Τον φόβο ότι τα παιδιά του γυμνασίου, που εμφανίζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά άγχους και απογοήτευσης στις ΗΠΑ, χάνουν σημαντικές στιγμές της εκπαιδευτικής και κοινωνικής τους εξέλιξης εξαιτίας της πανδημίας εκφράζουν ολοένα και περισσότεροι γονείς. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι κάποιες από τις ανησυχίες αυτές είναι δικαιολογημένες, υπογραμμίζοντας όμως την ανάγκη ψύχραιμης αντιμετώπισης. Ουδείς αρνείται ότι οι απαγορεύσεις της πανδημίας και η διακοπή λειτουργίας των γυμνασίων έπληξαν ψυχικά τους μαθητές.
Σύμφωνα με έκθεση του CDC, ο αριθμός εισαγωγών εφήβων στα επείγοντα για θέματα ψυχικής υγείας αυξήθηκε κατά 31% το 2020, σε σχέση με το 2019. Την ίδια ώρα, η ψυχική υγεία των γονέων πλήττεται όταν βλέπουν τα παιδιά τους να νιώθουν μοναξιά, να δυσκολεύονται να κατανοήσουν τα μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης και να περνούν ατελείωτες ώρες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Καθώς, όμως, οι ΗΠΑ μετακινούνται από το στάδιο του τραύματος σε αυτό της ανάκαμψης από την πανδημία, πολλοί ειδικοί εκτιμούν ότι οι γονείς πρέπει πρώτοι να δώσουν το παράδειγμα, εγκαταλείποντας την απαισιόδοξη θεώρηση της κατάστασης. Η πρώιμη εφηβεία, τα χρόνια του γυμνασίου, θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική στην ανάπτυξη του ανθρώπινου εγκεφάλου, με μεταβολές τέτοιας κλίμακας που θυμίζουν εκείνες στον εγκέφαλο νεογνών. Οι μεταβολές αυτές, που προκύπτουν από την έντονη ορμονική δραστηριότητα στο σώμα του εφήβου, δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά για κριτική και λογική σκέψη. Την ίδια ώρα, τα παιδιά αρχίζουν να έχουν συνείδηση της κοινωνικής τους θέσης και της εικόνας τους.
«Είναι πολύ δύσκολο για τα παιδιά του γυμνασίου. Είναι η ηλικία κατά την οποία πρέπει να ανεξαρτητοποιηθούν από τους γονείς και να αφιερώσουν χρόνο για να καταλάβουν τι ζητούν από τους φίλους τους και τι έχουν να τους προσφέρουν. Ολη αυτή η σκληρή δουλειά έχει αναβληθεί εξαιτίας της πανδημίας», λέει η ψυχοθεραπεύτρια Φίλις Φέιγκελ. Οι γονείς, όμως, δεν πρέπει να πανικοβάλλονται και να σταματήσουν να επαναλαμβάνουν τη θεωρία της «χαμένης χρονιάς».
«Είναι αλήθεια ότι τα παιδιά χρειάζονται εμπειρίες κοινωνικοποίησης για να αναπτυχθούν φυσιολογικά. Δεν υπάρχει, όμως, κανένας λόγος να πιστεύουμε ότι μία προσωρινή αναστολή, όπως αυτή του κορωνοϊού, θα προκαλέσει μόνιμη ψυχική βλάβη. Ο εύπλαστος εγκέφαλος των εφήβων εγγυάται την ψυχική τους ανάκαμψη», λέει ο καθηγητής ψυχολογίας Λόρενς Στάινμπεργκ του Πανεπιστημίου Τεμπλ.
Ευρείες μελέτες σε εφήβους έδειξαν ότι ο σύνδεσμος του παιδιού με έναν τουλάχιστον καλό φίλο –έστω και μέσω της οθόνης του υπολογιστή– προσφέρει σημαντικό στήριγμα. Την ίδια στιγμή, οι γονείς οφείλουν να υιοθετήσουν ψύχραιμη στάση, προσφέροντας ψυχική βοήθεια στα παιδιά τους και παραμερίζοντας τις δικές τους ανησυχίες και άγχη. «Πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε πώς θα παρουσιάσουμε την περίοδο αυτή στα παιδιά μας. Δεν πρέπει να μιλάμε για χαμένο χρόνο, αλλά για ιστορική εμπειρία, ενώ οφείλουμε να επαινούμε τα παιδιά για την αντοχή και την υπομονή τους», λέει ο ψυχολόγος Μιτς Πρίνστιν.