Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου: Ένα “έξυπνο” λιμάνι του μέλλοντος

62

Σε ένα μεγαλόπνοο αναπτυξιακό έργο που αφορά τα σχέδια ηλεκτροδότησης πλοίων, που θα μετασχηματίσει το λιμάνι του Ηρακλείου σε ένα πράσινο λιμάνι με τη δημιουργία εγκαταστάσεων ηλεκτροδότησης πλοίων (Cold Ironing), προχωρά ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου.

Ο σχεδιασμός εγκαταστάσεων ηλεκτροδότησης πλοίων στο λιμάνι του Ηρακλείου είναι το αντικείμενο του προγράμματος, στο οποίο συμμετέχουμε πρωτοπορώντας πανελλαδικά μαζί με το λιμάνι του Πειραιά, που συμμετέχει σε αντίστοιχο πρόγραμμα. Το πρόγραμμα, προϋπολογισμού 1,2 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτείται κατά 85% από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Connecting Europe Facility.

Το εταιρικό σχήμα του έργου αποτελείται από τους:
 Οργανισμός Λιμένα Ηρακλείου Α.Ε., Επικεφαλής Εταίρος
 Wartsila Hellas
 Premium Consulting, Business Development & Consulting
 BMG Marine – Ηλεκτρομηχανολόγοι Μηχανικοί
 Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο (ΕΛΜΕΠΑ)
 AΝΕΛΙΞΙΣ Σύμβουλοι Ανάπτυξης Α.Ε.
 MSI Hellas, Εταιρεία Ασφάλειας Λιμενικών Εγκαταστάσεων
 Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Στην Ημερίδα “ELECTRIPORT – Ευκαιρίες και Δυνατότητες σε Λιμενικές Εγκαταστάσεις και Παραλιμένιες Πόλεις”, που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 10 Δεκεμβρίου στο ξενοδοχείο Athens Marriott Hotel, όπου παρουσιάστηκε το έργο, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, κ. Μηνάς Παπαδάκης, τόνισε τις δραματικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής που βιώνουν πολλά κράτη στον πλανήτη και επεσήμανε την ανάγκη για άμεση δράση, που θα οδηγήσει στη δραστική μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.
Η εφαρμογή και η εγκατάσταση του cold ironing στο λιμάνι του Ηρακλείου μειώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των πλοίων, ενώ παράλληλα αναβαθμίζει και εκσυγχρονίζει τις λιμενικές εγκαταστάσεις. Το έργο αυτό αυξάνει την ανταγωνιστικότητα του λιμένος Ηρακλείου, προσελκύοντας επενδυτικά κεφάλαια, η δε μεταπώληση της ηλεκτρικής ενέργειας θα έχει όχι μόνον οικονομικό όφελος για τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου, αλλά και για τα υπό τροφοδότηση πλοία.

Τι είναι, όμως, το cold ironing;

Είναι η σύνδεση ενός πλοίου που ελλιμενίζεται με το τοπικό ηλεκτρικό δίκτυο.
Τα πλοία, κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στα λιμάνια, χρησιμοποιούν τις βοηθητικές μηχανές τους προκειμένου να τροφοδοτήσουν τα αναγκαία φορτία για τη λειτουργία των επιμέρους Η/Μ εγκαταστάσεων.
Με τη διαδικασία του cold ironing, το πλοίο έχει σβηστές τις μηχανές του καθ’ όλη τη διάρκεια του ελλιμενισμού του και αντλεί όλη την απαιτούμενη ενέργεια από τη σύνδεσή του με το ηλεκτρικό δίκτυο του λιμένος.

Η μέθοδος του cold ironing έχει πολλά περιβαλλοντικά και κοινωνικά πλεονεκτήματα. Ειδικότερα:
 Σημαντική μείωση των εκπομπών CO2, οξειδίων του αζώτου και αιωρούμενων σωματιδίων, με παράλληλη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στην περιοχή του λιμανιού.
 Ελάττωση των επιπέδων θορύβου στο λιμάνι και στις γύρω περιοχές.
 Παροχή καλύτερων συνθηκών άνεσης σε όσους παραμένουν στο πλοίο.
 Μείωση του κόστους του κύκλου ζωής και συντήρησης των κινητήρων του πλοίου.

Παρά τα όποια προβλήματα και δυσκολίες, όπως το κόστος μετάβασης, η εξασφάλιση της απαιτούμενης ισχύος, η τιμολόγηση της παρεχόμενης ενέργειας και η βιωσιμότητα της επένδυσης, το timing της υλοποίησης του εν λόγω έργου κρίνεται εξαιρετικό, λόγω της διασύνδεσης της Κρήτης με το ηλεκτρικό δίκτυο της Ηπειρωτικής Ελλάδας, που καθιστά την ανάπτυξη εγκαταστάσεων Cold Ironing στο λιμάνι του Ηρακλείου βιώσιμη και τεχνικά εφικτή.
Τα προβλήματα-αγκάθια τα οποία θα κληθούν να αναλύσουν και να απαντήσουν οι μελετητές μας στο πρόγραμμα ELECTRIPORT είναι πολλά και καυτά, με κυριότερα τα εξής:

 Η απαιτούμενη ισχύς από τα πλοία είναι τεράστια, ειδικά από τα κρουαζιερόπλοια.
 Θέματα συμβατότητας, καθώς διαφορετικά πλοία απαιτούν διαφορετικές συχνότητες λειτουργίας.
 Τιμολόγηση ενέργειας. Θα είναι το κόστος της προσφερόμενης ηλεκτρικής ενέργειας συμφερότερο από το κόστος του καυσίμου που καίει το πλοίο στις μηχανές του; Ήδη οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν εγείρει ζήτημα ατέλειας της προσφερόμενης ηλεκτρικής ενέργειας.
 Βιωσιμότητα της επένδυσης για τα λιμάνια. Υψηλό κόστος επένδυσης.
 Κόστος επένδυσης για τα πλοία. Παρά το γεγονός ότι το μεγαλύτερο κόστος επένδυσης αφορά τα λιμάνια, τα πλοία θα απαιτηθεί να αναλάβουν ένα διόλου ευκαταφρόνητο κόστος για τις απαραίτητες μετατροπές. Το κόστος αυτό καθίσταται δυσβάσταχτο στις σημερινές συνθήκες που αντιμετωπίζουν τόσο οι ακτοπλοϊκές όσο και οι εταιρείες κρουαζιέρας.

Παρά τις ανωτέρω δυσκολίες, η εγκατάσταση cold ironing στο λιμάνι του Ηρακλείου και ανεξαρτήτως από την προέλευση της τροφοδοτούμενης ενέργειας (Κρήτη ή ηπειρωτική Ελλάδα) θα σημάνει εξαιρετικά μεγάλη μείωση στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και των λοιπών ατμοσφαιρικών ρύπων.
Το cold ironing είναι πλέον απαραίτητο για κάθε λιμάνι που σέβεται τον εαυτό του, σέβεται την κοινωνία, σέβεται τον πλανήτη.
Η κλιματική αλλαγή είναι μια μεγάλη πρόκληση για τον πλανήτη και μπορεί να αποτελέσει μια τεράστια ευκαιρία για νέες θέσεις εργασίας, για νέους τρόπους παραγωγής, για νέο τρόπο ζωής.

Μηνάς Παπαδάκης, Διευθύνων Σύμβουλος ΟΛΗ Α.Ε.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις