Πρωταθλητής Ευρώπης στον ελλιμενισμό κρουαζιερόπλοιο αποδείχθηκε το λιμάνι του Πειραιά καθώς στο διάστημα 9 Ιουλίου με 9 Αυγούστου ο Πειραιάς υποδέχθηκε τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια στην Ευρώπη, ενώ στις 10 κορυφαίες θέσεις φιγουράρουν αρκετοί δημοφιλείς ελληνικοί τουριστικοί προορισμοί, όπως δείχνουν τα στοιχεία της MarineTraffic.
Σύμφωνα με αυτά στο εν λόγω διάστημα οι ελλιμενισμοί κρουαζιερόπλοιων στον Πειραιά έφθασαν τους 39, με το δεύτερο πιο πολυσύχναστο λιμάνι να είναι αυτό της Civitavecchia στην Ιταλία με 37. Το εντυπωσιακό, όμως, είναι ότι στις πρώτες εννέα θέσεις φιγουράρουν Κέρκυρα, Μήκος και Ρόδος. Οι ελλιμενισμοί σε Κέρκυρα και Μύκονο έφθασαν στους 25 και 24 αντίστοιχα, με τα δύο ελληνικά νησιά να κατακτούν την 3η και 4η θέση, ενώ στη Ρόδο να αγγίζουν τους 18, με αποτέλεσμα να βρίσκεται στην 9η, την οποία μοιράζεται με Τεργέστη και Γένοβα. Όσο για τα υπόλοιπα λιμάνια της Μεσογείου που είδαν την κίνησή τους να αυξάνεται ήταν το Μπάρι στην Ιταλία και η Βαρκελώνη στην Ισπανία.
Προκειμένου να γίνει μία σύγκριση αρκεί να σημειωθεί ότι το υψηλότερο επίπεδο για το 2020 ήταν οκτώ ελλιμενισμοί το οποίο κατέκτησε η Γένοβα, ακολουθούμενη από τη Civitavecchia με έξι, τη Μασσαλία με τον ίδιο αριθμό και τον Πειραιά με τέσσερις.
Ένα επιπλέον θετικό στοιχείο για τον ελληνικό τουρισμό και τα έσοδα που πιθανώς αποκόμισε από την εν λόγω έκρηξη, αρχικά στον Πειραιά, αλλά και στα ελληνικά νησιά, έγκειται στο γεγονός ότι οι τουρίστες που επιλέγουν την κρουαζιέρα –σε μεγάλο ποσοστό Αμερικανοί- θεωρούνται υψηλών εισοδημάτων και πρόθυμοι να ξοδέψουν αρκετά κεφάλαια στα μέρη που επισκέπτονται. Παρά το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος του ταξιδιού τους μπορεί να βρίσκονται στο… κατάστρωμα, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν… ξεχύνονται πανέτοιμοι για αγορές όταν το πλοίο «πιάσει» κάποιο λιμάνι.
Το βαρύ πλήγμα της πανδημίας στη διεθνή κρουαζιέρα
Πολύ λίγοι επιχειρηματικοί κλάδοι έχουν δεχθεί τόσο ισχυρό πλήγμα από την πανδημία όσο ο τομέας της κρουαζιέρας. Τα περισσότερα πλοία κατά τη διάρκεια του 2020 ήταν… φαντάσματα, αλλά παρέμεναν έτοιμα ανά πάσα στιγμή να ταξιδέψουν, το κόστος ετοιμότητας, σύμφωνα με τους κορυφαίους ομίλους του κλάδου, κυμαίνονταν μεταξύ ενός και δύο εκατ. δολαρίων μηνιαίως ανά κρουαζιερόπλοιο.
Απτή απόδειξη του πόσο δύσκολο ήταν το 2020 αποτελεί το γεγονός ότι ο κορυφαίος αμερικανικός όμιλος διοργάνωσης κρουαζιέρας, Carnival είχε το 2020 ζημίες 10,2 δισ. δολαρίων.
Το 2021, όμως, υπήρξε αλλαγή της ρότας, με τον κλάδο να αναμένει ότι θα καλύψει σημαντικό μέρος των απωλειών, αν και δεν θα φθάσει στα επίπεδα ρεκόρ προηγούμενων ετών. Η Μεσόγειος είναι μία αγορά που συνεχίζει να ανθεί, αποτελεί κορυφαίο τουριστικό προορισμό και σύμφωνα με το United Nations Environmental Programme «με περισσότερους από 300 εκατ. διεθνείς τουρίστες αντιπροσώπευσε το 30% του παγκόσμιου τουρισμού το 2014. Οι αφίξεις διεθνών τουριστών έφθασαν στα 31 εκατ. κατά το ίδιο έτος από 58 εκατ. που ήταν το 1970 και εκτιμάται ότι έως το 2030 θα αγγίξουν τα 500 εκατ. Το 50% αυτών των αφίξεων είναι σε παραθαλάσσιες περιοχές».
Προσθέτει ακόμη ότι «η Ευρώπη είναι μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές για τον κλάδο και μετά τη Β. Αμερική είναι η δεύτερη μεγαλύτερη παγκοσμίως. Ο αριθμός των επιβατών σε κρουαζιερόπλοια που έφυγαν από ευρωπαϊκά λιμάνια έφθασε στα 7,2 εκατ. το 2018 από 6,1 εκατ. το 2012».