Γράφει Σίσσυ Σταυροπιερράκου
Aπό τον υπολογιστή, εξ΄ολοκλήρου ηλεκτρονικά μέσα σε λίγα λεπτά θα μπορεί να γίνεται πλέον η έναρξη ατομικής επιχείρησης. Η ψηφιοποίηση και απλούστευση της διαδικασίας έναρξης ατομικής επιχείρησης, θα πραγματοποιείται μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr – ΕΨΠ),όπως προβλέπει η σχετική υπουργική απόφαση η οποία θα τεθεί σε εφαρμογή από την προσεχή Παρασκευή 13 Ιανουαρίου.
Με τη νέα διαδικασία καταργούνται τα δικαιολογητικά που πρέπει κάθε φορά να υποβάλλονται πολλαπλώς, σε διαφορετικούς φορείς όπως:
- φωτοτυπία ταυτότητας
- μισθωτήριο συμβόλαιο
- υπεύθυνες δηλώσεις
- πολλαπλά έγγραφα ασφαλιστικής ενημερότητας κλπ
και ταυτόχρονα απλοποιούνται διαδικασίες που συνεπάγονται περιττά διοικητικά και γραφειοκρατικά βάρη.
Πλέον δεν απαιτείται φυσική παρουσία του πολίτη στις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες ενώ καταργείται η προεγγραφή σε όλους τους φορείς.
Βασικές προϋποθέσεις για την ηλεκτρονική έναρξη επιχείρησης είναι ο ενδιαφερόμενος να διαθέτει έγκυρο και ενεργό Ελληνικό Α.Φ.Μ. και να προτίθεται να ασκήσει εμπορική δραστηριότητα.
Τα 10 βήματα
Ειδικότερα, τα βήματα τα οποία πρέπει να ακολουθήσει ένας ενδιαφερόμενος για να ξεκινήσει μία ατομική επιχείρηση είναι τα ακόλουθα:
- Ο ενδιαφερόμενος εισέρχεται στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή, με τους κωδικούς του taxisnet.Για την εγκυρότητα των στοιχείων του Α.Φ.Μ., γίνονται οι απαραίτητες διασταυρώσεις με το φορολογικό μητρώο της Α.Α.Δ.Ε. Σε περίπτωση που δεν επιβεβαιωθούν τα στοιχεία του ΑΦΜ ο ενδιαφερόμενος δεν έχει δικαίωμα χρήσης της εφαρμογής και ενημερώνεται προκειμένου να απευθυνθεί στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.
- Μετά την αυθεντικοποίηση επιλέγει τον τρόπο με τον οποίο επιθυμεί να συνδεθεί στην εφαρμογή. Ειδικότερα, εισέρχεται στην εφαρμογή είτε ο ίδιος, επιλέγοντας στην περίπτωση αυτή το πεδίο σύνδεσης «ιδίας χρήσης», είτε ως εκπρόσωπός φυσικού προσώπου που επιθυμεί να προβεί σε έναρξη ατομικής επιχείρησης, επιλέγοντας το πεδίο σύνδεσης «εκ μέρους τρίτου».
- Στην περίπτωση ,ιδίας χρήσης οι χρήστες επιλέγουν τον τύπο της έδρας της επιχείρησης: Ιδιόκτητη Έδρα ή Μη ιδιόκτητη Έδρα. Η εύρεση των στοιχείων διεύθυνσης σε περίπτωση ιδιόκτητης έδρας της επιχείρησης, γίνεται μέσω καταχώρισης του Αριθμού Ταυτότητας Ακινήτου όπου αντλούνται μέσω διαλειτουργικότητας τα στοιχεία του ακινήτου και συμπληρώνονται αυτόματα στα ειδικά πεδία της εφαρμογής τα στοιχεία διεύθυνσης της έδρας. Σε περίπτωση μη ιδιόκτητης έδρας της επιχείρησης, ο χρήστης συμπληρώνει τον αριθμό και το έτος υποβολής Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας για το ακίνητο που μισθώνει. Και στις δύο περιπτώσεις ο χρήστης καλείται να επιλέξει την περιοχή που αντιστοιχεί στην διεύθυνση έδρας, ενώ απαιτείται να συμπληρώσει τον οικισμό της. Παράλληλα γίνεται ανάκτηση στοιχείων του δήμου, του νομού και των πιθανών περιοχών που αντιστοιχούν στη διεύθυνση του ακινήτου.
- Στη συνέχεια ο χρήστης μεταφέρεται σε οθόνη με προσυμπληρωμένα πεδία, που αφορούν στα βασικά στοιχεία ταυτοποίησής του και τη διεύθυνση κατοικίας του, όπως αυτά έχουν ανακτηθεί από διαλειτουργικότητες.
- Καταχωρεί την επωνυμία της επιχείρησης, η οποία ταυτίζεται με το ονοματεπώνυμο του φυσικού προσώπου, και εφόσον το επιθυμεί, επιλέγει και διακριτικό τίτλοΤόσο η επωνυμία, όσο και ο διακριτικός τίτλος αποδίδονται αυτόματα και με λατινικούς χαρακτήρες.
- Στη συνέχεια καταχωρεί Στοιχεία Επιχείρησης, Στοιχεία Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (ΕΛΠ), Στοιχεία Φ.Π.Α. και Στοιχεία Δραστηριοτήτων Επιχείρησης, τις οποίες ο χρήστης καλείται να επιλέξει μέσω διαλειτουργικότητας την ΑΑΔΕ.
- Για την παροχή εξουσιοδότησης σε τρίτο, ο χρήστης συμπληρώνει σε ειδικά διαμορφωμένο πεδίο της εφαρμογής, τον Α.Φ.Μ. του τρίτου προσώπου, προς το οποίο χορηγείται η πληρεξουσιότητα. Εφόσον βρεθεί ο Α.Φ.Μ. μέσω διαλειτουργικότητας στο Φορολογικό Μητρώο και για τον Α.Φ.Μ. αυτόν έχουν καταχωριστεί στοιχεία επικοινωνίας στο Ε.Μ.Επ, τότε ο Α.Φ.Μ. και το ονοματεπώνυμο του τρίτου προσώπου εμφανίζονται στην οθόνη, και ο χρήστης μπορεί να προχωρήσει την διαδικασία επιλέγοντας την έδρα της επιχείρησης. Ο εξουσιοδοτημένος τρίτος αποκτά αποκλειστική πρόσβαση στην επεξεργασία της αίτησης, ενώ ταυτόχρονα ο εξουσιοδοτών αποκόπτεται από τη δυνατότητα επεξεργασίας της.
- Μέσω της διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης με το ΓΕΜΗ πραγματοποιούνται οι εξής ενέργειες: α) Προέλεγχος και αυτόματη δέσμευση επωνυμίας ή/ και διακριτικού τίτλου: Η εφαρμογή του άρθρου 1 διασυνδέεται με το Ενιαίο Μητρώο Επωνυμιών και διακριτικών τίτλων που τηρείται στο Γ.Ε.ΜΗ. και αυτόματα πραγματοποιείται έλεγχος και δέσμευση β) Μετά την υποβολή της έναρξης και την «εγγραφή» στην Α.Α.Δ.Ε., μέσω διαλειτουργικότητας με το Γ.Ε.ΜΗ., πραγματοποιείται εγγραφή της ατομικής επιχείρησης στο Γ.Ε.ΜΗ. και λήψη αριθμού Γενικού Εμπορικού Μητρώου.γ) Δημιουργία ηλεκτρονικού φακέλου, δ) Εγγραφή της ατομικής επιχείρησης στο καθ’ ύλην και κατά τόπο αρμόδιο Επιμελητήριο.Μετά την ολοκλήρωση της έναρξης εργασιών οι ατομικές επιχειρήσεις έχουν την υποχρέωση καταχώρισης στο Γ.Ε.ΜΗ. όλων των πράξεων και στοιχείων που προβλέπονται από τον νόμο.
- Μετά από αυτά τις διαδικασίες, εκδίδεται βεβαίωση έναρξης εργασιών από την Α.Α.Δ.Ε., στην οποία αναγράφονται τα στοιχεία, όπως αυτά συμπληρώθηκαν στην εφαρμογή.
- Η Α.Α.Δ.Ε. ενημερώνει τον χρήστη για την υποχρέωση εγγραφής του στον e-ΕΦΚΑ. Ο χρήστης οφείλει μέχρι τη δέκατη ημέρα του επόμενου μήνα από το μήνα έναρξης ή μεταβολής εργασιών να υποβάλει αίτηση εγγραφής στον e-ΕΦΚΑ μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του. Σε περίπτωση που ο υπόχρεος δεν προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες εντός της ανωτέρω προθεσμίας, ο e-ΕΦΚΑ προχωρά σε αυτεπάγγελτη εγγραφή, αντλώντας τα απαραίτητα στοιχεία από τη Φορολογική Διοίκηση.
Φωτογραφία από Karolina Grabowska από το Pixabay