Σε ρυθμούς παγκόσμιας ανάπτυξης κινείται ο τουρισμός τέχνης (art tourism), σύμφωνα με ανάλυση του Future Market Insights (FMI).
Οι πωλήσεις προβλέπεται να αυξηθούν σε 2% CAGR και το μέγεθος της αγοράς εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 52,42 δις δολάρια έως το 2032, από τα 43 δις που ήταν πέρυσι.
Είτε πρόκειται για μουσική, ζωγραφική ή μαγειρική, οι άνθρωποι κοιτάζουν πλέον δημιουργικά κομμάτια της ζωής και στα ταξίδια. Στις αποδράσεις τους πειραματίζονται με νέες εμπειρίες, οι οποίες έθεσαν και τα θεμέλια για την αγορά του τουρισμού τέχνης.
Οι περισσότεροι από τους ταξιδιώτες έχουν τώρα δημιουργήσει ενδιαφέρον για διαφορετικές μορφές τέχνης που αποδεικνύονται μεγάλο πλεονέκτημα για τον τουρισμό τέχνης.
Στα συν του προορισμού οι καλλιτεχνικές δράσεις
Οι προορισμοί όπου διεξάγονται συνήθως οι δραστηριότητες τέχνης, ενισχύεται από τον καλλιτεχνικό και τον πολιτιστικό τουρισμό. Ο καλλιτεχνικός τουρισμός προσελκύει σημαντικό τμήμα επισκεπτών στην τοποθεσία όπου προωθείται.
«Η αύξηση του αριθμού των συναυλιών και άλλων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων με περισσότερους ανθρώπους να κερδίζουν ενδιαφέρον για την Τέχνη είναι επωφελής για τον τουρισμό μίας περιοχής», υπογραμμίζεται στην ανάλυση του FMI.
Η ταυτότητα μιας πόλης δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς τέχνη. Εκτός από τη δημιουργία εισοδήματος για το κράτος, ο τουρισμός τέχνης ενισχύει επίσης την τοπική οικονομία, προωθεί μη καλλιτεχνικές επιχειρήσεις και δημιουργεί ευκαιρίες απασχόλησης.
Η δυνατότητα συμμετοχής σε δραστηριότητες που σχετίζονται με την τέχνη δίνεται και σε ντόπιους καλλιτέχνες.
Ο τουρισμός τέχνης κίνητρο για τα ξενοδοχεία
Επιπλέον, ο καλλιτεχνικός τουρισμός προωθεί τα ξενοδοχεία στον προορισμό. Οι συχνές επισκέψεις των τουριστών στα ξενοδοχεία της πόλης όπου πραγματοποιούνται οι εκδηλώσεις ωθούν τους ξενοδόχους να εμπλουτίσουν το προϊόν τους με εμπειρίες όπως η τοπική γαστρονομία για παράδειγμα.
Οι ξενοδόχοι για να προσελκύσουν ταξιδιώτες, διοργανώνουν στις εγκαταστάσεις τους και εκθέσεις με ντόπιους καλλιτέχνες.
Πολλές φορές, διοργανώνονται εκδηλώσεις που σχετίζονται με την τέχνη για να συγκεντρωθούν χρήματα για έναν αξιόλογο σκοπό. Τα κεφάλαια που συγκεντρώνονται από τους επισκέπτες σε αντάλλαγμα για εισιτήρια εισόδου είτε δωρίζονται σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς ως οικονομική υποστήριξη για την ανιδιοτελή εργασία τους είτε χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση των μη προνομιούχων παιδιών.
O UNWTO στηρίζει τον καλλιτεχνικό τουρισμό
Οι περιφερειακές και εθνικές κυβερνήσεις καταβάλλουν προσπάθειες για να αυξήσουν τη δημοτικότητα του τουρισμού τέχνης μεταξύ των ταξιδιωτών.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού (UNWTO) προωθεί δράσεις για να ενδυναμώσει την αγορά του καλλιτεχνικού τουρισμού. Ξεκινά νέες πρωτοβουλίες για την προσέλκυση ολοένα και περισσότερων τουριστών.
Η αγορά του καλλιτεχνικού τουρισμού αναμένεται να αναπτυχθεί με αξιοθαύμαστο ρυθμό το επόμενο διάστημα, εκτιμά και ο UNWTO.
Το προφίλ των τουριστών τέχνης
- Το τμήμα διαδικτυακών κρατήσεων (OTA) εκτιμάται ότι κατέχει το σχετικά υψηλότερο μερίδιο αξίας στην αγορά τέχνης, καθώς αυτός ο τρόπος κράτησης είναι πολύ βολικός. Αναμένεται να κατέχει ένα αξιοσημείωτο μερίδιο σχεδόν ~70%.
- Με βάση τα πακέτα, οι ταξιδιώτες του τουρισμού τέχνης θα συνεχίσουν να επιλέγουν προσφορές με πακέτο και ομαδικές εκδρομές έναντι των άλλων ταξιδιωτικών προσφορών.
Κορυφαίοι παίκτες στην αγορά του τουρισμού τέχνης είναι μεταξύ άλλων οι Trafalgar, Ultimate Travel Company, Art of Travel, Art Tours Ltd., Imago Artis Travel, Paint Away Tours, Martin Randall Travel.