Ένας Καραβάτζιο, μία ρωμαϊκή βίλα αξίας μισού δισ. και μια πριγκίπισσα με παρελθόν

123

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.

ΓΡΑΦΕΙ Η  ΜΑΡΙΑ ΘΕΡΜΟΥ

«Δεν μετράμε τα δωμάτιά μας», είπε στη μεσίτρια, που έφθασε από την Νέα Υόρκη, όταν της έδειξε την έπαυλή του στη Ρώμη, στην καρδιά της αιώνιας πόλης.

Ο πρίγκιπας Νικολό Μπονκομπάνι Λουντοβίζι δεν ανέφερε αμέσως στην επισκέπτρια, ότι σε ένα μικρό δωμάτιο αυτής της εκπληκτικής κατοικίας, ηλικίας τεσσεράμισι αιώνων είχε αφήσει το δημιουργικό του αποτύπωμα ο μεγάλος ζωγράφος Μικελάντζελο Μερίζι ντα Καραβάτζο. Το άφησε για έκπληξη στο τέλος, θέλοντας να εντυπωσιάσει την όμορφη Αμερικανίδα. Γιατί αυτή η αριστουργηματική οροφογραφία, ένα έργο τολμηρό και δυναμικό, με τις μορφές του Δία, του Ποσειδώνα και του Πλούτωνα σε έντονη δράση δίνουν σ’ αυτό το ιστορικό κτίριο μοναδική αξία. Καλλιτεχνική και εμπορική, αφού μετά το θάνατο του πρίγκιπα το 2018 βγαίνει σε λίγους μήνες στην αγορά.

Στις 18 Ιανουαρίου του 2022 συγκεκριμένα, οι μεγιστάνες του πλανήτη, απ’ όπου κι αν προέρχονται, από τη Δύση, την Ανατολή ή τον Αραβικό κόσμο θα έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν την περίφημη Βίλα Αουρόρα καταβάλλοντας τουλάχιστον 471 εκατομμύρια ευρώ, που είναι η τιμή εκκίνησης.

Ένα νούμερο ιλιγγιώδες, το οποίο η μεσίτρια που προαναφέρθηκε, σύζυγος του πρίγκιπα μετά από εκείνη τη γνωριμία τους και χήρα του πλέον, η πριγκίπισσα Ρίτα Μπονκομπάνι Λουντοβίζι, θα μοιραστεί με τα τρία παιδιά του.

Σκληρή η αντιδικία μεταξύ τους, αλλά μπορεί να φανταστεί κανείς την έντονη αντίδρασή τους για την ουρανοκατέβατη και με πλούσιο παρελθόν Αμερικανίδα «μητέρα», που διεκδίκησε την περιουσία τους.

Έχοντας ζήσει μια έντονη ζωή, κάνοντας διάφορα επαγγέλματα, διαζευγμένη από έναν πρώην γερουσιαστή των ΗΠΑ που κατηγορήθηκε για αποδοχή δωροδοκίας, επιπλέον έχοντας ποζάρει για εξώφυλλο του Playboy και δημοσιεύοντας πιπεράτα απομνημονεύματά της δεν είναι γι’ αυτούς και η καλύτερη συνομιλήτρια.

Ζωγραφισμένη με λάδι σε γύψο, πιθανότατα το 1597, η οροφογραφία της Βίλα Αουρόρα είναι η μοναδική που είχε φιλοτεχνήσει ο Καραβάτζιο με την πολυτάραχη ζωή αλλά και τον «σκανδαλώδη», όπως θεωρούνταν στην εποχή του τρόπο, με τον οποίο απεικόνιζε τα θέματά του.

Η οροφογραφία του Καραβάτζιο στη βίλα Αουρόρα της Ρώμης με τον Δία, τον Ποσειδώνα και τον Πλούτωνα

Ανάλογη είναι και η συγκεκριμένη τοιχογραφία, στην οποία οι τρεις θεοί συνοδεύονται με τα ιερά ζώα που τους εκπροσωπούσαν: τον αετό για τον Δία, τον ίππο της θάλασσας για τον Ποσειδώνα και τον τρικέφαλο κέρβερο για τον Πλούτωνα. Τα πρόσωπα των θεών μάλιστα, θεωρείται ότι βασίζονται στη μορφή του ίδιου του Καραβάτζιο.

