Του Γιώργου Γεωργίου
Στα επίπεδα του 2020 αναμένεται να κινηθούν τα οικονομικά αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών φέτος, καθώς, παρά τις εκτιμήσεις για βελτιωμένη τουριστική κίνηση το καλοκαίρι, παραμένει ο “πονοκέφαλος” του κόστους των καυσίμων.
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι ο κλάδος κατέγραψε ζημιές περίπου 110 εκατ. ευρώ (130 εκατ. χωρίς την κρατική στήριξη).
Όπως λένε ακτοπλόοι στο Capital.gr “η κατάσταση δε θα είναι καλύτερη το τρέχον έτος, καθώς έχει διπλασιαστεί σε ετήσια βάση το κόστος των καυσίμων”.
Οι τιμές των καυσίμων είναι ο σημαντικότερος κίνδυνος για τα χρηματοοικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών.
Στην οικονομική έκθεση της Attica Group αναφέρεται ότι “μια μεταβολή των τιμών των καυσίμων κατά 10% σε ετήσια βάση θα είχε επίδραση στα αποτελέσματα και τη καθαρή θέση του oμίλου κατά 9,1 εκατ. ευρώ περίπου”.
Μάλιστα, αρμόδιες πηγές δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο αυτή η αύξηση στις τιμές να μετακυλιστεί και στα ναύλα για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Μέτριος ρυθμός στις κρατήσεις
Αυτή η δυσοίωνη εκτίμηση για τις εταιρείες της ακτοπλοΐας έρχεται σε μία περίοδο, κατά την οποία επιβεβαιώνονται οι προβλέψεις των ανθρώπων του κλάδου για ένα πρώτο εξάμηνο χειρότερο από το περσινό, σε επίπεδα επιβατικής κίνησης.
Εάν εξαιρεθούν οι πρώτες ημέρες απελευθέρωσης των μετακινήσεων, μετά την επίσημη έναρξη της τουριστικής περιόδου, η κίνηση σήμερα είναι χαμηλή για την εποχή και σίγουρα χαμηλότερη από το αντίστοιχο διάστημα του 2020.
Σε αυτό το πλαίσιο, παράγοντες εξηγούν πως υπάρχουν κρατήσεις για το καλοκαίρι, χωρίς, ωστόσο, να καταγράφεται θεαματικός ρυθμός αύξησης, τουλάχιστον προς ώρας.
Παρ’ όλα αυτά, η τωρινή επιδημιολογική εικόνα, με την επιτάχυνση των εμβολιασμών και τη σταθεροποίηση στον αριθμό των νέων κρουσμάτων, προκαλεί μία συγκρατημένη αισιοδοξία στους ακτοπλόους για μία καλύτερη επίδοση τους θερινούς μήνες, σε σχέση με πέρυσι.
Φυσικά η κίνηση δε θα μπορεί να συγκριθεί με αυτήν του 2019, αλλά είναι μία αρχή για την ανάκαμψη του κλάδου από την κρίση, στην οποία περιήλθε λόγω πανδημίας.