Αναστάσης Γαλάνης (ag@newsauto.gr)
Ήξερες ότι υπήρχε μέρος όπου απαγορευόταν η μεταφορά… πατάτας; Και πως στη Γερμανία τιμωρείται το να μείνεις από καύσιμο;
Απαραίτητος είναι ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) δεδομένου ότι ρυθμίζει τη δημόσια κυκλοφορία των οχημάτων. Κάθε οδηγός υποχρεούται να τον τηρεί, καθώς σε περίπτωση παραβίασής του τίθεται αντιμέτωπος με αυστηρά πρόστιμα, ποινές στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (κοινώς γνωστό και ως Point System) ή και φυλάκιση.
Κατά κοινή ομολογία, η ύπαρξη σχετικού νομοθετήματος είναι απαραίτητη, μιας και αποτελεί το κατεξοχήν μέτρο για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων και της κατοχύρωσης της σωματικής ακεραιότητας των επιβατών αλλά και των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου.
«Ξεφυλλίζοντας» τον ΚΟΚ, σίγουρα κάποιοι θα έχουν ενστάσεις σχετικά με τον λόγο ύπαρξης ορισμένων κανονισμών. Ή ενδεχομένως θα τους θεωρούν υπερβολικούς και αυστηρούς. Ακόμα και ο μεγαλύτερος «αρνητής», όμως, θα αναθεωρήσει εφόσον μάθει πως υπάρχει μέρος όπου τιμωρούνται… οι πατάτες στο όχημα, ή ότι στη Γαλλία υποχρεούσαι να έχεις μαζί σου συσκευή για αλκοτέστ.
Κλείδωσε το αυτοκίνητο αμέσως!
Σε κάποιες πολιτείες της Αυστραλίας, συμπεριλαμβανομένης της Νέας Νότιας Ουαλίας, ο νόμος επιβάλει στους οδηγούς να κλειδώνουν αμέσως το όχημα μόλις αποβιβαστούν ή εφόσον σκοπεύουν να απομακρυνθούν πάνω από 3 μέτρα. Παράλληλα, υποχρεούνται να ασφαλίζουν τα παράθυρα, κάτι που σημαίνει πως τα τελευταία πρέπει να είναι σχεδόν τελείως κλειστά.
Η Αυστραλία δεν δαιμονοποεί μόνο τα ανοιχτά παράθυρα, αλλά και την… πατάτα. Τι σημαίνει αυτό; Πως νόμος του 1946 απαγόρευσε στους οδηγούς που δεν είναι μέλη του “Σωματείου Πατάτας” να κουβαλούν πάνω από 50 κιλά αυτού του λατρεμένου αμυλώδους λαχανικού. Μάλιστα, για την επιβολή προστίμου, οι άνθρωποι της Τροχαίας δεν χρειαζόταν να έχουν μαζί τους ζυγαριά. Μπορούσαν να υπολογίσουν το βάρος… μπακαλίστικά, με μια απλή ματιά. Όσοι παραβίαζαν τον νόμο πλήρωναν τσουχτερά πρόστιμα, αλλά δεν γνωρίζουμε αν ο νόμος ισχύει μέχρι και σήμερα.
Φυλακή για… τα πάντα
Στο Μπαχρέιν δεν χρειάζεται να έχεις προκαλέσει θανατηφόρο ατύχημα προκειμένου να τιμωρηθείς με φυλάκιση, μιας και… της φυλακής τα σίδερα αποτελούν τιμωρία για τις περισσότερες τροχαίες παραβάσεις. Για παράδειγμα, η παραβίαση του κόκκινου φωτεινού σηματοδότη μπορεί να επιφέρει μέχρι και 6μηνη ποινή φυλάκισης, πρόστιμο ύψους 1.200 ευρώ. (500 δηνάρια), ή αμφότερες τις ποινές μαζί. Συνοδεύτηκε η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη από καταστροφή ιδιοκτησίας; Τότε το ποσό εκτοξεύεται στα 7.200 ευρώ και η διάρκεια της φυλάκισης στους 12 μήνες.
Καινούριο αυτοκίνητο στον… τζόγο
Τεράστια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Κινέζοι σχετικά με την ατμοσφαιρική ρύπανση και την κυκλοφοριακή συμφόρηση στους δρόμους. Για την αντιμετώπιση των παραπάνω, η κυβέρνηση έχει επιβάλει έναν περίεργο νόμο. Όσοι θέλουν να αγοράσουν καινούριο αυτοκίνητο πρέπει να συμμετέχουν σε σύστημα λοταρίας όπου οι πιθανότητες να κερδίσσουν –και να απολαύσουν το δικαίωμα αγοράς ενός ΙΧ- είναι 1 στις 500. Το 2019, μάλιστα, στο Πεκίνο τέθηκε ανώτατο όριο κυκλοφορούντων οχημάτων στις 100.000 μονάδες, τα 60.000 από τα οποία ήταν ηλεκτρικά.
Ούτε σταγόνα νερό
Στην Κύπρο, όπου ο υδράργυρος το καλοκαίρι χτυπάει 40άρια έχει ποινικοποιήσει την κατανάλωση νερού εν ώρα οδήγησης. Το σκεπτικό είναι ότι ο οδηγός δεν πρέπει να παίρνει στιγμή τα χέρια του από το τιμόνι.
Έχεις πάνω σου συσκευή αλκοτέστ;
Στις περισσότερες χώρες του κόσμου, οι έλεγχοι της τροχαίας για κατανάλωση αλκοόλ γίνονται ως εξής: Οι άνδρες της Tροχαίας φέρουν έναν φορητό μετρητή αλκοόλ και ζητούν από τον οδηγό να φυσήξει. Στη Γαλλία, όμως, από το 2013, οι ευθύνες των οδηγών είναι αυξημένες. Διότι η συσκευή του αλκοτέστ οφείλεται να κατέχεται από τους ίδιους μέσα στο αυτοκίνητο και όχι από την Τροχαία. Σε διαφορετική περίπτωση το πρόστιμο είναι 11 ευρώ. Ή μάλλον… ήταν δεδομένου ότι η ισχύς του συγκεκριμένου νόμου έχει αναβληθεί επ’ αόριστον.
Έμεινες από καύσιμο; Τιμωρείσαι
Η Autobahn θεωρείται ο παράδεισος των petrolheads. Αλλά, εύκολα εξελίσσεται σε κόλαση, για όσους δεν φρόντισαν να εφοδιάσουν με καύσιμο το αυτοκίνητό τους. Για τις γερμανικές αρχές, η εξάντληση του καυσίμου σε δρόμο χωρίς όρια ταχύτητας εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους. Παράλληλα, απαγορεύεται και η προσωρινή στάθμευση στην άκρη του δρόμου της Autobahn, με το πρόστιμο να φτάνει τα 70 ευρώ.
Έβρεξες πεζό; Πλήρωνε
Στην Ελλάδα, πολλές φορές ο πεζός θεωρείται πολίτης… β’ διαλογής, μ’ αποτέλεσμα να τον αγνοούμε και να μην τον σεβόμαστε, όπως πρέπει. Κάποιοι οδηγοί, μάλιστα, δεν διστάζουν και να χλευάσουν τους πεζούς, κάνοντάς τους… μούσκεμα, επιταχύνοντας κατά τα περάσματα από λακκούβες. Στην Ιαπωνία, ωστόσο, οι εξυπνάκηδες τιμωρούνται, την ίδια ώρα που άπαντες οφείλουν να έχουν λασπωτήρες και να μειώνουν ταχύτητα όταν περνούν από σημεία με λιμνάζοντα νερά.
Μπήκες σε αυτοκίνητο μεθυσμένου οδηγού; Πλήρωνε και εσύ
Έκατσες πίσω από το τιμόνι μετά από κατανάλωση μεγάλης ποσότητας αλκοόλ; Το πρόστιμο είναι αναπόφευκτο. Στην Ιαπωνία, όμως, θα την πληρώσουν και οι συνεπιβάτες, οι οποίοι γνωρίζουν πως απαγορεύεται να επιβιβαστούν σε όχημα που οδηγείται από… μεθυσμένο. Το πρόστιμο είναι 500.000 γιεν (3.772 ευρώ).
Μείνε μέσα στο αυτοκίνητο
Έμεινε το αυτοκίνητό μας από κάποια βλάβη; Το πιο πιθανό είναι να αποβιβαστούμε από το όχημα, να ανοίξουμε το καπό και να αρχίσουμε να ξεψαχνίζουμε τον κινητήρα και όλα τα υπόλοιπα όργανα. Αν, όμως, ήμασταν στη Νότια Αφρική (σε ορισμένα μέρη) δεν θα αποφεύγαμε το πρόστιμο δεδομένου ότι σε αυτές τις περιπτώσεις οι οδηγοί υποχρεούνται να μείνουν εντός του οχήματος και να περιμένουν για βοήθεια. Με αυτό τον τρόπο, μάλιστα, αποφεύγεται να πέσουν θύματα ληστείας.
Τόλμησες να πλύνεις το αυτοκίνητό σου;
Στην Ελλάδα δεν χρειάζεται να ζεις σε μονοκατοικία, προκειμένου να ξυπνήσεις ένα ηλιόλουστο πρωινό και να αρχίσεις να πλένεις με ευλαβική προσοχή το αυτοκίνητό σου. Στην Ελβετία, όμως, επιτρέπεται μόνο στους σταθμούς καθαρισμού αυτοκινήτων (κοινώς γνωστά και ως πλυντήρια). Με αυτό τον τρόπο οι αρχές θέλουν να αποτρέψουν τη διείσδυση βλαβερών αποβλήτων στο σύστημα αποχέτευσης των δρόμων.
Απαγορεύεται ο… γυμνισμός
Πόσες φορές έχουμε δει κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού μοτοσικλετιστές χωρίς μπλούζα; Στην Ταϊλάνδη, όμως, η οδήγηση χωρίς μπλούζα στο αυτοκίνητο, το σκούτερ ή ακόμα και στο ποδήλατο επιφέρει τσουχτερό πρόστιμο. Μάλιστα, το 2014 οι αρχές γνωστοποίησαν πως ο νόμος ισχύει και για τους τουρίστες, οι οποίοι αρέσκονταν να κυκλοφορούν ημίγυμνοι πάνω σε μοτοσικλέτες.
Τι είναι το ΚΤΕΟ;
Ουδείς μπορεί να κυκλοφορεί στους δρόμους με ένα αυτοκίνητο που φέρει σοβαρές βλάβες ή εκπέμπει τεράστιες ποσότητες ρύπων. Για αυτό το λόγο έχουν δημιουργηθεί τα ΚΤΕΟ. Στην Αμερική, ωστόσο, υπάρχουν τρεις πολιτείες (Μίσιγκαν, Μοντάνα, Βόρεια Ντακότα) που τα ΚΤΕΟ αποτελούν… άγνωστη έννοια.
Ανέβα στην καρότσα
Η μεταφορά ανθρώπων στην καρότσα των αγροτικών μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα επικίνδυνη. Στην Χαβάη, ωστόσο, οι οδηγοί των pick-up απολαμβάνουν ασυλία, αρκεί η ηλικία των επιβατών να υπερβαίνει τα 12 έτη και όλες οι θέσεις εντός της καμπίνας να είναι κατειλημμένες.
Απαγορεύονται τα ακουστικά
Στη χώρα μας, η χρήση ενσύρματων ακουστικών εν ώρα οδήγησης απαγορεύεται. Όσοι, λοιπόν, θέλουν να μιλήσουν στο τηλέφωνο πρέπει να χρησιμοποιούν ασύρματες συσκευές. Δεν ισχύει, όμως, και το ίδιο στην Ισπανία, η οποία απαγορεύει τη χρήση οποιουδήποτε είδους ακουστικού.
Μην φτύνεις
Στην πολιτεία της Τζόρτζια, οι επιβάτες αυτοκινήτου και λεωφορείου απαγορεύεται να φτύνουν. Όχι όμως και όσοι βρίσκονται σε φορτηγό. Αλήθεια, γιατί…;