ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ – ΙΘΑΚΗΣ (ΕΛΜΕ-ΚΙ)

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Σχετικά με την απόφαση της κυβέρνησης για την επαναλειτουργία των σχολείων

 ΜΕ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΑΣ ΔΕΝ ΠΑΙΖΟΥΜΕ!

ΝΑ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΤΟΥΝ ΟΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ!

Οι ανακοινώσεις του Υπουργείου Παιδείας, για τo άνοιγμα των σχολείων εντείνουν τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς σε μαθητές, γονείς, και εκπαιδευτικούς.

Η κυβέρνηση προβάλλει για άλλη μια φορά ως πανάκεια την ατομική ευθύνη αντί να αναλάβει τη δική της ευθύνη, για την προστασία των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των οικογενειών τους. Τα χρόνια προβλήματα των σχολείων παραμένουν, χωρίς να καταβάλλεται καμία προσπάθεια από την πλευρά της για να επιλυθούν, όπως π.χ. η έλλειψη καθαριότητας, οι ανεπαρκείς κτιριακές υποδομές, τα εκπαιδευτικά κενά, τα μέσα ατομικής προστασίας και τα υλικά καθαρισμού κλπ.

Το κύριο ζήτημα σήμερα είναι πώς θα διασφαλιστούν όροι και προϋποθέσεις προκειμένου να ανοίξουν τα σχολεία, πώς πραγματικά διασφαλίζεται η υγεία των μαθητών και των εκπαιδευτικών με ευθύνη του κράτους, χωρίς να μετακυλύεται σε αυτούς το κόστος και η ευθύνη.

Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε από πρώτο χέρι την άσχημη πραγματικότητα που επικρατεί στα σχολεία μας :

Για την κτιριακή υποδομή

Τα προβλήματα στην κτηριακή υποδομή στο νομό μας είναι γνωστά και διαχρονικά. Οι σχολικές αίθουσες σε πολλά σχολεία δεν ξεπερνούν τα 30τ.μ. Σε αρκετά σχολικά συγκροτήματα Αργοστόλι, Ληξούρι, Αγία Θέκλη, Πάστρα, Μεσοβούνια, το 50% περίπου των αιθουσών είναι σε «κοντέινερ» ή σε απαράδεκτες αίθουσες που ούτε στο ελάχιστο δεν μπορούν να εφαρμοστούν τα στοιχειώδη μέτρα  (π.χ.στην Αγία Θέκλη όλο το σχολείο είναι  μια χωρισμένη αίθουσα). Σε αρκετά σχολεία έχουν δημιουργηθεί αίθουσες και άλλες εμβαλωματικές παρεμβάσεις σε διαδρόμους και υπόστεγα, χωρίς το σωστό εξαερισμό και τις αναγκαίες διαστάσεις (π.χ. Ειδικό Γυμνάσιο Αργοστολίου). Τα εργαστήρια (πληροφορικής, φυσικών επιστημών, ΕΠΑΛ) δεν έχουν τις απαιτούμενες χωροταξικές προδιαγραφές.  Τα προαύλια και οι κοινόχρηστοι χώροι (διάδρομοι, βρύσες, τουαλέτες) είναι στενάχωρα και σε πολλές περιπτώσεις ακατάλληλα να καλύψουν τις ανάγκες των μαθητών ακόμα και σε κανονικές συνθήκες λειτουργίας. Τα γραφεία των καθηγητών είναι στην πλειοψηφία τους μικροί και ακατάλληλοι χώροι για να εργαστούν και να σταθούν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου (π.χ. Ληξούρι, Αγία Θέκλη, Πάστρα, Μεσοβούνια, κ.α.). Πρακτικά, για να τηρηθεί η απόσταση του 1,5 μ. σε αίθουσες, ο αριθμός μαθητών ανά τάξη πρέπει να είναι από 4 έως 8 μαθητές. Ακόμα και αν η Υπουργός καταφέρει να τετραγωνίσει τον κύκλο, ακτίνα 1,5 m απαιτεί περίπου 7m2 (E=πr2=3,14Ÿ1,52 =7,065 m2) για κάθε μαθητή.

Για την καθαριότητα των σχολείων, τις απολυμάνσεις και την επάρκεια σε αναλώσιμα:

Τα προβλήματα στην καθαριότητα και την υγιεινή των σχολείων είναι χρόνια. Οι σχέσεις εργασίας πολλών καθαριστριών είναι ελαστικές με συμβάσεις έργου και αμοιβές πείνας που τις παίρνουν με μήνες καθυστέρηση. Σε πολλά σχολεία η καθαριότητα των σχολικών κτηρίων γίνεται μετά το πέρας του ωραρίου ή στην καλύτερη περίπτωση γύρω στις 12:00. Έστω και τώρα, η κυβέρνηση οφείλει να κάνει μόνιμο το προσωπικό της καθαριότητας στα σχολεία, να προχωρήσει σε νέες προσλήψεις, καθώς τα σχολεία είναι απαραίτητο να καθαρίζονται μετά από κάθε διάλειμμα κι όχι δυο φορές την ημέρα, όπως εξήγγειλε η Υπουργός Παιδείας.

Να δοθεί γενναίο έκτακτο κονδύλι στις Σχολικές Επιτροπές. Η μετακύληση της ευθύνης από την κυβέρνηση στην τοπική διοίκηση απαιτεί την γενναία κρατική  χρηματοδότηση για την αγορά όλων των αναλώσιμων (αντισηπτικά – μάσκες – γάντια κλπ.). με ευθύνη του Κράτους, για τη συχνή απολύμανση των σχολείων. Οι δαπάνες αυτές είναι ζωτικής σημασίας και δε μπορεί να αντιμετωπίζονται ως κόστος.  Η τοποθέτηση της Υπουργού ότι «τα ταμεία των σχολικών επιτροπών πλεονάζουν και επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών» είναι εκτός πραγματικότητας, αφού κάθε χρόνο είναι καταχρεωμένες.

Για την υγεία των εκπαιδευτικών

Η διαχρονική πολιτική της αδιοριστίας και των απανωτών αντιασφαλιστικών νόμων όλων των κυβερνήσεων τα τελευταία 30 χρόνια έχει οδηγήσει σε γερασμένο εκπαιδευτικό δυναμικό. (Το 73%  είναι άνω των 50 ετών και το 15% είναι άνω των 60 ετών).  Κατά συνέπεια, ένα μεγάλο μέρος των συναδέλφων μας αντιμετωπίζει σοβαρά ζητήματα υγείας. Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για όσους δεν ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, αλλά φροντίζουν συγγενικά τους άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για συναδέλφισσες που βρίσκονται σε εγκυμοσύνη, ενώ οι εκπαιδευτικοί που θα κάνουν χρήση της άδειας ειδικού σκοπού για τη φύλαξη των παιδιών, χρεώνονται με κανονική άδεια. Ειδικά οι συνάδελφοι αναπληρωτές που θα χρεωθούν μέρες κανονικής άδειας, θα δουν τις αποδοχές τους να περικόπτονται από τη μείωση του επιδόματος μη ληφθείσας άδειας, γεγονός δυο φορές απαράδεκτο!

Για τη μετακίνηση εκπαιδευτικών και μαθητών

Στα Ειδικά Σχολεία και τα ΕΠΑΛ, αλλά και σε μεγάλο αριθμό σχολείων στο Νομό μας, η μετακίνηση των μαθητών γίνεται με τη χρήση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς με πολλά προβλήματα έως σήμερα.  Είναι αναγκαίο να υπάρχει ειδική μέριμνα για τη δωρεάν μετακίνηση των μαθητών, με επιπρόσθετα δρομολόγια, για να αποφευχθεί ο συνωστισμός και να τηρηθούν όλοι οι απαραίτητοι κανόνων υγιεινής (απολυμάνσεις, αποστάσεις, ατομικά μέσα προστασίας κ.α.).

Για τους συναδέλφους που μετακινούνται σε πολλά σχολεία και ειδικά στην ειδική αγωγή.

Οι οδηγίες για το χωρισμό των τμημάτων δημιουργούν πραγματικό αδιέξοδο στην κατάρτιση ωρολόγιου προγράμματος για τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε πάνω από 1 σχολείο.

Το πιο κρίσιμο σημείο όμως είναι το γεγονός ότι οι συνάδελφοι αυτοί βρίσκονται σε διαρκή μετακίνηση και πολλαπλασιάζουν τον αριθμό των ατόμων με τα οποία έρχονται σε επαφή!  Αυτό είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο! Απαιτούμε από την κυβέρνηση να καθορίσει ότι όσο διαρκεί η πανδημία, οι συνάδελφοι θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε ένα και μόνο σχολείο.

Ειδικά στην παράλληλη στήριξη το παραπάνω μέτρο είναι επιτακτικό! Πρέπει επιπλέον, να τηρηθεί η αναγκαία απόσταση εκπαιδευτικού-μαθητή (π.χ. στην παράλληλη στήριξη ο εκπαιδευτικός  το να βρίσκεται ακριβώς δίπλα στο μαθητή, είναι απαγορευτικό πλέον). Επιπρόσθετα το υπουργείο δεν ανακοίνωσε απολύτως κανένα μέτρο για την ειδική αγωγή πέρα από τη συνέχιση της αναστολής. Το πιο ευαίσθητο κομμάτι της Εκπαίδευσης για μια ακόμα φορά μένει στην αθέατη πλευρά της σελήνης. Απασχολεί άραγε το Υπουργείο έστω το ζήτημα των ειδικών θεραπειών (εργοθεραπείες, λογοθεραπείες, φυσικοθεραπείες κ.ά.) των μαθητών της Ειδικής Αγωγής που τις έχουν άμεση ανάγκη; Το γεγονός ότι πολλά παιδιά με Ειδικές Ανάγκες κάνουν βήματα “πίσω”, με τον υποχρεωτικό εγκλεισμό, σημαίνει ότι εκτυλίσσονται καθημερινά οικογενειακά δράματα.

Για τους μαθητές που δεν μπορούν να προσέλθουν στο σχολείο:

Το “μέτρο” της on-line παρακολούθησης του μαθήματος είναι, εκτός από ανεφάρμοστο για τεχνικούς λόγους, και επικίνδυνο, μιας και παραβιάζει τα προσωπικά δεδομένα, τόσο ανήλικων μαθητών, όσο και εκπαιδευτικών. Το ουσιαστικό ζήτημα όμως είναι ότι η σχέση εμπιστοσύνης που υπάρχει και προστατεύεται μέσα στη σχολική αίθουσα πρέπει να διαφυλάσσεται. Η δυναμική  και η επικοινωνία αλλά και η παιδαγωγική πρακτική που δημιουργείται μέσα σε μια τάξη μεταξύ του εκπαιδευτικού και των μαθητών, είναι μοναδική. Οι εκπαιδευτικοί, στις ειδικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν από την πανδημία, σταθήκαμε με όλα τα μέσα δίπλα στους μαθητές μας χωρίς καμία απολύτως στήριξη από το Υπουργείο Παιδείας. Γνωρίζουμε τον τρόπο να σταθούμε έμπρακτα και ουσιαστικά δίπλα σε όλους τους μαθητές μας και σε αυτές τις νέες συνθήκες. Καλούμε τους συναδέλφους να αγνοήσουν αυτό το απαράδεκτο μέτρο.

Από τα παραπάνω γίνεται φανερό ότι οι όροι που έχουν τεθεί από την επιστημονική κοινότητα είναι πρακτικά ανεφάρμοστοι για αρκετά σχολεία.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:

  • Να παρθούν συγκεκριμένα μέτρα για την εφαρμογή των γενικών οδηγιών του ΕΟΔΥ σε σχέση με τις αποστάσεις εντός τάξης. Άμεση, ανέγερση επιτέλους σύγχρονων και ασφαλών σχολικών κτηρίων ΓΕΛ Ληξουρίου, 2ο και 3ο γυμνάσια Αργοστολίου, νέο σχολικό συγκρότημα για το Γυμνάσιο-Λύκειο Πάστρας, μηχανουργείο ΕΠΑΛ Ληξουρίου κ.α. που εκκρεμούν εδώ και χρόνια. Με διαδικασίες “fast track”, να παραδοθούν μέχρι 15/8/2020 όλα τα υπό επισκευή σεισμόπληκτα σχολεία  και να  νοικιαστούν κατάλληλοι χώροι για όπου χρειαστεί. Καμία αύξηση του αριθμού μαθητών ανά τάξη, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο της κυβέρνησης.
  • Να υπάρξει δωρεάν, απρόσκοπτη και ασφαλής μεταφορά όλων των παιδιών από και προς τα σχολεία όλου του νομού όπως προβλέπουν οι σχετικές υγειονομικές οδηγίες (π.χ. επιπρόσθετα δρομολόγια), ιδιαίτερα για ΕΠΑΛ (Αργοστολίου Ληξουρίου) και ειδικά σχολεία.
  • Έκτακτη οικονομική επιχορήγηση των σχολείων από τον κρατικό προϋπολογισμό. Να δίνονται δωρεάν με κρατική ευθύνη όλα τα απαραίτητα μέτρα ατομικής υγιεινής (αλκοολούχα διαλύματα, μάσκες, γάντια, κ.ά.). Να πραγματοποιούνται παντού απολυμάνσεις.
  • Πρόσληψη- μονιμοποίηση του αναγκαίου προσωπικού καθαριότητας σε κάθε σχολείο.
  • Με ευθύνη του κράτους και των υγειονομικών αρχών να διερευνηθεί η ανάγκη πραγματοποίησης μαζικών τεστ ανίχνευσης του ιού στα σχολεία. Δημιουργία, άμεσα, δομών σχολικής υγιεινής και ασφάλειας με το απαραίτητο προσωπικό (σχολίατροι, νοσηλευτές κ.τ.λ.). Να ενισχυθούν οι δομές ψυχοκοινωνικής στήριξης των μαθητών με την πρόσληψη ψυχολόγων,  κοινωνικών λειτουργών κ.ά.).
  • Να προστατευτούν ιδιαίτερα οι ευπαθείς ομάδες. Παροχή ειδικής άδειας σε όλους τους εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες. Να υπάρξει ειδική μέριμνα για τους συναδέλφους που έχουν σοβαρές ασθένειες, κ.α. Εξίσωση όλων των αδειών των αναπληρωτών με αυτές των μόνιμων.
  • Να υπάρχει ειδική μέριμνα για τη μεταφορά των εκπαιδευτικών (μόνιμων και αναπληρωτών), που θα μετακινηθούν προς τις περιοχές που υπηρετούν, καθώς και για τη στέγαση και τη σίτισή τους.
  • Άμεση εξασφάλιση του απαραίτητου εκπαιδευτικού προσωπικού, που θα καλύψει τις αυξημένες εκπαιδευτικές ανάγκες. Καμία απόλυση συναδέλφων. Άμεση μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων που εργάζονται τα τελευταία χρόνια στα σχολεία με κατάργηση του νόμου Γαβρόγλου.
  • Ειδικά μέτρα για τη διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων : υγιεινή και ασφάλεια, σαφείς οδηγίες στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, επανάληψη της διαδικασίας όσες φορές επιθυμούν οι υποψήφιοι, με δυνατότητα κατοχύρωσης βαθμολογίας μαθημάτων και για τις επόμενες χρονιές, άρση των περιορισμών για την εξεταστική του Σεπτέμβρη, που αφορά μαθητές που ασθένησαν.
  • Να ικανοποιηθούν άμεσα τα αιτήματα δεκάδων σωματείων σε σχέση με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Δωρεάν σύνδεση γρήγορου internet και εξασφάλιση Η/Υ ή tablet για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Να στηριχτεί το έργο των εκπαιδευτικών με κεντρική ομάδα τεχνικής υποστήριξης στο υπουργείο Παιδείας. Δημιουργία Κεντρικής Ψηφιακής Πλατφόρμας Διδακτικού Υλικού από το υπουργείο, που θα έχουν πρόσβαση όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί και θα περιλαμβάνει δραστηριότητες και ύλη για όλες τις ηλικίες.

Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να σταθμίσουν τα δεδομένα σε κάθε σχολείο, με μοναδικό γνώμονα την ασφάλεια και την υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Να ΜΗΝ χρησιμοποιηθούν ΚΑΘΟΛΟΥ τάξεις που κρίνονται ακατάλληλες, ή να μειωθεί και άλλο ο αριθμός των παιδιών σε κάθε τμήμα, όπως κρίνει ο Σύλλογος,  για να τηρείται  το 1,5 μέτρο.

Συνάδελφοι,                                                                                                                                             

ΟΛΟΙ μαζί μέσα από το σωματείο μας, διεκδικούμε για κάθε σχολείο τη διασφάλιση των αναγκαίων όρων.

Είναι ώρα η κυβέρνηση να αναλάβει επιτέλους την ευθύνη της, ώστε να διασφαλίζονται ισότιμοι όροι μόρφωσης και προστασίας της υγείας για όλους.

ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΘΕΣΕΙ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ – ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΠΙΣΩ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ!

ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ 5/5/2020                                                                       ΤΟ Δ.Σ. της ΕΛΜΕΚΙ

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις