Κατά τη διάρκεια της συζήτησης της επίκαιρης ερώτησης (Διάβασε εδω ) , ο Σ. Φάμελλος κατήγγειλε για ακόμη μια φορά όσα συμβαίνουν με τη διαχείριση αποβλήτων στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων ρωτώντας τον αρμόδιο Υπουργό τι σκοπεύει να κάνει για την τήρηση της νομιμότητας και σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προχωρήσει.
Σε συνέχεια δύο Ερωτήσεων, αλλά και αιτήσεων κατάθεσης εγγράφων που είχαν κατατεθεί στη Βουλή από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και οι οποίες δεν είχαν απαντηθεί, ο βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης και τομεάρχης Περιβάλλοντος ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ- Σωκράτης Φάμελλος, κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή για το φαινόμενο της αδιαφανούς και εκτός νομιμότητας λειτουργίας του ΦΟΔΣΑ Ιονίων Νήσων αλλά και για την ανοχή των αρμόδιων Υπουργείων που επιτρέπουν τα φαινόμενα αυτά εδώ και ένα χρόνο σχεδόν, από τότε που ξεκίνησαν οι καταγγελίες από την τοπική κοινωνία.
Η κυβέρνηση της ΝΔ με τον αντιπεριβαλλοντικό Νόμο 4685/2020 ανέτρεψε περιβαλλοντικές μεταρρυθμίσεις σε διάφορες τομεακές πολιτικές, με ενιαία αντι-περιβαλλοντική στόχευση. Ένα από τα αντιπεριβαλλοντικά πλάνα της κυβέρνησης ΝΔ είναι να αλλάξει ριζικά τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων στα Νησιά, αφαιρώντας τις αρμοδιότητες της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης (Νοτίου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων) αλλά και έργα που αποτελούσαν περιουσία τους και να μεταφέρει τη διαχείριση έργων και γενικά απορριμμάτων στους περιφερειάρχες.
Κατά τη διάρκεια της επίκαιρης ερώτησης ο Σ. Φάμελλος κατήγγειλε για ακόμη μια φορά όσα συμβαίνουν με τη διαχείριση αποβλήτων στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων ρωτώντας τον αρμόδιο Υπουργό τι σκοπεύει να κάνει για την τήρηση της νομιμότητας και σε ποιες ενέργειες σκοπεύει να προχωρήσει. Συγκεκριμένα, έθιξε σειρά προβλημάτων που αναδείχθηκαν με τη εφαρμογή του Ν. 4685/2020, όπως:
- Τη μη σύννομη συγκρότηση της Γενικής Συνέλευσης του Φορέα και τις αυθαίρετες εκτός νομιμότητας –όπως επιβεβαιώνεται από σχετικές αποφάσεις της Διοίκησης (απ. Επιτροπής αρ. 152 ν. 3463/2006) -αποφάσεις ορισμού μελών του Περιφερειακού Συμβουλίου, ως μέλη του ΔΣ του ΦΟΔΣΑ.
- Τη μέχρι σήμερα έλλειψη στη θεσμική εκπροσώπηση όλων των Δήμων στα όργανα Διοίκησης του εν λόγω Φορέα, παρά τις ρητές οδηγίες του Υφυπουργού Εσωτερικών ότι η εξασφάλιση της εκπροσώπησης στο ΔΣ όλων των Δήμων είναι υποχρεωτική και ότι τα όργανα διοίκησης του ΦΟΔΣΑ πρέπει να πειθαρχούν στο γράμμα και στο πνεύμα των διατάξεων του αρ. 226Α και 236-240 του Ν.4555/2018.
Αντί αυτού, η Διοίκηση του συγκεκριμένου Φορέα, αγνοεί προκλητικά το γράμμα και το πνεύμα αυτών και συνεχίζει να παρανομεί δημιουργώντας τετελεσμένα στην διαχείριση των στερεών αποβλήτων των Ιονίων Νήσων και επιβαρύνοντας τον κρατικό προϋπολογισμό καθώς και τον προϋπολογισμό των αυτοδιοικήσεων που συμμετέχουν, με μη νόμιμες και καταχρηστικές δαπάνες. Χαρακτηριστικά ο Σ. Φάμελλος ανέφερε τις εξής περιπτώσεις:
- Την απευθείας ανάθεση και δίχως δημοσίευση, του έργου της συντήρησης και λειτουργίας του ΧΥΤΥ Κεφαλλονιάς στον ανάδοχο που δραστηριοποιείται στο διπλανό εργοστάσιο με την απαράδεκτη προσχηματική δικαιολογία του «κατεπείγοντος έργου», μετά από φωτιά που συνέβη ένα χρόνο πριν. Μάλιστα ο ΦΟΔΣΑ επικαλέστηκε ότι δεν είχε την τεχνογνωσία για να κάνει τον διαγωνισμό, ενώ από την άλλη είχε συνάψει χωρίς διαγωνισμό σύμβαση για τεχνική υποστήριξη σε τέτοια ζητήματα με άλλον έμπειρο ΦΟΔΣΑ άλλης Περιφέρειας, μια επιλογή που υποτιμά τους Δήμους και τους κατοίκους της περιοχής. Ακόμα και αυτή η σύμβαση δεν είχε ξεκάθαρο προϋπολογισμό, αλλά ήταν «βλέποντας και κάνοντας».
- Την απόφαση ανάθεσης του έργου «ΕΡΓΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗΣ & ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ ΧΥΤΥ‐Ο.Ε.Δ.Α. ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ», ενώ το κανονιστικό πλαίσιο της εν λόγω διαγωνιστικής διαδικασίας, είχε ήδη ακυρωθεί με Απόφαση της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του ν. 3463/2006.
- Τον διαγωνισμό για έργο δεκάδων εκατομμυρίων με υπόθεση ότι το έργο αυτό θα μελετηθεί στη συνέχεια και με προδιαγραφές και στόχους που δεν έχουν καθοριστεί ακόμα. Παράλληλα, προκύπτει ότι θα σχεδιαστεί στα Ιόνια Νησιά και μία μονάδα παραγωγής δευτερογενούς καυσίμου, χωρίς να υποστηρίζεται αυτή η επιλογή από την απαραίτητη τεχνικοοικονομική μελέτη.
Ο Σ. Φάμελλος ρώτησε σε ποια εγκατάσταση θα χρησιμοποιηθούν αυτά τα υλικά, διότι πρόκειται για έργα 20 εκατομμυρίων που είναι πόροι του ελληνικού λαού που θα οδηγηθούν σε μία ουτοπική και αδιέξοδη διαδικασία, η οποία δεν είναι σύμφωνη με τις Οδηγίες 850 & 851/2018 καθώς αυτές επιβάλλουν τη ενίσχυση της διαλογής στην πηγή και της παραγωγής καθαρών δευτερογενών υλικών, στρατηγική που έρχεται σε αντίθεση με την καύση.
Τόνισε δε, ότι με ευθύνη πολιτικών προσώπων και με την ανοχή των αρμοδίων Υπουργείων δεν τηρείται η νομιμότητα στην θεσμική εκπροσώπηση, στις αναθέσεις και τις διαγωνιστικές διαδικασίες, αλλά και η στρατηγική που ακολουθείται δεν συνάδει με αυτή των Ευρωπαϊκών Οδηγιών.