Μία πρωτόγνωρη πανδημία ήρθε και άλλαξε τις ζωές όλων μας. Σε κάθε γωνιά του πλανήτη, πλούσιοι και φτωχοί απειλήθηκαν ποικιλοτρόπως, άλλοι έχασαν την ελευθερία τους, άλλοι την υγεία τους, πολλοί και τα δύο-όλοι όμως κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν τις όποιες επιπτώσεις προκάλεσε στο περιβάλλον τους ο κορωνοϊός.
Για τους ταξιδιώτες οποιουδήποτε εισοδηματικού επιπέδου, η έντονη ανάγκη για διακοπές άρχισε να γίνεται ορατή από το καλοκαίρι του 2021, οπότε είτε λόγω των lockdown του χειμώνα, είτε λόγω της συνειδητοποίησης ότι η ζωή και η ελευθερία είναι ευμετάβλητα αγαθά, ένα μεγάλο ταξιδιωτικό «κίνημα» έλαβε χώρα σε πολλές περιοχές του κόσμου.
Τι θέλουν όμως οι ταξιδιώτες; Πώς έχει επαναπροσδιοριστεί η επιθυμία για ταξίδια και κατ’ επέκταση η επιθυμία για ζωή;
Πλούσιοι και φτωχοί, θέλουν να ταξιδέψουν με “μανία”, αυτό δείχνουν οι διεθνείς έρευνες και αυτό έχει αρχίσει να επαληθεύεται, εκτός εάν βρεθούμε πάλι προ εκπλήξεως. Όμως, με τα εμβόλια να είναι πλέον ευρέως διαδεδομένα και τις επαναληπτικές δόσεις ασφαλείας να διατίθενται σε όσους θέλουν να είναι ασφαλείς, όλα δείχνουν ότι η πανδημία θα καταλαγιάσει, μπορεί να μην εξαλειφθεί, τουλάχιστον όμως θα «εξημερωθεί». Τα πράγματα θα ήταν πολύ καλύτερα εάν εμβολιαζόταν το 100% του πληθυσμού της γης, όμως αυτό ανήκει σε μία άλλη συζήτηση.
Από τη μία πλευρά, οι χαμηλού εισοδήματος τουρίστες, έχουν πάρει την απόφαση απλά να ταξιδέψουν. Δεν τους ενδιαφέρει ο προορισμός, αλλά το ταξίδι αυτό καθ’ αυτό. Θέλουν να αισθανθούν ελεύθεροι και αναζητούν την ανάταση ψυχής, είτε μέσα σ’ ένα τρένο, είτε σε ένα κάμπινγκ, είτε στο μικρό δωμάτιο ενός μη δημοφιλούς προορισμού. Κι αυτό είναι εκπληκτικό, καλοδεχούμενο και τονωτικό σε ένα βαθμό. Τι γίνεται όμως με τα υψηλά εισοδήματα, που, κακά τα ψέματα, θα κάνουν και τη διαφορά στις παγκόσμιες οικονομίες;
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι, στην καρδιά της πανδημίας, οι Financial Times ανέφεραν πως ο συνολικός πλούτος των δισεκατομμυριούχων παγκοσμίως, αυξήθηκε κατά 5 τρισ. δολ., σε 13 τρισ. δολ., μέσα σε 12 μήνες-η πιο αλματώδης αύξηση που έχει καταγραφεί ποτέ στην ετήσια λίστα δισεκατομμυριούχων που καταρτίζει το περιοδικό Forbes.
Από αυτό και μόνο το στοιχείο, φαίνεται ότι η χλιδή και ο μαξιμαλισμός θα είναι και πάλι στη μόδα. Ξεκινώντας από το 2022, τα γλέντια, η ψυχαγωγία και οι επιπολαιότητες κάθε είδους θα καθορίσουν τα επόμενα χρόνια, όπου αναμένονται θορυβώδεις ταξιδιωτικές δεκαετίες πασπαλισμένες με χρυσόσκονη.
Αυτό σημαίνει ότι η αναγέννηση των ταξιδιών, θα διαμορφωθεί από τις μεταβαλλόμενες συμπεριφορές και απαιτήσεις των πλούσιων παγκόσμιων καταναλωτών.
Ακολουθούν τα 6 βασικά σημεία που εντοπίζονται σε αυτήν την τάση:
Νέα πρεμιέρα στα στέκια από πλατίνα
Παρόλο που τα υψηλά εισοδήματα συνέχισαν την καλή ζωή κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το 2022 θα είναι η χρονιά που πραγματικά θα πάρουν την πολυτέλεια στα χέρια τους και θα παρουσιαστούν ξανά στον κόσμο, σαν να συστήνονται για πρώτη φορά στο πεντάστερο ταξιδιωτικό στερέωμα.
Οι ταξιδιώτες πολυτελείας να θέλουν να δείξουν πόσο ελεύθεροι είναι και να ανανεώσουν το χρυσό τους αποτύπωμα στον κόσμο. Εάν τις προ πανδημίας εποχές δεν σκέφτονταν καν το κόστος μίας υπηρεσίας ή ενός γαστρονομικού θαύματος, τώρα θα επιδιώκουν να το φτάσουν στα ύψη, ξοδεύοντας όσα περισσότερα χρήματα μπορούν.
