Γράφει η Ολγα Κλώντζα
Το ένα μετά το άλλο γίνονται τα βήματα για την αποκατάσταση της Διώρυγας Κορίνθου με πρώτο στόχο να λειτουργήσει κατά τους θερινούς μήνες. Εντωμεταξύ, το Υπερταμείο πρόκειται να βάλει άμεσα μπροστά την εκπόνηση του masterplan συνολικής αξιοποίησης της Διώρυγας της Κορίνθου, προχωρώντας στην ανάθεση σχετικής μελέτης.
Η εκτέλεση των εργασιών θα διαρκέσει συνολικά 16 μήνες, οι οποίοι θα «σπάσουν» σε τετράμηνα, με πρώτο ορόσημο το ερχόμενο καλοκαίρι, οπότε εφόσον όλα προχωρήσουν βάσει σχεδιασμού η Διώρυγα θα λειτουργήσει ξανά. Περίπου ενάμιση χρόνο μετά την απαγόρευση διάπλου, το πέρασμα θα παραμείνει ανοιχτό για διάστημα 3-4 μηνών κι εν συνεχεία θα ξανακλείσει για να συνεχιστούν οι απαραίτητες εργασίες.
Με την υπογραφή της σύμβασης του έργου αποκατάστασης προ των πυλών, τις προηγούμενες ημέρες εγκρίθηκε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η ανάθεση της σύμβασης του Τεχνικού Συμβούλου – Μελετητή στην «ΕΔΑΦΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ Α.Ε.», για την εκτέλεση των εργασιών και δεσμεύτηκε ποσό 173.579 ευρώ.
Πρόσφατα, ο υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης, κατά την ενημέρωση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, έκανε λόγο για μια δύσκολη και σύνθετη διαδικασία προκειμένου να προσδιοριστεί η τεχνική λύση της αποκατάστασης. Σημαντικός παράγοντας ήταν η ανάγκη λελογισμένου προϋπολογισμού, δεδομένης όμως της πολυπλοκότητας του έργου αποκατάστασης, η οποία φαίνεται και από το γεγονός ότι στο ένα χιλιόμετρο που αφορά το έργο εκτελέστηκαν 730 γεωτρήσεις.
Παράλληλα, στόχος είναι η διασφάλιση και της βιωσιμότητας της Διώρυγας της Κορίνθου, για αυτό και επελέγη η λύση της τμηματικής εκτέλεσης των εργασιών, ώστε η διέλευση να είναι δυνατή τα καλοκαίρια.
Οι καταπτώσεις και το πλήγμα στα έσοδα
Οι συνεχείς καταπτώσεις από τα πρανή που σημειώθηκαν, κατά την περίοδο μεταξύ Νοεμβρίου του 2020 και Φεβρουαρίου του 2021, προκαλώντας σοβαρές βλάβες οδήγησαν στο κλείσιμο της Διώρυγας. Αποκορύφωμα ήταν η κατάπτωση όγκου περί τα 15.000-20.000 m3 στις 3Φεβρουαρίου 2021, η οποία είχε ως αποτέλεσμα να απαγορευθεί ο διάπλους για λόγους ασφαλείας, στερώντας βεβαίως σημαντικά έσοδα και ρευστότητα από την Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου (Α.Ε.ΔΙ.Κ).
Βασικές πηγές εσόδων της εταιρείας, που είναι θυγατρική του Υπερταμείου, αποτελούν τα δικαιώματα διέλευσης, ρυμούλκησης και πλοήγησης, τα οποία όμως γράφουν μηδέν εδώ και πάνω από έναν χρόνο. Σημειώνεται ότι ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε το 2019 σε 5,19 εκατ. ευρώ και το 2020 σε 3,83 εκατ. ευρώ. Προκειμένου να ανταποκριθεί στις λειτουργικές της ανάγκες, η ανώνυμη εταιρεία προέβη εντός του 2021 στη σύναψη δύο συμβάσεων χρηματοδότησης, εκ των οποίων η μια αφορά σε δάνειο της μητρικής ΕΕΣΥΠ, ύψους 300.000 ευρώ, για την άμεση κάλυψη αναγκών μέχρι την ολοκλήρωση διαπραγματεύσεων με τα τραπεζικά ιδρύματα.
Ακολούθησε, τον περασμένο Αύγουστο, η σύναψη σύμβασης με την Τράπεζα Πειραιώς για τοκοχρεωλυτικό δάνειο μέχρι του ποσού των 3,4 εκατ. ευρώ. Η εκταμίευση του δανείου, η οποία είναι τμηματική, συνδέεται άμεσα με την εξέλιξη των εργασιών αποκατάστασης της λειτουργίας της Διώρυγας.
Το χρονικό του τελευταίου έτους
Μέχρι να φτάσουμε βεβαίως στους γρήγορους ρυθμούς των τελευταίων τριών μηνών, προηγήθηκαν μια σειρά ενεργειών. Μέσα στο 2021, η Διώρυγα της Κορίνθου και τα σχετικά έργα αποκατάστασής της χαρακτηρίστηκαν ως έργο «Εθνικής σημασίας». Προχώρησαν από το Υπουργείο Υποδομών οι απαραίτητες μελέτες και στις 22 Νοεμβρίου 2021 παραδόθηκε η τελική μελέτη για την αποκατάσταση των πρανών της Διώρυγας, ύψους 1,3 εκατ. ευρώ. Ακολούθως, σχεδιάστηκε το χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης με όρους που ενισχύουν και την εμπορική λειτουργία κατά τους θερινούς μήνες.
Ειδικότερα, η τελική μελέτη προβλέπει: α) εργασίες αποφόρτισης των πρανών και καθαρισμό του καναλιού μέχρι τον Μάϊο του 2022, ώστε να λειτουργήσει η διώρυγα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και β) εργασίες σταθεροποίησης των πρανών που θα ξεκινήσουν το φθινόπωρο του 2022. Έχει ήδη τοποθετηθεί δίκτυο ενόργανης παρακολούθησης της περιοχής εκτέλεσης του έργου, μήκους ενός χιλιομέτρου, που θα αποτελέσει οδηγό και για την υπόλοιπη διώρυγα.
Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων, μελετήθηκαν και θα υλοποιηθούν, στο πλαίσιο της σύμβασης κατασκευής, τα ακόλουθα έργα:
• Κατασκευή μέτρων ενίσχυσης της θεμελίωσης του νοτίου ακροβάθρου της γέφυρας των αγωγών μεταφοράς λυμάτων.
• Εκσκαφές προς άρση της ετοιμορροπίας των υφισταμένων πρανών.
• Έργα διευθέτησης και απορροής των επιφανειακών υδάτων.
• Καθαρισμός της Διώρυγας από προϊόντα καταπτώσεων και συντρίμματα λιθεπένδυσης
• Κατασκευή πασσαλοτοίχου ποδός για την εξασφάλιση της προστασίας του ποδός του πρανούς της Διώρυγας.
Έχει ήδη εγκριθεί από τα μέσα Δεκεμβρίου η ανάθεση στην ΑΚΤΩΡ του έργου με συνολικό προϋπολογισμό 30,6 εκατ. ευρώ.
Υπογράφηκε ακόμη η απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, βάσει της οποίας τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στα πρανή της διώρυγας εξαιρούνται από την υποχρέωση τήρησης της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης για δύο έτη, ενώ δόθηκε και η έγκριση από τον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου του Τεχνικού Φακέλου του έργου.
Επίσης, υπεγράφη προγραμματική συμφωνία με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και τον Δήμο Λουτρακίου – Περαχώρας και Αγίων Θεοδώρων για το έργο περίφραξης κατά μήκος της Διώρυγας προς ενίσχυση της ασφάλειας. Το έργο είναι στη φάση της δημοπράτησης και αναμένεται να ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.