Γράφει
(*)Tα πανεπιστήμια στρέφουν το βλέμμα στην αγορά εργασίας. Η για πρώτη φορά παρουσία εκπροσώπου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) στη Σύνοδο Πρυτάνεων, στέλνει σαφές πολιτικό μήνυμα, την ίδια στιγμή που οι πρυτάνεις ζητούν από το υπουργείο Παιδείας την ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης των πτυχιούχων.
Ειδικότερα, ο γενικός διευθυντής του ΣΕΒ Γιώργος Ξηρογιάννης τόνισε στην ομιλία του πως, σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, το 85% των επαγγελμάτων που θα χρειαστούν οι επιχειρήσεις το 2030 δεν έχει ακόμα δημιουργηθεί πλήρως, ενώ το απόθεμα των σημερινών γνώσεων που έχουν τα νέα στελέχη θα θεωρείται ξεπερασμένο σε τρία χρόνια.
«Η διασύνδεση των πανεπιστημίων και επιχειρήσεων είναι αναγκαία, ώστε να αμβλύνουμε τις δυσκολίες στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, κάτι που αποτυπώνεται στους δείκτες του ΟΟΣΑ. Για να αντεπεξέλθουμε στην επερχόμενη συνύπαρξη ανθρώπινης και τεχνητής νοημοσύνης πρέπει όλοι μας να αλλάξουμε “πίστα” και να επαναπροσδιορίσουμε τη σχέση μεταξύ ακαδημαϊκής κοινότητας και επιχειρήσεων χωρίς στερεότυπα», ανέφερε. Ο κ. Ξηρογιάννης ζήτησε επικαιροποίηση του χάρτη αλλά και του περιεχομένου των προγραμμάτων σπουδών, «εκκινώντας από την ξεκάθαρη ανάγκη να αυξήσουμε το 3,5% των εισακτέων τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών στο 6%, προκειμένου να καλυφθούν υπαρκτές ανάγκες της αγοράς εργασίας».
Οι θέσεις στα ΑΕΙ
Η αναφορά καταδεικνύει τα βήματα που πρέπει να κάνουν τα ΑΕΙ (ως προς το πρόγραμμα σπουδών τους) αλλά και η αλλαγή πλεύσης που απαιτείται από το υπουργείο Παιδείας. Είναι ενδεικτικό ότι το υπουργείο φέτος –για μία ακόμη χρονιά– εμφανίστηκε να κινείται σε άλλη κατεύθυνση από τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και της οικονομίας ως προς τις θέσεις εισακτέων στα ΑΕΙ τις οποίες όρισε για τις περιζήτητες σχολές. Συνολικά 5.148 θέσεις ορίστηκαν για τις φιλολογίες, τις αρχαιολογίες, τις κοινωνιολογίες, τις θεολογίες, την ίδια στιγμή που στις διάφορες σχολές με αντικείμενο την πληροφορική δίνονται 5.612 θέσεις.
Ωστόσο, η ελληνική αγορά αναζητεί στελέχη πληροφορικής στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας. Oπως δείχνει μελέτη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ), η εκτίμηση για την επιπλέον ζήτηση ειδικών πληροφορικής είναι 15.000 με 16.000 ετησίως έως το 2030. Στον αντίποδα, η προσφορά είναι 8.000-8.500.
Την ίδια στιγμή, ο κ. Ξηρογιάννης μίλησε για «αναβάθμιση του θεσμού της πρακτικής άσκησης, η οποία πρέπει να ενταχθεί ως υποχρεωτική οργανική διαδικασία στα περισσότερα πτυχία τεχνολογίας, πληροφορικής και επικοινωνιών, κάτι που θα διευκολύνει τη μετάβαση των νέων στην απασχόληση».
Το ίδιο ζητούν και τα ΑΕΙ, όπως προέκυψε από τα όσα ανέφεραν πρυτάνεις στον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη που παρευρέθη στη συνεδρίαση της Συνόδου.
