Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει δημιουργήσει ένα τεράστιο πρόβλημα στις ρωσικές αεροπορικές εταιρίες. Οι οποίες με εντολή του Πούτιν βρήκαν την πιο εύκολη λύση, να καταχραστούν δεκάδες δανεικά αεροπλάνα.
Οι κυρώσεις που επέβαλαν οι Δυτικές κυβερνήσεις στην Ρωσία ήταν αναπόφευκτο ότι θα επηρέαζαν και την αεροπορική βιομηχανία της χώρας, η οποία έχει να αντιμετωπίσει πλέον πολλά προβλήματα.
Από τη μια υπάρχει το γεγονός ότι έχει απαγορευθεί σε εταιρίες της Ρωσίας να πετούν στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Και από την άλλη έχει κλείσει η στρόφιγγα για την παροχή ανταλλακτικών ώστε τα επιβατικά αεροπλάνα που διαθέτει η χώρα να μπορούν να βρίσκονται σε καλή πτητική κατάσταση.
Τόσο η Airbus όσο και η Boeing έχουν διακόψει τις πωλήσεις εξαρτημάτων στις ρωσικές εταιρίες. Ενώ παράλληλα και οι εταιρίες leasing οι οποίες είχαν νοικιάσει αεροπλάνα τους στην Ρωσία, ζήτησαν να τα πάρουν πίσω, ανακαλώντας πρώτα τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας τους.
Και εδώ αρχίζει ένα ακόμα από τα “κόλπα” του Πούτιν. Με εντολή του επιτράπηκε στης εταιρίες από την Ρωσία να “κλέψουν” τα νοικιασμένα αεροσκάφη και να τα επανεγγράψουν στο μητρώο της Ρωσίας, παραβαίνοντας με αυτόν τον τρόπο νόμους και κανόνες που ισχύουν επί δεκαετίες. Και αφορούν όχι μόνο την αξία της ξένης περιουσίας αλλά και την ασφάλεια των πτήσεων των συγκεκριμένων αεροπλάνων.
Η κίνηση αυτή έχει σημαντικό κόστος στις εταιρίες leasing αεροσκαφών, καθώς αναμένεται να τις επιβαρύνει με πάνω από 10 δισ. δολάρια.
Τα αεροσκάφη αυτά άρχισαν να χρησιμοποιούνται από τις ρωσικές εταιρίες, στις λίγες πτήσεις που επιτρέπονται προς το εξωτερικό. Κάτι όμως που βρήκε αντίθετους ακόμα και τους μάλλον ουδέτερους Κινέζους, οι οποίοι απαγόρευσαν σε αυτά τα κατασχεθέντα αεροπλάνα να πετούν στον εναέριο χώρο της Ρωσίας.
Αυτή την στιγμή υπολογίζεται ότι πετούν στην Ρωσία 1.287 επιβατικά αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων κρατικών και cargo. Τα 728 από αυτά είναι κατασκευασμένα στην Δύση (Boeing και Airbus), με τα μισά από αυτά να αφορούν τα “κλεμμένα” αεροσκάφη από τις εταιρίες leasing.
Η Ρωσία είχε προειδοποιηθεί ότι δεν θα έπρεπε να πετούν αυτά τα κλεμμένα αεροπλάνα διεθνώς, καθώς κινδυνεύουν να χάσουν την άδεια αξιοπλοΐας τους. Ακόμα όμως και τα αεροπλάνα που έχουν νόμιμα οι ρώσικες εταιρίες, έχουν σημαντικά θέματα ασφάλειας με βάση τα διεθνή πρότυπα, λόγω έλλειψης ανταλλακτικών.
Υπάρχει μάλιστα μία εσωτερική έκθεση στην Ρωσία, η οποία υποστηρίζει ότι πάνω από τα δύο τρίτα του υπάρχοντος στόλου δεν θα μπορεί να πετάξει μετά το 2025, λόγω κακής συντήρησης, ή γιατί οι τεχνικοί θα πρέπει να κανιβαλίζουν τα εναπομείναντα αεροσκάφη για να κρατήσουν κάποια λίγα σε σωστή πτητική κατάσταση.
Η ρωσική βιομηχανία πάντως δεν μπορεί να υποκαταστήσει τις Boeing και Airbus, καθώς το μόνο σύγχρονο αεροπλάνο εγχώριας κατασκευής που θα μπορούσε να αναλάβει να τα αντικαταστήσει, το Sukhoi Superjet 100 έχει ακόμα πολλά προβλήματα, ιδίως μετά τις κυρώσεις και τις ελλείψεις σε ανταλλακτικά, ενώ εγείρονται και θέματα για την ασφάλειά του.
Το πιο σημαντικό πρόβλημα πάντως παραμένει ο αποκλεισμός των ρωσικών εταιριών από τις διεθνείς πτήσεις, με την απώλεια της αγοράς της Κίνας να κάνει την κατάσταση ακόμα πιο δύσκολη. Ο ελιγμός του Πούτιν με την κλοπή των αεροσκαφών έχει ως στόχο (πέρα από κίνηση αντιποίνων για τις κυρώσεις) να τονώσει τις εσωτερικές πτήσεις. Όμως το σίγουρο είναι ότι θα υπάρξουν συνέπειες για την χώρα και τις ρωσικές αεροπορικές εταιρίες, όταν κάποια στιγμή τελειώσει η εισβολή και ο πόλεμος στην Ουκρανία.