«Η μόδα ξεθωριάζει, μόνο το στιλ παραμένει αιώνιο» είχε πει κάποτε ο Ιβ Σεν Λοράν. Ίσως αυτό να είναι το πιο γνωστό του μότο, αλλά έχει ήδη καταφέρει να γίνει τίτλος βιβλίου, εντολή της μόδας, επιταγή των απανταχού σχεδιαστών. Έντεκα χρόνια από το θάνατό του την 1ηΙουνίου 2008 η γραμμή που έδωσε στη μόδα δε σταματά να είναι επίκαιρη.
Ο Ιβ Σεν Λοράν (Yves Henri Donat Mathieu-Saint-Laurent) γεννήθηκε την 1η Αυγούστου 1936 στο Οράν της γαλλοκρατούμενης τότε Αλγερίας και ήταν το μεγαλύτερο παιδί ενός εύπορου γάλλου βιομηχάνου. Από μικρός έδειξε το ταλέντο του στο σχέδιο, φτιάχνοντας ρούχα για τις κούκλες των μικρότερων αδελφών του. Στα 17 του γράφτηκε σε σχολή μόδας του Παρισιού και το σχέδιό του για ένα βραδινό φόρεμα απέσπασε το πρώτο βραβείο σε ετήσιο διαγωνισμό με αντίπαλο τον Καρλ Λάγκερφελντ. Το άστρο του είχε ήδη λάμψει και εκείνο το βραβείο έμελλε να γίνει η πρώτη σειρά στο βιογραφικό του.
«Η Σανέλ έδωσε στις γυναίκες ελευθερία, ο Ιβ τη δύναμη που τους έλειπε», είχε πει ο Πιερ Μπερζέ, ο άνθρωπος που επί 30 έτη υπήρξε συνεργάτης του Ιβ Σεν Λοράν και σύντροφός του στη ζωή.
Μετά τη δόξα που γνώρισε ο Ιβ Σαιν Λοράν, το ντροπαλό αγόρι που δεν άντεχε τη δημοσιότητα αλλά τη λάτρευε κιόλας βυθίστηκε στον κόσμο των αντικαταθλιπτικών. «Ο Ιβ δεν αγαπούσε τη ζωή, δεν ήξερε να ζει» θα δήλωνε ο Μπερζέ αργότερα. Πάντα φιλάσθενος, έπασχε ταυτόχρονα και από βαθιά κατάθλιψη και καρκίνο που τον οδήγησαν στο θάνατο. Πέθανε την 1η Ιουνίου 2008, από καρκίνο του εγκεφάλου στην κατοικία του στο Παρίσι. Στην κηδεία του παραβρέθηκαν όλοι όσοι τον είχαν γνωρίσει φίλοι, πιστές πελάτισσες, η πρώην βασίλισσα του Ιράν, η Κατρίν Ντενέβ, ο Γάλλος πρωθυπουργός Νικολά Σαρκοζί και η γυναίκα του Κάρλα Μπρούνι και όλος ο κόσμος της μόδας.
Ένας οδηγός-εραστής
Μετά το θάνατό του, ο σοφέρ του Φαμπρίς Τομά έβγαλε ένα βιβλίο με λεπτομέρειες της προσωπικής ζωής του μόδιστρου που σόκαραν τους πάντες. Ανάμεσα στις πολλές λεπτομέρειες που έδωσε για την ερωτική ζωή του Ιβ Σεν Λοράν, ανέφερε πως απαραίτητος όρος για την πρόσληψή του ήταν να συμμετάσχει σε όργια και να γίνει το ερωτικό παιχνίδι των Πιερ Μπερζέ και Ιβ Σεν Λοράν. Αποκάλυψε, μάλιστα, πως ο ίδιος ο Πιερ Μπερζέ «δοκίμαζε» τους εραστές του Ιβ Σεν Λοράν, ο οποίος έπασχε από μελαγχολία. Ο Τομά μιλά αναλυτικά για τους δύο άντρες, τους οποίους περιγράφει ως «δύο μεγάλες προσωπικότητες, δύο εμβληματικούς ανθρώπους, αλλά ταυτόχρονα δύο όντα πολύ άρρωστα σεξουαλικά». Τους περιγράφει τον σχεδιαστή και τον εραστή του ως δύο ανθρώπους εξαρτημένους από τα σεξουαλικά όργια. Ο ίδιος βέβαια ο Τομά είχε κατηγορηθεί ότι έκλεψε 400 περίπου σκίτσα και φωτογραφίες του Ιβ Σεν Λοράν, ενώ ο ίδιος βεβαίωσε ότι τα έργα ήταν δώρο από τον μεγάλο σχεδιαστή, μεταξύ 1990 και 1992, και δήλωσε «έκπληκτος» για τις δικαστικές του περιπέτειες.
Η σκανδαλώδης συλλογή
Τον χειμώνα του 1971 ο ταλαντούχος Γάλλος μόδιστρος παρουσίασε στο Παρίσι την νέα του, ready-to-wear συλλογή ρούχων για την Άνοιξη, η οποία αποτελούταν από 80 κομμάτια. Πλήθος διάσημων προσωπικοτήτων, κριτικών και δημοσιογράφων παρευρέθηκαν στην επίσημη παρουσίαση και, μετά το τέλος της, σχεδόν όλοι είχαν την ίδια άποψη για αυτήν: τη μίσησαν.
Η εφημερίδα The Las Vegas Review-Journal έγραψε πως «Ο Yves Saint Laurent προσβάλει την μόδα» ενώ η The International Herald Tribune (η σημερινή Herald Tribune) περιορίστηκε στο «Saint Laurent: Πραγματικά Φρικτός». Η αιτία για όλη αυτή την κατακραυγή ήταν η απόφαση του σχεδιαστή να αλλάξει τα δεδομένα στην, τότε, μόδα και να ταράξει τα νερά με μια συλλογή ρούχων που θα συνδύαζε την υψηλή ραπτική με τα έτοιμα, καθημερινά ενδύματα. Ο ίδιος είχε δηλώσει πως έμπνευση για αυτή του τη συλλογή ήταν ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, η Κατοχή και το «vintage» στυλ εκείνης της περιόδου -τετράγωνοι ώμοι, φούστες μέχρι το γόνατο, πλατφόρμες και φορέματα με απλά μοτίβα.
Αργότερα, ο Saint Laurent είπε πως βασική του έμπνευση ήταν η καλή του φίλη Paloma Picasso, η κόρη του Pablo Picasso, η οποία αγόραζε τα ρούχα της από τα παζάρια και τις υπαίθριες αγορές.
φωτο: αρχείο