Τη μνήμη των Τριών Ιεραρχών τιμά η Εκκλησία μας σήμερα 30 Ιανουαρίου και για πρώτη φορά η μεγάλη αυτή εορτή των Γραμμάτων και της Ορθοδοξίας έχει συνοδευτεί από έντονη επικαιρότητα.
Με σχετική νομοθετική ρύθμιση που ψηφίστηκε στη Βουλή και δημοσιεύτηκε ήδη στο Φύλλο της Εφημερίδας της κυβερνήσεως η ημέρα αυτή παύει να είναι αργία.
Ειδικότερα, την 30η Ιανουαρίου, ημέρα εορτασμού των Τριών Ιεραρχών, στις σχολικές μονάδες (δημόσιες και ιδιωτικές) Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης πραγματοποιούνται εορταστικές εκδηλώσεις για την προσφορά των Τριών Ιεραρχών στα Γράμματα και κατά την κρίση του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών και εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν εκκλησιασμός.
Β. Κατά τα λοιπά θα τηρηθεί το Ωρολόγιο Πρόγραμμα των μαθημάτων της ημέρας.
Τα παραπάνω προβλέπει η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας για τον εορτασμό των Τριών Ιεραρχών στα σχολεία, την οποία υπέγραψε η υφυπουργός Σοφία Ζαχαράκη.
Αργία για τα Φροντιστήρια και ΚΞΓ η εορτή των Τριών Ιεραρχών
Οσον αφορά τα Φροντιστήρια και τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών, ισχύει η υπουργική απόφαση του 2016 (καθώς έκτοτε δεν τροποποιήθηκε), που ορίζει ότι είναι αργία για τα Φροντιστήρια και Κέντρα Ξένων Γλωσσών η εορτή των Τριών Ιεραρχών.
Το σχέδιο νόμου:
Α. Η 30ή Ιανουαρίου κάθε έτους , ημέρα της θρησκευτικής των Τριών Ιεραρχών , παύει να συμπεριλαμβάνεται στις ημέρες σχολικής αργίας.
Β.Αποκαθίσταται ως ημέρα πραγματοποίησης εορταστικών εκδηλώσεων προς τιμή των Μεγάλων αυτών Πατέρων αλλά και της Παιδείας, καθώς και των μετόχων της εκπαιδευτικής διαδικασίας , εκπαιδευτικών και μαθητών. Στην περίπτωση που πρόκειται για Σάββατο ή Κυριακή οι εορταστικές εκδηλώσεις θα πραγματοποιούνται την Παρασκευή.
Γ. Οι εκδηλώσεις αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν θρησκευτικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες σχετικά με την προβολή του κοινωνικού και παιδαγωγικού έργου των Μεγάλων Πατέρων και της εν γένει προσφοράς τους στην Εκπαίδευση και τα Γράμματα.
Η εν λόγω ρύθμιση καταλαμβάνει τόσο την Πρωτοβάθμια όσο και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δημόσια και ιδιωτική, έτσι ώστε ο τρόπος εορτασμού της συγκεκριμένης θρησκευτικής και σχολικής εορτής να είναι καθολικός και ενιαίος.
Υπέρ της απόφασης να καταργηθεί η αργία στα σχολεία κατά την εορτή των Τριών Ιεραρχών, αλλά κατά των προτεινόμενων δράσεων από το υπουργείο Παιδείας για τη συγκεκριμένη ημέρα, τάσσεται η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων. Ειδικότερα, η ΠΕΘ καλεί την Υπουργό Παιδείας κ. Κεραμέως να αναθεωρήσει την τελευταία ρύθμιση και να προσδώσει, όχι μόνο σε ένα τμήμα της σχολικής ημέρας, αλλά σε ολόκληρη την ημέρα της 30ής Ιανουαρίου τον χαρακτήρα του σχολικού εορτασμού, με ένα πλαίσιο προγραμματικής οργάνωσης και ρύθμισης, όπου θα συμμετέχουν μαθητές και διδάσκοντες, και όπου η εορτή δεν θα τίθεται σε αμφιβολία ή υπό την κρίση ή την περιφρόνηση κανενός.
Με τον τρόπο αυτό, θα προσφερθεί από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας η αίσθηση και η βεβαιότητα ότι ο εορτασμός των Τριών Προστατών Αγίων της ελληνικής Παιδείας, με εκκλησιασμό και διδακτικές – μαθησιακές εκδηλώσεις, που θα έχουν επίκεντρο το πλούσιο και πολύπλευρο έργο των Ιεραρχών, μπορεί να αποτελέσει μια ημέρα πνευματικού προβληματισμού και ηθικοκοινωνικής μαθητείας. Η απόφαση της κ. Υπουργού να γίνονται μαθήματα μετά τον εορτασμό φανερώνει μία τάση υποτίμησης της ίδιας της Εορτής και αυτό δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να φανεί ως πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας.
Αν λαβαιναμε υποψη μας το ποιοι ησαν οι τρεις ιεραρχαι και τι εργο τιτανιο επετελεσαν και οποια η προσωπικοτητα και το γιγαντιαιο αναστημα τους ανα τους αιωνας, οχι αργιες θα καναμε ,αλλα και λιτανειες και ειδικες δεησεις εν πληθουση Εκκλησια απ’ακρον εις ακρον της ελληνικης πατριδας θα επιτελουσαμε οι παντες.
Χρυσσο τρισηλιος αιγλη, αμαρτανοντων διορθωται και προσταται και εγγυηται της των παντων σωτηριας , παραμυθιον θλιβομενων, φεγγοβολοι αστραπαι, πατριδος προσταται, παιδειας εφοροι, φυτοκομοι αρετων και αλλα πολλα, οσα δεν χωρει νους ανθρωπινος, θα μπορουσαν να ειπωθουν για αυτους τους τρεις γιγαντες της πιστεως.Και πραγματι λιγα ειναι ολα αυτα, γιατι και το διδακτικο και το κηρυκτικο και το συγγραφικο τους εργο, ηταν ανεπαναληπτο. Και οι τρεις εξισου συνεγραψαν κειμενο της Θειας Λειτουργιας, η οποια τελειται καθε Κυριακη ημερα και εορτη στους χριστιανικους ανα την οικουμενη Ναους,του μεν ιερου Χρυσοστομου καθε Κυριακη και εορτη, του Μεγαλου Βασιλειου δεκα φορες το χρονο, αλλα υπαρχουν πληροφοριες και για τον Θεολογο Γρηγοριο, οτι και αυτος συνεταξε κειμενο αγιας αναφορας-Θειας Λειτουργιας, που τελειται σε πολλους Ναους την ημερα της μνημης του 25 Ιανουαριου.
Ο Μεγας Βασιλειος εχτισε την Βασιλειαδα, πολη τεραστια στην περιφερεια του με νοσοκομεια . πτωχοκομεια, και αλλα ευαγη ιδρυματα και σαν καλος Σαμαρειτης περιερχοταν ο ιδιος καθ εκαστην ημερα τους ασθενεις και τους περιποιοταν ο ιδιος καθαριζοντας ακομα και τις πληγες τους, οι περισσοτεροι εκ των οποιων ειχαν προσβληθει απο την ανιατο για την εποχη εκεινη ασθενεια της λεπρας.Υπηρξε πατηρ ορφανων και καθε χρονο -οπως διασωζει η παραδοση στις εορτες μοιραζε μικρες πιτουλες στα φτωχα παιδακια και καθε μια απο αυτες περιειχε ενα χρυσο νομισμα, και απο τοτε καθιερωθηκε το κοψιμο της βασιλοπιτας την ημερα της μνημης του και το χρυσο νομισμα-φλουρι.
Ο αγιος Γρηγοριος ο Θεολογος, μεγαλος πατερας και αυτος με τους πυρινους λογους του κατετροπωσε τους αιρετικους της εποχης του και εσωσε απο την ψυχικη απωλεια πολλους πλανηθεντες, διδασκοντας τους πιστη και προσκυνηση σε Πατερα Υιον Και Αγιον Πνευμα, Τριαδα Ομοουσιον και αχωριστον.
Τελος ο αγιος Ιωαννης ο επικληθεις Χρυσοστομος για τις σοφες διδαχες του που ερρεαν σαν χρυσος απο το τιμιον στομα του και χρυσσορροας Νειλος και χρυσολογος και χρυσσορρημων, μεγαλος ερμηνευτης ολης σχεδον της Αγιας Γραφης (Παλαιας και ιδιως της Καινης Διαθηκης),εδειξε απαραμιλλο ηρωισμο απεναντι στο κατεστημενο της εποχης του ως αρχιεπισκοπος Κωνσταντινουπολεως , ενδιαφερθηκε για τα υγιη φρονηματα , αλλα κυριως στο να καθιστα αξιους λειτουργους του Υψιστου, που να οδηγουν το λαο του Θεου στη σωτηρια και στη θεωση. Περιφημοι οι περι ιερωσυνης λογοι του, ανεκτιμητα διαμαντια για τους υποψηφιους προς το μεγα της ιερωσυνης υπουργημα και οδοδεικτης πορειας ασφαλης και ακριβεστατος κανων ενθεου διαγωγης.
Το τελος του ηταν μαρτυρικο, ανεβηκε την οδο του μαρτυριου του αγογγυστα μεχρι τελους(πεθανε σε εξορια στην αλλη ακρη του Ευξεινου Ποντου), αλλα εσχατως δοξαστηκε απο το Θεο, με την επισημο επιστροφη των ιερων λειψανων του στην Βασιλιδα των πολεων.Διηγουνται μαλιστα και το εξης περιστατικο.Οταν μετα το τελος του ο αγιος Κυριλλος πατριαρχης Αλεξανδρειας , ο οποιος σαν ανθρωπος επιστευσε τις εναντιον του αγιου τουτου συκοφαντιες, τον διεγραψε απο τα λεγομενα διπτυχα της του Χριστου Αγιας Εκκλησιας, ειδε ενα βραδυ στον υπνο του, οτι βρεθηκε σε ουρανιο τοπο γεματο ευωδια, οπου ακουγονταν υμνοι και ψαλμοι θεσπεσιως επαδομενοι, και ειδε χορο αγιων πολλων που ελαμπαν σαν τον ηλιο τα προσωπα τους. Σε επισημο τοπο ειδε την Κυρια Θεοτοκο να συνομιλει με τον ιερο Χρυσοστομο.Οταν ομως ο ιδιος επλησιασε, ο ιερος Χρυσοστομος εξοργισθη εναντιον του και ζητουσε να τον απομακρυνει απο κει. Επενεβη η Κυρια Θεοτοκος και του λεει. Αφησε τον για χαρη δικη Μου. Πολλα εκοπιασε για μενα και αγωνισθηκε.Και με αυτο ξυπνησε πειθομενος για την αγιοτητα του Χρυσοστομου και την αδικια σε βαρος του και εκτοτε ανεγραψε παλι το τιμιο ονομα του στα διπτυχα της Εκκλησιας, προσφεροντας του την αναλογη απο τοτε τιμη. Ειναι αληθεια δε, οτι ο αγιος Κυριλλος υπηρξε ο δογματικος θεολογος της Παναγιας υπερμαχουμενος της τιμης Της ως Θεοτοκου, εναντια σε αιρετικους που την ονομαζαν χριστοτοκο και οχι Θεοτοκο,οχι δηλαδη ως γεννησασα Θεον σεσαρκωμενον τον Θεανθρωπον Χριστον , αλλα ως γεννησασα ανθρωπον απλον και οχι Θεον. Αυτη την αιρεση καταπολεμησε εν ζωη του με τη θεολογια του ο αγιος Κυριλλος Αλεξανδρειας επιδιδοντας στην Παναγια μας τον τιμητικο-δογματικο ορο πλεον Θεοτοκος.
Ο ιερος Χρυσοστομος πλεον ειναι ενας απο τους πιο ανωτερους αγιους της πιστεως και ως εγγυς ευρισκομενος πλησιον της Τριαδικης Θεοτητος.Ειναι εκεινος οπου η μεσιτεια του ισχυει περισσοτερο προς τον Φοβερο Θρονο.Καποιος που ευλαβουνταν ιδιαιτερως τον αγιο Ιωαννη, ζητησε να του αποκαλυφθει ο τοπος στον οποιο ευρισκοταν.Και τοτε καθ υπνους του απεκαλυφθη οτι ευρεθη στον Παραδεισο και ειδε ολους τους αγιους , οχι ομως τον Χρυσοστομο. Τον ρωτησε τοτε καποιος ποιον ζητει. Και οταν απαντησε τον Χρυσοστομο, τοτε του ειπε. Ο Χρυσοστομος δεν ευρισκεται εδω. Ισταται πλησιον της Αγιας Τριαδος μεσιτευων υπερ των ανθρωπων.Αλλος παλι που ζητουσε να μαθει ποιος αξιζε την μεγαλυτερα τιμη εκ των τριων αγιων, του απεκαλυφθη σε οραμα , οτι και οι τρεις αγιοι ευρισκονταν απο κοινου δεδοξασμενοι σε επισημο εν ουρανοις τοπο, γεγονος που συνετελεσε να καθιερωθει και η σημερον εορτη τους.Ο ιερος Χρυσοστομος εξαλλου δεχοταν της επισκεψη του Αποστολου Παυλου μεσα στο κελλιον του, ο οποιος οφθαλμοφανως του υπαγορευε την εξηγηση- ερμηνεια στις επιστολες, τις οποιες απεστειλε στις Εκκλησιες τις οποιες εν ζωη του ιδρυσε, και που την ερμηνεια τους συνεγραψε ο ιερος πατηρ Ιωαννης ο Χρυσοστομος. Στην μονη Βατοπαιδιου στο Αγιον Ορος το μαρτυρει περιτρανα η αφθαρτος σωζομενη τιμια καρα του με τις τριχες στον κροταφο και το αφθαρτισμενο ωτιον του απ οπου ακουγε την φωνη του Ουρανοβαμωνος Αποστολου.
Αυτοι ειναι οι σημερον αγιοι που εορταζουμε. Και τετοιους αγιους εχουμε αναγκη στους καιρους μας να μεσιτευουν για μας για τον τοπο μας για την Εκκλησια μας για την ζωη μας για την κατα Χριστον προκοπη μας.Αξιζει μια ημερα αργια να την αφιερωσουμε στην μνημη τους ευλαβικα. Αμην.