Γράφει ΜΗΝΑΣ ΤΣΑΜΟΠΟΥΛΟΣ
Στον τομέα του yachting -και ειδικότερα του mega yachting- η πορεία της χώρας είναι θεαματική, αφού το 2019 αναδείχθηκε 3ος δημοφιλέστερος προορισμός σε ναυλώσεις μεγάλων σκαφών αναψυχής διεθνώς, το 2020 ήταν ο 2ος δημοφιλέστερος προορισμός, ενώ το 2021 κατέλαβε την πρώτη θέση, με 24% μερίδιο αγοράς στις ναυλώσεις, ενώ το 2022 προβλέπεται επίσης εξαιρετικό, καθώς οι επιβεβαιωμένες κρατήσεις αγγίζουν το 57% του υπάρχοντος στόλου.
«Συνηθίζουμε να λέμε ότι η βαριά βιομηχανία της χώρας μας είναι ο τουρισμός, και φυσικά είναι, η δε αναφορά στον θαλάσσιο τουρισμό μάς δημιουργεί την αίσθηση της πολυτέλειας, του υπερβολικού πλούτου, που επίσης είναι αλήθεια, και είναι ένα σημείο που θα πρέπει να εστιάσουμε και να δώσουμε έμφαση σε κάθε έκφανση που τον αφορά.
Τα τελευταία δύο έτη ο τουρισμός στράφηκε στις πιο προσωπικές διακοπές για ευνόητους λόγους, που προφανώς ανέβασε το ποσοστό ναυλώσεων και στα μικρότερα σκάφη, όπως τα καταμαράν που γνωρίζουν μεγάλες δόξες», αναφέρει στο newmoney η Τζίνα Πολέμη, Business Development Director BWA Yachting Greece, η οποία προσθέτει:
«Η γκάμα των σκαφών διαφέρει σε μέτρα, σε είδος -αν είναι δηλαδή ιστιοπλοϊκό, displacement, που είναι τα μεγάλης ηλικίας σκάφη, ή cruiser-, σε πολυτέλεια, σε παλαιότητα και αυτά είναι τα βασικά κριτήρια για να επιλέξεις ένα σκάφος. Υπήρξαν πολλοί λάτρεις του yachting που «δημιουργήθηκαν» από μια απλή ενοικίαση μιας εβδομάδας και κατόπιν έγιναν ιδιοκτήτες ή ακόμα και επιχειρηματίες του χώρου. Είναι αυτονόητο ότι αυτή η κατηγορία του επιχειρείν έχει διττό όφελος. Προσφέρει στο ΑΕΠ της χώρας μας (1,41%), αλλά και στους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, ενώ για κάθε ευρώ ελλιμενισμού στη μαρίνα δημιουργούνται 5 ευρώ δαπανών στην τοπική οικονομία».
Σύμφωνα με την κυρία Πολέμη, αν κατηγοριοποιήσουμε βάσει μεγεθών τα σκάφη, οι τιμές που μπορούν να ναυλωθούν ανά εβδομάδα είναι:
-Για τα σκάφη με μήκος 55-60 μέτρα από 280.000 μέχρι και 400.000 ευρώ, αναλόγως φυσικά της παλαιότητας.
-Για εκείνα με μήκος 60-75 μέτρα από 450.000 έως 650.000 ευρώ.
-Υπάρχει βέβαια και η πολύ μεγαλύτερη κατηγορία, δηλαδή τα σκάφη πάνω από 80 μέτρα, το κόστος ναύλωσης των οποίων αγγίζει και ξεπερνά το 1 εκατ. ευρώ την εβδομάδα.
Οι τιμές δεν συμπεριλαμβάνουν τον ΦΠΑ 12%, που στην Ελλάδα είναι χαμηλός σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, τα πετρέλαια, τις τροφοδοσίες, τον ελλιμενισμό στις μαρίνες, τις όποιες τεχνικές εργασίες χρειαστούν, τα πολυτελή μέσα μεταφοράς επιβατών (ελικόπτερα, ιδιωτικά αεροπλάνα, λιμουζίνες κ.λπ.).
«Εύλογα κάποιος που διαβάζει αυτές τις γραμμές θα αναρωτιόταν πόσοι και ποιοι είναι αυτοί που μπορούν να γευτούν αυτή την πολυτέλεια. Πιστέψτε με ότι είναι πολλοί και κάποιοι από αυτούς ταξιδεύουν ινκόγκνιτο. Στα ελληνικά νερά βλέπουμε διεθνείς προσωπικότητες, όπως μπασκετμπολίστες του εξωτερικού, ο δικός μας Γιάννης Αντεντοκούνμπο, πολιτικοί όπως ο Νικολά Σαρκοζί και οι βασιλικές οικογένειες της Σαουδικής Αραβίας, celebrities όπως ο Τομ Χανκς, που ελλιμενίζει το σκάφος του μόνιμα στην Ελλάδα, η πριγκιπική οικογένεια του Μονακό, o Ελον Μασκ, η Εύα Μέντες, η Κιάρα Φεράνι και πολλοί άλλοι. Είναι αυτονόητο ότι η διεθνής απήχηση που έχει η Ελλάδα μέσω αυτών είναι τεράστια και λειτουργεί μόνο με θετικό πρόσημο. Οι περισσότεροι συνήθως στην πορεία επενδύουν στη χώρα μας και επιχειρηματικά, δημιουργώντας θέσεις εργασίας αν μη τι άλλο», υπογραμμίζει η κυρία Πολέμη.
Επίσης, με σκάφος έκαναν διακοπές στην Ελλάδα μέχρι σήμερα η Μόνικα Μπελούτσι με τη 17χρονη κόρη της Ντέβα Κασέλ και τον σύντροφό της Λούκα Σαλάντρα στην Πάρο.
Στη Μύκονο βρέθηκαν η Ιζαμπέλ Γκουλάρτ με τον αγαπημένο της Κέβιν Τραπ.
Η Νικόλ Σέρζινγκερ έκανε διακοπές σε Μύκονο και Σαντορίνη παρέα με τη Μαρίνα Βερνίκου, με την οποία διατηρεί στενή φιλία τα τελευταία χρόνια. Στη Μύκονο βρέθηκε και ο Πολ ΜακΚάρτνεϊ στα τέλη Ιουνίου με τη σύζυγό του Νάνσι Σέβελ, τις κόρες του, Στέλλα και Μαίρη, αλλά και τα εγγόνια του, Αρθουρ και Ελιοτ. Ο Μάτζικ Τζόνσον ταξίδεψε με τη σύζυγό του Κούκι σε Αιγαίο και Ιόνιο, όπου επισκέφθηκε τη Σαντορίνη, τη Μύκονο και τη Ζάκυνθο. Ο θρύλος του ΝΒΑ δήλωσε γοητευμένος από την Ελλάδα και διαφήμισε τη χώρα με συνεχείς αναρτήσεις του στα social media.O υποψήφιος για Οσκαρ και βραβευμένος με δύο Χρυσές Σφαίρες Τζέιμς Φράνκο επισκέφθηκε τη Μύκονο για 4η συνεχή χρονιά με τη σύντροφό του Ιζαμπέλ Πάκζαντ.
Η κυρία Πολέμη, κλείνοντας το ρεπορτάζ, κάνει ειδική αναφορά στα προβλήματα του κλάδου που ζητούν λύση: «Η ερώτηση που τίθεται όμως είναι αν η Ελλάδα εκμεταλλεύεται επαρκώς αυτόν τον θησαυρό που λέγεται θαλάσσιος τουρισμός και ποια είναι τα σημεία που μπορούν να αναπτυχθούν. Εχοντας ως στατιστική του 2021 από επίσημο φορέα τα σκάφη που κινήθηκαν στη χώρα μας πάνω από 35 μέτρα ήταν 476, αριθμός που συναγωνίζεται ακόμα και αυτόν της νότιας Γαλλίας, που θεωρείται η βασίλισσα του yachting.
Οι μέχρι τώρα αφίξεις έχουν μεγαλύτερη δυναμική από πέρυσι και τείνουν να αγγίξουν στην καλύτερη χρονιά του yachting, το 2019.
Οι συνθήκες που θα μπορούσαν να διαμορφωθούν είναι πρωταρχικά οι θέσεις ελλιμενισμού (μαρίνες) προκειμένου να φιλοξενηθούν για διαχείμαση και κατ’ επέκταση για εργασίες συντήρησης στα ναυπηγεία μας είναι η εκπαίδευση των Ελληνόπουλων προς αυτή την κατεύθυνση, που θα έπρεπε να ξεκινά από τη δευτεροβάθμια βαθμίδα. Είναι ακόμα και ένα προσελκυστικό νομοθετικό πλαίσιο που θα εναρμονίζεται με αυτό της Ευρώπης για να έχουμε ίσους όρους». Και καταλήγει λέγοντας:
«Με την αφορμή αυτή θα ήθελα να επισημάνω ότι η άρση του καμποτάζ, ενώ επιτέλους νομοθετήθηκε τον Απρίλιο του 2022, με τις γνωστές γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, δεν έχει ακόμη εφαρμοστεί προκειμένου να επισκεφτούν τη χώρα μας τα σκάφη για τα οποία προαναφέρθηκα. Φυσικά οι οικονομικές απώλειες είναι ανάλογες για τη χώρα μας εφόσον έχουμε ήδη διανύσει πάνω από το μισό καλοκαίρι. Ας είμαστε αισιόδοξοι ότι αυτό το πολύτιμο είδος τουρισμού θα το προωθήσουμε, θα το νομοθετήσουμε, θα το απελευθερώσουμε συνετά, θα το επικοινωνήσουμε ώστε να μας αποφέρει τα μέγιστα».