Έκθετη η κυβέρνηση περί των αιτιάσεων ότι η τηλεδιοίκηση λειτουργούσε. Τα σημεία που αναφέρονται στην προβληματική λειτουργία της γραμμής. Παράνομος ο διορισμός του σταθμάρχη.
Στη δημοσιότητα δόθηκε την Πέμπτη το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων σχετικά με το δυστύχημα στα Τέμπη. Η Επιτροπή αναφέρει μεταξύ άλλων ότι τα προβλήματα των Ελληνικών Σιδηροδρόμων είναι χρόνια και σχετίζονται σε μεγάλο βαθμό με την σταδιακή προτίμηση των πολιτών σε εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης λόγω και της ανάπτυξης των οδικών αξόνων και των άλλων μορφών μετακίνησης όπως η αεροπλοΐα.
Σημειώνει ακόμη πως οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση του συνόλου των συμβάσεων για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου αποτελεί ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα που οφείλεται σε όλους τους εμπλεκόμενους στις διαγωνιστικές διαδικασίες αλλά και την κακή οργάνωση και εκτέλεση.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει το σημείο στο οποίο η Επιτροπή πρακτικά διαψεύδει το επιχείρημα της κυβέρνησης περί συστήματος τηλεδιοίκησης το οποίο υποτίθεται πως λειτουργούσε στη Λάρισα.
Το πόρισμα αναφέρει συγκεκριμένα πως υπήρχε τοπικός πίνακας τηλεχειρισμού, κάτι που δεν συνιστά σύστημα τηλεδιοίκησης. Παράλληλα, σημειώνεται πως την ώρα του δυστυχήματος, θα έπρεπε να είναι σε εντεταλμένη υπηρεσία τρεις σταθμάρχες.
Τονίζεται ακόμη πως υπήρχαν προβλήματα στη σηματοδότηση στο τμήμα Λάρισα – Θεσσαλονίκη από τον Ιούλιο του 2019 με την ηλεκτρική πλευρική σηματοδότηση να παραμένει εκτός λειτουργίας εξαιτίας της πυρκαγιάς στο κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας στη θέση “Ζάχαρη”. Η διαχείριση της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας πραγματοποιείτο με τηλεφωνικό σύστημα αποκλεισμού με τους σταθμούς της Λάρισας και των Ν. Πόρων να αποτελούν τα δύο άκρα του τμήματος αποκλεισμού με εξασφάλιση ελεύθερης γραμμής.
Από την εκτίμηση των στοιχείων που είχε στη διάθεσή της η Επιτροππή προκύπτει ακόμη, ως προς τον διορισμό του μοιραίου σταθμάρχη, ότι το Τριμελές Όργανο αξιολόγησης της αίτησης μετάταξης του όφειλε να την απορρίψει λόγω έλλειψης του πρόσθετου απαιτούμενου προσόντος, δηλαδή της μη υπέρβασης του 48ου έτους ηλικίας και να μην παράσχει τη σύμφωνη γνώμη του.
Δήλωση του Νίκου Παππά
Όπως σημειώνει ο Ν. Παππάς σε ανακοίνωσή του:
“Ακόμα και το πόρισμα που «παρήγγειλε» η κυβέρνηση Μητσοτάκη για το δυστύχημα των Τεμπών την εκθέτει πολλαπλά.
Αναδεικνύει τις ευθύνες των Μητσοτάκη και Καραμανλή και ξεσκεπάζει την επιχείρηση συγκάλυψης.
Μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι:
-Η τηλεδιοίκηση στο τμήμα Λάρισα – Θεσσαλονίκη δεν λειτουργούσε από τον Ιούλιο του 2019.
-Στη Λάρισα λειτουργούσε τοπικός πίνακας χειρισμού και όχι τηλεδιοίκηση, όπως επέμενε ο κ. Γεραπετρίτης, ενώ ο σταθμάρχης «έβλεπε» το τρένο μόνο για 2,8 χλμ από την έξοδο της Λάρισας και όχι για 12 χλμ που έλεγε η κυβέρνηση.
-Το σύστημα ETCS, που δεν ολοκληρώθηκε με ευθύνη Καραμανλή, θα μπορούσε να έχει αποτρέψει τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.
-Η εκπαίδευση του μοιραίου σταθμάρχη ήταν ελλιπής και ανεπαρκής, ενώ η μετάταξή του κακώς έγινε.
Ο κ. Μητσοτάκης δεν μπορεί να συνεχίζει τη συγκάλυψη. Οι ευθύνες του είναι βαρύτατες”.
Υπενθυμίζεται ότι ενάμιση μήνα μετά από τον διορισμό της (6 Μαρτίου), η επιτροπή ολοκλήρωσε την εργασία της, εκδίδοντας ανακοίνωση στην οποία τονίζει πως “το πόρισμα δεν ασχολείται με καταλογισμό ή και με επιμερισμό ευθυνών, αρμοδιότητα που σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον νόμο ανήκει μόνο στις αρμόδιες δικαστικές αρχές”. Ωστόσο, κάνει λόγο για “συστημικά προβλήματα και δυσλειτουργίες” που αναδεικνύονται από την έρευνα.
