Τα σουβενίρ είναι ένα ουσιαστικό μέρος της ταξιδιωτικής εμπειρίας, αλλά ακόμα δεν έχουν «επαναστατήσει», όπως άλλα κομμάτια της ταξιδιωτικής οικονομίας, ενώ δεν έχουν υλοποιηθεί και νέοι, καινοτόμοι τρόποι για την υποστήριξη των τοπικών τεχνιτών και κοινοτήτων στον τουρισμό, σύμφωνα με το Skift Take και τον κ. Dawit Habtemariam.
Συνήθως, οι ταξιδιώτες δεν χρησιμοποιούν τα αναμνηστικά που αγοράζουν στους προορισμούς, ωστόσο, εάν δεν υπήρχε το εμπόδιο των εξόδων αποστολής, οι επιλογές αγοράς δεν θα περιορίζονταν, αυξάνοντας τόσο την αξία των σουβενίρ, όσο και τη δημιουργικότητα των επιχειρήσεων που τα πωλούν.
Επίσης, σήμερα που οι ταξιδιώτες είναι πολύ πιο ευαισθητοποιημένοι σχετικά με τον αντίκτυπό τους στο περιβάλλον, αυτές οι αγορές της στιγμής ενδέχεται να περάσουν σε ένα νέο στάδιο ελέγχου.
Από τη άλλη πλευρά, τα σουβενίρ, τα αναμνηστικά, τα έργα τέχνης και χειροτεχνίας, είναι ουσιαστικά η ψυχή των τοπικών τουριστικών οικονομιών σε όλο τον κόσμο.
Σύμφωνα με τον κ.Peter van Berkel, πρόεδρο της International Inbound Travel Association και της Travalco, οι αγορές αναμνηστικών είναι μια τεράστια εξαγωγή. Μόνο το 2021, οι πωλήσεις αναμνηστικών και δώρων στις ΗΠΑ, ανήλθαν σε περίπου 19 δις. δολάρια, σύμφωνα με την Statista.
Περαιτέρω, μία έρευνα του YouGov, διαπίστωσε ότι το 65% των Αμερικανών θα αγοράσει στα ταξίδια του τουλάχιστον ένα αναμνηστικό, κάτι που είναι πολύ σημαντικό για τις αναμνήσεις που δημιουργούνται.
Όντως, τα αναμνηστικά είναι προϊόντα μάρκετινγκ του προορισμού σε πιθανούς επισκέπτες. Από αυτά, περίπου το 44% είναι δώρα για συγγενείς και το 22% προορίζεται για φίλους.
Δεν είναι λίγοι οι ντόπιοι σε όλους τους προορισμούς του κόσμου, οι οποίοι έχουν δημιουργήσει επιχειρήσεις γύρω από αναμνηστικά, ώστε να συντηρούνται και να συμμετέχουν οικονομικά στην τουριστική οικονομία. Στην Καμπότζη, για παράδειγμα, ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο έχουν αναπτυχθεί μεγάλες κοινότητες γύρω από το Angkor Wat, ήταν ο όγκος του τουρισμού που προσελκύει καθημερινά ο ναός. Οι ντόπιοι λοιπόν, κερδίζουν τα προς το ζην, πουλώντας έργα τέχνης και αναμνηστικά σε τουρίστες.
Τα αναμνηστικά όχι μόνο παρέχουν ένα οικονομικό μέσο στήριξης, αλλά επιτρέπουν στις κοινότητες να διατηρήσουν τον πολιτισμό και την κληρονομιά τους και να εμπλουτίσουν την εμπειρία των επισκεπτών.
Αλλά συνήθως οι ταξιδιώτες δεν χρησιμοποιούν τα αναμνηστικά που αγοράζουν. Παρ’ όλο που τα σουβενίρ τους βοηθούν να απολαύσουν ξανά έναν προορισμό, οι τουρίστες είτε τα ξεχνούν σε κάποιο ράφι ή συρτάρι, είτε τα πετούν.
Τα αχρησιμοποίητα σουβενίρ μπορούν να βλάψουν το περιβάλλον. Εάν το σουβενίρ είναι πλαστικό και φθηνό, είναι πιθανό να καταλήξει σε χωματερή, σύμφωνα με τον κ. Matt Berna, πρόεδρος Αμερικής για το Intrepid Travel.
Αυτό που αυξάνει την πιθανότητα χρήσης ενός σουβενίρ μετά την αγορά, είναι η λειτουργικότητά του ή η σημασία του για τον ταξιδιώτη, διαπιστώνει ο κ. Berna. Οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να εκτιμήσουν ένα προϊόν που είναι χειροποίητο και μοναδικό στον προορισμό ή ένα αναμνηστικό που βοήθησαν να δημιουργηθεί.
Ένας σημαντικός περιορισμός του τί μπορεί να αγοράσει ένας ταξιδιώτης, είναι το γεγονός ότι, όσο μεγαλύτερο είναι ένα σουβενίρ, τόσο πιο δύσκολο είναι να το μεταφέρει στο σπίτι του. Έτσι, πολλά μεγάλα αντικείμενα που θα είχαν νόημα για τους ταξιδιώτες, παραλείπονται λόγω της δυσκολίας στη μεταφορά.
Οι ταξιδιώτες, για παράδειγμα, μπορεί να βρουν σε έναν τοπικό πωλητή έργων τέχνης έναν πίνακα που θα ήθελαν να κρεμάσουν στον τοίχο τους, αλλά ξέρουν ότι θα ήταν ακριβό και ταλαιπωρία στη μεταφορά, ειδικά στο εξωτερικό. Υπάρχει επίσης έλλειψη εμπιστοσύνης, ότι το πολύτιμο και μερικές φορές εύθραυστο αντικείμενο, θα φτάσει στο σπίτι τους εγκαίρως και ασφαλές.
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι, τα πιο δημοφιλή αναμνηστικά ανά χώρα, είναι εύκολο να μεταφερθούν με αεροπλάνα. Οι βελτιώσεις στο κόστος και στην ταχύτητα παράδοσης, θα μπορούσαν να διαφοροποιήσουν τα αναμνηστικά για τα οποία είναι γνωστές οι εκάστοτε χώρες.
Για παράδειγμα, ένα κατάστημα κοσμημάτων και ψηφιδωτών τέχνης στην Ιορδανία, συνεργάστηκε με εταιρεία μεταφορών για τη δωρεάν παράδοση χειροποίητων ψηφιδωτών και άλλων αγαθών που κοστίζουν πάνω από 50 δολάρια.
Επιπλέον, ορισμένα αναμνηστικά, όπως είναι για παράδειγμα τα μπαχαρικά, ακόμη και αν είναι υψηλής ποιότητας, μπορεί να έχουν ημερομηνία λήξης. Αυτό που θα μπορούσε να βοηθήσει και να προσθέσει αξία σε μία τέτοια περίπτωση, θα ήταν εάν ο έμπορος αντικαθιστούσε το εξαντλημένο προϊόν, σε συνεργασία με έναν ταχυμεταφορέα.