Ποιος δεν θυμάται την σκηνή από το φιλμ «Χτυποκάρδια στο θρανίο» του 1963, όπου η Αλίκη Βουγιουκλάκη με τις συμμαθήτριές της, «ξεβιδώνονται» σε έναν τρελό χορό τουίστ, μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας. Το τραγούδι που χόρευαν, είχε τους ανέμελους στίχους «Χόρευε τουίστ, χόρευε τρελά, χόρευε τουίστ, κι όλα θα παν καλά». Γραμμένο από τον Μάνο Χατζικάκι (σε στίχους Αλέκου Σακελλάριου). Φαίνεται πως ο μεγάλος μας συνθέτης, είχε ξετρελαθεί κι αυτός από την ενέργεια του καινούργιου χορού.
Σε μία σπάνια φωτογραφία του 1964, βλέπουμε τον Μάνο Χατζιδάκι να χορεύει τουίστ με την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Μαζί τους χορεύει και ο άγγλος ηθοποιός Jess Conrad, συμπρωταγωνιστής τότε της Αλίκης στο φιλμ Aliki my Love.
Ένας άλλος μεγάλος, ο Γεράσιμος Λαβράνος, γράφει το «Τουίστ, Τουίστ, Τουίστ», για την ταινία «Ο Ατσίδας» (Γ.Δαλιανίδης 1962) όπου βλέπουμε τον Ντίνο Ηλιόπουλο με την Ζωή Λάσκαρη να «διδάσκουν» στους άλλους τον χορό.
Πώς δημιουργήθηκε η μανία του τουίστ
Ήταν το κινηματογραφικό έργο, Twist Around the Clock, που προβλήθηκε το 1961, και που δημιούργησε την έκρηξη του τουίστ, και στην Ελλάδα. Το ιδίωμα, γίνεται κυρίαρχο στοιχείο του ήθους της παγκόσμιας νεολαίας, έτσι ώστε, μπορούμε να ονομάσουμε τα χρόνια 1960-64, εποχή του τουίστ. Μια σειρά τουίστ τραγουδιών, κατέκτησαν τις πρώτες θέσεις των μουσικών προτιμήσεων σε Ευρώπη και Αμερική. Ένα από τα δημοφιλέστερα, το τραγούδι The Twist του Chubby Checker.
Σε πρώτη ματιά, ο χορός, φαίνεται μια απλοποιημένη μορφή του ροκ εν ρολ, δεν έχει ακροβατικά, θα έλεγε κανείς, πως δημιουργήθηκε για να μπορούν να χορεύουν όλοι.
Στην πραγματικότητα, το τουίστ, είναι πιο εκρηκτικό, και επιφέρει μεγαλύτερη επανάσταση. Εξισώνεται ο άντρας με τη γυναίκα. Η γυναίκα, απελευθερώνεται. Το ζευγάρι δεν έχει πια σωματική επαφή, καταργείται ο παραδοσιακός ρόλος της ντάμας, η κοπέλα δεν στηρίζεται στο αγόρι, καταργείται ο «καθοδηγητικός» καβαλιέρος. Καθένας μπορεί να χορέψει, όπως του αρέσει, ανεξάρτητα από τον άλλο. Το τουίστ, είναι το βήμα, που από το ροκ εν ρολ, περνάμε στην Βρετανική έκρηξη και στο εντελώς ελεύθερο σέικ.
Δημοσιεύματα της εποχής, δείχνουν ότι το 1962, η Ελλάδα είχε ήδη καταληφθεί από την τρέλα του νέου χορού. Ένα δημοσίευμα στο περιοδικό Πρώτο, τον Ιανουάριο του 1962, δείχνει τον Νίκο Αδάμα, την Κούκα, και τον Βασίλη Τζαβάρα, δηλαδή το συγκρότημα Τζαβαδαμασούκα, να επιδεικνύουν τις χορευτικές κινήσεις του τουίστ, σε Μουσικά Πρωινά, που διοργανώνονται στον κινηματογράφο Τερψιθέα, από τον Λάμπρο Ζούνη, πατέρα της γνωστής ηθοποιού Πέμης Ζούνη.
Φαίνεται λοιπόν, πως οι πρώτοι που παίζουν τουίστ στην Ελλάδα, είναι οι Τζαβαδαμασούκα. Ο αρχηγός του γκρουπ, Νίκος Αδάμας, βλέπει το φιλμ Twist Around the Clock, και επηρεάζεται τόσο, ώστε εντάσσει στο ρεπερτόριο του συγκροτήματός του, και το τουίστ.
Το φιλμ, «Η Αθήνα τη Νύχτα», που γυρίζεται το 1961, δείχνει τους Τζαβαδαμασούκα να παίζουν τουίστ, στο κλαμπ Τεκύλα. Και μάλιστα, ο Αδάμας χορεύει με την Κούκα!
Η προβολή του φιλμ, στις αρχές του 1962, έχει σαν αποτέλεσμα, να βγάλει κάρτα, το New Τεκύλα, με την οποία προσκαλεί τον κόσμο, να πάει στο μαγαζί, για να χορέψει τουίστ με τους Τζαβαδαμασούκα, όπως τους είδαν στην ταινία.
Για να γραφεί, αυτό, σημαίνει πως είχε δημιουργηθεί, ένας σεισμός, και αυτό επιβεβαιώνεται από δημοσιεύματα εφημερίδων, που αρχίζουν να ασχολούνται με τον «παροξυσμό» του τουίστ, που έχει καταλάβει την ελληνική νεολαία.
Στα κινηματογραφικά έργα της εποχής, έμμεσα ή άμεσα, καταγράφονται και οι απόψεις εκείνων που δεν θεωρούσαν άξιο λόγου, τον καινούργιο χορό. Οι σκηνοθέτες, έντεχνα ικανοποιούσαν έτσι και τους θεατές τους μεγαλύτερους σε ηλικία, που διαφωνούσαν με τα γούστα της νεολαίας. Έτσι έχουμε και σκηνές που αποτελούν διακωμώδηση του χορού. Χαρακτηριστική, η σκηνή από το φιλμ «Ο Σταμάτης και ο Γρηγόρης», 1962, όπου ο Σταυρίδης προσπαθεί να μάθει τον Φωτόπουλο να χορεύει τουίστ.