Γράφει Νικολέτα Πετανίδου
Ο Τζορτζ Όσμπορν, πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου, όπως αναφέρει η uk daily, φέρεται να έχει πραγματοποιήσει προχωρημένες συνομιλίες με Έλληνες αξιωματούχους για μια συμφωνία δανεισμού που θα επέτρεπε την επιστροφή των επί μακρόν αμφιλεγόμενων γλυπτών στην Αθήνα σε μια «πολιτιστική ανταλλαγή» που θα «έβλεπε» τις αρχαιότητες να μετακινούνται προς την άλλη κατεύθυνση.
Η συμφωνία θα μπορούσε να δει αρχαία έργα τέχνης που δεν έφυγαν ποτέ από την Ελλάδα να δανείζονται στη Βρετανία, συμπεριλαμβανομένου του Τζόκεϊ του Αρτεμισίου, ενός γλυπτού που απεικονίζει ένα νεαρό αγόρι πάνω σε ένα άλογο.
Η Telegraph εκτιμά από ελληνικές πηγές ότι μια ανταλλαγή αντικειμένων θα μπορούσε να ξεκινήσει “μάλλον νωρίτερα παρά αργότερα”.
Ο «τζόκεϋ» του Αρτεμισίου
Το ναυάγιο με το άγαλμα ανακαλύφθηκε το 1926 μαζί με το περ. 460 π.Χ. π.Χ. χάλκινο Αρτεμισιον, ένα άγαλμα ύψους δύο μέτρων που απεικόνιζε είτε τον Δία είτε τον Ποσειδώνα, το οποίο πιθανώς μεταφέρθηκε στο Λονδίνο ως μέρος μιας ανταλλαγής με τα Γλυπτά.
Είναι το μεγαλοπρεπέστερο χυτό άγαλμα αλόγου με αναβάτη, που σώζεται από την ελληνική αρχαιότητα. Ανασύρθηκε σε κομμάτια από αρχαίο ναυάγιο και έχει συμπληρωθεί στην ουρά και στο κέντρο του κορμού.
Το άλογο αποδίδεται σε έντονο καλπασμό τη στιγμή του αγώνα. Στο δεξιό μηρό του υπάρχει εγχάρακτη μορφή Νίκης, που κρατάει στεφάνι στα ανυψωμένα χέρια της, σφράγισμα σύνηθες σε καθαρόαιμα άλογα στην αρχαιότητα.
Η κίνηση και η ανατομία του ζώου αποδίδονται με τρόπο απόλυτα ρεαλιστικό. Ο αναβάτης είναι μικρός σε ηλικία και διαστάσεις, και τα χαρακτηριστικά του προσώπου του δείχνουν ότι πρέπει να ήταν νέγρος. Η μικροσκοπική και άσχημη μορφή του έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το υπερήφανο, μεγαλόσωμο ζώο.
Στρέφει προς τα αριστερά το κεφάλι του, και τα μαλλιά του είναι ατημέλητα. Φορεί σανδάλια και χιτωνίσκο που ανεμίζει από την ταχύτητα, ενώ στο αριστερό χέρι θα κρατούσε τα ηνία και στο δεξί το μαστίγιο. Το άγαλμα, έργο άγνωστου γλύπτη, πρέπει να ήταν αφιερωμένο σε κάποιο σημαντικό ιερό.
Αργοστολιώτης της διασποράς 6/1/23 Ανταλλαγή και όχι δανεισμό. Τους δίνουμε ένα γλυπτό και μας δίνουν τα γλυπτά. Άλλωστε σε πολλά ξένα μουσεία υπάρχουν ελληνικές αρχαιότητες χωρίς να λέμε ότι είναι κλεμμένες π.χ. η Αφροδίτη της Μήλου τι είναι; Η γαλλική αρχαιολ.σχολή έκανε ανασκαφές στη Μήλο, βρήκε την Αφροδίτη την πακετάρησε και την έστειλε στη Γαλλία. Να μη ξεχνάμε.