Η νοσταλγία της παράδοσης
Το 2022, παύει η αποχή από αγαπημένους παραδοσιακούς προορισμούς, που τους τελευταίους 18 μήνες ήταν άπιαστοι, είτε λόγω απαγορεύσεων, είτε λόγω ηθικών φραγμών εξαιτίας της κατάστασης του κόσμου. Η λαχτάρα επανένωσης με τις παλιές καλές μέρες όπου όλα έμοιαζαν ασφαλή και αθώα, επανέρχεται δριμύτερη. Τα υψηλά εισοδήματα θα αναζητήσουν μέρη που προσφέρουν γοητεία, άνεση και την αίσθηση των ανυποψίαστων εποχών, όπως μοναδικά ξενοδοχεία ιστορικού ενδιαφέροντος ή ταξίδι με τρένα όπως το Orient Express. Επιπλέον, οι εορτασμοί επετείων, γενεθλίων και άλλων σημαντικών στιγμών, θα γνωρίσουν νέες δόξες, αφού αναμένεται να σπάσουν κάθε ρεκόρ πολυτελών διοργανώσεων με την παρουσία περισσότερων καλεσμένων από ότι τα προ της πανδημίας χρόνια.
Η απλότητα γίνεται must
Στους νόμους της φυσικής, για κάθε δράση, υπάρχει και μία αντίδραση. Έτσι και στους κύκλους των εξαιρετικά ευκατάστατων ταξιδιωτών, σε κάθε ταξίδι χλιδής, αντιστοιχεί και ένα ταξίδι απόλυτης απλότητας. Ακόμη και οι δισεκατομμυριούχοι που είχαν την τύχη να περάσουν το lockdown σε απέραντες βίλες με ατέλειωτους κήπους, ο επαναπροσδιορισμός των αξιών και η σημασία του να περνά κανείς χρόνο με τους αγαπημένους του, έχει ωθήσει τους ταξιδιώτες υψηλών εισοδημάτων σε μία ακατανίκητη επιθυμία περισυλλογής και εσωτερικότητας.
Οι διακοπές σε απομονωμένα μέρη θα εξακολουθήσουν να έχουν την τιμητική τους, ακόμη και μετά το πέρας της πανδημίας, γιατί η ανάγκη επανασύνδεσης με τη φύση και τους ανθρώπους, είναι μία νέα, μη αναστρέψιμη πραγματικότητα.
Εσωτερική μεταμόρφωση
Το νόημα της ζωής και η αυτοβελτίωση, βρίσκονται πρώτα στις λίστες επαναπροσδιορισμού των ευκατάστατων ταξιδιωτών. Γενικότερα όμως, η αναζήτηση αυτή παρατηρείται σε όλα τα εισοδηματικά επίπεδα. Υπάρχει μια συλλογική επιθυμία να ανακαλύψει κανείς το νόημα της ζωής, να το επανεφεύρει και να προσδώσει βαθύτερες έννοιες στο βιοτικό του επίπεδο.
Προς αυτή την κατεύθυνση, θα υπάρχει ιδιαίτερη ζήτηση για εμπειρίες που θα βοηθήσουν τους πλούσιους ταξιδιώτες να εξελιχθούν ως άνθρωποι, όπως είναι τα κέντρα ευεξίας και τα ακριβά, μοναχικά ταξίδια.
Το απόθεμα του 2021 μεταφέρεται στο 2022
Σύμφωνα με τις προσδοκίες, η ανάκαμψη των ταξιδιών θα γινόταν εντυπωσιακά αισθητή το 2021. Όμως αυτό δεν συνέβη, οριζόντια, για τους λόγους που όλοι γνωρίζουμε. Συνεπώς τα χρήματα που εξοικονομήθηκαν, μεταφέρονται στο 2022, δίνοντας στους ανθρώπους την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν με ακόμη εντονότερη ορμή τα μεγάλα, τολμηρά ταξιδιωτικά σχέδια τα οποία έμειναν μετέωρα την προηγούμενη χρονιά.
Παρόλο που οι πλούσιοι ταξιδιώτες ήταν πιο ελεύθεροι λόγω της απεριόριστης οικονομικής άνεσης, αυτό ουσιαστικά ήταν άχρηστο, αφού χώρες και υπηρεσίες ήταν ανενεργές στο μεγαλύτερο διάστημα του έτους. Όμως, κατά την αποκατάσταση της κινητικότητας, διαφαίνεται μία μεγαλύτερη δίψα για νέες προκλήσεις και απρόσκοπτη αδρεναλίνη.
Η χαρά της προσφοράς
Η προσφορά στην τοπική κοινότητα και ο μικρότερος δυνατός αντίκτυπος στους προορισμούς, είναι κάτι που αφορά όλους, πλούσιους και φτωχούς ταξιδιώτες. Μέσω της πανδημίας, οι άνθρωποι συνειδητοποίησαν ότι θέλουν να κάνουν περισσότερο καλό στον κόσμο και, σε κάποιο βαθμό, να εξιλεωθούν για τις αμαρτίες τους ταξιδεύοντας πιο υπεύθυνα. Γι’ αυτό και αναζητούν ευκαιρίες για να ανταποδώσουν τις τοπικές κοινωνίες και να επενδύσουν σε φιλανθρωπικές προσπάθειες.