Πριν από την πανδημία το Kefaloniapress είχε αποκαλύψει το πρόβλημα που δημιουργείται στην κρουαζιέρα με την εμφάνιση ιδιωτών ιδιοκτητών λάντζας.
Λάντζα να σας θυμίσουμε ότι είναι τα μικρά σκάφη τα οποία μεταφέρουν τους επιβάτες από τα κρουαζιερόπλοια που είναι αρόδου στο λιμάνι Αργοστολίου. Το κάθε κρουαζιερόπλοιο έχει τις δικές του λάντζες σε επαρκή αριθμό ανάλογα τον αριθμό των επιβατών του ώστε η επιβίβαση / αποβίβαση να γίνεται απρόσκοπτα.
Η Νομοθεσία όμως επιβάλει ότι εάν υπάρχουν τοπικοί επιχειρηματίες που προσφέρουν υπηρεσίες λάντζας , τότε υποχρεωτικά το κρουαζιερόπλοιο χρησιμοποιεί τις δικές τους υπηρεσίες.
Στο Αργοστόλι έχουν δηλώσει υπηρεσίες λάντζας δυο επιχειρηματίες , οι οποίοι διαθέτουν από μία λάντζα ο καθένας. Σύμφωνα με το νόμο αυτές οι δύο λάντζες και ΜΟΝΟ αυτές πρέπει να κάνουν την επιβίβαση-αποβίβαση.
Ετσι, το πρώτο ερώτημα είναι πόσο γρήγορα μπορεί να γίνεται η μεταφορά των επιβατών από δυο λάντζες σε ένα κρουαζιερόπλοιο των 2.500 ατόμων που ειναι αρόδου, και πόσο γρήγορα όταν έχουμε δυο και τρία κρουαζιερόπλοια αρόδου, δηλαδή 10.000 επιβάτες!
Το κόστος για κάθε επιβάτη λάντζας , σύμφωνα με το passenger list, είναι 3,85€. Δηλαδή ένα πλοίο 2.500€ ατόμων θα πρέπει να πληρώσει για αυτές τις δύο λάντζες μικρής χωρητικότητας πάνω από 9.000€.
Και αυτά σε κανονικές μέρες και εντός ωραρίου. Κυριακές, αργίες και εκτός ωραρίου το ποσό θα αυξάνεται κατά 30%! Δηλαδή περισσότερο από 12.000€ το κάθε πλοίο.
Σε περίπτωση δε, που το κρουαζιερόπλοιο δεν τις χρησιμοποιήσει θα πληρώνει 2,35€ το άτομο.
Δηλαδή και πάλι ένα πλοίο 2.500 ατόμων θα πρέπει να πληρώσει γύρω στις 6.000€ για μια υπηρεσία που ουσιαστικά δε θα έχει. Δεν είναι παραλογισμός;
Δεν ακούγεται κατά κάποιο τρόπο εκβιαστικό; Να πληρώνει το πλοίο τα διπλά από ότι πλήρωνε σε κάθε του άφιξη και να μην χρησιμοποιεί εν τέλη την υπηρεσία;
Τι θα συμβεί; Ελάχιστοι επιβάτες θα κατεβαίνουν στη πόλη, ελάχιστοι θα πηγαίνουν εκδρομές αλλά οι λάντζες θα πληρώνονται πλουσιοπάροχα!
Στη Μύκονο και τη Σαντορίνη που υπάρχουν τέτοιες λάντζες ιδιωτών είναι σαφώς μεγαλύτερες και περισσότερες, και πάλι παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις.
Με αυτά τα δύο πλοιάρια δε γίνεται να εξυπηρετηθούν πλοία του μεγέθους που έρχονται στο νησί μας και το πιο πιθανό είναι ότι μόλις ενημερωθούν οι εταιρίες κρουαζιέρας για αυτή την κίνηση (δυο μήνες πριν την έναρξη της σεζόν) θα αλλάξουν λιμάνι. Πράγμα το οποίο φαντάζει απόλυτα λογικό.
Είμαστε σε θέση να ξέρουμε ότι πριν την πανδημία εκπρόσωποι εταιρειών κρουαζιέρας είχαν επικοινωνήσει με τον δήμαρχο Αργοστολίου και πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου Θεόφιλο Μιχαλάτο και είχαν θέσει το θέμα επίμονα και τελεσίδικα “ Mε λάντζες δεν ερχόμαστε στο Αργοστόλι»..
Δεν θα ήταν κανένας αντίθετος να υπάρξουν ιδιώτες που να έχουν επαρκή αριθμό από λάντζες για να εξυπηρετούν τα κρουαζιερόπλοια αλλά όχι με αυτόν τον εκβιαστικό και αποκλειστικό τρόπο. Στόχος είναι να κατεβαίνουν επιβάτες στο Αργοστόλι. Στόχος είναι επίσης να είναι το λιμάνι μας ανταγωνιστικό όσο αφορά τα κόστη.
Είναι κρίμα να μειωθεί ο αριθμός των επιβατών που θα κατεβαίνουν στο λιμάνι , είναι πλήγμα γιατί εργάζονται τόσα άτομα από γραφεία τουρισμού από ξεναγούς, καταστήματα και άλλες μικρές επιχειρήσεις.
Το πρόβλημα μπορεί να λυθεί ΜΟΝΟ νομοθετικά . Και μόνο το Υπουργείο Ναυτιλίας μπορεί να το λύσει . Και θα το κάνει το Υπουργείο μόνο αν αποφασίσει να συγκρουστεί με τα πανίσχυρα συνδικάτα εργαζομένων στο χώρο των λιμανιών.
Αναρωτιόμαστε, στα σούρτα – φέρτα βουλευτή και δημαρχου – προέδρου στο Υπουργείο Ναυτιλίας, έχει τεθεί το πρόβλημα; Σημειωτέον ότι και άλλα λιμάνια κρουαζιέρας αντιμετωπίζουν παρόμοιο πρόβλημα με την ξαφνική εμφάνιση επιχειρηματιών λεμβούχων.
Σε λίγες ημέρες ξεκινάει η σεζόν της κρουαζιέρας, αυτό το πρόβλημα είναι μια μεγάλη εκκρεμότητα, μια πολύ μεγάλη εκκρεμότητα. Θα πρέπει να βρεθεί μια χρυσή τομή ώστε και οι λεμβούχοι να εργαστούν και τα κρουαζιερόπλοια να έρχονται στο λιμάνι και οι επιβάτες να κατεβαίνουν στο Αργοστόλι.
Οι ημέρες είναι κρίσιμες για αποφάσεις καθώς αυτές τις ημέρες τα τουριστικά γραφεία ενημερώνουν τις εταιρίες κρουαζιέρας για τα νέα τιμολόγια και κόστη άφιξης στο Αργοστόλι. Σε αυτά τα κόστη εφέτος έχουν συμπεριληφθεί και τα κόστη λάντζας..
Οι τουριστικοί πράκτορες του νησιού μας που εκπροσωπούν τα κρουαζιερόπλοια περιμένουν τις αντιδράσεις με κομμένη την ανάσα..
Ευχόμαστε να πάνε όλα καλά!
Ε.Χ.
Καλό είναι να μη φέρνουμε τα παραδείγματα της Μυκόνου και της Σαντορίνης μόνο στο θέμα των λαντζών. Ακόμα και το λιμάνι της Φολεγάνδρου είναι πιο φιλόξενο από τα δικά μας!
Σαν δεν ντρεπομαστε. Αντι να προσπαθουμε για το καλυτερο βυθιζουμε το νησι στο σκοταδι.