Η τάση να αγοράζουν οι τουρίστες δώρα από το ταξιδιωτικό λιανεμπόριο (duty free) έχει μειωθεί σταθερά τα τελευταία τρία χρόνια, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της m1nd-set.
Η έρευνα αναλύει την αγορά δώρων στα ταξίδια (καταστήματα αφορολόγητων ειδών του ταξιδιωτικού λιανικού εμπορίου), συγκρίνοντας την περίοδο από το 2017 έως το 1ο τρίμηνο του 2023.
Ενώ η αγορά δώρων παρουσιάζει πτώση κατά 13 μονάδες, από 40% των αγοραστών που αγόραζαν δώρα πριν από την πανδημία σε 27% το 1ο τρίμηνο του 2023, η έρευνα αποκαλύπτει ότι η αγορά για αυτοκατανάλωση σημείωσε άνοδο, αυξάνοντας από 46% πριν από την πανδημία σε 53% το 1ο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.
Ταξιδιωτικό λιανεμπόριο σε Αμερική και Ευρώπη
Ωστόσο τόσο στην Αμερική όσο και στην Ευρώπη, η πτώση στο ταξιδιωτικό λιανεμπόριο είναι σοβαρή και η αγορά δεν έχει ακόμη αναζωπυρωθεί.
- Στην Αμερική, το ποσοστό αγορών με δώρα στο ταξιδιωτικό λιανεμπόριο έχει μειωθεί κατά 15% από την περίοδο πριν από την πανδημία. Τότε το 41% αγόραζε δώρα στο ταξιδιωτικό λιανεμπόριο. Το ποσοστό είναι στο 26% για το πρώτο τρίμηνο του 2023.
- Στην Ευρώπη, ο αντίκτυπος της πανδημίας στις αγορές δώρων στο ταξιδιωτικό λιανεμπόριο ήταν ο πιο σοβαρός. Η μείωση είναι 20% το 1ο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, από 40% πριν από την πανδημία, από το αντίστοιχο 3μηνο μεταξύ 2017 και 2020.
Αγορές δώρων ανά γενιά
- Η ισχυρότερη μείωση στις αγορές δώρων ανά ηλικιακό τμήμα αφορά τους μεσήλικες αγοραστές.
- Το τμήμα των Millennials είναι το μόνο που δεν έχει δει ακόμη αναζωπύρωση του αριθμού των αγοραστών σε δώρα.
- Σε όλα τα άλλα ηλικιακά τμήματα παρατηρήθηκε αντιστροφή της πτωτικής τάσης από την πανδημία και ανάκαμψη από το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.
Αγορές δώρων ανά φύλο
- Εντονότερη είναι η μείωση των αγορών δώρων μεταξύ των ανδρών από ό,τι των γυναικών, με ανοδική τάση για τους άνδρες αγοραστές από το 1ο τρίμηνο του 2023.
- Η πτωτική τάση δεν έχει ακόμη αντιστραφεί για τις γυναίκες.
Ταξιδιώτες επαγγελματίες και αναψυχής
- Η πιο απότομη μείωση μεταξύ όλων των τμημάτων παρατηρείται στους επαγγελματίες ταξιδιώτες.Το 47% αγόραζε δώρα πριν από την πανδημία. Το ποσοστό αυτό μειώθηκε κατά 27 μονάδες σε μόλις 20% το 2022. Ωστόσο ανέκαμψε, με το 27% των επαγγελματιών ταξιδιωτών να αγοράζει δώρα το 1ο τρίμηνο του 2023.
- Μεταξύ των ταξιδιωτών αναψυχής, η πτωτική τάση που δεν έχει ακόμη αντιστραφεί.
Κατηγορίες δώρων με πτώση
- Η κατηγορία που σημείωσε τη μεγαλύτερη πτώση στις αγορές δώρων είναι τα παιχνίδια.
Αυτή ήταν η κορυφαία κατηγορία για αγορές δώρων στο ταξιδιωτικό λιανεμπόριο πριν από την πανδημία. Αλλά παρουσίασε πτώση 50% στις αγορές, πέφτοντας από το 80% πριν από την πανδημία στο 41% το 2021.
Έκτοτε η κατάσταση βελτιώθηκε, με το 68% των αγορών της κατηγορίας το πρώτο τρίμηνο του 2023 να γίνονται για δώρα. - Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία για δώρα, τα αναμνηστικά, έχει σχεδόν ανακάμψει. Έχει μειωθεί από 73% σε 59% το 2021 το 1ο τρίμηνο του 2023 και το 69% των αγορών της κατηγορίας έγινε για δώρα.
- Τα ζαχαρώδη έχουν υποστεί σημαντική απώλεια στις αγορές δώρων. Λιγότερες από τις μισές αγορές πραγματοποιήθηκαν για δώρο το πρώτο τρίμηνο του 2023, σε σύγκριση με πριν από την πανδημία.
Τι δώρα αγοράζουν οι τουρίστες από τα duty free
Ορισμένες κατηγορίες που είδαν αύξηση στο ποσοστό των αγορών που πραγματοποιήθηκαν για δώρο μετά την πανδημία.
- Μεταξύ των πιο σημαντικών είναι τα ηλεκτρονικά όπου οι αγορές που γίνονται για δώρο έχουν υπερδιπλασιαστεί από την περίοδο πριν από την πανδημία.
- Η κατηγορία των τροφίμων υγείας και βιταμινών έχει σημειώσει εκθετική αύξηση για δώρα, με υπερτετραπλάσια αύξηση από την περίοδο πριν από την πανδημία το πρώτο τρίμηνο του 2023.
- Οι αγορές για δώρα ταξιδιωτικών αξεσουάρ έχουν διπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια από την πανδημία.