Γράφει ο Λάμπρος Καραγεώργος
Σε πιο «πράσινα» πλοία στρέφεται όλο και περισσότερο η διεθνής ναυτιλία, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons περισσότερο από το 80% της μεταφορικής ικανότητας που παραγγέλθηκε φέτος θα χρησιμοποιεί καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Στην έκθεση «Shipyard Monitor», ο βρετανικός ναυλομεσιτικός οίκος σημειώνει ότι με βάση τους τόνους πάνω από το 80% των παραγγελιών για νεότευκτα πλοία που συμφωνήθηκαν με τα ναυπηγεία τον Ιανουάριο φέτος έχουν σχεδιαστεί έτσι ώστε να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα.
Ειδικότερα τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 81 πλοία μεταφορικής ικανότητας 5,9 εκατ. dwt τον πρώτο μήνα του τρέχοντος έτους. Από αυτά 47 πλοία μεταφορικής ικανότητας 4,9 εκατ. dwt μπορούν να χρησιμοποιήσουν τόσο συμβατικά όσο και καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Το υψηλό ποσοστό πλοίων που έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα οφείλεται κυρίως στα υπό παραγγελία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Μεταξύ των παραγγελιών τον Ιανουάριο τα 34 ήταν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εκ των οποίων τα 15 είναι σχεδιασμού χρήσης διπλού καυσίμου, δηλαδή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και συμβατικών καυσίμων, δήλωσε ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons.
Η AP Moller-Maersk υπέγραψε συμβόλαια για τη ναυπήγηση τεσσάρων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με καύσιμο μεθανόλη, 16.000 TEU το καθένα, στη Hyundai Heavy Industries τον περασμένο μήνα. Επίσης η NYK Line παρήγγειλε τέσσερα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου διπλού καυσίμου με τη χρήση και LNG στην Ιαπωνία. Να σημειωθεί ότι γενικότερα το LNG φαίνεται να κερδίζει έδαφος, γεγονός το οποίο αποτυπώνεται και στις παραγγελίες για τα πλοία που θα το μεταφέρουν. Ετσι σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons επίπεδα ρεκόρ παραγγελιών σημειώθηκαν το 2021 στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) και υγραερίου (LPG Carriers), που αντιπροσώπευαν το 59% των επενδύσεων νεοτεύκτων.
Το 2021 παραγγέλθηκαν 569 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 4,3 εκατ. TEU και αξίας 42,8 δισ. δολαρίων. Παραγγέλθηκαν επίσης 85 πλοία μεταφοράς LNG και 105 πλοία μεταφοράς υγραερίου. Εξάλλου σύμφωνα με άλλη μελέτη της οργάνωσης Transport & Environment (T&E), το 25% των πλοίων του ευρωπαϊκού ναυτιλιακού στόλου θα τροφοδοτείται με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) μέχρι το 2030.
Ο ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ FUELEU
Επισημαίνεται ότι ο ευρωπαϊκός κανονισμός FuelEU Maritime που προτάθηκε το περασμένο καλοκαίρι από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στοχεύει στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα από τα πλοία συζητείται αυτή την περίοδο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το τελικό κείμενο αναμένεται να εγκριθεί εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2022.
Ο εν λόγω κανονισμός αποβλέπει στην απομάκρυνση σταδιακά των πλοίων από τη χρήση ρυπογόνων καυσίμων, όπως είναι το πετρέλαιο, και στη χρήση εναλλακτικών καυσίμων, μεταξύ των οποίων και LNG.
Η περιβαλλοντική οργάνωση Transport & Environment (T&E), η οποία πολλές φορές βάλλει κατά της ναυτιλίας, αν και δεν συμφωνεί, θεωρώντας πως το LNG δεν είναι απολύτως προς όφελος του περιβάλλοντος, παραδέχεται ωστόσο ότι το εν λόγω καύσιμο θα «κλειδώσει» ως βασικό εναλλακτικό καύσιμο για ένα μεγάλο τμήμα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Οπως υποστηρίζει, αν και επί του παρόντος είναι ακριβό, το LNG πιθανότατα θα κοστίζει πολύ λιγότερο από τα πραγματικά καθαρά εναλλακτικά καύσιμα και θα αποτελεί το 23% της συνολικής ενέργειας που θα χρησιμοποιείται στη ναυτιλία της ΕΕ έως το 2030, από 6% που είναι σήμερα.