ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΓΕΡΑΣΙΜΟΥ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ & ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ – ΠΑΣΧΑ ΣΩΤΗΡΙΟΥ ΕΤΟΥΣ 2023
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΒΑΪΩΝ 09-04-2023
Ώρα 07.00π.μ. Όρθρος-Θ. Λειτουργία
Ώρα 05.00μ.μ Εσπερινός
Ώρα 08.30μ.μ. Α΄ Νυμφίος
ΜΕΓΑΛΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 10-04-2023
Ώρα 07.30π.μ. Προηγιασμένη Θ. Λειτουργία
Ώρα 05.00μ.μ. Μεγάλο Απόδειπνο
Ώρα 08.30μ.μ. Β΄ Νυμφίος
ΜΕΓΑΛΗ ΤΡΙΤΗ 11-04-2023
Ώρα 07.30π.μ. Προηγιασμένη Θ. Λειτουργία
Ώρα 05.00μ.μ. Μεγάλο Απόδειπνο
Ώρα 08.30μ.μ. Γ΄ Νυμφίος
ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΤΑΡΤΗ 12-04-2023
Ώρα 07.30π.μ. Προηγιασμένη Θ. Λειτουργία
Ώρα 05.00μ.μ. Ιερό Ευχέλαιο
Ώρα 08.30μ.μ. Όρθρος Μεγάλης Πέμπτης
ΜΕΓΑΛΗ ΠΕΜΠΤΗ 13-04-2023
Ώρα 07.00π.μ. Εσπερινός –Θ. Λειτουργία Μεγάλου Βασιλείου
Ώρα 08.30μ.μ. Όρθρος της Μεγάλης Παρασκευής . Ακολουθία των Παθών. (12 ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ)
ΜΕΓΑΛΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14-04-2023
Ώρα 08.30π.μ. Μεγάλες Ώρες
Ώρα 04.30μ.μ Ακολουθία του Εσπερινού της Αποκαθηλώσεως.
Ώρα 08.30μ.μ Όρθρος του Μεγάλου Σαββάτου, Εγκώμια Έξοδος του Επιταφίου και η περιφορά αυτού.
ΜΕΓΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟ 15-04-2023
Ώρα 07.00π.μ. Εσπερινός-Θ. Λειτουργία Μ. Βασιλείου
Ώρα 12.00π.μ. Ακολουθία της Αναστάσεως-Θ. Λειτουργία
ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΑΣΧΑ 16-04-2023
Ώρα 05.00μ.μ. Εσπερινός Αγάπης
ΔΕΥΤΕΡΑ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ 17-04-2023
Ώρα 08.00π.μ.Όρθρος-Θ. Λειτουργία
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΟΥ ΘΩΜΑ 23-04-2023
Ώρα 07.30π.μ. Ὂρθρος – Θ. Λειτουργία Λιτάνευσις Ἱ. Σκηνώματος Ἁγίου Γερασίμου.
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΑ
ΕΚ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΟΝΗΣ
Πεμπτη εβδομαδα η εβδομαδα οπου δυανυουμε η αλλιως εβδομαδα του Λαζαρου και ετοιμαζεται η συμπασα υπ ουρανον Ορθοδοξος Εκκλησια να εισελθει πλεον στην αγια και Μεγαλη Εβδομαδα την εβδομαδα οπου θα προσκυνησει τα αχραντα και σωτηρια παθη του Κυριου θα υμνησει την θεοσομον ταφην και την εις Αδου καθοδον και θα εορτασει την εορτη των εορτων και πανηγυρι το Αγιον Πασχα και αναρτωνται σε ολους τους ναους μονες και τα προσκυνηματα τα αναλογα προγραμμματα-ανακοινωσεις τελεσεων των ιερων ακολουθιων κατ εκεινες τις ημερες.
Με αφορμη την ανακοινωση απο την ιερα μονη του Αγιου Γερασιμου για τις ακολουθιες της Μ Εβδομαδος και του Πασχα δεον να αναφερθουν καποιες σκεψεις.
Ειναι αληθεια οτι ο χριστιανικος ελληνικος λαος και οχι μονο αισθανεται αυτες τις ημερες μια ψυχικη αναταση και αρεσκεται να προσερχεται στα ιερα κυριως προσκυνηματα οπου της Ελλαδος ειδικα αυτες τις ημερες οπου θα κορυφωθει το θειο δραμα για να εκκλησιασθει και προσευχηθει και να μετασχει των αχραντων μυστηριων προς ψυχικη και πνευματικη του ωφελεια μακρυα πολλες φορες απο θορυβους και φασαρια και αποζητωντας την αποκοσμο εκεινη κατανυξη που προσφερεται στα μοναστηρια και προσκυνηματα οπου πολλακις τελουνται οι ακολουθιες με βαση το μοναστικο-και αγιορειτικο τυπικο οπου προσδιδει στα τελουμενα σε συνδυασμο με τους αριστα ψαλλομενους υμνους των ημερων μια ξεχωριστη μεγαλοπρεπεια ενα μοναδικο πνευματικο μεγαλειο.
Ενα τετοιο συναισθημα διακατεχει και τον οποιοδηποτε προσκυνητη οπου θα βρεθει αυτες τις ημερες στην ιερα μονη του Αγιου πολλες φορες κατοικους και παρεπιδημους εν τη διασπορα οπου ερχονται για λιγο εστω στην πατριδα και με αφορμη αυτο ερχονται και για ενα προσκυνημα στον Αγιο και την εκπληρωση και αυτη την εποχη καποιου εκ μερους ταματος.
Ειναι γεγονος οτι ο σημερα ανθρωπος αποζητα για λιγο ηρεμια και γαληνη και ψυχικη-πνευματικη περισυλλογη για να νιωσει καλυτερα και βαθυτερα στο ειναι του τα γεγονοτα των ημερων αθορυβα και απλα οπως αθορυβα ο Χριστος” εσφραγισμενου του μνηματος η Ζωη εν τω ταφω ανεστη και των θυρων κεκλεισμενων επεστη η παντων Αναστασις”.
Ενας αλλος λογος ειναι και το σταυροαναστασιμο κλιμα των μονων και της μονης του Αγιου αλλα θα λεγαμε και η σταυροαναστασιμος Χαρις οπου πηγαζει απο το ιερο και σεπτο σκηνωμα του Αγιου Γερασιμου γιατι ειναι το ιδιο το σκηνος ενα απτο σημειο μια ατρανταχτος αποδειξις της κοινης εν τη εσχατη ημερα αναστασεως του βροτειου οπου θαρρει κανεις οτι βρισκεται σε αλλον τοπο και χρονο οπου ουρανος και γη γινονται ενα και το αυτο και οπου ζωντας τη σταυροαναστασιμο ατμοσφαιρα ο καθε πιστος και εχοντας δεχθει στην ψυχη του την ανωθεν θεικην δροσον του Πνευματος αποχωρει ανακαινισμενος και μεταμορφωμενος απο την ευλογια που εδεχθη. Ενα και το κυριον μεσον ειναι το προσκυνημα στον Αγιο σε συνδυασμο με τις κατανυκτικες ιερες ακολουθιες αυτης της εβδομαδος .
Σε καποια μονη του Αγιου Ορους σε τοιχογραφια εικονιζεται ενας μοναχος ενδεδυμενος το μαυρο ρασο το μοναχικο του σχημα ενω ειναι υψωμενος και καθηλωμενος σε σταυρο ως και ο Χριστος ενω εκατερωθεν του εικονιζονται τα συμβολα του παθους του Κυριου συμβολα και της φιλομαρτυρικης ζωης και ανηφορικου Γολγοθα οπου καλειται ο καθε μοναχος με την προαιρεση του να διελθη με σκοπο την σωτηρια τον αγιασμο και την θεωση, νεκρωνοντας ταυτοχρονα το κακο και εφαμαρτο εγω του και τα οποια στοιχεια του εμποδιζουν την πορεια προς τα ανω.
Αριστα η ζωη του μοναχου συνδεδεμενη με τη ζωη του Χριστου γιατι ο μοναχος εκπληρωνει αυτο που λεει και ενας υμνος της ακολουθιας του Νυμφιου ”Δευτε ουν και ημεις συμπορευθωμεν αυτω(τω Χριστω) και συσταυρωθωμεν και νεκρωθωμεν δι Αυτον ταις του βιου ηδοναις”.Η ζωη του μοναχου ειναι ταυτισμενη με τα παθη του Κυριου αλλα και με το μαρτυρικο αιμα των αγιων της πιστεως γιατι κατα τους πατερες της Εκκλησιας η ασκηση ειναι ενα μαρτυριο συνειδησεως διηνεκες και το μαρτυριο αυτο εξισωνεται με το αιμα του μαρτυριου.
Ενα τετοιο μαρτυριο κληθηκε εκ προαιρεσεως αγαθης να βιωσει για τον Χριστο και ο Αγιος Γερασιμος γιαυτο γευεται την αναστασιμο χαρα εν ουρανοις και το σκηνος του περιλουζεται με το αναστασιμο φως και την δωρεα του Αγιου Πνευματος δεικνυοντας στους πιστους οπου γης αλλα και παντοθεν ερχομενους για προσκυνημα την αληθεια και τη δυναμη του ανασταντος Χριστου.
Γιαυτο εξισου ο ανωνυμος και πιστος λαος του Θεου προσερχεται ειδικα αυτες της ημερες στους ιερους αυτους τοπους οπου γιμεται μαρτυς και κοινωνος της σταυροαναστασιμου χαρας και χαριτος ανταποκρινομενος στο καλεσμα των ιερων μονων και προσκυνηματων μεσω των ανακοινωσεων -προγραμματων αφηνοντας για λιγο τις πολεις και τον θορυβο απο τα βεγγαλικα και την πολυκοσμια οπου αυτες τις ημερες παρατηρειται κυριως στους κοσμοπολιτικους προορισμους με τα διαφορα αξιοθεατα .