Κατά τον πρόσφατο εορτασμό της επετείου της 25ης Μαρτίου παρατήρησα για άλλη μια φορά, ότι η μέγιστη συμβολή της Κέρκυρας και των Επτανήσων στον αγώνα της χώρας μας για ελευθερία, εθνική ανεξαρτησία και κοινωνική δικαιοσύνη, δεν έχει καθόλου αναδειχθεί, στο βαθμό τουλάχιστον που θα έπρεπε. Προς τούτο κατέθεσα ερώτηση στην Υπουργό Παιδείας προκειμένου οι, κομβικής σημασίας, αγώνες των προγόνων μας, η ιστορία της Κέρκυρας και των Ιονίων Νήσων να ενταχθούν – επιτέλους- στη σχολική ύλη, συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας ισχυρής και ζωντανής σχέσης μεταξύ των μαθητών και του τόπου τους, εμπνέοντας τους να την διατηρήσουν ζωντανή και ενεργή για τις μελλοντικές γενιές.

Δεν νοείται Κράτος που να μην μεριμνά για την διδασκαλία του συνόλου της ιστορίας του στα σχολεία κι επιπλέον πρέπει να αποκατασταθεί η αδικία και η παράλειψη χρόνων αναφορικά με την αποσιώπηση της πλούσιας ιστορίας των Επτανήσων από τα σχολικά βιβλία.

Η ερώτηση προς την Υπ. Παιδείας κα. Κεραμέως έχει ως εξής:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων

Θέμα: «Για την ένταξη της Κερκυραϊκής ιστορίας και της ιστορίας των Επτανήσων στην ύλη των σχολικών βιβλίων»

Η Κέρκυρα και τα Επτάνησα έχουν μια μεγάλη πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά που έχει μεγάλη σημασία,  όχι μόνο για την ιστορία της Ελλάδας αλλά και για την παγκόσμια ιστορία.

Στη διάρκεια των αιώνων η Κέρκυρα επηρεάστηκε από τους Ρωμαίους, τους Βενετούς, τους Γάλλους και τους Βρετανούς, ενώ κατά τη διάρκεια της κατοχής των Βενετών (1386-1797), εξελίχθηκε σε μια από τις πλουσιότερες πόλεις της Μεσογείου, και έγινε Κέντρο τέχνης, φιλοσοφίας και επιστημών, ακολουθώντας μια διαφορετική ιστορική πορεία από την υπόλοιπη Ελλάδα.

Ειδικότερα, η 11η Αυγούστου 1716 κατέχει ιδιαίτερη θέση στην παγκόσμια ιστορία, καθώς η καθοριστική νίκη των Βενετών, με τη συμμετοχή Επτανησίων και Κερκυραίων επί των Οθωμανών στη δεύτερη πολιορκία της Κέρκυρας ανέκοψε τη βέβαιη προέλαση των Οθωμανών στην Ευρώπη. Η νίκη που είχε πολύπλευρη σημασία σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, ενίσχυσε τη σταθερή πορεία της πατρίδας μας,  η οποία κρατήθηκε στον πυρήνα των πολιτισμένων κρατών του κόσμου.

Επιπλέον, κατά τη διάρκεια των Ναπολεόντειων πολέμων, στα Επτάνησα δημιουργήθηκε, με διεθνείς συνθήκες, το πρώτο κράτος Ελλήνων στον εθνικό  χώρο, αρχικά ως «Επτάνησος Πολιτεία» (1800-1807) οθωμανικό προτεκτοράτο με την εγγύηση της Ρωσίας και στη συνέχεια ως «Ιόνιον Κράτος» (1815-1864) βρετανικό προτεκτοράτο. Και στις δύο φάσεις αυτές, ωρίμασαν οι πολιτικές ιδέες και συνθήκες, ασκήθηκε ο κοινοβουλευτισμός, εισήχθησαν οι σύγχρονοι διοικητικοί θεσμοί και τονώθηκε η εθνική αυτογνωσία με την προστασία της θρησκείας και την καλλιέργεια των γραμμάτων και των τεχνών. Στην περιοχή ζούσαν εξέχουσες προσωπικότητες που διακρίθηκαν στον τομέα της δημιουργίας και των γραμμάτων και συνέβαλαν στον εμπλουτισμό της σύγχρονης πνευματικής και καλλιτεχνικής ζωής, ενώ με την ίδρυση της πρώτης Ακαδημίας στην Εγγύς και Μέση Ανατολή, της «Ιόνιας Ακαδημίας», οι ακαδημαϊκοί άνθρωποι επέστρεψαν στην Ελλάδα.

Παράλληλα τα Ιόνια νησιά υπήρξαν καταφύγια των καταδιωκομένων κλεφταρματολών της Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου,  Σουλιωτών και Παργινών και χώροι στους οποίους οργανώθηκαν ισχυρές εφορείες της Φιλικής Εταιρείας. Κατά τη διάρκεια της Επανάστασης, οι εφορείες αυτές εξελίχθηκαν σε όργανα υποστήριξης για τους επαναστάτες, προωθώντας τους φιλέλληνες και σχηματίζοντας αξιόπιστες ομάδες εθελοντών, αποστέλλοντας χρήματα, φάρμακα και στρατολογικό υλικό, φροντίζοντας τους πρόσφυγες και τους τραυματίες και αγοράζοντας αιχμάλωτους. Συγκλονιστική παραμένει η αποστροφή στον λόγο του πρώτου Προέδρου της Γερουσίας το 1802 «…Το Έθνος μας που αναγεννήθηκε, απέκτησε όνομα Ελληνικό, γλώσσα ελληνική και Πατρίδα Ελληνική».

