Ο Κινέζος billionaire φέρνει και στην Ελλάδα τα οχήματα της BYD – Η ζωή του μεγάλου ανταγωνιστή του Έλον Μασκ και «συμμάχου» του Γουόρεν Μπάφετ σε έναν πόλεμο πολλών δισεκατομμυρίων.
Πίσω από την κινεζική «αντεπίθεση» στον κλάδο των ηλεκτροκινούμενων αυτοκινήτων που φαίνεται να αποτελεί απειλή για την Tesla και άλλες μάρκες οι οποίες δραστηριοποιούνται στα EVs, «κρύβεται» ένα πρόσωπο το οποίο «κουβαλά» την δική του, μοναδική ιστορία.
Ο ιδρυτής, ισχυρότερος μέτοχος και επικεφαλής της BYD (συντομογραφία του Build Your Dreams), Γουάνγκ Τσουανφού, billionaire σήμερα (με περιουσία 19,1 δισ. δολ.) γεννήθηκε πριν από 56 χρόνια, γιος μιας φτωχής οικογένειας αγροτών, σύμφωνα με τις αναφορές στο άτομό του, ο οποίος μαθητής ακόμα έμεινε ορφανός μετά τον θάνατο και των δυο γονιών του και για χρόνια τον φρόντιζαν τα μεγαλύτερα αδέλφια του.
Είναι, όμως, ο άνθρωπος που έμαθε να «χτίζει τα όνειρα του» με την BYD και το ΄χει προ καιρού καταφέρει.
Μετά την αποφοίτηση του από το γυμνάσιο, σπούδασε χημικός στο Central South University, πήρε μεταπτυχιακό από ινστιτούτο ερευνών στο Πεκίνο (Beijing Non-Ferrous Research Institute) και από εκείνο το σημείο άρχισε, ουσιαστικά, μια μεγάλη πορεία, την οποία πιθανόν ο ίδιος δεν είχε ούτε φανταστεί στα δύσκολα, νεανικά του χρόνια στην επαρχία της Κίνας…
Με θητεία ετών ως κυβερνητικός ερευνητής, το 1995 εισήλθε στον ιδιωτικό τομέα ιδρύοντας μαζί με τον ξάδελφο του την BYD, που εξελίχθηκε σε έναν από τους δυο μεγαλύτερους κατασκευαστές μπαταριών κινητών τηλεφώνων στον κόσμο. Με δυο ισχυρές θυγατρικές στην «ομάδα» της εισηγμένης του, τις BYD Automobile και BYD Electronic και έδρα στο Shenzhen, αλλά και με «συμπαίκτη» έναν από τους πλουσιότερους επιχειρηματίες του πλανήτη, τον Γουόρεν Μπάφετ, φιλοδοξεί να κατακτήσει τις αγορές, σε έναν νέο κλάδο, ουσιαστικά, αυτόν των ηλεκτροκινούμενων αυτοκινήτων και ήδη η μια συμφωνία ακολουθεί την άλλη.
«Ξεχάστε τον Έλον Μασκ, συναντήστε τον Γουάνγκ Τσουανφού: ο Κινέζος δισεκατομμυριούχος εκθρόνισε την Tesla με τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων της BYD το 2022. Υποστηρίχθηκε από τον Μπάφετ, αλλά προέρχεται από μια οικογένεια αγροτών…», έγραφαν ξένα media μόλις πριν από 2,5 μήνες σχολιάζοντας τις επιδόσεις των δυο εταιρειών στο πρώτο εξάμηνο. Μια εξέλιξη που επιβεβαίωναν και οι Financial Times.
Στις ΗΠΑ τον ξέρουν καλά, στην Ευρώπη τον… μαθαίνουν, κυρίως χάρη στα ηλεκτρικά του λεωφορεία. Στην Αυστραλία, όπως ανέφερε πρόσφατα το newmoney, η BYD «συμμάχησε» με την Eagers Automotive του ελληνικής καταγωγής δισεκατομμυριούχου Νικ Πολίτη για να «χτυπήσουν» την Tesla στον κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων, με την συνέχεια να δίνεται και επί… ελληνικού εδάφους, καθώς μέσα στον Οκτώβριο έγινε γνωστή η έναρξη των εδώ πωλήσεων της!
Η εταιρεία Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, είναι ο επίσημος εισαγωγέας των ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων και λεωφορείων της κινεζικής BYD στην Ελλάδα, ενώ εξουσιοδοτημένος έμπορος και επισκευαστής για τον νομό Αττικής η PNT Cars Pantopikos – η πρώτη έκθεση της στην Ελλάδα, όπου εμφανίσθηκαν δυο μοντέλα της, ένα ελαφρύ επαγγελματικό van και ένα φορτηγό.
Πληροφορίες την ήθελαν, μάλιστα, να έχει δώσει το «παρών» και σε διαγωνισμό για την προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων στη χώρα μας…
Το deal με τον Μπάφετ και οι φήμες
Σύμφωνα με το Forbes, η BYD του Γουάνγκ Τσουανφού θεωρείται «ο βασιλιάς» της εκκολαπτόμενης αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, μεγαλύτερης στην υφήλιο, αν και ιδρύθηκε στα μέσα των ‘90s ως εταιρεία επαναφορτιζόμενων μπαταριών, με την Berkshire Hathaway του Γουόρεν Μπάφετ να κατέχει πάνω από 7% των μετοχών της (κατ’ άλλους το 10%).
Άλλα δημοσιεύματα θέτουν ερωτήματα για τις μελλοντικές προθέσεις του Αμερικανού κροίσου, με δεδομένο ότι το 2008 αγόρασε μετοχές αξίας 230 εκατ. δολ. και σήμερα το μερίδιο του κοστολογείται γύρω στα 8 δισ. δολ.!
Διότι ακούγονται διάφορα σενάρια: ο 56χρονος Γουάνγκ φημίζεται για τις καινοτόμες ιδέες του και οι περισσότεροι λένε πώς, με την εταιρεία του στην πρώτη γραμμή της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων φαίνεται ότι δεν πρόκειται να πάει πουθενά σύντομα. Φήμες, αντίθετα, θέλουν προς πώληση το μερίδιο του Μπάφετ, αλλά …
Τα κέρδη της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, πάντως, υπολογίζεται ότι έχουν πολλαπλασιασθεί «επί 33 φορές» από το 2008 και δύσκολα κάποιος θα αποφάσιζε να παραχωρήσει τις μετοχές του με βάση και την δυναμική της.
Παρόλα αυτά και παρά το γεγονός ότι πούλησε 641.000 οχήματα, επιβατικά και επαγγελματικά, το πρώτο «μισό» της χρονιάς και λίγο αργότερα, στο εννεάμηνο, ρεπορτάζ μιλούσαν για αύξηση πωλήσεων κατά 250% από έτος σε έτος, σε 1,18 εκατ. EVs, η BYD επιμένει ότι δεν έχει λάβει ακόμα την αναγνώριση που θα έπρεπε εκτός Κίνας.
Η δε επιτυχία της πηγάζει κυρίως από τη δυνατότητα κατασκευής μπαταριών μεγαλύτερης διάρκειας και φθηνότερων αυτοκινήτων από τους Αμερικανούς και τους Ιάπωνες κατασκευαστές, κατά το Fortune.
Το βέβαιο είναι ότι προδιαγράφεται συναρπαστική η εξέλιξη ενός «πολέμου» πολλών δισ. σε έναν αναπτυσσόμενο κλάδο!
Το πλάνο και η επέκταση
Η BYD με έδρα στη Σενζέν (Shenzhen) της Κίνας ιδρύθηκε το 1995, ως start-up εταιρεία καινοτομίας με αρχικό αντικείμενο την έρευνα στις τεχνολογίες μπαταριών. Σταδιακά, η BYD επεκτάθηκε και σε άλλα τεχνολογικά πεδία, πάντα με στόχο την αειφορία και το μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η εταιρεία γνώρισε ραγδαία ανάπτυξη και εξελίχθηκε σε μία παγκόσμια δύναμη, με σημαντική παρουσία στους τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας, της παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας, των ηλεκτρονικών και των ηλεκτρικών σιδηροδρόμων μονής τροχιάς.
Σήμερα, απασχολεί περίπου 290.000 εργαζόμενους, ανάμεσά τους 40.000 μηχανικοί σε 11 ερευνητικά κέντρα σε περισσότερα από 30 βιομηχανικά πάρκα, σε 6 ηπείρους. Η εταιρεία είναι εισηγμένη στα Χρηματιστήρια του Χονγκ-Κονγκ και της Σενζέν.
Η διοίκηση της BYD αναφέρει ότι δεν εστιάζει μόνο στην κατασκευή plug-in υβριδικών και αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (επιβατικά αυτοκίνητα, λεωφορεία αστικών και υπεραστικών διαδρομών, ταξί, οχήματα υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, οχήματα εργοταξίων και μεταφορών). Στα αντικείμενα της περιλαμβάνονται η έρευνα και ανάπτυξη μπαταριών και συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, προηγμένων ηλεκτρονικών ειδικά για «πράσινες» ενεργειακές λύσεις και συστημάτων ηλεκτροκίνητων υπέργειων σιδηροδρόμων μονής τροχιάς.