Σημειώνει δε, πως “στο πόρισμα προτείνεται μια δέσμη άμεσων, βραχυπρόθεσμων και μεσομακροπρόθεσμων μέτρων για την ασφαλή, εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα”.
Πλέον, το πόρισμα αναμένεται να κοινοποιηθεί αρμοδίως στον Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας που διεξάγει την ανάκριση με αίτημα για άμεση δημοσιοποίησή του από το Υπουργείο. Συνεπώς, αυτό που μένει είναι το πράσινο φως από τον Εισαγγελέα που διεξάγει την ανάκριση για το δυστύχημα ώστε το υπουργείο να προβεί στην άμεση δημοσιοποίηση του πορίσματος της τριμελούς επιτροπής, η οποία αποτελείται από τον επίτιμο πρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, Ιωάννη – Κωνσταντίνο Χαλκιά στη θέση του προέδρου και τους καθηγητές Βασίλη Προφυλλίδη από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και Χρήστο Πυργίδη από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Γενιδούνιας: Οι μηχανοδηγοί δεν κλήθηκαν στην Επιτροπή των Εμπειρογνωμόνων
Μετά την ανακοίνωση για το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για το πολύνεκρο δυστύχημα των Τεμπών, ο πρόεδρος των Μηχανοδηγών Κώστας Γενιδούνιας δήλωσε πως δεν κλήθηκε για να καταθέσει.
Συγκεκριμένα, σε ανάρτησή του στο Facebook, ο Κώστας Γενιδούνιας τονίζει πως αναμένει με ενδιαφέρον τη δημοσιοποίηση του πορίσματος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων
Η ανάρτηση του Κώστα Γενιδούνια στο Facebook:
«Αναμένοντας με ενδιαφέρον τη δημοσιοποίηση του πορίσματος, να δηλώσω ότι δεν κλήθηκα να καταθέσω (είτε ως πρόσωπο – είτε να καταθέσουμε ως Σωματείο) – παρότι το θεωρούσα λογικό – στην επιτροπή που όρισε η κυβέρνηση για τη διερεύνηση του δυστυχήματος. Το μόνο που μας ζητήθηκε ήταν να δώσουμε τα εξώδικα όπως και κάναμε».
Το Δελτίο Τύπου που εξέδωσε η Επιτροπή την Τρίτη
«Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, η οποία συστήθηκε και συγκροτήθηκε με την απόφαση του Γενικού Γραμματέα Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με αριθμό 71651/06-03-2023 (Β΄1310), παρέδωσε σήμερα, Τρίτη 18-04-2023 στον Υπουργό Επικρατείας αρμόδιο για θέματα Υποδομών και Μεταφορών κ. Γεώργιο Γεραπετρίτη το Πόρισμά της, στο οποίο διερευνώνται και αναδεικνύονται τα συστημικά προβλήματα και οι δυσλειτουργίες αναφορικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα που έλαβε χώρα στις 28-02-2023 στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών.
Η Επιτροπή διαβεβαιώνει ότι εργάστηκε εντατικά με αυξημένο αίσθημα ευθύνης από τις 06-03-2023 μέχρι σήμερα και άσκησε τα καθήκοντά της ανεξάρτητα και αμερόληπτα, αξιολογώντας με καθαρά επιστημονικά κριτήρια το σύνολο των στοιχείων που συνέλεξε από όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές.
Το Πόρισμα δεν ασχολείται με καταλογισμό ή και με επιμερισμό ευθυνών, αρμοδιότητα που σύμφωνα με το Σύνταγμα και τον νόμο ανήκει μόνο στις αρμόδιες δικαστικές αρχές οι οποίες ήδη εργάζονται με γοργό ρυθμό προς την κατεύθυνση αυτή.
Κύριο μέλημα των Μελών της Επιτροπής ήταν, μετά την ανάλυση των συνθηκών του τραγικού δυστυχήματος να αναδειχθούν και να εντοπιστούν τα προβλήματα στην όλη διάρθρωση των εμπλεκομένων στη λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών, Φορέων, Οργανισμών και Αρχών και στην άσκηση των αρμοδιοτήτων φυσικών ή νομικών προσώπων και ιδίως να προταθούν λύσεις, που θα συμβάλουν – στο πλαίσιο και των λοιπών διερευνήσεων, μελετών, προτάσεων και πρωτοβουλιών των αρμοδίων προς τούτο Φορέων και Αρχών στη λήψη όλων των απαιτούμενων μέτρων που θα αποτρέψουν ίδια ή παρόμοια δυστυχήματα στο μέλλον.
Ειδικότερα, στο Πόρισμα προτείνεται μια δέσμη άμεσων, βραχυπρόθεσμων και μεσομακροπρόθεσμων μέτρων για την ασφαλή, εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα.
Ευχή της Επιτροπής είναι το Πόρισμα να αξιοποιηθεί αποκλειστικά για τον παραπάνω σκοπό και σε κάθε περίπτωση να μην αποτελέσει αντικείμενο πολιτικής ή κομματικής εκμετάλλευσης ή αντιπαράθεσης, πρακτική που δεν συνάδει με το ερευνόμενο, τραγικό για όλους τους Έλληνες συμβάν”.