Με τη νέα του επίδειξη ο Ιταλός μόδιστρος στη γαλλική πρωτεύουσα επιβεβαίωσε ότι η μακροχρόνια επιτυχία του δεν είναι τυχαία – Συνομιλήσαμε μαζί του, παρακολουθήσαμε το fashion show του και μπήκαμε στα παρασκήνια.
Ο Τζόρτζιο Αρμάνι συνιστά φαινόμενο για την παγκόσμια βιομηχανία της μόδας. Οχι μόνο γιατί κατάφερε να προσεγγίσει και το ευρύτερο κοινό με τις πιο οικονομικές συλλογές του Emporio Armani, αλλά κυρίως γιατί κατόρθωσε να ταυτίσει το όνομά του με την απόλυτη φινέτσα. Στην πολύχρονη καριέρα του μπορεί να καμαρώνει για πολλά πράγματα: για το ότι έχει επιμεληθεί από ρούχα και ξενοδοχεία έως εστιατόρια και σοκολάτες. Για το ότι διευθύνει έναν διαχρονικό οίκο που δεν αναγκάστηκε να μπει κάτω από μια επιχειρηματική ομπρέλα για να συνεχίσει να υπάρχει. Και για το ότι είναι ένας ταλαντούχος δημιουργός με γρήγορα αντανακλαστικά και ασίγαστο πάθος για τη δουλειά του. Για όλους αυτούς τους λόγους, ο Αρμάνι είναι ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους της μόδας. Το «Bloomberg Billionaires Index» αναφέρει ότι τα κέρδη του μέχρι το 2021 ανέρχονται σε περίπου 10 δισ. ευρώ.
Θα τον συναντήσω στο Παρίσι στο πλαίσιο της Εβδομάδας Μόδας Υψηλής Ραπτικής. Η επίδειξή του, όπως πάντα, είναι μαγευτική και ο ίδιος παραμένει αυθεντικός τζέντλεμαν: γοητευτικός, προσηνής, ένας γνήσιος αριστοκράτης. Αυτή είναι η δεύτερη φορά που έχω την ευκαιρία να συνομιλήσω για αρκετή ώρα μαζί του και είμαι ευτυχής.
GALA: Ποια ήταν η έμπνευση για τη φετινή συλλογή σας;
ΤΖΟΡΤΖΙΟ ΑΡΜΑΝΙ: Η νέα Armani Privé Collection είναι εμπνευσμένη από έναν βενετσιάνικο χορό, όπου τα φορέματα αστράφτουν και μοιάζουν σαν να χορεύουν. Με αυτή τη συλλογή ήθελα πολύ να εξερευνήσω το φως και το χρώμα μέσα από τη γεωμετρία και το κέντημα. Τα σχήματα είναι επιμήκη και ανάλαφρα, ενώ οι μικροί αλλά πλούσιοι σε ύφασμα γιακάδες, τα ρομβοειδή σχήματα και τα μαύρα περιγράμματα που διατρέχουν τη σιλουέτα είναι εμπνευσμένα από τον χαρακτήρα του Αρλεκίνου. Υπάρχουν φυσικά μοτίβα αλλά και χρώματα: επιφάνειες με πολύχρωμες γεωμετρίες από ροζ, τιρκουάζ, σμαραγδένιο πράσινο και βασιλικό μπλε. Τα μαύρα περιγράμματα αποτυπώνουν γραμμικά τη φιγούρα, ενώ μικρά βολάν φωτίζουν το πρόσωπο. Οπως και στο ροκοκό εσωτερικό ενός βενετσιάνικου παλατιού η λαμπρότητα του φωτός που διαθλάται δημιουργεί μοναδικές εντυπώσεις, το ίδιο επιτυγχάνουμε κι εμείς χάρη στα εξαιρετικά κεντήματα. Ολα είναι πολύτιμα και λαμπερά: ένας βενετσιάνικος χορός που παραπέμπει σε ατμοσφαιρικό ζωγραφικό πίνακα.
G.: Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να δώσετε;
ΤΖ. Α.: Με ενδιαφέρει να προωθήσω ένα πνεύμα θετικότητας. Αυτά που ζήσαμε τα τελευταία χρόνια ήταν δύσκολα και ταραχώδη. Νιώθω ότι οι άνθρωποι έχουν διάθεση για κάποια ανάπαυλα από τα δεινά της εποχής. Ισως αυτό μπορεί να βρεθεί στην ομορφιά; Στο όνειρο που μπορεί να αντιπροσωπεύει η μόδα; Οπως προανέφερα, με τη νέα μου συλλογή Armani Privé παρουσιάζω τη φωτεινή πλευρά της ζωής στη μαγική ατμόσφαιρα ενός βενετσιάνικου χορού. Ελπίζω η δουλειά μου να προσφέρει χαρά και να εμπνεύσει ελπίδα για ένα φωτεινότερο μέλλον.
