Γράφει Αντώνης Ραυτόπουλος
Το τελευταίο διάστημα επιχειρείται μία προσπάθεια διαστρέβλωσης των αυτονόητων στο ΕΚΑΒ. Λίγο η κυβέρνηση με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για τα μεικτά πληρώματα, λίγο κάποιοι συνδικαλιστές που επιχειρούν να υποβαθμίσουν τις αποκαλύψεις του HealthStat για εργαζόμενους που δεν συνδράμουν στις διακομιδές, έχουμε ακούσει πρωτόγνωρα πράγματα.
Το τελευταίο διάστημα επιχειρείται μία προσπάθεια διαστρέβλωσης των αυτονόητων στο ΕΚΑΒ. Λίγο η κυβέρνηση με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για τα μεικτά πληρώματα, λίγο κάποιοι συνδικαλιστές που επιχειρούν να υποβαθμίσουν τις αποκαλύψεις του HealthStat για εργαζόμενους που δεν συνδράμουν στις διακομιδές, έχουμε ακούσει πρωτόγνωρα πράγματα.
Βασικός παρονομαστής είναι ο ισχυρισμός ότι δεν χρειάζεται οι οδηγοί των ασθενοφόρων να ξέρουν τίποτε άλλο πέρα από οδήγηση. Έτσι δικαιολογείται το γεγονός ότι είναι παροπλισμένοι δεκάδες εργαζόμενοι του ΕΚΑΒ, με το επιχείρημα ότι είναι… απλά οδηγοί. Μάλιστα, πολλές φορές ούτε αυτό δεν ικανοποιείται, όπως είδαμε στο Λεωνίδιο που παρουσιάστηκαν στρατιωτικοί για τον ρόλο του οδηγού ασθενοφόρου, χωρίς όμως να διαθέτουν καν δίπλωμα.
Πάμε να δούμε όμως ποιος είναι ο ρόλος του οδηγού ΕΚΑΒ και αν οφείλει να εκτελεί χρέη… ταξιτζή.
Υπό κανονικές συνθήκες, το πλήρωμα του ασθενοφόρου είναι 2 εκπαιδευμένοι διασώστες, ο ένας εκ των οποίων εκτελεί και χρέη οδηγού. Το πλήρωμα της κινητής μονάδας είναι τριμελές (2 εκπαιδευμένοι διασώστες, ο ένας οδηγεί, και 1 γιατρός). Στο καλό σενάριο, αν το πλήρωμα γίνει 3μελές (οδηγός και 2 διασώστες), τότε δεν κερδίσαμε τίποτα, ούτε αυξήθηκε ο αριθμός των ασθενοφόρων, ούτε η ετοιμότητα. Απλά ένας μισθός εξτρά που θα πληρώνει το Δημόσιο χωρίς νόημα. Στο κακό σενάριο, αν το πλήρωμα παραμείνει 2μελές (ο οδηγός πάρει τη θέση ενός ετοιμοπόλεμου διασώστη), τότε μιλάμε για κατακόρυφη πτώση δυνατοτήτων, χωρίς πάλι κέρδος σε ετοιμότητα.
Όσοι γράφουν ότι οι ανεκπαίδευτοι θα έχουν μόνο οδηγικά καθήκοντα, δεν καταλαβαίνουν τι σημαίνει να οδηγείς υπό υψηλό άγχος, με το χρόνο να τρέχει και να έχεις να αντιμετωπίσεις και τις ελληνικές οδικές συνθήκες.
Όσοι επίσης νομίζουν (σε περίπτωση 2μελούς πληρώματος) ότι ο οδηγός «μόνο θα οδηγά», είναι πολύ γελασμένοι. Στην καλύτερη περίπτωση πρέπει να βοηθήσει να τοποθετηθεί ο ασθενής στο φορείο και να τον «φορτώσουν» στο ασθενοφόρο. Φανταστείτε υπέρβαρο κατάκοιτο ασθενή, που πρέπει να τον κατεβάσουν με το φορείο από τον 4ο όροφο πολυκατοικίας στο ασθενοφόρο. Ενίοτε χωρίς ασανσέρ (δεν χωράει/δεν υπάρχει).
Όσοι γράφουν «έλα μωρέ, θα βοηθάει και ο γιατρός», πρώτον, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων τα ασθενοφόρα δεν έχουν γιατρό και δεύτερον, άλλη είναι η δουλειά του γιατρού.
Τέλος, όποιος λέει «ναι, αλλά ο ανεκπαίδευτος οδηγός είναι καλύτερος από καθόλου οδηγό», τότε δεν θα είναι οδηγός ασθενοφόρου, αλλά νεκροφόρας.
Όλα τα παραπάνω, δεν είναι αυθαίρετα συμπεράσματα, αλλά τα λόγια του Σάββα Παπαδόπουλου, ενός χειρούργου-εντατικολόγου, με υπηρεσία 18 ετών στο ΕΣΥ, και με πληθώρα διακομιδών σαν αγροτικός, ειδικευόμενος, εξειδικευόμενος και ειδικός ιατρός.
Διπλή διάψευση
Τα παραπάνω αποκτούν διττή σημασία. Πρώτον, η κυβέρνηση Μητσοτάκη φαίνεται να συνεχίζει τα μπαλώματα, με στρατιωτικούς, πυροσβέστες και οδηγούς απορριμματοφόρων. Βάζει προσωπικό με την πρόφαση ότι αυτό θα πρέπει απλά να ξέρει να οδηγεί, ενώ είναι σαφές ότι είναι αναγκαίο να γνωρίζει και τον ρόλο του διασώστη.
Δεύτερον, όσοι επιχειρούν να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα για τα άτομα που εις βάρος των συναδέλφων τους δεν βοηθούν στις διακομιδές, επικαλούνται το επιχείρημα ότι είναι οδηγοί και επομένως, δεν θα άλλαζε κάτι. Κι όμως, βλέπουμε ότι όχι μόνο θα άλλαζε κάτι, αλλά επειδή ακριβώς οι οδηγοί είναι και διασώστες, τότε θα μπορούσαν να βρεθούν σε κίνηση περισσότερα ασθενοφόρα.