Για «εκστρατεία παραπληροφόρησης περί δήθεν καταπάτησης δικαιωμάτων και ελευθεριών» εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ κάνει λόγο το γραφείο Τύπου του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχολιάζοντας τις δηλώσεις του Νίκου Φίλη σχετικά με τη γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για την τηλεκπαίδευση.
«Είναι προφανές ότι στο ΣΥΡΙΖΑ -στον οποίο είχαν επενδύσει πολιτικά στην ακύρωση του συστήματος τηλεκπαίδευσης που υλοποιήθηκε σε χρόνο ρεκόρ και από το μηδέν στα σχολεία από τους εκπαιδευτικούς, στο πλαίσιο που θέσπισε και παρείχε το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων- δεν μπορούν να αποδεχτούν ότι η Αρχή έκρινε καθ’ όλα νόμιμη τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση που νομοθετήθηκε και επέτρεψε την εφαρμογή της σε όλα τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», ανέφερε η σχετική ανακοίνωση.
Όπως σημείωσε το γραφείο Τύπου, με τη γνωμοδότησή της, η Αρχή επιβεβαίωσε ότι η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι «απολύτως συμβατή µε τη βασική αποστολή του κράτους για παροχή εκπαίδευσης και δεν παραβιάζει τη νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα».
Επίσης, κρίνει ότι είναι «πρόσφορο μέτρο για τη διατήρηση της σχέσης εκπαιδευτικού-μαθητή και αναγκαίο εν µέσω της υγειονομικής κρίσης, καθώς η χρήση ηπιότερων μέσων, όπως η ασύγχρονη τηλεκπαίδευση, δεν είναι δυνατόν από τη φύση της να έχει τα ίδια αποτελέσματα».
Η Αρχή κάλεσε ακολούθως το υπουργείο να λάβει υπόψη του ορισμένες συστάσεις, προκειμένου να βελτιωθεί και να συμπληρωθεί η σχετική μελέτη Εκτίμησης Αντικτύπου για τα Προσωπικά Δεδομένα (ΕΑΠΔ). «Ο κ. Φίλης απομονώνει τις εν λόγω συστάσεις, προκειμένου να δημιουργήσει εντυπώσεις και να εγείρει δήθεν θέματα νομιμότητας», τονίζεται στην ανακοίνωση.
Παράλληλα, το γραφείο Τύπου επικρίνει τον κ. Φίλη ότι προσπαθεί να δημιουργήσει εντυπώσεις, «για να αμαυρώσει τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και τις άοκνες προσπάθειες των εκπαιδευτικών και μαθητών μας να κρατήσουν ζωντανή την επαφή με την εκπαιδευτική διαδικασία εν μέσω πανδημίας».
«Επικαλείται τα προσωπικά δεδομένα, όταν ο ίδιος επί των ημερών του δεν είχε ορίσει καν υπεύθυνο Προστασίας Δεδομένων (DPO) στο υπουργείο. Μέμφεται και πάλι τη συνδρομή ιδιωτικού φορέα που δωρεάν διέθεσε στο υπουργείο παραμετροποιημένη ηλεκτρονική πλατφόρμα, ενώ ο ίδιος και η κυβέρνησή του δεν είχαν επενδύσει στις δημόσιες ψηφιακές υποδομές και τον εξοπλισμό των εκπαιδευτικών δομών», προστίθεται σχετικά.
Με την ανακοίνωση να καταλήγει ως εξής: «Αν ήταν στο χέρι του, θα άφηνε τα παιδιά μας για έξι μήνες στο σκοτάδι, αποκλεισμένα από κάθε εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν θα του κάνουμε όμως το χατίρι. Γιατί η κυβέρνηση προσπαθεί να βρίσκει λύση σε κάθε πρόβλημα, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ ψάχνει πρόβλημα σε κάθε λύση».
Ο τομεάρχης Παιδείας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Α’ Αθήνας σχολίασε τις αποφάσεις της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, αναφέροντας -μεταξύ άλλων- πως μετά τις αποφάσεις αυτές η υπουργός Παιδείας είναι δραματικά έκθετη.
Προγράμματα επιμόρφωσης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Παράλληλα, συμπληρωματικές δράσεις επιμόρφωσης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση για το σύνολο των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων, εκπόνησε το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Αναλυτικοτερα, πρόκειται για τρεις δράσεις:
1. Από το καλοκαίρι λειτουργούν ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα (MOOCS) για την ταχεία επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη μεθοδολογία της σχολικής εκπαίδευσης από απόσταση. Στο πλαίσιο της προσπάθειας εξοικείωσης της εκπαιδευτικής κοινότητας με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) σε συνεργασία, αφ’ενός με το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ) και αφ’ ετέρου με το Πανεπιστήμιο του Αιγαίου, δημιούργησαν δύο σχετικά επιμορφωτικά προγράμματα (MOOCS).
Το υπουργείο μάλιστα καλεί τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων να τα παρακολουθήσουν (https://learn.eap.gr/ και https://elearn.aegean.gr/ αντίστοιχα).
2. Για την περαιτέρω ενίσχυση των εκπαιδευτικών, εκπονήθηκε Οδηγός για τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό μαθημάτων εξ αποστάσεως (http://iep.edu.gr/el/component/k2/1067-odigos-gia-ton-ekpaideftiko-sxediasmo-mathimaton-eks-apostaseos), όπου αποτυπώνονται συνοπτικά οι βασικές αρχές που πρέπει να ακολουθούνται για την αποδοτικότερη εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και είναι διαθέσιμος για όλους.
3. Δρομολογείται ολοκληρωμένο πρόγραμμα ταχύρρυθμης επιμόρφωσης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση για το σύνολο των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων και ειδικοτήτων, οι οποίες εντάσσονται στο στρατηγικό πλαίσιο των επιμορφώσεων (160.000 εκπαιδευτικοί, με προϋπολογισμό 2 εκατ. ευρώ μέσω ΕΣΠΑ).