G.: Τι είναι αυτό που χαρίζει στο brand Armani διαχρονικότητα και μάλιστα με τέτοια επιχειρηματική επιτυχία που δεν σας ανάγκασε ποτέ να μπείτε κάτω από την ομπρέλα ενός μεγάλου επιχειρηματικού ομίλου;
ΤΖ. Α.: Η επιτυχία του Armani οφείλεται σε ένα απλό πράγμα: πίσω και πάνω απ’ όλα υπάρχει ένα συνεπές προσωπικό όραμα. Πάντα επεδίωκα την αισθητική του διαχρονικού στυλ, αντί για τις πρόσκαιρες τάσεις. Για μένα, η μόδα έχει να κάνει με την κομψότητα και τη διάθεση να δείχνουν οι άνθρωποι στυλάτοι. Δεν θέλησα ποτέ τα ρούχα μου να λειτουργούν ως μεταμφίεση ή να πνίγουν αυτόν που τα φοράει. Τα Armani σχεδιάζονται για να αναδείξουν την προσωπικότητα και το στυλ.
Για τον λόγο αυτό είναι λιτά και εκλεπτυσμένα. Και κατά συνέπεια, διαχρονικά. Αυτό σημαίνει ότι ο οίκος Armani έχει γρήγορα αντανακλαστικά και δεν υποκύπτει στις εφήμερες τάσεις. Παραμένει σταθερός στην προτίμηση του κόσμου που τον κάνει να δείχνει όμορφος χρόνο με τον χρόνο, σεζόν με τη σεζόν.
G.: Ποια είναι τα must-haves της γυναικείας γκαρνταρόμπας;
ΤΖ. Α.: Υπάρχουν αναμφίβολα κάποια κλασικά κομμάτια και αυτά είναι απoλύτως συνδεδεμένα με το στυλ. Eνα κομψό παντελόνι. Ενα καλοραμμένο σακάκι και παλτό. Το απόλυτο μαύρο φόρεμα. Το ευέλικτο λευκό πουκάμισο. Η ιδιαίτερη τσάντα, τα πρωτότυπα αξεσουάρ. Ολα αυτά είναι κομμάτια που μπορούν να φορεθούν για πολλά χρόνια, χωρίς να μαρτυρούν χρονολογίες και κυρίως ημερομηνίες λήξης.
G.: Ποια είναι η βασική θεώρηση της ζωής και της καριέρας σας;
ΤΖ. Α.: Εχω δουλέψει σκληρά, χωρίς να θεωρώ ποτέ την επιτυχία δεδομένη και πάντα πιέζω τον εαυτό μου να εξερευνήσει νέους δρόμους, νέες περιπέτειες. Γι’ αυτό έχω δημιουργήσει ξενοδοχεία, εστιατόρια, αρώματα, ακόμα και λουλούδια και σοκολάτες. Το brand Armani είναι μια ιδέα. Μια διάθεση. Ενα πνεύμα. Ενας τρόπος ζωής. Εχω πετύχει πολλούς από τους στόχους μου. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχω να δώσω ακόμη περισσότερα. Το μέλλον θα δείξει τι σκέφτομαι αυτή τη στιγμή.
Πρέπει απλώς να περιμένετε.
G.: Πώς θα θέλατε να σας θυμούνται;
ΤΖ. Α.: Ως μια προσωπικότητα που εργάστηκε με πάθος για να ακολουθήσει το όνειρό της. Ως τον άνθρωπο που δημιούργησε ομορφιά και υπηρέτησε την κομψότητα. Που πρόσφερε ευχαρίστηση στους ανθρώπους, που απέδειξε με τη διαδρομή και τη στάση του ότι είναι δυνατόν να μείνεις στα ιδανικά σου και να πετύχεις.
G.: Πώς είναι πλέον η καθημερινότητά σας;
ΤΖ. Α.: Μετά την πανδημία έμαθα να εκτιμώ περισσότερο τις απλές πολυτέλειες -την πολυτέλεια της προσωπικής επαφής και της ανταλλαγής απόψεων-, αλλά και τη δυνατότητα να ταξιδεύω, αν και τα τελευταία χρόνια ταξιδεύω λιγότερο. Επίσης, παρατηρώ μεγάλες αλλαγές στη γενικότερη νοοτροπία, τις οποίες εγώ όμως είχα υιοθετήσει πολλά χρόνια πριν. Και αναφέρομαι στις ιδέες για το πώς μπορούμε να κάνουμε τη μόδα πιο υπεύθυνη, πιο βιώσιμη. Αυτή είναι η μεγάλη πρόκληση της εποχής μας. Τα ρούχα πρέπει να υπάρχουν στο κατάστημα την εποχή για την οποία είναι κατάλληλα και όχι πολύ νωρίς. Οφείλουμε να περιορίσουμε τον αριθμό των συλλογών και να καλλιεργήσουμε σύνεση και αγάπη στο περιβάλλον. Ελπίζω οι καταναλωτές να είναι έτοιμοι για μια τέτοια αλλαγή, καθώς, αν αλλάξουν τη συμπεριφορά τους, θα αναγκαστούν να ακολουθήσουν και οι σχεδιαστές.
G.: Μοιάζουμε Ελληνες και Ιταλοί;
ΤΖ. Α.: Μοιραζόμαστε μια νότια μεσογειακή ιστορία, και μάλιστα αρχαία. Υπάρχουν πολλές συνδέσεις μεταξύ των πολιτισμών μας, και στο πέρασμα των αιώνων αποδείχτηκε ότι αυτό έχει απήχηση μέχρι σήμερα.
G.: Τι σας κρατάει νέo;
ΤΖ. Α.: Εχω πάντα το μυαλό μου επικεντρωμένο στο μέλλον. Με προκαλώ πάντα να δοκιμάζω νέα πράγματα, να εξελίσσω τη δουλειά μου, να συνεχίσω να προοδεύω. Ολο αυτό είναι φιλοσοφία και στάση ζωής. Δεν ζω στο παρελθόν, ούτε αφιερώνω πολύ χρόνο κοιτάζοντας πίσω στα πράγματα που έχω κάνει. Αντιθέτως, είμαι πάντα ενθουσιασμένος με την επόμενη ευκαιρία.
G.: Ποια διάσημη γυναίκα σάς εμπνέει;
ΤΖ. Α.: Ως γνωστόν, έχω μια μακρά σχέση με τον κινηματογράφο, από τότε που έντυσα τον Ρίτσαρντ Γκιρ και τη Λόρεν Χάτον στην ταινία «Επάγγελμα: Ζιγκολό» το 1980. Σήμερα, μεταξύ των ηθοποιών που θεωρώ ότι είναι οι πιο συναρπαστικές και των οποίων οι ερμηνείες δεν παύουν να με εκπλήσσουν, είναι σίγουρα η Κέιτ Μπλάνσετ και η Νικόλ Κίντμαν. Αυτές οι δύο εκλεπτυσμένες γυναίκες αντανακλούν τέλεια το πνεύμα Armani και φέρουν την κομψότητα, το στυλ και τις δυνατές προσωπικότητές τους τόσο στο κόκκινο χαλί όσο και στη μεγάλη οθόνη.
G.: Ποια απ’ όλες τις επιδείξεις σας θυμάστε πιο έντονα και γιατί;
ΤΖ. Α.: Θυμάμαι πολλές, όπως αυτή για το Φθινόπωρο/Χειμώνα του 1981 που ήταν εμπνευσμένη από τον Ιάπωνα ζωγράφο Ουταμάρο και χαρακτηριζόταν από πανοπλίες και έντονα χρώματα. Πολλά από τα κομμάτια ήταν φόρος τιμής στην ταινία «Kagemusha» του Ακίρα Κουροσάβα του 1980: αστραφτεροί κορσέδες που θύμιζαν την προστατευτική πανοπλία των Ιαπώνων πολεμιστών και των σαμουράι. Στη συνέχεια, 30 χρόνια αργότερα, επανεξέτασα αυτές τις ιδέες όταν σχεδίασα μια ολόκληρη συλλογή υψηλής ραπτικής Armani Privé Couture Collection αφιερωμένη στην Ιαπωνία, μια χώρα της οποίας η αισθητική είναι τόσο όμορφα εκλεπτυσμένη. Μια άλλη αξιοσημείωτη επίδειξη ήταν το 2015, που γιόρτασα τα 40 χρόνια του brand. Την παραμονή της έκθεσης Milan Expo δεν πραγματοποιήθηκαν μόνο τα εγκαίνια του Armani Silos, του μόνιμου εκθεσιακού μου χώρου στην πόλη, αλλά φιλοξένησα και μια φαντασμαγορική επίδειξη μόδας στο Armani Teatro, στο οποίο παρουσίασα συγκεντρωτικά το έργο μιας δεκαετίας για την Armani Privé. Ηταν κάτι πολύ θεαματικό. Αλλά, για να είμαι ειλικρινής, κάθε επίδειξη είναι μοναδική με τον δικό της τρόπο. Ακόμα και αυτές που πραγματοποίησα κεκλεισμένων των θυρών κατά τη διάρκεια του COVID. Κάθε επίδειξή μου είναι ένα παράθυρο στη σκέψη και τη δημιουργική φαντασία μου. Είναι η στιγμή που επικοινωνώ την ψυχοσύνθεσή μου στον έξω κόσμο. Κάτι συναρπαστικό, κουραστικό και αξέχαστο.