Αναγνωρίζεται η βαριά αμέλεια του καταναλωτή – θύματος phishing – και δεν θα αποζημιώνεται εφόσον οι τράπεζες εφαρμόζουν πρόσθετα μέτρα ασφαλείας στις ηλεκτρονικές συναλλαγές (e-banking, mobile banking). Aυτό προβλέπει σχετική διάταξη του σχεδίου νόμου περί προστασίας του καταναλωτή που κατατέθηκε στην Βουλή.
Τι προστέθηκε
Ειδικότερα: «Αν ο πληρωτής είναι καταναλωτής και εφόσον οι ζημίες οφείλονται σε βαριά αμέλεια, ευθύνεται μέχρι του ανώτατου ποσού των 1.000 ευρώ, λαμβάνοντας υπόψη ιδίως τη φύση των εξατομικευμένων διαπιστευτηρίων ασφαλείας και τις ειδικότερες περιστάσεις υπό τις όποιες το μέσο πληρωμής απωλέσθη, εκλάπη ή υπεξαιρέθηκε» αναφέρεται στο νομοσχέδιο.
Στο νομοσχέδιο προστέθηκε ωστόσο, ότι: «το τέταρτο εδάφιο δεν εφαρμόζεται, αν ο πάροχος αποδείξει ότι διαθέτει και εφαρμόζει πρόσθετους και πιο εξελιγμένους μηχανισμούς έλεγχου των συναλλαγών, από αυτούς που εφαρμόζει για την ισχυρή ταυτοποίηση των συναλλαγών, για συναλλαγές που μπορούν να προκαλέσουν ζημία άνω των χιλίων (1.000) ευρώ, όπως ιδίως μηχανισμούς έλεγχου που αξιοποιούν τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης».
Όπως είχε γράψει η «Η» το υπουργείο προτίθεται να δώσει εύλογο χρόνο στις τράπεζες ώστε να προσθέσουν εκείνες τις δικλείδες ασφαλείας των ηλεκτρονικών συναλλαγών που θα κάνουν πιο δύσκολη τη …δουλειά των επιτήδειων και θα απλώνουν μεγαλύτερο δίχτυ ασφαλείας στους καταναλωτές από ηλεκτρονικές απάτες μέσω καρτών ή κλοπής των προσωπικών δεδομένων τους και κωδικών e-banking (γνωστό και ως phising).
Οι φόβοι των τραπεζών
Οι τράπεζες είχαν επισημαίνει δύο σημαντικούς κινδύνους σε ότι αφορά τη διάταξη στην αρχική της μορφή:
- Πρώτον, να ενθαρρυνθούν ριψοκίνδυνες και ανεύθυνες συμπεριφορές από τους καταναλωτές που κάνουν χρήση των ηλεκτρονικών πληρωμών.
- Δεύτερον, να δημιουργηθεί μια νέα μορφή απάτης που θα δημιουργεί εικονικά phising «και ο ένας χάκερ να «κλέβει» τον άλλον για να πληρώνει τελικά η τράπεζα χωρίς μάλιστα να έχει το δικαίωμα να στραφεί κατά των απατεώνων ώστε πάρει πίσω τα χρήματα ούτε και να ζητήσει την ποινική δίωξη των δραστών.