Γενικότερα εξάλλου, έργα του Καραβάτζιο σε δημοπρασία είναι κάτι εξαιρετικά σπάνιο. Ο πίνακάς του «Η Ιουδίθ αποκεφαλίζει τον Οροφέρνη», που είχε βρεθεί σε μία σοφίτα το 2014 επρόκειτο να βγει σε δημοπρασία για 170 εκατομμύρια δολάρια, όμως εξαγοράστηκε τελικά σε ιδιωτική πώληση από τον δισεκατομμυριούχο συλλέκτη έργων τέχνης Τζέιμς Τόμιλσον Χιλ.

Ένας Καραβάτζιο και μία ρωμαϊκή βίλα αξίας μισού δισ. και μια πριγκίπισσα με παρελθόν
Ο πρίγκιπας και η πριγκίπισσα Μπονκομπάνι Λουντοβίζι

Το σπίτι των αριστουργημάτων

«Είναι ένα εξαιρετικό έργο για το οποίο ήταν δύσκολο να τεθεί μια τιμή, καθώς είναι η μόνη τοιχογραφία που έγινε ποτέ από τον Καραβάτζιο και έτσι δεν είχαμε τίποτα να το συγκρίνουμε», όπως δηλώνει ο Αλεσάντρο Ζούκαρι, καθηγητής ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Σαπιέντζα της Ρώμης, που προσλήφθηκε για να την αξιολογήσει.

Τελικά ο ίδιος αποτίμησε την οροφογραφία στα 310 εκατομμύρια ευρώ, δεν είναι λίγα όμως και τα έργα άλλων σπουδαίων ζωγράφων, που κοσμούν τους χώρους αυτής της εκπληκτικής, ρωμαϊκής βίλας. Πρόκειται για τον Ντομενικίνο, τον Αγκοστίνο Τάσι και τον Τζοβάνι Βαλέζιο που δημιούργησαν στον 17ο αιώνα ενώ μια νωπογραφία στην οροφή ενός εκπληκτικού για πολλούς λόγους σαλονιού της βίλας, που φιλοτεχνήθηκε το 1621 από τον ζωγράφο του μπαρόκ Γκουερτσίνο απεικονίζει την θεά Αουρόρα πάνω στο άρμα της.

Η βίλα Αουρόρα στη Ρώμη

«Έκαναν έναν διαγωνισμό εδώ για να δουν ποιος θα ζωγράφιζε αυτό το δωμάτιο», έλεγε σε μία συνέντευξή της, μόλις πέρυσι η πριγκίπισσα Ρίτα Μπονκομπάνι Λουντοβίζι. «Διαγωνιζόμενοι» ήταν επίσης ο Φλαμανδός Πάουλ Μπριλ, ο Τζοβάνι Μπατίστα Βιόλα και ο Πομαράντσο. Στο τέλος όμως κέρδισε ο Γκουερτσίνο που ζωγράφισε την Αουρόρα, ένα αριστούργημα που έδωσε στη βίλα το όνομά της. (Η Αουρόρα ήταν αντίστοιχη της θεάς Ηούς, προσωποποίησης της αυγής).

Η βίλα Αουρόρα άλλωστε είναι ένα μέρος μοναδικό στον κόσμο. Κτισμένη το 1570 στους Κήπους του Σαλλούστιου, όπου είχε την έπαυλή του ο Ιούλιος Καίσαρας, η βίλα βρίσκεται επίσης κοντά στους Κήπους Μποργκέζε, αλλά και στην περίφημη Βία Βένετο της Ρώμης. Το κτίριο έχει 2.800 τ.μ. έξι ορόφους και τουλάχιστον πενήντα δωμάτια ενώ στην ιδιοκτησία περιλαμβάνονται δύο ακόμη στρέμματα κήπων. Εκεί βρίσκονται επίσης, 28 γλυπτά, καθώς και ένα άγαλμα του θεού Πάνα που αποδίδεται στον Μιχαήλ Άγγελο, χωρίς αυτό ωστόσο να μοιάζει αληθές.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις