Πώς θα κάνουν τα ξενοδοχεία στροφή στην βιώσιμη φιλοξενία

89

Ο βιώσιμος τουρισμός δεν είναι απλώς μια νέα μόδα στον ταξιδιωτικό κλάδο. Αποτελεί πλέον προτεραιότητα -αν όχι ηθική υποχρέωση- για τους ηγέτες του κλάδου της φιλοξενίας και τα ξενοδοχεία σε όλο τον κόσμο.

Σύμφωνα με το Ινστιτούτο Ηγεσίας Βιωσιμότητας, στο πανεπιστήμιο Κέμπριτζ, ο τουρισμός ευθύνεται για περίπου το 5% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Αυτό το ποσοστό αναμένεται να αυξηθεί κατά 130% έως το 2035.

Σχετικά με την φιλοξενία, η International Tourism Partnership διαπίστωσε ότι προκειμένου ο ξενοδοχειακός κλάδος να ευθυγραμμιστεί με τη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα, θα πρέπει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου για κάθε δωμάτιο ετησίως κατά 90% έως το 2050 (σε σύγκριση με την αρχική τιμή από το 2010).

«Η πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι ξενοδόχοι δεν είναι αμελητέα, εξηγεί ο Willy Legrand, καθηγητής Φιλοξενίας, Τουρισμού και Διοίκησης Επιχειρήσεων και ειδικός στη βιώσιμη ανάπτυξη.

Πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να αναπτύξουμε τον κλάδο. Να εξυπηρετούμε τους αυξανόμενους πελάτες κατασκευάζοντας ολοένα και περισσότερα καταλύματα, μειώνοντας ταυτόχρονα το αποτύπωμα άνθρακα του. Έτσι θα επιτύχουμε πλήρη απαλλαγή από τον άνθρακα έως το 2050».

Ωστόσο επισημαίνει πώς ήδη «ένα μεγάλο τμήμα της φιλοξενίας παγκοσμίως ανταποκρίνεται. Συμμετέχει στην πρωτοφανή κινητοποίηση για τον μετριασμό των αρνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων».

Τρέχουσες βιώσιμες τάσεις που μπορούν να ακολουθήσουν οι ξενοδόχοι

  • Μείωση της σπατάλης τροφίμων: Για παράδειγμα, καλλιεργώντας τρόφιμα στις εγκαταστάσεις του καταλύματος, επιλέγοντας τρόφιμα τοπικής προέλευσης και μεταβάλλοντας τις κοινωνικές νόρμες, ώστε να διασφαλίζεται ότι η σπατάλη τροφίμων δεν θα θεωρείται πλέον αποδεκτή.
  • Ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης νερού πέραν του δωματίου του ξενοδοχείου: Εκτός από το να ενθαρρύνουν τους πελάτες να είναι φειδωλοί με την κατανάλωση νερού και τη χρήση πετσετών, ορισμένα καταλύματα στρέφονται σε καινοτομίες, όπως οι ντουζιέρες που φιλτράρουν το νερό τους.
  • Εξάλειψη των πλαστικών: Ένα βήμα πιο πάνω από την ανακύκλωση είναι η κατάργηση των πλαστικών προϊόντων μίας χρήσης. Αυτό μπορεί να συμβάλει στον περιορισμό της τεράστιας ποσότητας αποβλήτων που προέρχονται από τη δημιουργία και των απόρριψη τέτοιων αντικειμένων. Μια καλή αφετηρία είναι η κατάργηση σε πλαστικά μπουκάλια νερού και σε σακούλες.
  • Εξοικονόμηση ενέργειας: Αυτή η «οικονομικά βιώσιμη μέθοδος» είναι αποτελεσματική και εφαρμόζεται εύκολα, για παράδειγμα ανασχεδιάζοντας την εμπειρία των πελατών, προκειμένου να ενθαρρυνθούν οι πελάτες να προσαρμόσουν τη συμπεριφορά τους.
    Ένας τρόπος είναι η αντικατάσταση του μικρού ψυγείου και της καφετιέρας σε κάθε δωμάτιο με έναν κοινόχρηστο χώρο παροχών σε έναν ανοιχτό χώρο για τους πελάτες.
  • Δημιουργία ενός ξενοδοχείου χωρίς χαρτί: Ένας στόχος που διευκολύνεται από τη χρήση ενός σύγχρονου συστήματος διαχείρισης καταλυμάτων, απλοποιεί τις λειτουργίες και βελτιώνει την εμπειρία πελατών, μειώνοντας ταυτόχρονα τις εκπομπές άνθρακα.
  • Ενσωμάτωση της βιωσιμότητας στην αρχιτεκτονική του ξενοδοχείου: Για την κατασκευή νέων καταλυμάτων, υπάρχει μια προσέγγιση «τριών μηδενικών» με χρήση τοπικών υλικών κατασκευής και δεξιοτήτων (μηδενικά χιλιόμετρα), προτεραιότητα στην ενεργειακή διαχείριση και τις χαμηλότερες εκπομπές (μηδενικό διοξείδιο του άνθρακα) και εισαγωγή της διαχείρισης του κύκλου ζωής στη διαδικασία κατασκευής (μηδενικά απόβλητα.

Στροφή σε οικολογικές λύσεις για την προσέλκυση πελατών ξενοδοχείων

Πέρα από τον στόχο απαλλαγής από τον άνθρακα, υπάρχουν και οικονομικοί παράγοντες που οδηγούν τις τάσεις της βιομηχανίας προς τη βιωσιμότητα.

Η φιλικότητα προς το περιβάλλον έχει εξελιχθεί σε αναγκαία προτεραιότητα για έναν αυξανόμενο αριθμό ευαισθητοποιημένων ταξιδιωτών.

Μελέτη της Nielsen Company διαπίστωσε ότι η βιωσιμότητα αποτελεί προτεραιότητα στις αγορές των Millennials. Μίας γενιάς, που ασκεί μεγάλη επιρροή και ταξιδεύει πολύ.
Το 66% παγκοσμίως θα «πλήρωναν περισσότερα χρήματα για προϊόντα και υπηρεσίες από εταιρείες που δεσμεύονται να συμβάλλουν θετικά στην κοινωνία και στο περιβάλλον».

Στο ίδιο πνεύμα, μια παγκόσμια έρευνα της TUI διαπίστωσε ότι τα δύο τρίτα των παραθεριστών είναι πρόθυμοι «να κάνουν παραχωρήσεις στον τρόπο ζωής τους, προκειμένου να ωφελήσουν το περιβάλλον».

Αποκτώντας οικολογική συνείδηση, ένα κατάλυμα μπορεί όχι μόνο να προσελκύσει ευκολότερα τους σημερινούς περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένους ταξιδιώτες, αλλά και να βοηθήσει τους πελάτες του να ωφελήσουν το περιβάλλον, χωρίς να υποβαθμίσουν την ποιότητα του ταξιδιού τους.

Πώς θα αναγνωριστείτε ως οικολογικό κατάλυμα

Επί του παρόντος, δεν υπάρχει μια ενιαία, καθολική σειρά κριτηρίων για την επίσημη αναγνώριση των καταλυμάτων ως οικολογικών.

Ωστόσο, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Βιώσιμου Τουρισμού (GSTC) -ο φορέας που διαχειρίζεται τα παγκόσμια πρότυπα για τον βιώσιμο ταξιδιωτικό και τουριστικό κλάδο- δημιούργησε τα Κριτήρια και τους Προτεινόμενους Δείκτες του GSTC για Ξενοδοχεία, σε μια προσπάθεια «να υπάρξει κοινή συμφωνία για τον βιώσιμο τουρισμό».

Η ιδέα είναι να εναρμονιστούν όλα τα κριτήρια που περιλαμβάνονται στα πολυάριθμα συστήματα πιστοποίησης οικολογικών ξενοδοχείων, όπως το Πράσινο Κλειδί, η Πιστοποίηση Green Star Hotel κ.λπ.

Ο οργανισμός περιγράφει τα Κριτήρια GSTC ως «τις ελάχιστες προϋποθέσεις που θα πρέπει να φιλοδοξεί να καλύπτει μια ξενοδοχειακή επιχείρηση ή οποιοσδήποτε τύπος κτιστών καταλυμάτων».

Τα καταλύματα που θέλουν να αναγνωριστούν επίσημα ως οικολογικά μπορούν να στραφούν σε έναν από τους πολλούς φορείς πιστοποίησης που είναι διαπιστευμένοι από το GSTC ανά τον κόσμο.

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις