της Σάμης
  3. Ντίνα Φασλά, Αρχιτέκτονα (Msc) μηχανικό στο έργο της Σάμης
  4. Μαρία Μούση, Συντηρήτρια αρχαιοτήτων και έργων τέχνης στη Σάμη
  5. Έφη Μπιλμπίλη, Πολιτική Μηχανικό στο έργο της Ιθάκης
  6. Παναγιώτη Κωτσίδη, ΠΕ Οικονομικού (Msc) στο έργο της Ιθάκης

Τέλος, οφείλω να ευχαριστήσω, για τη συμπαράσταση και βοήθεια που μας παρέχουν, τη βουλευτή Κεφαλληνίας και Ιθάκης, κυρία Αφροδίτη Θεοπεφτάτου, τον Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων, κύριο Θεόδωρο Γαλιατσάτο, τον Αντιπεριφερειάρχη, κύριο Παναγή Δρακουλόγγωνα. Καθοριστική για το έργο μας είναι η συνδρομή της Διαχειριστικής Αρχής του ΠΕΠ Ιονίων Νήσων, και συγκεκριμένα του Προϊσταμένου της ΕΥΔ Ιονίων Νήσων, κυρίου Πέτρου Οικονόμου, του Προϊσταμένου της Μονάδας Β΄, κυρίου Κωνσταντίνου Ασπιώτη, της κυρίας Σταματίας Θεοτοκάτου, της κυρίας Μαρίας Στεριώτου και  της κας Αναστασίας Κακαράτζα τους οποίους και ευχαριστούμε θερμά.

===

ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΑΚΑΚΗΣ

Ποιός είναι ο Γρηγόρης Γρηγορακάκης

https://www.linkedin.com/profile/edit…
https://culture.academia.edu/undefinedundefined

1. Όνομα: ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ
2. Επώνυμο: ΓΡΗΓΟΡΑΚΑΚΗΣ
3. Ημερομηνία Γέννησης: 21 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 1974

Τίτλοι σπουδών

ΠΤΥΧΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΜΕ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Εκπ. Ίδρυμα: ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Βαθμός πτυχίου: 9 (εννέα) – Άριστα

Μεταπτυχιακοί τίτλοι
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΔΙΠΛΩΜΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΚΛΑΣΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ (διετούς φοίτησης)
Διπλ. Εργασίας: Η Ανδριαντοποιία των Ατταλιδών.
Εκπ. Ίδρυμα: ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Βαθμός τίτλου : Άριστα

Η Συντακτική Ομάδα του Kefaloniapress

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις