Γράφει Θανάσης Παπαδής
Εντονη είναι η ανησυχία που υπάρχει στην τουριστική βιομηχανία για την επόμενη χρονιά και για τον λόγο αυτό ζητούν από την Πολιτεία έγκαιρα να υπάρξει η συγκρότηση ενός πλάνου που θα αντιμετωπίσει τις ιδιάζουσες συνθήκες που επικρατούν στην παγκόσμια οικονομία.
Όπως σημειώνουν οι αναλυτές το γεγονός ότι εφέτος ο ελληνικό τουρισμός θα κλείσει έστω και οριακά χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2019, χρονιά ρεκόρ για την χώρα, μπορεί να προκαλέσει για όλους έναν γενικό συναγερμό.
Και αυτό διότι υπήρξαν όλα τα εχέγγυα ώστε η χώρα να πάει ένα βήμα παραπάνω, ωστόσο αυτό δεν συνέβη, έστω και αν οι πάντες τον Ιούλιο, στο μέσο της περιόδου, οι περισσότεροι – πολιτικοί και παράγοντες του κλάδου – στοιχημάτιζαν ότι αυτό θα συμβεί.
Τι συνέβη όμως και χάθηκε ο στόχος; Η απάντηση όπως αναφέρουν αρκετή είναι συνάρτηση μίας σειράς πραγμάτων, όπως για παράδειγμα το γεγονός – που υποεκτιμήθηκε αρχικά – του πληθωρισμού που φρέναρε πολλούς ταξιδιώτες να έρθουν στην Ελλάδα, έστω και αν ερχόταν από μία περίοδο με περιορισμούς που δημιούργησε μία έντονη επιθυμία για ταξίδια.
Υψηλή ζήτηση για ποιοτικές υπηρεσίες
Ένας άλλος, δομικός αυτή την φορά παράγοντας, είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα παρά το ότι πήρε το μήνυμα το 2021, ότι υπάρχει υψηλή ζήτηση για υπηρεσίες ενός άλλου μοντέλου, ποιοτικότερου και βέβαια πιο καλοπληρωμένου, ωστόσο η αγορά δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί σε αυτό το κάλεσμα με απόλυτη επάρκεια.
Το τελευταίο μάλιστα απασχολεί έντονα τόσο την αγορά όσο και την Πολιτεία. Αυτό μάλιστα σε συνδυασμό με το γεγονός ότι έρχεται μία χρονιά που αναμφίβολα γεννά μία σειρά από ερωτήματα ως προς την τελική έκβασή της και βέβαια το τελικό αποτέλεσμα.
Ένας από τους προβληματισμούς εστιάζεται στο ύψος των δαπανών που είναι διατεθειμένοι να πραγματοποιήσουν οι ξένοι επισκέπτες τον επόμενο χρόνο.
Παραμένει υψηλά στις προτιμήσεις η Ελλάδα
Όλα τα στοιχεία που υπάρχουν αυτή την στιγμή, δειγματοληπτικές έρευνες, κρατήσεις κ.λπ., δείχνουν ότι η διάθεση για ταξίδια παραμένει ισχυρή και επιπλέον η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα στις πέντε κορυφαίες επιλογές σε όλες τις βασικές αγορές από τις οποίες έλκει ταξιδιώτες.
Βασικό σενάριο παραμένει ότι θα υπάρξει αύξηση του αριθμού των επισκεπτών, αλλά και η μείωση του μέσου χρόνου παραμονής στη χώρα και παράλληλα η μέση κατά κεφαλήν δαπάνη ανά ταξίδι.
Σύμφωνα με έρευνα μου δημοσιεύθηκε πριν από περίπου ένα μήνα και πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της European Travel Commission σε δείγμα από περισσότερους από 100.000 Ευρωπαίους ταξιδιώτες, κατατάσσουν την Ελλάδα μέσα στους top-5 προορισμούς, που είναι πιο πιθανό να επισκεφθούν.
Ωστόσο όπως είναι φυσικό υπάρχει μεγάλη ανησυχία για τις επιπτώσεις του πληθωρισμού και της ενεργειακής κρίσης στο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, η διάθεση για διεθνή ταξίδια εντός Ευρώπης παραμένει στα υψηλότερα επίπεδα από τις αρχές της συγκεκριμένης κυλιόμενης έρευνας, που πραγματοποιείται από τον Σεπτέμβριος του 2020.
Οριακά χάθηκε το ρεκόρ
Παράλληλα η πλειονότητα των ερωτηθέντων Ευρωπαίων δηλώνει ότι θα περιορίσει τη διάρκεια των ταξιδιών. Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις διαμορφώθηκαν στα 15,6 δισ. (αύξηση 78,3% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021). Έναντι της περιόδου Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2019 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφανίζονται μειωμένες κατά 3,1%.
Αυτό δείχνει εν πολλοίς ότι η τάση που είχε δημιουργηθεί πέρυσι, να ξοδεύουν περισσότερα οι τουρίστες, διατηρήθηκε μεν φέτος, αλλά όχι με την ίδια δυναμική και όσο περνούσε ο καιρός άρχισαν να επικρατούν δεύτερες σκέψεις με αποτέλεσμα η κατά κεφαλήν δαπάνη να περιοριστεί σε σχέση με την αρχική τάση που είχε δημιουργηθεί.