Την πρόσβαση κορυφαίων στελεχών της Uber σε ηγέτες μεγάλων κρατών αποκάλυψε μαζική διαρροή εμπιστευτικών εγγράφων.
Τα Uber Files περιλαμβάνουν 124.000 αρχεία, ανάμεσά τους 83.000 email και άλλους χίλιους φακέλους που περιλαμβάνουν συνομιλίες από το 2013 έως το 2017.
Πρόκειται για μια εκστρατεία δημοσίων σχέσεων και lobbying ύψους 90 εκατομμύρια δολάρια τον χρόνο προκειμένου να πειστούν πολιτικοί να βοηθήσουν στην προσπάθεια της εταιρείας να μπει και να φέρει ανατροπές στην ευρωπαϊκή βιομηχανία ταξί.
Στα αρχεία, μάλιστα, περιγράφεται το πώς στελέχη της Uber είχαν συναντήσεις με τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, με τον Ισραηλινό πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου, τον πρωθυπουργό της Ιρλανδίας Έντνα Κένι και τον τότε πρόεδρο της Εσθονίας, Τόμας Χέντρικ Ίλβες. Το 2016, μάλιστα, ο τότε αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, προσπάθησε να έχει συνάντηση με τον Τράβις Κάλανικ, στο περιθώριο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ του Νταβός.
Από το 2014 έως το 2016 ανώτερα στελέχη της εταιρείας είχαν περισσότερες από 100 συναντήσεις με κρατικούς αξιωματούχους 17 κρατών, αλλά και εκπροσώπους των θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Καταγράφονται, ακόμη και τουλάχιστον 12 συναντήσεις με εκπροσώπους της Κομισιόν, οι οποίες δεν είχαν ποτέ δημοσιοποιηθεί.
Παράλληλα, αποκαλύπτουν πώς ο αμφιλεγόμενος πρώην επικεφαλής της εταιρείας ταξί, Τράβις Κάλανικ, έδινε προσωπικά εντολές σε εργαζόμενους να χρησιμοποιούν έναν συγκεκριμένο διακόπτη (kill switch) ώστε να μην επιτρέπουν την πρόσβαση στους υπολογιστές σε περίπτωση αστυνομικών ελέγχων.
Ως μια πρώτη αντίδραση η εταιρεία παραδέχθηκε ότι «στο παρελθόν η συμπεριφορά της εταιρείας δεν ήταν η πρέπουσα σε σχέση με τις αρχές της» για να υποστηρίξει ότι πλέον «είμαστε μια διαφορετική εταιρεία».
Στα έγγραφα υπάρχουν, ακόμα, μηνύματα που αντάλλαξε ο Κάλανικ με τον Εμανουέλ Μακρόν, ο οποίος βοήθησε κρυφά την εταιρεία στη Γαλλία όταν ήταν υπουργός Οικονομικών, δίνοντας στα στελέχη της άμεση και συχνή πρόσβαση στον ίδιο και το προσωπικό του. Όπως προκύπτει ο γάλλος πρόεδρος κατέβαλλε μεγάλη προσπάθεια να βοηθήσει την Uber, λέγοντας μάλιστα στα στελέχη της ότι είχε μεσολαβήσει για μια μυστική «συμφωνία» με τους αντιπάλους της στο γαλλικό υπουργικό συμβούλιο.
Εκείνη την εποχή όταν ο σημερινός καγκελάριος της Γερμανίας, Όλαφ Σολτς, ήταν δήμαρχος του Αμβούργου, αντιτάχθηκε στους λομπίστες της Uber και επέμεινε στην καταβολή ελάχιστου μισθού στους οδηγούς, με αποτέλεσμα ένα από τα στελέχη της εταιρείας να τον χαρακτηρίζει «πραγματικό κωμικό». Ο Τζο Μπάιντεν, ως αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, τότε, καθυστέρησε σε μια συνάντηση με την εταιρεία στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός. Αναφερόμενος στο περιστατικό, ο Kalanick σημείωσε σε συνάδελφό του ότι «έβαλα τους ανθρώπους μου να τον ενημερώσουν ότι κάθε λεπτό που αργεί, είναι ένα λεπτό λιγότερο που θα έχει μαζί μου». Μετά τη συνάντηση ο Μπάιντεν φαίνεται να τροποποίησε την προετοιμασμένη ομιλία του στο Νταβός για να κάνει μία αναφορά σε κάποιον CEO του οποίου η εταιρεία θα έδινε σε εκατομμύρια εργαζόμενους «την ελευθερία να εργάζονται όσες ώρες επιθυμούν και να διαχειρίζονται τη ζωή τους όπως επιθυμούν».