Επιπρόσθετα, το γεγονός πως το ελληνικό στοιχείο άκμαζε πριν και μετά την Επανάσταση του ’21 παρά τις διαδοχικές ξένες κυριαρχίες, καθιστούν την ιστορία της Κέρκυρας κομβικής σημασίας. Η Ένωση των Επτανήσων έγινε μετά από έντονους κοινωνικούς αγώνες και δεν χαρίστηκαν στην Ελλάδα (στον Γεώργιο τον Α΄), όπως γράφεται και λέγεται. Είναι ιστορικό γεγονός υψηλού βεληνεκούς που δεν έγινε αναίμακτα. Στην Επτάνησο ευδοκίμησε ένα πρωτοπόρο ριζοσπαστικό κίνημα με βασικό αίτημα την ένωση με την Ελλάδα. Είναι η επανάσταση της Βουκέντρας στην Λευκάδα, η Επανάσταση των Ποπολάρων στη Ζάκυνθο και οι συνεχείς εξεγέρσεις σε χωριά της Κέρκυρας. Είναι οι πρωτοπόροι Ριζοσπάστες της Κεφαλονιάς, ο Π. Πανάς, ο Ηλίας Ζερβός – Ιακωβάτος, ο Ιωσήφ Μομφεράτος και τόσοι άλλοι αγωνιστές σε όλα τα νησιά μας που έδωσαν τις δυνάμεις και τη ζωής τους ακόμη, για ελευθερία, εθνική ανεξαρτησία και κοινωνική δικαιοσύνη.

Οι μαθητές μας πρέπει να γνωρίσουν αυτή την κληρονομιά των νησιών μας και τη σημασία της στη διαμόρφωση του παρόντος και του μέλλοντος. Η παρουσίαση της τοπικής ιστορίας στα σχολεία θα δώσει στους μαθητές μας μια πλήρη εικόνα του ρόλου που έπαιξαν η Κέρκυρα και τα Επτάνησα στη διαμόρφωση της ελληνικής και της παγκόσμιας ιστορίας.

Γι’ αυτό και η Πολιτεία οφείλει να εντάξει αυτή την πλούσια ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά της Κέρκυρας και των Επτανήσων στα σχολικά εγχειρίδια και να την καταστήσει ουσιαστικό κομμάτι της εκπαιδευτικής κοινότητας. Αυτό θα συμβάλει στη δημιουργία μιας ισχυρής και ζωντανής σχέσης μεταξύ των μαθητών και του τόπου τους, εμπνέοντας τους να την διατηρήσουν ζωντανή και ενεργή για τις μελλοντικές γενιές.

Επειδή η τοπική ιστορία αξίζει να τύχει μεγαλύτερης προσοχής από τους ιστορικούς και τους εκπαιδευτικούς.

Επειδή, πρέπει να αναγνωρίσουμε τη σημασία της τοπικής ιστορίας και των πολιτιστικών παραδόσεων, καθώς αποτελούν ζωτικό κομμάτι της ταυτότητας του τόπου μας και της χώρας μας συνολικά.

Επειδή η Κέρκυρα και τα Επτάνησα ακολούθησαν μια πολύ διαφορετική ιστορική πορεία από την υπόλοιπη οθωμανοκρατούμενη Ελλάδα.

Επειδή, η ανάπτυξη των τεχνών και των γραμμάτων στην περιοχή, το Πανεπιστήμιο, η πολιτική δραστηριότητα των κοινωνικών ομάδων, η στρατηγική σημασία των νησιών, η ορθόδοξη και ελληνόφωνη παράδοση, το Σύνταγμα του 1800, η Ενετική Κυριαρχία, η Βρετανική Προστασία, οι ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις της κοινωνίας, οι Καρμπονάροι, οι Ποπολάροι, οι Ριζοσπάστες, η φιλοξενία του Σερβικού έθνους κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, η πλούσια ιστορία και η διαφορετική πορεία της Κέρκυρας και των Επτανήσων από την υπόλοιπη Ελλάδα, αποτελούν ζητήματα υψίστης ιστορικής σημασίας, προκειμένου η κερκυραϊκή ιστορία να έχει μια ξεχωριστή θέση στα σχολικά βιβλία.

Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:

  1. Υπάρχει πρόθεση αναθεώρησης των σχολικών βιβλίων, ώστε να αποκατασταθεί η αδικία και η παράλειψη χρόνων και να ενταχθεί η Κερκυραϊκή ιστορία και η Ιστορία των Επτανήσων στη διδακτέα ύλη, προκειμένου να γνωρίσουν οι μαθητές την κληρονομιά των νησιών μας;
  2. Υπάρχει πρόθεση αξιοποίησης του Εγχειριδίου Ιστορίας των Επτανήσων, που εκδόθηκε το 2019 από την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, με την επιμέλεια του Ιονίου Πανεπιστημίου και τη συμβολή έγκριτων ακαδημαϊκών, καθώς και η ενίσχυση και στήριξη νέων εκδόσεων τοπικής ιστορίας για τα Επτάνησα;

 

Οι Ερωτώντες Βουλευτές

 

Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος

Αβραμάκης Ελευθέριος
Αυγέρη Δώρα
Βαρδάκης Σωκράτης
Γκιόλας Γιάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Καλαματιανός Διονύσης
Καφαντάρη Χαρά
Μάλαμα Κυριακή
Μπαλάφας Γιάννης
Μεϊκόπουλου Αλέξανδρος
Ξενογιαννακοπούλου Μαρίλιζα
Παπαδόπουλος Σάκης
Παπαηλιού Γεώργιος
Πέρκα Θεόπιστη
Πούλου Παναγιού
Σκουρλέτης Παναγιώτης
Τελιγιορίδου Ολυμπία

Ακολουθήστε το kefaloniapress.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις