Η ΑΚΤΩΡ φτιάχνει το εντυπωσιακό Μετρό στη Ντόχα

126

Ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής που πραγματοποιείται αυτή την περίοδο στη Μέση Ανατολή παραδίδει σε λίγο η ΑΚΤΩΡ ως επικεφαλής πολυεθνικής κοινοπραξίας άλλες τέσσερις εταιρείες από Τουρκία, Ινδία και Κατάρ.

Ο λόγος για τη «Χρυσή Γραμμή» του Μετρό της Ντόχα. Ένα έργο προϋπολογισμού 3 δισ. ευρώ το οποίο είναι και το μεγαλύτερο αυτοτελές κατασκευαστικό κομμάτι του μετρό της πρωτεύουσας του Κατάρ, το οποίο σε πρώτη φάση θα διαθέτει τρεις γραμμές μήκους 100 χιλιομέτρων με 37 σταθμούς, ενώ με την ολοκλήρωση και της 2ης φάσης, οι γραμμές θα αυξηθούν σε τέσσερις, φτάνοντας σε συνολικό μήκος τα 300 περίπου χλμ. και τους 100 σταθμούς.

Η «Χρυσή Γραμμή» γνωστή και ως «Ιστορική Γραμμή» του Μετρό διασχίζει τη Ντόχα από Ανατολή σε Δύση, ακολουθώντας τα ίχνη της ιστορικής γραμμής της πόλης. Το έργο κατασκευής της «Χρυσής Γραμμής» περιλαμβάνει την κατασκευή υπόγειων σηράγγων συνολικού μήκους 23,3 χλμ. με διάμετρο 6,17 μέτρων, καθώς και 10 υπόγειων σταθμών εξαιρετικής αρχιτεκτονικής, με υψηλής τεχνολογίας αυτοματισμούς, σύνθετα συστήματα εκαπνισμού των σταθμών σε περίπτωση φωτιάς και μηχανολογικά, ηλεκτρολογικά και υδραυλικά συστήματα. Περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή υπόγειου αμαξoστασίου συνολικού μήκους 650 μέτρων, καθώς και κεντρικού εργοστασίου ψύξης των τριών σταθμών.

Το σύνολο των γραμμών στο μετρό της Ντόχα στηρίζεται σε εγχειρίδιο των Qatar Rail και UN Studio με οδηγίες προς όλους τους εργολάβους και στόχο να επιτευχθεί μία βασική κοινή αρχιτεκτονική ταυτότητα.

Έξι μετροπόντικες δούλευαν για 15 μήνες 

Για να αναλογιστεί κανείς το μέγεθος του έργου αρκεί να αναφέρουμε ότι για την υλοποίηση της συγκεκριμένης κατασκευής στην καρδιά της πρωτεύουσας του Κατάρ απαιτήθηκε η ταυτόχρονη χρήση έξι μηχανημάτων ολομέτωπης κοπής TBM, ή όπως είναι περισσότεροι γνωστοί «Μετροπόντικες».

Ένα ακόμη εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι για τη διάνοιξη των σηράγγων χρειάστηκαν μόλις 15 μήνες, χρόνος ρεκόρ ειδικά αν αναλογιστεί κανείς τα ελληνικά δεδομένα για το μετρό στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη. Η κατάσταση, βέβαια, είναι πολύ διαφορετική απ’ αυτή που επικρατεί στη χώρα μας τόσο γεωλογικά όσο και πολιτικά αλλά και πάλι οι συγκρίσεις είναι αναπόφευκτες.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι το έργο δεν είχε δυσκολίες. Όπως εξήγησαν στελέχη της ΑΚΤΩΡ στους δημοσιογράφους που συμμετείχαν σε αποστολή στο Κατάρ, Η διέλευση του έργου υπόγεια, κάτω από το κέντρο της πόλης, εμπεριείχε σημαντικότατες κατασκευαστικές προκλήσεις. Μεταξύ αυτών οι κυκλοφοριακές παρακάμψεις αλλά και οι μετατοπίσεις δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας. Ακόμη λόγω της υψηλής υπόγειας υδροφορίας στη περιοχή της Ντόχα, απαιτήθηκε η άντληση συνολικά 129 εκατομμυρίων κ.μ. υπογείων υδάτων προκειμένου να κατασκευαστούν οι σταθμοί.

Ξεχωριστή αρχιτεκτονική Οι σταθμοί σχεδιάστηκαν αντλώντας έμπνευση από την παλαιά αρχιτεκτονική του Κατάρ και τις παραδοσιακές σκηνές των Βεδουίνων

Όλοι οι σταθμοί του μετρό έχουν κοινή αρχιτεκτονική αλλά ταυτόχρονα κάθε γραμμή διαφοροποιείται στα «σημεία». Για παράδειγμα στη «Χρυσή Γραμμή», το δάπεδο των σταθμών περιέχει αδρανή υλικά από πραγματικό χρυσό. Παράλληλα, τους τοίχους των σταθμών κοσμεί μεταλλικό χρυσό πλακάκι, ειδικά παρασκευασμένο για το Μετρό της Ντόχα.

Αντίστοιχα με το σύνολο των γραμμών του Μετρό της Ντόχα, η Χρυσή Γραμμή είναι επίσης σχεδιασμένη και κατασκευασμένη έτσι ώστε να αποτυπώνει μέσα από μια σύγχρονη απόδοση την πολιτισμική κληρονομιά, την παράδοση και το περιβάλλον του Κατάρ.

Οι οροφές των 10 σταθμών της Χρυσής Γραμμής για παράδειγμα είναι σχεδιασμένες με «θολωτούς χώρους», οι οποίοι αντλούν την έμπνευση τους από την παλαιά αρχιτεκτονική του Κατάρ και τις παραδοσιακές σκηνές των Βεδουίνων. Άμεσες είναι και οι αναφορές στη βαθιά ριζωμένη στην κουλτούρα του Κατάρ παράδοση των «μαργαριταριών», καθώς όπως ακριβώς σε ένα όστρακο, κάτω από το απλό εξωτερικό των στεγάστρων εισόδου των σταθμών, κρύβεται ένα πλούσιο και γυαλιστερό εσωτερικό με πλήθος φωτιζόμενων γραμμών και ιριδίζοντα πλακάκια στο χρώμα της πέρλας.

Εσωτερική άποψη από κάποιες κυλιόμενες σκάλες

Οι χώροι των σταθμών αντλούν επίσης έμπνευση από τα παραδοσιακά Caravanserai, τους χώρους στους οποίους τα «καραβάνια» έκαναν στάση για ανάπαυση, κοινωνική συνεύρεση και ανάκτηση δυνάμεων στη διάρκεια του ταξιδιού τους, διαθέτοντας ειδικά διαμορφωμένο χώρο για προσευχή, καθώς και ποδόλουτρα – αναπόσπαστο μέρος της θρησκευτικής ιεροτελεστίας των μουσουλμάνων πριν την προσευχή.

Στις αποβάθρες των σταθμών επαναλαμβάνεται σε μεγάλο βαθμό η γεωμετρία των θόλων, ενώ έχουν ενσωματωθεί βιτρίνες που θα φιλοξενούν εκθέματα σχετικά με την ιστορία του Κατάρ.

Νέα έργα στο Κατάρ διεκδικεί η ΑΚΤΩΡ 

Μετά από την «Χρυσή Γραμμή» η ΑΚΤΩΡ με την ίδια κοινοπραξία έχει καταθέσει προσφορά και για την επέκταση  της «Πράσινης Γραμμής» του Μετρό της Ντόχα προϋπολογισμού 3 δισ. δολαρίων. Ακόμη, όπως σημείωσε ο επικεφαλής της εταιρείας για τη Μέση Ανατολή κ. Πάρις Καλλιτσάντσης η ΑΚΤΩΡ το επόμενο διάστημα θα διεκδικήσει κομμάτι επιπλέον έργων που σχεδιάζονται στο Κατάρ συνολικού ύψους επίσης 3 δισ. δολαρίων.

Παράλληλα, ο όμιλος πλέον ρίχνει το βάρος και στις υπηρεσίες λειτουργίας και συντήρησης των έργων (facility management) , μέσω μακροχρόνιων συμβάσεων που αποφέρουν κέρδη με μειωμένο ρίσκο.

Ήδη η AKTOR Qatar WLL, βραχίονας της ΑΚΤΩΡ στο Κατάρ, ηγείται της κοινοπραξίας που σε συνεργασία με την Καταριανή εταιρεία Como Facilities Management Services έχει αναλάβει με 20ετή σύμβαση το έργο συντήρησης του δικτύου Μετρό (Doha Metro) και Τραμ (Lusail Tram) της Ντόχα στο Κατάρ, με συνολικό προϋπολογισμό 517 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο που έχει αναλάβει ποτέ ελληνική εταιρεία στον τομέα του Facility Management, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως η κοινοπραξία με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ Qatar WLL επιλέχθηκε ανάμεσα σε 41 καταξιωμένες εταιρείες Facility Management και έξι εταιρείες Λειτουργίας από όλο τον κόσμο, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό που διήρκησε πάνω από 2,5 χρόνια.

Παράλληλα, τα τελευταία έξι χρόνια η ΑΚΤΩΡ FM έχει αναλάβει την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών Facility Management στο Συγκρότημα Υπόστεγων Συντήρησης Αεροσκαφών και τις αποθήκες Duty Free του Διεθνή Αερολιμένα «Hamad International Airport» της Ντόχα.


Οι τουαλέτες του μετρό

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις