Γράφει ο Μάκης Νοδάρος
Σημεία και τέρατα έφερε στο φως η διενέργεια του έκτακτου διαχειριστικού ελέγχου στο Λιμενικό Ταμείο Κατακόλου Ηλείας (Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πύργου – ΔΛΤΠ) τον οποίο πραγματοποίησε ειδικό τετραμελές κλιμάκιο της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων (ΔΥΕΕ) του υπουργείου Οικονομικών έπειτα από δικαστική εντολή. Σύμφωνα με πληροφορίες, η υπόθεση βρίσκεται ήδη στο στάδιο της κύριας ανάκρισης, ενώ έχουν εντοπιστεί από τις δικαστικές αρχές αδικήματα σε βαθμό πλημμελήματος και κακουργήματος.
Ο έλεγχος που πραγματοποιήθηκε για τη χρονική περίοδο από 1.10.2014 έως και 31.12.2016 και επεκτάθηκε τα επόμενα χρόνια περιλαμβάνει τα τεκταινόμενα της διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Κατακόλου όταν πρόεδρος είχε τοποθετηθεί ο εκδότης της τοπικής εφημερίδας «Πατρίς» Λεωνίδας Βαρουξής. Είναι γνωστό ότι η οικογένεια του κ. Βαρουξή υποστηρίζει παραδοσιακά τη ΝΔ, ενώ ο γιος του Λευτέρης, ο οποίος ήταν και υποψήφιος ευρωβουλευτής με τη ΝΔ, όπως αποκάλυψε πριν από μερικούς μήνες το documentonews.gr, διατηρούσε στενές σχέσεις με μια από τις περιβόητες πλατφόρμες των vouchers της ντροπής.
Στο «λιμάνι της αμαρτίας», το οποίο κάποιοι φέρονται διαχρονικά να έχουν μετατρέψει και σε μαγαζάκι-γωνία, εκτός των άλλων εμπλέκεται και ο νεοδημοκράτης τέως δήμαρχος του Πύργου Γαβρίλης Λιατσής, καθώς παραπέμπεται στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Ηλείας με την κατηγορία της παράβασης καθήκοντος. Κατά πληροφορίες αναφέρεται στο κλητήριο θέσπισμα ότι όταν ήταν δήμαρχος παρέλειψε να ορίσει ως ταμία στο Λιμενικό Ταμείο υπάλληλο του δήμου με ειδικότητα ταμία, με αποτέλεσμα να ασκεί καθήκοντα ταμία ο ορισθείς πρόεδρος και εκδότης της εφημερίδας «Πατρίς» Λεων. Βαρουξής. Η παραπομπή του τέως δημάρχου Πύργου δεν έγινε με βάση το πόρισμα της ΔΥΕΕ αλλά με αφορμή παλιότερες καταγγελίες από πολίτες προς τις διωκτικές αρχές.
Στο στόχαστρο των υπηρεσιών
Πριν από τον διαχειριστικό έλεγχο που οδήγησε στη σύνταξη του αποκαλυπτικού πορίσματος 110 σελίδων (στάλθηκε προ ημερών με φάκελο στο Documento) είχαν προηγηθεί:
Η ΑΠ:20062/19.5.2016 εντολή του εισαγγελέα οικονομικού εγκλήματος προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Πύργου Ηλείας για την έρευνα σχετικής καταγγελίας.
Η διαβίβαση εγγράφου στις 30.5.2016 του τότε υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, προς το υπουργείο Δικαιοσύνης και τη Γενική Γραμματεία Διαφθοράς προκειμένου να ερευνηθεί σε βάθος άλλη καταγγελία για τα πεπραγμένα της τότε διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου Κατακόλου.
Η διαβίβαση στις 4.8.2016 από το υπουργείο Δικαιοσύνης των καταγγελιών προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Πύργου και την Ειδική Γραμματεία του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος.
Η ΑΒΜ Β16/193/2019 παραγγελία της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Ηλείας για έρευνα της υπόθεσης. 05 Γραπτές αναφορές προς τις αρμόδιες αρχές για όσα συνέβαιναν στο ΔΛΤΠ είχαν κάνει επίσης ο νυν δήμαρχος του Πύργου Τάκης Αντωνακόπουλος και ο πρώην γγ του Δήμου Πύργου, δικηγόρος Χάρης Αντύπας.
Εισπράξεις από τη μαρίνα που λειτουργούσε χωρίς άδεια
Ο πως αναφέρουν στο ΕΜΠ/1/4.2.2019 πολυσέλιδο πόρισμά τους οι ελεγκτές της ΔΥΕΕ, από τον έλεγχο προέκυψαν πλήθος μη νόμιμων ενεργειών, πρόκληση ελλειμμάτων και θετική ζημία εις βάρος της περιουσίας του ΔΛΤΠ. Εντύπωση προκαλεί η περιγραφή της διαχείρισης του χώρου της μαρίνας στο λιμάνι του Κατακόλου, για τον οποίο –όπως αναφέρουν οι ελεγκτές– δεν υπάρχει επίσημος χαρακτηρισμός από το υπουργείο Τουρισμού και το ΔΛΤΠ έχει θεσπίσει κανονισμό λειτουργίας και προβαίνει σε εισπράξεις βάσει τιμοκαταλόγου.
Στις 4 Ιουνίου 2015 το διοικητικό συμβούλιο του ΔΛΤΠ ενέκρινε ομόφωνα την ανάθεση στη Μαριάννα Αμάραντου «αμοιβής για υπηρεσίες λειτουργίας του Λιμένα Κατακόλου» για το χρονικό διάστημα μέχρι τέλους του έτους αντί ποσού 14.206,50 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, και την ψήφιση της σχετικής πίστωσης. Στις 5 Ιουνίου 2015 υπογράφηκε συμφωνητικό ανάθεσης υπηρεσιών μεταξύ του προέδρου του ΔΛΤΠ Λεων. Βαρουξή και της Μαρ. Αμάραντου. Ομως, όπως αναφέρει το πόρισμα, άλλο πρόσωπο έκανε τις εισπράξεις από τη διαχείριση της μαρίνας. Και αυτό ήταν το μέλος του ΔΣ Γεράσιμος Ρομποτής.
Άλλος ήταν ο αρμόδιος και άλλος εισέπραττε!
«Σύμφωνα με την υπογραφείσα σύμβαση, το έτος 2015 υπεύθυνος για την παροχή ύδατος στα κρουαζιερόπλοια ήταν η Αμάραντου Μαριάννα, ενώ ως υπεύθυνος παροχής ύδατος στα δελτία που μας παραδόθηκαν για έλεγχο υπέγραφε ο Γ. Ρομποτής. Τα ίδια δελτία ως επισυναπτόμενα δικαιολογητικά στα χρηματικά εντάλματα που εκδόθηκαν για την πληρωμή της Αμάραντου Μαριάννας έφεραν τη σφραγίδα της και πάνω στο σημείο της υπογραφής του υπεύθυνου της παροχής αναγραφόταν το όνομα “Ρομποτής Γ.”» αναφέρει το πόρισμα. «Υστερα από τα ανωτέρω η ΕΟ δεν είναι δυνατόν να εξακριβώσει ποιος πραγματικά εκτέλεσε τις υπηρεσίες που ανατέθηκαν με την από 5.6.2015 σύμβαση στην ανάδοχο Μαρ. Αμάραντου» λέει στο πόρισμα.
Οι υπεύθυνοι ήταν τοπικοί τραγουδιστές
Οι επιθεωρητές της ΔΥΕΕ αναφέρουν επίσης ότι στις αποδείξεις είσπραξης και τις δηλώσεις παροχής υπηρεσιών προς τα ελλιμενισμένα σκάφη έχουν παρατηρηθεί αλλοιώσεις, παραποιήσεις στοιχείων και ανακολουθία αρίθμησης. Δεν τηρούνταν τριπλότυπο βιβλίο παρακολούθησης της παροχής ύδατος στα πλοία. Το σουρεαλιστικό της υπόθεσης αλλά και ενδεικτικό της προχειρότητας και του τρόπου με τον οποίο ασκούνταν η διοίκηση και ο έλεγχος στο λιμάνι του Κατακόλου είναι ότι η κ. Αμάραντου και ο κ. Ρομποτής είναι αμφότεροι καλλιτέχνες τραγουδιστές, οι οποίοι μάλιστα συμμετέχουν με κοινές εμφανίσεις στα τοπικά καταστήματα διασκέδασης. Τίθενται λοιπόν τα εξής ερωτήματα: ποια ήταν άραγε η εμπειρία των δύο καλλιτεχνών σχετικά με τη διαχείριση του Λιμενικού Ταμείου Κατακόλου και ποιος και με τι κριτήρια τους τοποθέτησε εκεί;
Παράνομες μεταφορές χρημάτων
Η έρευνα των επιθεωρητών αναφέρεται ακόμη στη μεταφορά χρηματικού ποσού 500.000 (από τη Eurobank στην Τράπεζα Αττικής) από τον κ. Βαρουξή, επισημαίνοντας ότι πραγματοποιήθηκε χωρίς τη λήψη έγγραφης απόφασης από το ΔΣ του ΔΛΤΠ, όπως απαιτείται από τις προαναφερόμενες διατάξεις, αλλά μόνο με προφορική συνεννόηση μελών του ΔΣ, σύμφωνα και με το έγγραφο του τότε προέδρου. Ο έλεγχος ανακάλυψε επίσης την ύπαρξη «εξωταμειακής διαχείρισης» για εισπράξεις και πληρωμές χωρίς παραστατικά.
Αμαρτωλές ιστορίες και με τα καύσιμα
Σοβαρές διαπιστώσεις κάνει και στο ζήτημα της διαχείρισης των καυσίμων καθώς, όπως αναφέρεται, κατά τον έλεγχο των ανωτέρω χρηματικών ενταλμάτων διαπιστώθηκε ότι στα δικαιολογητικά δεν επισυνάπτονται διαταγές πορείας – δελτία κίνησης των υπηρεσιακών οχημάτων, στα οποία εκτός των άλλων πρέπει να αναγράφεται η δικαιούμενη ποσότητα καυσίμων αναλόγως των φορολογήσιμων ίππων.
«Η ποσότητα και το κόστος της προμηθευόμενης βενζίνης αυξήθηκαν κατά 278,18% και 250,38% αντίστοιχα. Από τα επισυναπτόμενα δικαιολογητικά στα χρηματικά εντάλματα δεν προκύπτει ο λόγος της αύξησης, καθώς τα μέσα και ο σκοπός της χρήσης των βενζινοκίνητων μηχανημάτων παραμένουν τα ίδια. Η ποσότητα και το κόστος των λιπαντικών και λοιπών υγρών αυξήθηκαν κατά 568,83% και 440,03% αντίστοιχα. Υπάρχει αναντιστοιχία μεταξύ των διανυθέντων χιλιομέτρων και των προμηθευόμενων καυσίμων όπου υπάρχουν διαταγές πορείας – δελτία κίνησης, τα οποία, σημειωτέον, δεν είναι σωστά συμπληρωμένα» αναφέρεται.
425 λίτρα πετρελαίου για 918 χιλιόμετρα!
Ενδεικτική του γενικότερου μπάχαλου είναι η αναφορά ότι για το φορτηγό ΚΗΗ 4203 παρελήφθησαν 425 λίτρα πετρελαίου για 918 διανυθέντα χιλιόμετρα. «Από τα διδάγματα της κοινής πείρας και λογικής υπάρχει δυσανάλογη σχέση μεταξύ της διανυθείσας απόστασης και της κατανάλωσης καυσίμου» αναφέρουν οι επιθεωρητές και επισημαίνουν ότι εντοπίστηκε αύξηση της δαπάνης στα καύσιμα κυρίως στο έτος 2016 κατά 61,89% συγκριτικά με το έτος 2015. Οι ελεγκτές κάνουν λόγο επίσης για ελλείμματα συνολικού ποσού 32.842,80 ευρώ και θετική ζημία ποσού 40.000 ευρώ από την ταμειακή διαχείριση (1.10.2014 – 31.12.2018).
«Πρόσφερα και εισέπραξα απαξίωση, πόλεμο, συκοφαντίες»
Λεωνίδας Βαρουξής – Τέως πρόεδρος Λιμενικού Ταμείου Κατακόλου, εκδότης εφημερίδας «Πατρίς»
Ο Λεων. Βαρουξής ανέφερε μεταξύ άλλων σε τηλεφωνική επικοινωνία με το Documento, παραθέτοντας με email πλήθος εγγράφων και το 90σέλιδο απολογητικό υπόμνημα: «Ανέλαβα το ΔΛΤΠ σε μια πολύ δύσκολη περίοδο, όταν όλα εκεί ήταν στον αέρα… Το έκανα για να προσφέρω στον τόπο μου. Προσπάθησα καταβάλλοντας τεράστιες προσπάθειες με προσωπικό κόστος να βάλω σε μια τάξη τα πράγματα για την εύρυθμη λειτουργία του λιμανιού και αυτό που τελικά εισέπραξα είναι η απαξίωση, ο πόλεμος, οι συκοφαντίες και οι κατηγορίες από κάποιους που δεν επιθυμούν το καλό του τόπου μας. Οι όποιες κατηγορίες-συκοφαντίες δεν με αγγίζουν και μπορώ να αποδείξω όταν έρθει η ώρα με πλήθος εγγράφων αυτά που σας λέω».
«Ένα είναι σίγουρο, επιβεβαιωθήκαμε»
Τάκης Αντωνακόπουλος – Δήμαρχος Πύργου
«Σκοπός όλων των παρεμβάσεών μας διαχρονικά σχετικά με το ΔΛΤΠ είναι η νόμιμη και αποτελεσματική λειτουργία του νομικού προσώπου. Οι πρωτοβουλίες μας στο παρελθόν ως αξιωματικής αντιπολίτευσης ανέδειξαν τις παθογένειες που οφείλονταν σε διοικητική και υπηρεσιακή αναποτελεσματικότητα. Με το πόρισμα του υπουργείου Οικονομικών ορίστηκε παρέμβαση της Δικαιοσύνης. Η υπόθεση είναι σε εξέλιξη και δεν επιτρέπεται η αναφορά στο συγκεκριμένο θέμα. Ενα είναι σίγουρο, επιβεβαιωθήκαμε. Σήμερα δίνουμε αγώνα επιστροφής του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου στην κανονικότητα και την εύρυθμη λειτουργία του. Ολα αυτά με ελάχιστο προσωπικό (μόνο έναν υπάλληλο στο ΔΛΤΠ) και με μετακίνηση υπαλλήλων από τον Δήμο Πύργου εν μέσω της πανδημίας και με αμφίβολο το μέλλον της κρουαζιέρας».
«Κανείς υπεράνω του νόμου»
Χάρης Αντύπας – Δικηγόρος, πρώην γγ στον Δήμο Πύργου
«Η πορισματική έκθεση επιβεβαιώνει τις καταγγελίες στις οποίες είχε προβεί ο κ. Αντωνακόπουλος καθώς και όσα ανέδειξα ενώπιον των αρμόδιων δικαιοδοτικών μηχανισμών ως γενικός γραμματέας του Δήμου Πύργου, εισπράττοντας από τη συντριπτική πλειοψηφία των αιρετών εκκωφαντική σιωπή, που ισοδυναμούσε με άρνηση να αντικαταστήσουν τα μέλη του ΔΣ του ΔΛΤΠ που ευθύνονταν για τη διάπραξη οικονομικών εγκλημάτων. Η αδικαιολόγητη αταραξία των πολιτικών με οδήγησε στην παραίτηση.
Πλην όμως από τον Απρίλιο του 2020 η συμπολίτευση και η αντιπολίτευση που προέκυψαν από τις δημοτικές εκλογές του 2019 με όρισαν ομόφωνα πληρεξούσιο δικηγόρο για να διασφαλίσω τα συμφέροντα του ΔΛΤΠ σχετικά με τα καταγγελλόμενα. Με την ιδιότητά μου αυτή διερωτώμαι: θα επιβληθούν καταλογισμοί από τους καθ’ ύλην σχετικούς θεσμικούς ταγούς για την αποκατάσταση της οικονομικής ζημίας του ΔΛΤΠ; Πόσο άμεσα; Πότε θα αρχίσει η επεξεργασία της δικογραφίας από την ανακριτική αρχή του Πρωτοδικείου Ηλείας; Η κοινωνία απαιτεί απαντήσεις και δράσεις από τη Δικαιοσύνη τώρα! ».