Ενα μέρος του δελτίου τύπου της Ιακωβατείου Βιβλιοθήκης Ληξουρίου αναφέρεται στην πρόσφατη καταστροφή του ναού της Υπεραγίας Θεοτόκου στα Τυπαλδάτα Χαβδάτων. Ο προβληματισμός είνα ιδιαίτερα ενδιαφέρον..
ΘΛΙΨΗ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ
Πριν από δέκα περίπου ημέρες (ξημερώματα της 10ης Φεβρουαρίου 2020) κάηκε τελείως η εκκλησία της Υπεραγίας Θεοτόκου στα Τυπαλδάτα Χαβδάτων. Εκφράζουμε τη θλίψη μας για την ολοσχερή καταστροφή των ξυλόγλυπτων και των άλλων εκκλησιαστικών θησαυρών του ναού. Οι φόβοι για εμπρησμό, προκειμένου να καλυφθούν παράνομες ενέργειες, παραμένουν.
Το γεγονός και οι δυσάρεστες συνέπειές του, πάντως, πρέπει να μας προβληματίσουν σοβαρά και υπεύθυνα. Οφείλουμε όλοι, και πρώτα-πρώτα οι καθ’ ύλην αρμόδιοι σε κεντρικό κυρίως επίπεδο, να προβληματιστούμε, προκειμένου να δρομολογηθεί ένα ουσιαστικό και αποτελεσματικό σύστημα προστασίας των μνημείων μας και των κάθε είδους θησαυρών μας.
Αναγκαστικά προβληματίζεται κανεις ΚΑΙ για τα ακόλουθα:
1. Η Ιακωβάτειος Βιβλιοθήκη είχε εγκατεστημένο σύστημα πυρανιχνεύσεως (που πάντως δεν εξασφαλίζει προστασία εάν δεν έχει ΗΔΗ εκπονηθεί συγκροτημένο σχέδιο εφόδου/δράσης εμπλεκομένων μετα την σήμανση του Συναγερμού πυρκαιάς/ανίχνευση καπνού) στο ιστορικό κτίριο Ιακωβάτων. Από όσο γνωρίζω δεν συντηρείτο και δεν δούλεψε ποτέ.
2. Τώρα που μεταφέρθηκε στο “μουσείο” με εκατοντάδες εύφλεκτα χαρτοκιβώτια εδώ και εκεί, ξύλινα ικριώματα/βιβλιοστάτες από λίαν εύφλεκτο υλικό μοριοσανίδας (νοβοπάν με ρητίνες κόλλες κλπ) ΕΧΕΙ (?) ΜΗΠΩΣ πυρασφάλεια;
3. Εάν ναί έχει καλώς. Εάν όχι τότε πρέπει να προσεχθεί το θέμα ΟΣΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙΡΟΣ.
4. δεν είναι λύση η κατάβρεξη των βιβλίων από την πυροσβεστική και τους ανειδίκευτους. Πρέπει και το προσωπικό/εμπλεκόμενοι να εκπαιδευτεί στην ΑΜΕΣΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ σε τέτοια περίπτωση ώστε να περιοριστεί τοπικά και να ελεγχθεί η εστία.
5. Με τόσα πολλά βιβλία ακαταλογογράφητα , πάλι δεν θα ξέρουμε τί χάσαμε σε μιά τέτοια ΑΠΕΥΚΤΑΙΑ περίπτωση.
6. Ελπίζω τα ανωτέρω αναφερθέντα να είναι ΠΕΡΙΤΤΑ και τα δέοντα (συμπεριλαμβανομένων των μέτρων ασφαλείας στη συμπεριφορά επισκεπτών και περιστασιακών τεχνιτων με τρυπάνια τροχούς κλπ) να έχουν από καιρό πραχθεί.
Η παρούσα ανάλυση να μην παρεξηγηθεί ως κακόπιστη κριτική αλλά δέον θεωρηθεί ως ενέργεια ¨επιγνώσεως καταστάσεως”