Παρά το γεγονός ότι οι περισσότερες ναυλαγορές έχουν πληγεί σοβαρά από όλες αυτές τις εξελίξεις.
Γράφει ο Μηνάς Τσαμόπουλος
Το 2020 ήταν μια πολύ δύσκολη χρονιά για τις παγκόσμιες αγορές και την οικονομία. Από την αρχή της εξάπλωσης της πανδημίας οι περισσότερες αγορές δέχθηκαν ένα ισχυρό σοκ, κυρίως στο τέλος του β’ τριμήνου του έτους και έκτοτε υποφέρουν.
Έχοντας εισέλθει τώρα στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, φαίνεται ότι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν δεν έχουν τελειώσει. Ο χειμώνας στο βόρειο ημισφαίριο έχει δείξει ότι η πανδημία θα μας ταλαιπωρήσει για πολύ καιρό ακόμα.
Η μία μετά την άλλη οι μεγάλες οικονομίες του ΟΟΣΑ εισέρχονται σε ένα δεύτερο lockdown. Οι περισσότερες προβλέψεις έχουν πεταχτεί στα σκουπίδια και ξαναγραφεί. Τα πιο ανησυχητικά σενάρια κερδίζουν πλέον έδαφος και επηρεάζουν πολλές αγορές.
Οι τιμές του αργού πετρελαίου πέφτουν για άλλη μια φορά στα χαμηλά του Μαΐου.
Άλλοι κλάδοι όπως τα σιδηρομεταλλεύματα που ήταν σε καλά επίπεδα έχασαν τη δυναμική που είχαν αποκτήσει από το καλοκαίρι.
Παρά το γεγονός ότι οι περισσότερες ναυλαγορές έχουν πληγεί σοβαρά από όλες αυτές τις εξελίξεις
το 2020 μέχρι στιγμής διατηρήθηκε σχετικά καλά συνολικά επίπεδα.
Πώς κινήθηκαν οι επιμέρους κλάδοι
Η ναυλαγορά ξηρού φορτίου μπορεί να βρέθηκε σε “κατατονία” τους ανοιξιάτικους μήνες, ωστόσο σημείωσε ανάπτυξη τους θερινούς μήνες κάλυψε το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών που είχε.
Η ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων είχε ένα εξαιρετικό δίμηνο στη διάρκεια το πρώτου lockdown αν και έκτοτε έχει μειωθεί δραστικά και τώρα είναι “επίπεδη”, με τον μέσο όρο για το 2020 μέχρι τώρα να είναι σε επίπεδα ισοδύναμα με τον μέσο όρο του 2019.
Σύμφωνα με αναλυτές το δεύτερο lockdown θα δημιουργήσει πολύ δυσκολότερες προς αντιμετώπιση καταστάσεις σε σύγκριση με το πρώτο όταν υπήρξαν και μεγάλα κέρδη κ ατά περίπτωση. Και θα προκαλέσει μεγαλύτερη ζημιά γιατί η συνολική εικόνα είναι εύθραυστη ακόμη. Πάνω που πάει να ηρεμήσει έρχεται το δεύτερο κτύπημα για να τη γονατίσει.
Θα υπάρξει πρόβλημα με τη ζήτηση προϊόντων. Τα πετρέλαιο θα “συσσωρευθεί” αφού δεν υπάρχει ζήτηση. Όλα τα κράτη έχουν στοκάρει από τους προηγούμενους μήνες ενώ και οι προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ θα έχουν ισχυρά απόνερα επηρεάζοντας τη συγκεκριμένη αγορά.
Παράλληλα στο ξηρό φορτίο αναμένεται να υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις παράδοσης των προϊόντων.
Η μείωση της παγκόσμιας κατανάλωσης καταστρέφει αργά τη βιομηχανική παραγωγή και αναπόφευκτα μειώνεται η η ζήτηση για πρώτες ύλες επηρεάζοντας τη ναυτιλία.
Στη ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων την εβδομάδα 26 Οκτωβρίου-1 Νοεμβρίου ο BDTI- δείκτης για τα πλοία μεταφοράς ακατέργαστου πετρελαίου και fuel oil μειώθηκε κατά 1,4% από τις 417 μονάδες στις 411.
Ο BCTI-δείκτης για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν βενζίνη, κηροζίνη, αμόλυβδη βενζίνη και ντίζελ «άσπρο» μειώθηκε κατά 6,3% από τις 333 στις 312 μονάδες.
Στα δεξαμενόπλοια, ο μέσος όρος του δείκτη ναυλαγοράς που παραμένει υψηλότερος για τα “άσπρα” καύσιμα BCTI από εκείνον του 2019 αλλά η ψαλίδα έχει κλείσει. Το 2020 είναι στις 631 μονάδες έναντι 613 το 2019.
Στο BDTI το 2020 ο μέσος όρος πέρασε σε αρνητικό πρόσημο “καίγοντας” τις καλές ναυλαγορές που είχε εν μέσω πανδημίας. Έκλεισε για την εβδομάδα που εξετάζουμε στις 779 μονάδες έναντι 867 το 2019. Ο χειμώνας είναι πάντοτε καλή χρονική περίοδος για την αγορά των δεξαμενόπλοιων οπότε περιμένουν όλοι να κάνουν ταμείο στο τέλος του 2020.
Στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου οι διορθώσεις είναι και μεγάλες και μικρές. Ως γενική εικόνα ο δείκτης της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου μειώθηκε κατά 9,3% από τις 1.415 μονάδες στις 1.283.
Στα Capesize, η ναυλαγορά- το BCI έπεσε κατά 17,1% σε σύγκριση με την προηγούμενη.
‘Ανοδο είχαν τα Panamax κατά 1,2% κλείνοντας στις 1.289 μονάδες από 1.274.
Η ναυλαγορά για τα Handysize είχε πτώση 1% από τις 597 μονάδες στις 591 όπως και των Supramax κατά 2,4% από τις 972 μονάδες στις 949.