“Πολεμιστές του Ριάτσε”: Ένα στραβό δάχτυλο έλυσε το μεγάλο μυστήριο των φημισμένων αγαλμάτων

222
Η ταυτότητα των πολεμιστών που αναπαριστούσαν τα αρχαιοελληνιικά αγάλματα παρέμενε άγνωστη. Ποιοι ήταν λοιπόν; Ο μύθος και η χαμένη τραγωδία του Ευρυπίδη.

Απάντηση στο μισού αιώνα μυστήριο που συνοδεύει την ταυτότητα των δυο επιβλητικών πολεμιστών που αναπαριστούν τα περίφημα αρχαιοελληνικά αγάλματα γνωστά διεθνώς ως Riace Bronzes (ή Πολεμιστές του Ριάτσε), δίνει ένας γερμανός αρχαιολόγος. Και αυτό χάρη σε μια απλή παρατήρηση, στο δάχτυλο του ενός αγάλματος, που αποτέλεσε το ”κλειδί” για μια σειρά αποκαλύψεων.

Τα δύο μπρούτζινα αγάλματα ανακαλύφθηκαν τον Αύγουστο του 1972 από τον φωτογράφο Στέφανο Μαριοττίνι ενώ έκανε snorkeling μόλις 200μ. από τις ιταλικές ακτές του Ριάτσε της Καλαβρίας.

Επρόκειτο για δυο εξαίρετες αρχαιοελληνικές δημιουργίες, με μοναδική εκφραστικότητα και κίνηση, που χρονολογούνται το 460-450π.Χ. Και τα δυο αγάλματα να αναπαριστούν δύο γυμνούς «οπλίτες», με σγουρά μαλλιά και γένια. Αμφότερα έχουν ύψος 1,98μ. και βάρος 160 κιλών.

Από τότε όμως μέχρι σήμερα, κανένα από τα χαρακτηριστικά αυτά των δύο αγαλμάτων (Bronze A και Bronze B) δεν στάθηκαν ικανά για να αποκαλυφθούν οι ταυτότητες των δύο ανδρών που αναπαριστούσαν.

www.bronziriace.it
Eric BRISSAUD via Getty Images

Όπως φαίνεται όμως, το μυστήριο λύθηκε μετά την παρατήρηση στον δείκτη του ενός χεριού σε ένα από αυτά, που ήταν στραβός.

Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζεται ο Γερμανός καθηγητής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Γκαίτε της Φρανκφούρτης, Βίντσεζ Μπρίκμαν που μαζί με την Ουλρίκε Κοχ και σε συνεργασία με το με Liebieghause Sculpture Collection Museum στην Φρανκφούρτη, εργάστηκε για να λύσει το μυστήριο.

Η παρουσίαση των ευρημάτων τους έγινε με αφορμή τα 50 χρόνια από την ανακάλυψη των αγαλμάτων στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείιο Reggio Calabria.

Όπως εξήγησε ο Μπρίκμαν, εξετάζοντας πολύ προσεκτικά το άγαλμα του ενός πολεμιστή, Riace B, παρατήρησε πως είχε έναν παράξενα στραβό δείκτη στο αριστερό του χέρι.

«Ο λόγος πρέπει να είναι ότι κάποτε κρατούσε ένα τόξο σε αυτό το χέρι και ο δείκτης του έπιανε ένα εφεδρικό βέλος – μια τεχνική που μπορείτε να δείτε στην αρχαία Τέχνη» εξήγησε ο αρχαιολόγος σύμφωνα με τους Times του Λονδίνου.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις