ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Όλοι έχουμε γίνει γνώστες του νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχετικά με τη μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και διεύρυνση του αντικειμένου της, το οποίο υπάγεται στην Ρ.Α.Ε. η οποία μετονομάζεται σε Ρ.Α.Α.Ε.Υ. και ενσωματώνεται σε αυτή και ο τομέας υπηρεσιών ύδατος κι επομένως και οι Δ.Ε.Υ.Α.
Ως πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ και ως ενεργό πολιτικό μέλος της κοινωνίας μας εκφράζω την προσωπική και υπηρεσιακή άποψή μου, πως η επικείμενη νομοθετική ρύθμιση αποτελεί αρνητική εξέλιξη τόσο στον τομέα της παροχής υπηρεσιών ύδατος όσο και στο θεσμικό πλαίσιο, που αφορά τη λειτουργία των ΔΕΥΑ.
Η ΔΕΥΑΚ, όπως όλες οι ΔΕΥΑ της Ελλάδας, αποτελούν κοινωφελείς δημοτικές επιχειρήσεις μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, οι οποίες ιδρύονται από του Δήμους και λειτουργούν σε συνεργασία με αυτούς, καθορίζοντας και ελέγχοντας την τιμολογιακή τους πολιτική με βάση την ανταποδοτικότητα και όχι τους κοινούς κανόνες του εμπορίου. Εξ ορισμού οι Ρυθμιστικές Αρχές έχουν συσταθεί με σκοπό να παρακολουθούν και να ελέγχουν την αγορά, σε σχέση με τους κανόνες του υγιούς ανταγωνισμού, όπου αυτός υπάρχει. Στον τομέα του νερού, ο οποίος καλύπτεται με κοινωφελείς Δημοτικές Επιχειρήσεις με περιοχή αρμοδιότητάς τους τον εκάστοτε Δήμο, δεν υπάρχει ανταγωνισμός που να χρειάζεται την ύπαρξη οποιασδήποτε Ρυθμιστικής Αρχής, γεγονός που ενισχύεται από πρόσφατες αποφάσεις (2022) του Συμβουλίου της Επικρατείας υπέρ της δημόσιας διαχείρισης του νερού.
Γι’ αυτόν τον λόγο, μας δημιουργείται η εύλογη εντύπωση ότι η σχεδιαζόμενη νομοθετική ρύθμιση, με τον αδικαιολόγητα εσπευσμένο τρόπο ψήφισης που προωθείται, έχοντας για ένα τόσο σοβαρό θέμα διαβούλευση 4 ημέρες και ειδικότερα μέρες Σαββατοκύριακου και αργίας της Καθαρά Δευτέρας, αποσκοπεί στην ιδιωτικοποίηση του τομέα των υπηρεσιών ύδατος στη χώρα μας και όχι στην προστασία των καταναλωτών.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι ιδιαίτερα στην Κεφαλονιά, η τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΥΑΚ παραμένει σταθερή από το 2013 και μετά, παρόλη την αύξηση που όλοι γνωρίζουμε στην αγορά της ενέργειας, στο κόστος των αναλώσιμων και υλικών που χρησιμοποιούνται καθημερινά για την αντιμετώπιση των αναγκών της επιχείρησης και στην παροχή των υπηρεσιών. Η μόνη προσθήκη ήταν αυτή του ποσού των 0,30€ ανά κυβικό από αρχές 2021, που αποτελεί το τέλος για τη λειτουργία της μονάδας αφαλάτωσης και αποκλειστικά και μόνο για την περιοχή του Αργοστολίου. Η ΔΕΥΑΚ έχει προβεί σε ρυθμίσεις οφειλών καταναλωτών ανά τακτά χρονικά διαστήματα, οι οποίες απευθύνονται αδιακρίτως στο σύνολο των οφειλετών, είτε αυτοί είναι μικρά νοικοκυριά είτε επιχειρήσεις.
Σε συνέχεια των ανωτέρω, θα ήθελα να τονίσω ότι αν πρόθεση της Κυβέρνησης είναι να σκύψει πάνω από τα προβλήματα των ΔΕΥΑ, προτιμότερο θα ήταν να προχωρήσει σε νομοθετικές ρυθμίσεις σχετικά με τη στελέχωση με μόνιμο προσωπικό όλων των απαραίτητων κλάδων με διαδικασίες που δε θα είναι χρονοβόρες και θα εξασφαλίζουν τη στελέχωση λαμβάνοντας σοβαρά υπόψιν και την εντοπιότητα, ειδικά για νησιωτικές περιοχές.
Επιπλέον, θα πρέπει να εξετασθεί σοβαρά από την κυβέρνηση η δυνατότητα οικονομικής ενίσχυσης του συνόλου των ΔΕΥΑ που δοκιμάζονται από την ενεργειακή κρίση με όρους ισοτιμίας και ρύθμισης των υπερβολικών χρεών που έχουν διαμορφωθεί ανά τα χρόνια λειτουργίας των ΔΕΥΑ, λόγω των αυξήσεων του ενεργειακού κόστους.
Συνοψίζοντας, για μία ακόμη φορά θέλω να εκφράσω την αντίθεσή μου σχετικά με την διαφαινόμενη πρόθεση ιδιωτικοποίησης του νερού, την υποστήριξη της θέσης της ΕΔΕΥΑ για απόσυρση του νομοσχεδίου, τη θέσπιση νομοθετικής ρύθμισης για την πλήρη και άμεση στελέχωση των ΔΕΥΑ με μόνιμο προσωπικό και τη θέσπιση αναγκαίων ρυθμίσεων προκειμένου να υπάρξει οικονομική ενίσχυση για την κάλυψη της αύξησης του ενεργειακού κόστους, ούτως ώστε οι ΔΕΥΑ να ενισχυθούν οργανωτικά και διοικητικά για να διαχειρισθούν αποτελεσματικά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
Κλείνοντας και μετά από ψήφισμα της ΕΔΕΥΑ, η δικαιολογία της κυβέρνησης ότι αποτελεί συμβατική υποχρέωση της Ελλάδας για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας η συγκεκριμένη νομοθέτηση καταρρέει σύμφωνα με την αντίδραση της DG ECFIN της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, διότι προβλέπεται η δημιουργία νέας Εθνικής Αρχής Υδάτων και όχι υπαγωγή του τομέα παροχής υπηρεσιών ύδατος σε ήδη υπάρχουσα Ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή (ΡΑΕ), η οποία λόγω της υποστελέχωσής της και του ειδικού αντικειμένου είναι αδύνατον να ανταποκριθεί στις νέες υποχρεώσεις.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΔ.Ε.Υ.Α.Δ.Κ.
ΣΠΑΘΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