Γράφει ο Μιχάλης Κοσμετάτος

Στόχος η επιτάχυνση της αδειοδότησης περισσότερων υδατοδρομίων. Η επιβεβαίωση του ενδιαφέροντος της Trans Maldivian Airways να δραστηριοποιηθεί με πτήσεις και στην Ελλάδα. Στο «παιχνίδι» και η Viking Air των… Canadair

Πόσος καιρός θα χρειαστεί για να μετατραπεί μια νησιωτική χώρα όπως η Ελλάδα σε «Μαλδίβες της Ευρώπης», μια χαρακτηριστική φράση που είχε ειπωθεί παλαιότερα, με τη σταδιακή οικοδόμηση ενός πλήρους και βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων;

Οι μηχανές τους εξακολουθούν να «ζεσταίνονται», πότε όμως θα αρχίσουν τελικά να πετούν τα υδροπλάνα;

Η τελευταία ερώτηση έχει τεθεί αρκετές φορές από πολύ κόσμο που το λιγότερο θα ήθελε να ζήσει την εμπειρία μιας τέτοιας πτήσης, ακόμα και αν δεν είναι σε θέση να γνωρίζει το μέγεθος των προοπτικών τις οποίες μπορεί να προσφέρει το νέο μεταφορικό μέσο, χωρίς ως τώρα να έχει δοθεί η απάντηση στην πράξη.

Φαίνεται ότι η ώρα αυτή καλώς εχόντων πλησιάζει, αν όχι μέσα ούτε και σε αυτό το καλοκαίρι, πιθανότατα από φθινόπωρο – σε πιλοτικό στάδιο, με την επιτάχυνση των διαδικασιών για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων να διατηρεί ένα αισιόδοξο κλίμα…

Οι καθυστερήσεις και τα διάφορα γραφειοκρατικά και μη εμπόδια των τελευταίων -όχι λίγων- ετών δεν έβαλαν «φρένο» στα σχέδια των ανθρώπων οι οποίοι προσπαθούν να τρέξουν το μεγάλο project, ούτε τους απογοήτευσαν.

Αντίθετα, το επενδυτικό ενδιαφέρον παραμένει ισχυρό και οι εμπλεκόμενοι επιχειρηματίες ανεβάζουν τον πήχη του συνολικού budget για το νέο κλάδο των αερομεταφορών σε ύψος μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, για τα προσεχή χρόνια.

Τις προηγούμενες ημέρες έγινε γνωστό εκ μέρους των εταιρειών Grecian Air Seaplanes και Ελληνικά Υδατοδρόμια, ότι στην πλήρη ανάπτυξη της η επένδυση τους υπό την «ομπρέλα» του επενδυτικού group γερμανικών και ελβετικών συμφερόντων που ανήκουν, θα ξεπεράσει τα 180 εκατ. ευρώ (η μεν είναι αεροπορική, η δε εξειδικεύεται στην μελέτη, κατασκευή, αδειοδότηση και λειτουργία υδατοδρομίων).

Αν συνυπολογισθεί το γεγονός ότι και η Helenic Seaplanes μιλά, από την πλευρά της, για ένα πλάνο άλλων 200 εκατ. ευρώ τουλάχιστον σε βάθος χρόνου για την αγορά ενός αντίστοιχου στόλου αμφιβίων σκαφών και την δημιουργία υδατοδρομίων, γίνεται αντιληπτό ότι οι συνολικές επενδύσεις που αφορούν το μέλλον των πτήσεων με υδροπλάνα στην Ελλάδα και βρίσκονται «σε φάση αναμονής» φθάνουν κοντά στα 400 εκατ. ευρώ, με τάση να υπερβούν αυτήν την πρόβλεψη.

Πόσο μάλλον, αν εισέλθει σε επόμενο χρόνο -όταν, ίσως, θα υπάρχει ένα πιο εκτενές δίκτυο υδατοδρομίων– και 3ος «παίκτης» στην ελληνική αγορά, ως προς το πτητικό σκέλος των δραστηριοτήτων.

Ένα τέτοιο ενδεχόμενο εξετάζει ήδη και η Trans Maldivian Airways, απεσταλμένοι της οποίας προχώρησαν σε διευρευνητικές επαφές και επιθεώρησαν ένα από τα λίγα ως τώρα αδειοδοτημένα ελληνικά υδατοδρόμια, αυτό της Κέρκυρας, προκειμένου να διαπιστώσουν την ποιότητα των υποδομών, σύμφωνα με πρόσφατο ρεπορτάζ του newmoney.

Πρόκειται για την επιχείρηση του κλάδου με τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο, αποτελούμενο από περίπου 60 υδροπλάνα η οποία εδρεύει στις εξωτικές Μαλδίβες και επιδιώκει ένα γενικότερο restart, καθώς δέχθηκε και αυτή σοβαρό πλήγμα όταν λόγω της πανδημίας ο τουρισμός επηρεάσθηκε σε όλο τον πλανήτη και διακόπηκαν τα ταξίδια.

Η είδηση έχει επιβεβαιωθεί μάλιστα -σε μεταγενέστερο χρονικό διάστημα- από ξένα εξειδικευμένα media, που επικαλέσθηκαν και σχετική δήλωση εκπροσώπου της συγκεκριμένης εταιρείας…

Στο «παιχνίδι» και η Viking Air

Μια από τις ειδήσεις των ημερών ήταν ότι η Grecian Air Seaplanes ολοκλήρωσε τη συμφωνία με την Viking για τα δυο πρώτα δικινητήρια υδροπλάνα, με στόχο την άφιξή τους το καλοκαίρι.

Έγινε, παράλληλα, γνωστό ότι στις 21 Μαΐου επέστρεψαν τα πρώτα πληρώματα της από τον Καναδά, όπου έλαβαν την εργοστασιακή εκπαίδευση, ως κυβερνήτες και εκπαιδευτές.

Το newmoney είχε, επίσης, αναφέρει ότι τα υδροπλάνα που κατασκευάζει η καναδική Viking Air θεωρούνται πρώτη επιλογή για τους επιχειρηματίες του κλάδου (παρότι π.χ. ο πιο δημοφιλής τύπος αυτών, τα αμφίβια DHC-6 Twin Otter Series 400, καινούργια κοστίζουν 8 εκατ. ευρώ έκαστο), κάτι που πλέον αποδεικνύεται.

Μια «λεπτομέρεια» με ενδιαφέρον είναι ότι οι Καναδοί είχαν αποκτήσει πριν από λίγα χρόνια και τα δικαιώματα (πιστοποιητικά) των 3 τύπων του «σκληροτράχηλου» Canadair από την πρώην κατασκευάστρια τους, την Bombardier.

Μοιραία, λόγω της θερινής περιόδου και των αναγκών για την προστασία της χώρας από τις πυρκαγιές, το όνομα της Viking Air (μέλος της De Havilland Canada) επανέρχεται στην επικαιρότητα και για έναν δεύτερο λόγο.

Διότι κατέχει απόθεμα εξαρτημάτων/ανταλλακτικών για τα πυροσβεστικά αεροσκάφη και οι υπεύθυνοι τεχνικής υποστήριξης-μηχανικοί της μπορούν να τα κρατούν ετοιμοπόλεμα, όπως προκύπτει και από την ιστοσελίδα της.
Θεωρητικά, δεν αποκλείεται να τεθεί κάποια στιγμή και θέμα πιθανών νέων παραγγελιών του ίδιου τύπου πυροσβεστικών αεροσκαφών, έστω με άλλη ονομασία…

Παρεμβάσεις και επιτάχυνση διαδικασιών

H επανεκκίνηση του τουρισμού μετά από δυο χρόνια πανδημίας αναπόφευκτα συνδέεται άμεσα με τις προσδοκίες των επιχειρηματιών και επενδυτών του τομέα των υδροπλάνων, ιδιαίτερα από την στιγμή που ανοίγονται και προοπτικές συνεργιών με resorts και ξενοδοχεία, κρουαζιέρα και αεροπορικές εταιρείες.

Το νέο –για την Ελλάδα- μέσο υπόσχεται, ωστόσο, να αλλάξει σε ευρύτερο βαθμό τον χάρτη των μεταφορών, παρέχοντας την διασύνδεση της νησιωτικής με την ηπειρωτική χώρα εξυπηρετώντας τις ανάγκες των κατοίκων, αλλά και την δυνατότητα στήριξης άλλων κλάδων (υγεία, real estate κ.ά.).

Βασικό ζητούμενο, η επιτάχυνση των διαδικασιών για την αδειοδότηση, κατασκευή και λειτουργία περισσότερων υδατοδρομίων, έτσι ώστε να επιταχυνθούν τόσο ο πιο μακροπρόθεσμος στόχος της ανάπτυξης ενός πλήρους πανελλαδικού δικτύου από 140-150 σε μια πενταετία σε λιμάνια, λίμνες, μαρίνες κ.α., όσο και ο βραχυπρόθεσμος αυτής ενός πρώτου επιμέρους δικτύου από minimum 6-7 για να ξεκινήσουν οι πρώτες πτήσεις.

Όπως αναφέρεται από ανθρώπους των εταιρειών, με τις τελευταίες παρεμβάσεις που δρομολογεί το υπουργείο Μεταφορών αναμένουν να ξεπεραστεί κάθε εμπόδιο στην ανάπτυξη υδατοδρομίων.

Επιπλέον, με πρόσφατη τροπολογία, επιτρέπονται και τακτικά δρομολόγια υδροπλάνων μέσω υδάτινων πεδίων και όχι μόνο πτήσεις τσάρτερ.

Ένα άλλο πρόβλημα είναι η εκτίναξη των τιμών στα καύσιμα, με τη λύση της χρήσης ηλεκτρικών κινητήρων να έχει πέσει στο τραπέζι…

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Σχόλιο

  1. Πότε; Ποτέ! Στην Ελλάδα για να μετακινηθεί ένας τόνος χρειάζονται χρόνια και χρόνια.

Comments are closed.