Πάντως, είναι θέμα εφαρμογής καθώς η τέως υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως καθιέρωσε θεσμικό πλαίσιο που διευκολύνει τα ΑΕΙ να προχωρήσουν σε συνεργασίες με φορείς του Δημοσίου και επιχειρήσεις στην Ελλάδα ή και στο εξωτερικό. Η πρακτική άσκηση υπολογίζεται ότι μπορεί να καλύψει περίπου 400.000 φοιτητές των ελληνικών ΑΕΙ.
Εκπαίδευση πτυχιούχων
Παράλληλα, όπως ανέφερε στην «Κ» ο κ. Πιερρακάκης, το υπουργείο σχεδιάζει την εκπαίδευση πτυχιούχων στην πληροφορική, ώστε να καλυφθούν οι ελλείψεις της αγοράς εργασίας που υπολογίζονται σε 80.000 με 100.000. Ουσιαστικά θα πρόκειται για reskilling στην πληροφορική πτυχιούχων, οι οποίοι έχουν μεν πρώτο πτυχίο από καλές σχολές με αντικείμενο σχετικό με την πληροφορική. Αλλωστε, και οι καθηγητές των τμημάτων Πληροφορικής τονίζουν ότι για την κάλυψη της μεγάλης ανάγκης σε στελέχη πληροφορικής πρέπει να αξιοποιηθούν πολλαπλές δεξαμενές. Ενδεικτικά υπάρχουν πολλοί απόφοιτοι θετικών επιστημών (π.χ. μαθηματικά, φυσική, οικονομικά, στατιστική κ.λπ.) που κάνουν μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα σε επιστήμη δεδομένων, μηχανική μάθηση, σχεδιασμό πληροφοριακών συστημάτων κ.λπ., που μπορούν να εργαστούν στον χώρο της πληροφορικής με μεγάλη επιτυχία.
Δέσμευση για λύσεις
Ανοιχτός σε αλλαγή του νόμου-πλαισίου για τα ΑΕΙ σε περίπτωση που εμφανιστούν
προβλήματα κατά την εφαρμογή του, δήλωσε χθες στους πρυτάνεις ο νέος υπουργός
Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης. Εμμέσως πλην σαφώς η αποστροφή Πιερρακάκη
ερμηνεύτηκε πως αφορά τις δυσλειτουργίες που εμφανίστηκαν κατά την εφαρμογή
του νέου συστήματος εκλογής ηγεσιών ΑΕΙ. Συγκεκριμένα, σε κάποια ΑΕΙ κηρύχθηκε
άγονη η εκλογική διαδικασία καθώς δεν υπήρξε πλειοψηφία μεταξύ των μελών του
συμβουλίου για το πρόσωπο του πρύτανη. Παράλληλα, ο κ. Πιερρακάκης δεσμεύθηκε να λυθεί το πρόβλημα της εθνικής συμμετοχής στα ευρωπαϊκά ανταγωνιστικά προγράμματα, το οποίο προέκυψε ύστερα από την υπαγωγή της Γενικής Γραμματείας Ερευνας και Τεχνολογίας στο υπουργείο Ανάπτυξης. Τέλος, εξετάζεται κάποιες θέσεις διορισμών στο ΕΣΥ να αφορούν πανεπιστημιακά νοσοκομεία.
Οι αριθμοί
- 85% των επαγγελμάτων που θα χρειαστούν οι επιχειρήσεις το 2030 δεν έχουν ακόμη δημιουργηθεί πλήρως.
- Εως 16.000 η εκτίμηση για την επιπλέον ζήτηση ειδικών πληροφορικής ετησίως έως το 2030, ενώ η προσφορά είναι 8.000-8.500.
- Εως 100.000 οι ελλείψεις πτυχιούχων πληροφορικής στην αγορά εργασίας.
=====
Ο Απόστολος Λακασάς γεννήθηκε το 1968 στην Αθήνα. Οι βασικές πανεπιστημιακές σπουδές του ήταν στη Νομική Σχολή Αθηνών. Από το 1994 εργάζεται στην «Καθημερινή». Την τελευταία εικοσαετία είναι αρμόδιος για τα θέματα παιδείας, έρευνας, καινοτομίας, έχοντας καλύψει και εκκλησιαστικά θέματα. Παράλληλα, παρουσιάζει και καλλιτεχνικά θέματα, κυρίως θεατρικά.