Της Κατερίνας Καρσιώτη
Σε «μαραθώνιο» έχει ξετυλιχθεί η εύρεση εποχικού προσωπικού για τον τουριστικό κλάδο και την περσινή αλλά όπως φαίνεται και την φετινή σεζόν. Παρά την ομαλοποίηση των τουριστικών ροών έπειτα από την πανδημία, τα προβλήματα στο κομμάτι της έλλειψης εργαζομένων τόσο για τον κλάδο της φιλοξενίας όσο και για την εστίαση, τις αεροπορικές και τις τουριστικές υπηρεσίες είναι τεράστιο.
Ήδη παρατηρείται έντονα ότι ξενοδοχειακές και τουριστικές επιχειρήσεις ήδη επιδιώκουν να «δεσμεύσουν» νωρίτερα το προσωπικό τους ενόψει της σεζόν του 2023 που θα ξεκινήσει αρκετά νωρίτερα συγκριτικά με τα υπόλοιπα χρόνια.
Από ανάλυση πρόσφατης έρευνας που πραγματοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για την απασχόληση κυρίως στα ξενοδοχεία, έχουν προκύψει σημαντικά και χρήσιμα συμπεράσματα αναφορικά με τις ειδικότητες που έχουν καταστεί περιζήτητες. Ταυτόχρονα η συγκεκριμένη έρευνα αναφέρεται και στα κενά θέσεων που έχουν δημιουργηθεί με τα ξενοδοχεία να μην κατάφεραν να τις καλύψουν κατά την διάρκεια του 2022.
Οι 10 ειδικότητες με τα μεγαλύτερα κενά σε αριθμό θέσεων
- Καμαριέρα (έλλειψη 7.360 θέσεων)
- Σερβιτόρος (έλλειψη 5.164 θέσεων)
- Βοηθός Σερβιτόρου (έλλειψη 3.883 θέσεων)
- Receptionist (έλλειψη 3.460 θέσεων)
- Λαντζέρης (έλλειψη 2.860 θέσεων)
- Barista/Barman – Barwoman (έλλειψη 2.729 θέσεων)
- Καθαριστής Εσωτερικών και Εξωτερικών Χώρων (έλλειψη 2.404 θέσεων)
- Μάγειρας Β’ (έλλειψη 2.340 θέσεων)
- Τεχνική Υποστήριξη Συντήρηση (έλλειψη 2.054 θέσεων)
- Μάγειρας Γ’ (έλλειψη 1.908 θέσεων).
27 ειδικότητες με την μικρότερη έλλειψη εργαζομένων
- Mάγειρας Α
- Γενικός Διευθυντής
- Revenue/Reservations
- Front Office Manager
- Λογιστής/ Βοηθός Λογιστή
- Λινοθηκάριος
- Sales Manager
- Προσωπικό πωλήσεων
- HouseKeeping Director
- Κηπουρός
- Βellman/Doorman
- Βοηθός Receptionist
- Προϊστάμενη Ορόφου
- Marketing Manager
- Αποθήκες/Αποθηκάριος
- Σπα
- Guest Relations
- Μετρ
- Executive Chef
- F&B Manager
- Πληροφορικός -ΙΤ
- Προσωπικό μάρκετινγκ
- Ζαχαροπλάστης
- Concierge
- Βοηθός Ζαχαροπλάστη
- Βοηθός Κηπουρού
- Sommelier
Τι ανέφεραν πρόεδροι ξενοδόχων από Νάξο, Κω και Κρήτη
Ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Νάξου, κ. Μανώλης Μπαρδάνης, αναφορικά με το κρίσιμο ζήτημα των θέσεων εργασίας στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι: “Ειδικά τις δύο τελευταίες σεζόν, το πρόβλημα όσον αφορά την κάλυψη θέσεων εργασίας στα ξενοδοχεία έχει διογκωθεί ιδιαιτέρως». Ο κ. Μπαρδάνης τόνισε χαρακτηριστικά ότι οι ειδικότητες που είναι περιζήτητες είναι αυτές που αφορούν την εξυπηρέτηση πελατών (Receptionist & Front Office), την καθαριότητα, την στελέχωση των επισιτιστικών τμημάτων και φυσικά των μαγείρων.
Στη περιοχή του Ηρακλείου Κρήτης, ο πρόεδρος Ξενοδόχων κ. Νίκος Χαλκιαδάκης δήλωσε ότι: «Σε μεγάλο βαθμό, και φυσικά στα περισσότερα ξενοδοχεία της περιοχής παρατηρείται ιδιαίτερο πρόβλημα στο κλάδο της καθαριότητας με την έλλειψη εργαζομένων να αγγίζει ένα εξαιρετικά μεγάλο αριθμό. Ο κ. Χαλκιαδάκης συμπλήρωσε ότι, «Η έλλειψη στη συγκεκριμένη ειδικότητα σχετίζεται άμεσα και με την πληθώρα Airbnb καταλυμάτων της ευρύτερης περιοχής όπου έχουν δεσμεύσει σημαντικό αριθμό εργαζομένων». Τέλος ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου, τόνισε ότι «επίσης έλλειψη θέσεων υπάρχουν στους τομείς της εστίασης σχεδόν σε όλα τα πόστα»
Η ίδια σχεδόν εικόνα παρατηρείται και στην περιοχή του Λασιθίου, Κρήτης όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο πρόεδρος Ξενοδόχων Λασιθίου, Μανώλης Βαρκαράκης. Ο πρόεδρος Ξενοδόχων ανέφερε ότι: «Το ζήτημα της έλλειψης εργαζομένων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις κάθε χρόνο γίνεται όλο και μεγαλύτερο. Φυσικά και το θέμα είναι πολυπαραγοντικό». Ο κ. Βαρκαράκης συμπλήρωσε ότι ειδικότητες όπως receptionist, καμαριέρες, σερβιτόροι και μάγειρες βρίσκονται στη πρώτη γραμμή των πλέον «περιζήτητων» θέσεων εργασίας.
Τέλος η Πρόεδρος Ξενοδόχων Κω, κα. Κωνσταντίνα Σβήνου επεσήμανε ότι: «Σε ένα μεγάλο αγώνα έχει καταστεί η εύρεση εποχικού προσωπικού στα ξενοδοχεία με το θέμα πια να είναι και ποσοτικό και ποιοτικό.». Η κ. Σβήνου συμπλήρωσε ότι σχεδόν στις περισσότερες ειδικότητες στις επιχειρήσεις φιλοξενίας παρατηρείται μεγάλη έλλειψη με αυτές της εξυπηρέτησης, της καθαριότητας και της εστίασης να βρίσκονται στο «κόκκινο».