Πώς θα εξελιχθεί ο ελληνικός τουρισμός στην μετά κορωνοϊό εποχή; Σε αυτό το ερώτημα επιχειρεί να απαντήσει άρθρο στις διαδικτυακές σελίδες της οικονομικής επιθεώρησης Handelsblatt. Ο αρθρογράφος συνομίλησε με πολλούς παράγοντες του ελληνικού τουρισμού και από τα λεγόμενά τους καταγράφεται η τάση, ότι πολλά θα πρέπει να αλλάξουν, όταν τεθεί η πανδημία υπό έλεγχο.
Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στην ψηφιοποίηση
Στο μέλλον όλες οι κρατήσεις θα γίνονται διαδικτυακά, ακόμη και το κλείσιμο τραπεζιού στο εστιατόριο
“Σε καμιά άλλη χώρα της Μεσογείου, εξαιρουμένων της Κύπρου και της Κροατίας, ο τουρισμός δεν έχει τόσο μεγάλη οικονομική σημασία”, επισημαίνει ο αρθρογράφος Γκερντ Χέλερ. “Άμεσα ή έμμεσα συνέβαλε πέρυσι στο ¼ του ΑΕΠ και εξασφάλισε κάθε πέμπτη θέση εργασίας … Ένας ακόμη λόγος για να τεθεί και πάλι σε εκκίνηση ο τουρισμός. Αλλά στελέχη του κλάδου δεν περιμένουν ένα γρήγορο comeback. Ο Γιάννης Ρέτσος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (Σ.Ε.Τ.Ε) ελπίζει σε σταδιακή ανάκαμψη από το 2021 σε περίπτωση που ξεκινήσουν μαζικοί εμβολιασμοί το πρώτο τρίμηνο του χρόνου. Ο ίδιος παρόλα αυτά υπολογίζει ότι του χρόνου ο κλάδος θα καταγράψει μόνο το ήμισυ του τζίρου σε σχέση με το 2019, που ήταν μια χρονιά-ρεκόρ. Κατά τον Γιάννη Ρέτσο το στοίχημα δεν είναι μόνο η εξασφάλιση της επιβίωσης του κλάδου, αλλά να μπουν τα θεμέλια για την εποχή μετά την πανδημία”.
Πώς όμως μεταφράζεται αυτό; “Σημαίνει την εκπόνηση ενός σχεδίου για την καλύτερη βιωσιμότητά του τουρισμού, σημαίνει την καλύτερη προστασία του περιβάλλοντος, να ανταποκριθούμε καλύτερα στην κοινωνική μας ευθύνη, να εξασφαλίσουμε και να στηρίξουμε την απασχόληση των ντόπιων και τον τοπικό πολιτισμό. Η Ελλάδα αντιμετώπισε άμεσα την κρίση, μετά το τέλος της πανδημίας πρέπει να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί”, μεταφέρει ο γερμανός δημοσιογράφος τις απόψεις του Ρέτσου.
Στο άρθρο του ο γερμανός ανταποκριτής στην Αθήνα κάνει αναφορά πιο συγκεκριμένα και στις μελλοντικές τάσεις, όπως περιγράφονται από τον Άρη Ίκκο, επιστημονικό διευθυντή του Ινστιτούτου Έρευνας του Τουρισμού (ΙΝΣΕΤΕ), “Η εξέλιξη διαγράφεται με μεγάλη σαφήνεια” υποστηρίζει. “Από την κράτηση, το check-in, μέχρι το κλείσιμο δωματίου και τραπεζιού στο εστιατόριο τα περισσότερα θα γίνονται από το τηλέφωνο ή το τάμπλετ των τουριστών. Οι επισκέπτες μελλοντικά θα λαμβάνουν περισσότερο υπόψη τους τη σχέση τιμής με τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Αντ’ αυτού θα γίνονται λιγότερες κρατήσεις, αλλά μεγαλύτερες σε διάρκεια, γιατί τα ταξίδια μελλοντικά θα γίνουν πιο πολύπλοκα λόγω των μέτρων απόστασης και υγειονομικών πρωτοκόλλων”.
Ειρήνη Αναστασοπούλου