Το θέμα της διαχείρισης των σκουπιδιών στα Ιόνια νησιά παρά την (στα γρήγορα) ψήφιση του Νόμου φαίνεται να προκαλεί αναταράξεις σε όλα τα νησιά μας. Η εντύπωση που έχουμε είναι ότι τελικά αντί να λυθεί ένα μεγάλο πρόβλημα όπως τα σκουπίδια της Κέρκυρας και της Ζακύνθου,  δημιουργήθηκαν και άλλα από το Νόμο. Η Κέρκυρα λόγου χάρη είναι στο πόδι.  Η Κεφαλονιά δεν θα καταπιεί εύκολα τη διάλυση της ΕΔΑΚΙ όχι γιατί κάποιοι αιρετοί θα χάσουν μισθούς αλλά γιατί αντί να εκσυγχρονιστεί η εταιρεία, διαλύθηκε…

 Για τα σκουπίδια των Ιόνιων Νήσων ο λόγος με την Περιφερειάρχη κα Ρόδη Κράτσα..

Η Συντακτική Ομάδα του kefalonia press έστειλε στην κα Περιφερειάρχη 10 γραπτές ερωτήσεις για το φλέγον θέμα της διαχείρισης των σκουπιδιών σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου Νόμου 4685/ 2020. Για όσα προηγήθηκαν και για όσα έρχονται…

ΡΟΔΗ ΚΡΑΤΣΑ – ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ

ΕΡ.: Η στάσης σας στο άρθρο 93 του πρόσφατα ψηφισθέντα νόμου για τον Εκσυγχρονισμό της Περιβαλλοντικής Νομοθεσίας,  η αλήθεια είναι ότι έχει προκαλέσει τους Κεφαλονίτες επειδή χαρακτηρίσατε σε ραδιοφωνική σας συνέντευξη όσους διαφωνούν με τη διάλυση της ΕΔΑΚΙ ΑΕ  ως «απελπισμένους λαϊκιστές».  Επιμένετε σε αυτό τον χαρακτηρισμό;

ΑΠ.: Να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα. Για το άρθρο 93 υποστήριξα ότι ως Περιφερειακή Αρχή κάνουμε μια θετική προσέγγιση, γιατι περιλαμβάνει δυο διαστάσεις σημαντικές για εμάς:

1/ Την προσπάθεια για μια ορθολογική διαχείριση των στερεών αποβλήτων, τομέας στον οποίο υστερεί η χώρα μας και έχει ταλαιπωρηθεί η Περιφέρειά μας.

2/ Την δυνατότητα για πρώτη φορά να συνεργαστούμε με συνευθύνη και κοινό στόχο οι δυο βαθμοί της τοπικής αυτοδιοίκησης για ένα κρίσιμο θέμα με απαιτητικές πολιτικές όπως αυτό της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων.

Παράλληλα, λόγω έλλειψης προετοιμασίας τόσο της αυτοδιοίκησης, όσο και της κοινής γνώμης για αυτή την αλλαγή, επιδιώξαμε την ενημέρωσή μας από το Υπουργείο για όλες τις παραμέτρους όπως και την ανταλλαγή απόψεων με τους Δημάρχους για να έχουμε μια εμπεριστατωμένη άποψη  για το νέο σχέδιο όπως και τις ιδιαιτερότητες των Δήμων που θα έπρεπε να λάβουν υπόψη μας στο νόμο.

Τώρα για τον χαρακτηρισμό που μου αποδίδετε ότι είπα, παρατηρώ ότι κάποιοι θέλουν για δικούς τους λόγους να ερμηνεύουν ό,τι θέλουν για όποιον θέλουν.

Κανένας σώφρων άνθρωπος που, μάλιστα, έχει παρακολουθήσει την πορεία και τον λόγο μου δεν πείθετε με αυτά που διοχετεύτηκαν επιμελώς από κάποιους.

Άλλο οι συμπολίτες μας και οι εργαζόμενοι που εκφράζουν την αγωνία τους και άλλο οι επιτήδειοι που τους εκμεταλλεύονται, τους παραπληροφορούν με στόχο το εφήμερο κομματικό ή και προσωπικό όφελος με βιασύνη για ό,τι προλάβουν.

Αποκαλύφθηκαν και οι λαϊκιστές και οι απελπισμένοι.

ΕΡ.:  Με την στάση σας κατηγορηθήκατε από αρκετούς   ότι σε όλη την διάρκεια που βρίσκεται στην επικαιρότητα το αίτημα για εξαίρεση της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων από τις ρυθμίσεις του νέου νόμου, ενεργήσατε περισσότερο ως Κυβερνητικός εκπρόσωπος παρά ως εκλεγμένη Περιφερειάρχης των νησιών μας. Τι απαντάτε;

ΑΠ.: Λειτούργησα όπως πάντα στη ζωή και στους δημόσιους ρόλους μου με γνώμονα την συνείδηση μου και την δέσμευσή μου προς τους συμπολίτες μου. Αυτό που πιστεύω ότι είναι καλό για το μέλλον μας, το υποστηρίζω και δεν φείδομαι κόπων για να το υπηρετώ.

Στην περίπτωση του άρθρου 93 από την πρώτη στιγμή ζήτησα στον Υπουργό να αυξηθεί ο αριθμός των μελών του ΔΣ με πρόβλεψη να μπορούν να εκπροσωπηθούν σε αυτό οι Δήμοι από τις 4 Περιφερειακές Ενότητες. Στηρίξαμε ως Περιφερειακή Αρχή την πρόβλεψη για την διατήρηση της ΕΔΑΚΙ ΑΕ και όχι την διάλυση, όπως λέτε, ως μια επιτυχημένη εταιρεία, η οποία θα μπορεί να παίξει, αν το θελήσει, ρόλο σημαντικού εταίρου του νέου Περιφερειακού ΦΟΔΣΑ, σε πολλά πράγματα διαχείρισης.

Είμαι πάντα κοντά στην τοπική αυτοδιοίκηση από παράδοση και από καθήκον. Αφιερώνομαι σήμερα στην ανάπτυξη της Περιφέρειάς μας, όπως το έχω αποδείξει.

Μην ξεχνάτε ότι ξεκίνησα ως δημοτική σύμβουλος Αθηναίων και ότι για 15 χρόνια ως Ευρωβουλευτής ήμουνα δραστήριο μέλος της διακομματικής Ομάδας για τη σχέση της ΕΕ με την τοπική αυτοδιοίκηση. 

ΡΟΔΗ ΚΡΑΤΣΑ -Εγκαίνια της έκθεσης ΕΛΛΑΔΑ – ΕΥΡΩΠΗ – ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

ΕΡ.:  Μέχρι τώρα διαβεβαιώνατε τόσο εσείς όσο και άλλοι Κυβερνητικοί παράγοντες όπως ο Βουλευτής Κεφαλονιάς και Ιθάκης κ. Παναγής Καππάτος ότι «αποκλείστηκε η μεταφορά απορριμμάτων στην Κεφαλονιά από άλλους νομούς». Κι όμως με το άρθρο 83 του επίμαχου νόμου 4685/7-5-2020 ρητά ορίζεται ότι ο εκάστοτε Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας «δύναται, για λόγους δημοσίου συμφέροντος λάβει με απόφασή του οποιοδήποτε πρόσφορο μέτρο για την επίλυση του προβλήματος περιλαμβανομένης και της μεταφοράς των Αστικών Στερεών Αποβλήτων σε μία ή περισσότερες νομίμως λειτουργούσες εγκαταστάσεις διαχείρισης αποβλήτων» και μάλιστα με δυνατότητα «να επιχορηγείται ο ωφελούμενος φορέας για το σύνολο ή μέρος της απαιτούμενης δαπάνης και η σχετική δαπάνη βαρύνει το Πράσινο Ταμείο». Δυο τινά συμβαίνουν. Ή γνωρίζατε την ρύθμιση και δεν την αναφέρατε ποτέ ή δεν την γνωρίζατε οπότε και οφείλετε έστω και τώρα να επανορθώσετε.

Ο ισχυρισμός ότι υπάρχει δέσμευση του Υπουργού κ. Χατζηδάκη (που έτσι κι αλλιώς αποφασίζει) δεν μπορεί να ισχύει γιατί αφενός είναι αυτός που νομοθέτησε τη συγκεκριμένη διάταξη και αφετέρου μπορεί ανά πάσα ώρα και στιγμή  να αλλάξει ο Υπουργός Περιβάλλοντος και μετά από εκλογές να αλλάξει και η Κυβέρνηση.   Τι απαντάτε σε όλα τα παραπάνω;

ΑΠ.: Μεγάλη φασαρία για τα αυτονόητα. Η διάταξη της δυνατότητας παρέμβασης του Υπουργού έρχεται να καλύψει μια πιθανή ανάγκη παρέμβασης σε δύσκολες στιγμές που πλήττεται η δημόσια υγεία, που παραλύει ένα σύστημα και αδυνατεί να δώσει λύση. Την ρύθμιση φυσικά δεν την γνώριζα, αλλά μου φαίνεται μια καλή και υπεύθυνη πρόβλεψη.

Η περίπτωση της Κέρκυρας όπου για χρόνια ήταν αφημένη στο έλεος του Κυρίου με ανίκανη αυτοδιοίκηση και αδιάφορη Κυβέρνηση, μάς έχει όλους τραυματίσει. Αυτά μας έγιναν μάθημα για πάντα, ελπίζω.

Όσο για την Κεφαλλονιά δεν έχω υπόψη μου ότι σκοπεύει να δημιουργήσει  τέτοιες υποδομές και συνθήκες για να δέχεται απορρίμματα από άλλες περιοχές όπως είναι η περίπτωση των εργοστασίων στα Ιωάννινα και στην Κοζάνη που ανταγωνίζονται μάλιστα για να έλξουν “πελάτες”.

Στα νησιά μας δημιουργούνται εργοστάσια διαχείρισης για τις ανάγκες τους, για να μην χρειαστεί μεταφορά από το ένα στο άλλο. Σε μια ιδιαίτερη ανάγκη, εαν προέκυπτε, θα αναζητούσαμε την καλύτερη λύση μεταφοράς που σίγουρα δεν είναι η Κεφαλλονιά.

ΕΡ.:  Στην ομόφωνη (σχεδόν) απόφαση του ΔΣ της ΠΕΔΙΝ να εξαιρεθεί η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων από τις ρυθμίσεις του άρθρου 93 η Κυβερνητική απάντηση δια στόματος του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Περιβάλλοντος κ. Γραφάκου στην τηλεδιάσκεψη που έγινε και συμμετείχατε στις 29 Απριλίου ήταν ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει γιατί η διάταξη αφορά οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο δε Βουλευτής Κεφαλονιάς κ. Καππάτος στην ανακοίνωσή του μετά την ψήφιση του νόμου ισχυρίστηκε πως «Απόφαση της Κυβέρνησης είναι να προχωρήσουν οι νέοι ΦοΔΣΑ σε επίπεδο περιφερειών, χωρίς εξαιρέσεις νομών».   Και όμως με νομοθετική βελτίωση που κατάθεσε την τελευταία στιγμή ο ίδιος ο Υπουργός κ. Χατζηδάκης εξαιρέθηκαν τα νησιά των νομών του Βορείου Αιγαίου (Λέσβου, Χίου και Σάμου) που περιλαμβάνονταν στην αρχική διάταξη και μάλιστα δίχως καμία εξήγηση ή αιτιολόγηση.  Αποτελεί ναι ή όχι εμπαιγμό των αιρετών και της Αυτοδιοίκησης των Ιονίων Νήσων αυτή η εξέλιξη; 

ΑΠ.: Δεν ισχύουν αυτά. Το Βόρειο Αιγαίο διάγει μια εξαιρετικά δύσκολη και κρίσιμη κατάσταση με το θέμα των προσφύγων, της δημιουργίας των ανοικτών Κέντρων των άμεσων προτεραιοτήτων της δημόσιας ασφάλειας και δημόσιας υγείας με τους πολλούς κινδύνους που εκει εγκυμονούν . Θα ακολουθήσει αργότερα όπως και άλλες περιφέρειες η δημιουργία διαβαθμικών Φορέων Διαχείρισης. 

ΕΡ.:  Έστω και τώρα. Για ποιους λόγους δεν εξαιρέθηκαν τα Ιόνια Νησιά από τις ρυθμίσεις του νόμου 4685/2020;

ΑΠ.: Ποια είναι η επιχειρηματολογία που θα ανατρέψει τον Κυβερνητικό σχεδιασμό; Στις απαντήσεις και συζητήσεις με τον Γενικό Γραμματέα προ της ψήφισης του νομοσχεδίου, δεν άκουσα έναν αντίλογο με πολιτικό σχέδιο από τους Δημάρχους, πέραν της επιμονής τους να μείνουν τα πράγματα ως έχουν, για τους δικούς τους λόγους.

Απεδείχθη, δε διαχρονικά, ότι δεν αξιοποίησαν καμιά ευκαιρία συνεργασίας, ούτε μεταξύ τους, που τους έδιναν νόμοι προηγούμενων Κυβερνήσεων για Διαδημοτικό ΦΟΔΣΑ των Ιονίων Νήσων. Ο Φορέας που δημιούργησαν έμεινε κυριολεκτικά στα χαρτιά.

Σήμερα έχουμε μια σοβαρή προοπτική να συνεργαστούμε οι δυο βαθμοί αυτοδιοίκησης για να τρέξουμε στην επόμενη μέρα με τα νέα πρότυπα και τις δεσμεύσεις για όλους που θα περιλαμβάνονται στο νέο Εθνικό Σχέδιο για τη Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων και θα πρέπει να το εφαρμόσουμε άμεσα με υπευθυνότητα σε περιφερειακό επίπεδο.

ΕΡ.:  Τι απαντάτε στον ισχυρισμό ότι ήταν ανεξήγητη η σπουδή της Κυβέρνησης να περάσει με FasTrak διαδικασίες και δίχως καμία διαβούλευση με την αυτοδιοίκηση μια ρύθμιση εν μέσω γενικής πανδημίας που φέρνει τα πάνω κάτω και πρέπει σύμφωνα με τον ψηφισθέντα νόμο να εφαρμοστεί σε δεσμευτικές προθεσμίες την στιγμή που θα ξεκινάει καθυστερημένα να κινείται η μηχανή του τουρισμού δημιουργώντας κίνδυνο  για χαοτικές καταστάσεις;

ΑΠ.: Συμφωνώ μαζί σας ότι χρειαζόταν περισσότερος χρόνος, και ενημέρωση πολύπλευρη και σε βάθος για τα νέα δεδομένα στη διαχείριση των απορριμμάτων που πρέπει να τηρηθούν επι τέλους στη χώρα μας και αφορούν και στην Περιφέρεια μας, όπως και για τον τρόπο που η Κυβέρνηση προγραμματίζει να το αντιμετωπίσει, και βέβαια των δυο βαθμών τοπικής Αυτοδιοίκησης.

ΕΡ.:  Σε συνδυασμό με το προηγούμενο ερώτημα υπάρχει η δημόσια καταγγελία του Δημάρχου Αργοστολίου κ. Μιχαλάτου σε ραδιοφωνική συνέντευξή του πριν λίγες ημέρες ότι «τον είχε «προσεγγίσει πριν από δύο μήνες ένας ιδιώτης που ήθελε να δημιουργήσει εργοστάσιο καύσης απορριμμάτων στο Ληξούρι, με μία παραγωγή 100 τόνους την ημέρα, που όπως – πλέον αποδεικνύεται – δεν θα αφορούσε μόνο τα σκουπίδια της Κεφαλονιάς. Θεώρησα τότε ότι ήταν ένας αιθεροβάμων, όμως τελικά όλα τα πράγματα έχουν μία εξήγηση». Πως σχολιάζετε αυτό το γεγονός με τις εξελίξεις που έρχονται με το νόμο 4685/2020; Μπορεί δηλαδή να υπάρξει ενδιαφέρον ιδιωτών για την επεξεργασία των σκουπιδιών; Και αν υπάρξει ως συνέχεια της περίπτωσης που ανέφερε ο Δήμαρχος Αργοστολίου ποια θα είναι η δικιά σας θέση ως πρόεδρος του νέου φορέα; Θα προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός, θα επιδιώξετε ΣΔΙΤ;

ΑΠ.: Δεν μπορώ να απαντήσω σε σενάρια που δεν γνωρίζω. Ο νέος Φορέας θα είναι χώρος της συναπόφασης για ένα γενικό περιφερειακό προγραμματισμό και παράλληλα στο επίπεδο του κάθε νησιού, ανάλογα με τους στόχους και τα προβλήματα του.

Οι συνθήκες που θα δημιουργηθούν, οι ανάγκες που θα προκύψουν, οι λύσεις που θα δρομολογηθούν δεν θα είναι αντικείμενο κανενός Προέδρου, αλλά ενός ΔΣ και μιας Γενικής Συνέλευσης, όπου η Περιφέρεια θα είναι μειοψηφία με 40%, έναντι 60% των Δήμων.

Η Περιφέρεια δεν έκανε παζάρια για τα ποσοστά της, ούτε εγώ αισθάνθηκα ανασφάλεια, ως μελλοντική Πρόεδρος σε ένα ΔΣ όπου δεν θα έχω την πλειοψηφία. Γιατι έχω πίστη στο όραμα για μια νέα Περιφέρεια ενωμένη και δυνατή απέναντι στις προκλήσεις με ταυτότητα την ποιότητα και την πρόοδο. Και βέβαια έχω εμπιστοσύνη στους Δημάρχους και στον πρωταρχικό ρόλο τους σε αυτή την μεγάλη προσπάθεια που πρέπει μαζί να κάνουμε σε πολλούς τομείς της καθημερινότητας και της ανάπτυξης.

ΡΟΔΗ ΚΡΑΤΣΑ – ΓΥΝΑΙΚΑ της ΧΡΟΝΙΑΣ (2017)

ΕΡ.:  Το Νομοσχέδιο έγινε ο Νόμος 4685/2020 ο οποίος σε λίγες ημέρες μπαίνει σε λειτουργία. Εάν διαπιστωθούν δυσλειτουργίες και κίνδυνοι από την εφαρμογή του θα ζητήσετε από την Κυβέρνηση τροποποιήσεις για βελτίωση;

ΑΠ.: Εργαζόμαστε ήδη για την δημιουργία του νέου Φορέα σε γερή βάση με τους κατάλληλους συμβούλους αξιοποιώντας την εμπειρία επιτυχημένων σχημάτων όπως της ΔΙΑΔΥΜΑ στην Δυτική Μακεδονία και του ΦΟΔΣΑ Στερεάς Ελλάδας.

Έχουμε πολλές διαδικασίες μπροστά μας αλλά δεν θα αργήσει να συγκληθεί η Γενική Συνέλευση. Και βέβαια θα είμαστε σε επικοινωνία με την Κυβέρνηση για να γίνουν προσαρμογές για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη λειτουργία του νέου Φορέα, αν προκύψει ανάγκη. 

ΕΡ.:   Η χρηματοδότηση της Ελλάδας από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την σύγχρονη επεξεργασία των σκουπιδιών είναι περί τα 800 εκατ. Ευρώ . Πόσο είναι το μερίδιο της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων ? Πως θα διανεμηθεί στους δήμους και μέσω ποίων φορέων;

ΑΠ.: Πόροι υπάρχουν από διάφορες πηγές τομεακών προγραμμάτων που διαχειρίζεται η Κυβέρνηση όπως και λιγότεροι περιφερειακοί που διαχειρίζεται η Περιφέρεια μας.

Τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση, όσο και η χωρα μας είναι διατεθειμένες να προστατεύουν την δημόσια υγεία και το περιβάλλον. Δυο προκλήσεις που συνδέονται με την διαχείριση των απορριμμάτων με σύγχρονες μεθόδους που απαιτούν τεχνολογία και επενδύσεις. Οι πόροι κατευθύνονται σε αυτούς τους στόχους, ανάλογα με τις ανάγκες και  τα μεγέθη. Πρέπει να κάνουμε τολμηρά βήματα και όχι απλά να “κουτσοβολευουμε” τις καταστάσεις, γιατι έτσι και τους πολίτες και τον τουρισμό θα βλάψουμε και πρόστιμα θα πάρουμε. 

ΕΡ.:  Μήπως τελικά κα Περιφερειάρχη όλα έγιναν για τα Ευρώ; Μήπως όπως – όπως και σχεδόν στο πόδι καταρτίστηκε ένας Νόμος μακράν των αιτημάτων των τοπικών κοινωνιών;

ΑΠ.: Τα ευρω είναι τα εργαλεία για να φτάσουμε εκεί που πρέπει μαζί βεβαια με τη πολιτική βούληση. Άργησαν και οι κατάλληλοι νόμοι να γίνουν και σωστά να εφαρμοστούν και η κοινωνία να ενημερωθεί και να εκπαιδευθει για τα νέα δεδομένα και τις υποχρεώσεις της χώρας μας.

Η Περιφέρεια μας έχει ιδιαίτερα πληγεί. Κάθε νησί και η πονεμένη ιστορία του. Στην καλύτερη κατάσταση είναι η Κεφαλλονιά και για αυτό πιστευω ότι θα συνεχίσει να είναι πρωτοπόρος.  Εγώ θα είμαι δίπλα της!

****

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις