Από τα Βλαχάτα όπου παρέμεινε μερικές ημέρες, λειτανεύτηκε σήμερα στην εκκλησία του Κάστρου του Αη Γιώργη η εικόνα της Παναγίας της Μονής Σισσίων κατά πως θέλει το ένθιμο.
Σε 15 ημέρες απο το Κάστρο θα επιστρέψει στη θέση της στην Μονή Σισσίων πάλι με λειτάνευση που θα καταλήξει σε μεγάλο πανηγύρι.
Οι φωτογραφίες ειναι του Διονύση Φραγκισκάτου
”Σε την φαεινην λαμπαδαν και Μητεραν του Θεου την αριδηλον δοξαν και ανωτεραν παντων των ποιηματων εν υμνοις μεγαλυνομεν”Με τα λογια αυτα ο ιερος υμνογραφος σημερα σκιαγραφει την μορφη της Θεοτοκου της μητρος του Θεανθρωπου και ανασταντος εκ του ταφου Χριστου του Ζωοδοτου.Η μορφη της Παναγιας ειναι γνωστο οτι εξυμνειται σε καθε ακολουθια ειτε σε δεσποτικη ειτε σε αλλη εορτη αγιου με τα γνωστα θεοτοκια τροπαρια.Το εν λογω τροπαριο ειναι ειλημενο απο την λεγομενη θ ωδη της ακολουθιας της Κυριακης του αντι-πασχα η του Θωμα και αποτελει τον ειρμο της ωδης ταυτης δηλ.το πρωτο εκ των τροπαριων αυτης.
Σε την φαεινη λαμπαδα και Μητερα του Θεου. Η Θεοτοκος αναφερεται πολλακις με αυτη τη φραση-εγκωμιο. Πραγματι ειναι η φαεινη λαμπας , η φωτοδοχος λαμπαδα η οποια λαμπει και καταυγαζει τα πληρωματα των απ αιωνος πιστων . Οπως η λαμπαδα το κερι δεχεται το υλικον φως και φωτιζει τους εν τη οικια ετσι και η Παναγια ανεδειχθη φαεινη και φωτοδοχος λαμπαδα αφ ενος γιατι εδεχθη εντος της ακαταφλεκτως ως αλλη φλεγομενος και μη καιομενος βατος το θειον πυρ τον Υιον και Λογον του Θεου και αφετερου γιατι η ιδια ανεδειχθη φωτοβολος λαμπαδα ακτινοβολουσα ακτιστον φως προερχομενον εκ του ανεσπερου Φωτος- Υιου της του Σωτηρος Χριστου ο οποιος ειναι το κατεξοχην φως και η αναστασις και η ζωη καθιστωντας και την ιδια οικον φωτεινον και ηγλαισμενον και ”ο ακολουθων ου μη περιπατησει εν τη σκοτια αλλ’εξει το φως της ζωης”.Ανεδειχθη δηλ. πηγη Χαριτος και ευλογιας και δι αυτης παν αγαθον και πασα ευλογια δωρειται στους μετα πιστεως επικαλουμενους τις μητρικες της πρεσβειες. Εγινε η Μητερα του Θεου ο οποιος δι αυτης ως αλλης κλιμακος εκατεβη επι γης και τοις ανθρωποις συνανεστραφη γενομενος ο Ιδιος τελειος ανθρωπος μενοντας συναμα και τελειος Θεος.
Την αριδηλον δοξαν. Ο Ψαλμος ο λεγομενος Εκλογη εκ των ψαλμων του Δαυιδ αναφερει οτι ”εσωθεν η δοξα της θυγατρος του Βασιλεως”. Θυγατηρ του Βασιλεως ειναι η Θεοτοκος και συναμα η ασπορως Αυτον τεξασα . Ενας οσιος της Εκκλησιας ο οσιος σταρετς Παρθενιος αγιος της ρωσικης Εκκλησιας αναφερομενος εγκωμιαστικα προς την Θεοτοκο την ονομαζει”πολυαγαπημενη θυγατερα του Θεου Πατρος, μητερα του Εμμανουηλ και Του Αγιου Πνευματος νυμφην κρυσταλλινην”.Η Παναγια κατεστη δοχειον της αχωρητου Τριαδος εν η ο Πατηρ ηυδοκησεν ο δε Υιος εσκηνωσεν και Πνευμα το Παναγιον αυτην επισκιασας ανεδειξεν Θεοτοκον.Ηξιωθη ολων των θησαυρων του Πνευματος .Αυτη ειναι η εσωθεν δοξα της θυγατρος του Βασιλεως.
Και ανωτεραν παντων των ποιηματων. Η Παναγια κατεχει ξεχωριστη θεση μεσα στην ιστορια της θειας οικονομιας επειδη προ καταβολης κοσμου ηταν προορισμενο να συμβαλλει στην ευοδωση του σχεδιου της θειας οικονομιας με την πληρη συγκαταθεση της στο να γινει η ιδια η μητερα του σαρκωθεντος Λογου του Πατρος.Ενεκα τουτου υπερυψωθη υπερ τα Σεραφειμ κυησασα τον Βασιλεαν Χριστον.Κατεχει μετα θανατον ως αει ζωσα συν Βασιλει και Τοκω αυτης τα δευτερεια μετα της Αγιαν Τριαδικη Θεοτητα και Μια Βασιλειαν.
Αλλα και οι εορτες προς τιμην της Παναγιας παμπολλες καθ’ολο τον ενιαυτο και οι εκδηλωσεις κατα τοπους ευλαβειας και μεγιστης αγαπης προς Αυτην αμετρητες. Σε ολες τις δεσποτικες εορτες στον αποηχο τους εχουμε και ξεχωριστη ημερα τιμης προς την υπεραγια Θεοτοκο οπως π.χ. την δευτερη ημερα των Χριστουγεννων και ειδικα την διακαινησιμο εβδομαδα την Τριτη και Παρασκευη του Πασχα. Σε πολλες περιοχες της πατριδος μας παμπολλες οι λιτανειες περιπυστων και σεπτων εικονων Της κατα τοπους . Στο περιβολη της Παναγιας το Αγιον Ορος εχουμε λιτανευση του ”Αξιον εστιν”με σταση σε ολες τις ιερες μονες του ορους κατα μηκος της χερσονησου του Αθω. Στα Κυθηρα στο νησι της Μυρτιδιωτισσας η θαυματουργη ομωνυμος Εικων σε ολα τα χωρια του νησιου καθ’ολη τη διακαινησιμο εβδομαδα και σε πολλα αλλα μερη αναλογες τοπικες παραδοσεις και εθιμα.
Αλλα και στη νησο Κεφαλληνια υπαρχει κληροδοτηθεν λατρευτικο-παμπαλαιο εθιμο της λιτανευσεως της ”Παναγιας των Σισιων”η οποια αφικεται στο καστρο απο το μοναστηρι Της για εικοσι περιπου ημερες και ο πιστος αυτης λαος ευλαβως και θεοτιμητως λιτανευοντας την Εικονα Της εκδηλωνει την αγαπη του και την περισση πατροπαραδοτη ευλαβεια του ως ορθοδοξο πληρωμα και αναποσπαστο της Μιας Αγιας Καθολικης και Αποστολικης του Χριστου Ορθοδοξης Εκκλησιας προς ”την φαεινη λαμπαδα και μητερα του Θεου την αριδηλον δοξαν και ανωτεραν παντων των ποιηματων εν υμνοις μεγαλυνοντας”.