«Ενδέχεται η Google, να απέχει μόλις ένα ή δύο χρόνια από την ολοκληρωτική καταστροφή»
Αυτή την εβδομάδα, το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ κατηγόρησε την Google για παράνομο μονοπώλιο στη διαδικτυακή διαφήμιση, ενώ ζήτησε και την κατάργηση ορισμένων τμημάτων της. Η υπόθεση έρχεται λίγα χρόνια αφότου η κυβέρνηση Τραμπ και έντεκα γενικοί εισαγγελείς μήνυσαν την Google για παραβίαση των αντιμονοπωλιακών νόμων, ισχυριζόμενες αντιανταγωνιστικές πρακτικές στις αγορές διαφημίσεων αναζήτησης.
Η Google από την πλευρά της, υποστηρίζει ότι το Υπουργείο Δικαιοσύνης «προσπαθεί να ορίσει τους νικητές και τους ηττημένους, σε έναν εξαιρετικά ανταγωνιστικό τομέα, τον τομέα της διαφήμισης.»
Εάν, ωστόσο πετύχουν το σκοπό τους, οι κατηγορίες ενδέχεται να ανατρέψουν ολόκληρο το επιχειρηματικό μοντέλο που ανέδειξε την Google στην πιο ισχυρή διαφημιστική εταιρεία του διαδικτύου και τότε, θα μπορούσαμε να μιλάμε για την πιο σημαντική αντιμονοπωλιακή νίκη εναντίον ενός τεχνολογικού γίγαντα που βρίσκεται στην κορυφή τα τελευταία 20 χρόνια.
Την ίδια στιγμή, ένα ακόμη ακανθώδες ζήτημα έρχεται να ταράξει τα νερά της Google: Η πρόοδος της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης και η διαρκώς επιταχυνόμενη πτώση του μεριδίου της Google στην αγορά της διαδικτυακής διαφήμισης.
Το όνομα της Google είναι από καιρό συνώνυμο των διαδικτυακών αναζητήσεων, ενώ πρόκειται για μια από τις πρώτες σύγχρονες εταιρείες τεχνολογίας, από το όνομά της οποίας προέκυψε το αντίστοιχο ρήμα, με πολλούς από εμάς σήμερα, αντί να λέμε πως «θα αναζητήσουμε μια πληροφορία» να προτιμάμε το «θα το γκουγκλάρω».
Κι όμως, στα τέλη του 2022 μια νέα απειλή εμφανίστηκε για την Google, όταν η OpenAI, μια εταιρεία έρευνας στο κομμάτι της τεχνητής νοημοσύνης, κυκλοφόρησε ένα νέο εργαλείο, βασισμένο στην τεχνητή νοημοσύνη, που ονομάζεται ChatGPT.
Το ChatGPT έχει τη δυνατότητα να συνθέτει ποιήματα, να συντάσσει νομικά έγγραφα, να γράφει κώδικες και να εξηγεί περίπλοκες ιδέες. Είναι εξοικειωμένο με έναν τεράστιο όγκο διαδικτυακών δεδομένων και δύναται να δώσει μακροσκελείς απαντήσεις σε περίπλοκες ανοιχτές ερωτήσεις.
Ενώ η υποκείμενη τεχνολογία του ChatGPT υπάρχει εδώ και αρκετό καιρό, το γεγονός ότι πλέον ο καθένας μας μπορεί να δημιουργήσει έναν λογαριασμό και να πειραματιστεί με το συγκεκριμένο εργαλείο, οδηγεί σε πλήθος διαφημιστικών εκστρατειών γύρω από τη γενετική τεχνητή νοημοσύνη. Αυτό, καθιστά τις δυνατότητες της εν λόγω τεχνολογίας άμεσα κατανοητές σε εκατομμύρια ανθρώπους, οι οποίοι μέχρι πρότινος διατηρούσαν μια θολή εικόνα γύρω από τις προεκτάσεις της τεχνητής νοημοσύνης.
«Ενδέχεται η Google, να απέχει μόλις ένα ή δύο χρόνια από την ολοκληρωτική καταστροφή», έγραψε πέρυσι στο Twitter ο Πολ Μπουσέτι, ένας από τους δημιουργούς του Gmail. «Ακόμα κι αν η Google προλάβει και ενσωματώσει τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης, δεν θα είναι σε θέση να τις αναπτύξει πλήρως χωρίς να καταστρέψει το πιο κερδοφόρο κομμάτι της επιχείρησής, το οποίο βασίζεται στη μηχανή αναζήτησης», πρόσθεσε τότε ο ίδιος.
Εάν οι χρήστες αρχίσουν να βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη για τις ανάγκες πληροφόρησης τους, αυτή η στροφή θα μπορούσε να υπονομεύσει τη διαφήμιση που βασίζεται στη μηχανή αναζήτησης της Google, η οποία αποτελεί μέρος ενός επιχειρηματικού τμήματος 149 δισεκατομμυρίων δολαρίων.